Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023

Η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο ντίζελ, αλλά η Μέση Ανατολή δεν μπορεί να το προμηθεύσει όλο




 Η Ευρώπη αύξησε τις εισαγωγές της σε καύσιμα από τη Μέση Ανατολή και τις Ηνωμένες Πολιτείες στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την απαγόρευση της ΕΕ στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Λίγο πριν από την απαγόρευση, η Ευρώπη εξακολουθούσε να είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού ντίζελ και θα πρέπει να ενισχύσει..

σημαντικά τις εισαγωγές από μη Ρώσους προμηθευτές μετά την έναρξη του εμπάργκο την Κυριακή. 

Ωστόσο, η Μέση Ανατολή – παρά την προσθήκη προγραμματισμένης χωρητικότητας διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια – ενδέχεται να μην είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη ζήτηση της Ευρώπης λόγω καθυστερήσεων στην έναρξη λειτουργίας ορισμένων νέων διυλιστηρίων.    

Η ΕΕ απαγορεύει —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και πρέπει να αντικαταστήσει περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) εισαγωγών ρωσικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων 600.000 bpd-650.000 bpd ντίζελ. 

Η Ευρώπη έχει εφοδιαστεί με ρωσικό εφοδιασμό  ενόψει του εμπάργκο. 

Τον Δεκέμβριο, για παράδειγμα, οι εξαγωγές πετρελαίου ντίζελ της Ρωσίας αυξήθηκαν στο πολυετές υψηλό των 1,2 εκατομμυρίων bpd, εκ των οποίων τα 720.000 bpd προορίζονταν για την ΕΕ, σύμφωνα με εκτιμήσεις στην τελευταία Έκθεση για την Αγορά πετρελαίου  του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA).

Μετά τις 5 Φεβρουαρίου, οι αγορές ντίζελ και οι ροές προϊόντων παγκοσμίως πρόκειται να αλλάξουν , με τη Ρωσία να θέλει να τοποθετήσει τα διυλισμένα προϊόντα της αλλού και την Ευρώπη να μεταφέρει περισσότερη προσφορά από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, λένε οι αναλυτές. 

Με καθυστερήσεις σε ορισμένα νέα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής, η Ευρώπη θα πρέπει επίσης να ενισχύσει την προσφορά από τις ΗΠΑ και την Ασία. 

Στη Μέση Ανατολή, οι κορυφαίοι παραγωγοί του ΟΠΕΚ έχουν αυξήσει –ή υποσχέθηκαν να αυξήσουν– τις εξαγωγές τους σε διυλισμένα προϊόντα στην Ευρώπη. 

Το Κουβέιτ, για παράδειγμα, σχεδιάζει να πενταπλασιάσει τις εξαγωγές του ντίζελ στην Ευρώπη φέτος – σε περίπου 50.000 bpd, δήλωσε στο Bloomberg μια πηγή με γνώση του θέματος τον περασμένο μήνα. Ο παραγωγός πετρελαίου του Κόλπου, ένας από τους μεγαλύτερους του ΟΠΕΚ, αναμένει επίσης να διπλασιάσει τις πωλήσεις καυσίμων αεροσκαφών στην Ευρώπη το 2023 σε σχεδόν 5 εκατομμύρια τόνους. 

Η Kuwait National Petroleum Company είπε επίσης αυτή την εβδομάδα ότι το διυλιστήριο Mina Al-Ahmadi έστειλε το πρώτο του φορτίο ντίζελ - περίπου 38.000 τόνων - που αναπτύχθηκε για τις ευρωπαϊκές αγορές, το οποίο συμμορφώνεται με τα διεθνή περιβαλλοντικά πρότυπα και προδιαγραφές και είναι κατάλληλο για κρύο καιρό. 

Ωστόσο, το τεράστιο νέο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ, το οποίο θα επεξεργάζεται 615.000 bpd αργού και μπορεί να παράγει περίπου 145.000 bpd ντίζελ, δεν έχει φτάσει ακόμη σε πλήρη λειτουργική ικανότητα. Το διυλιστήριο αναμένεται να ξεκινήσει μια δεύτερη μονάδα αυτόν τον μήνα και μια τρίτη και τελευταία γραμμή τον Απρίλιο, σύμφωνα με το Bloomberg .

Τα διυλιστήρια Jazan της Σαουδικής Αραβίας και τα διυλιστήρια Duqm του Ομάν βρίσκονται επίσης στο στάδιο της αύξησης και οι αναλυτές αναμένουν ότι θα μπορούσαν να καλύψουν ορισμένα κενά ντίζελ και άλλα καύσιμα στην Ευρώπη το νωρίτερο στα τέλη του 2023. 

«Τα έργα διύλισης στη Μέση Ανατολή υπόκεινται σε καθυστερήσεις στη θέση σε λειτουργία», δήλωσε στο Bloomberg ο Ahmed Mehdi, αναλυτής εμπορευμάτων της Renaissance Energy Advisors. 

«Η Ευρώπη δεν θα επωφεληθεί από τα πρόσθετα βαρέλια μέχρι τα τέλη του 2023», πρόσθεσε ο Mehdi. 

Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ, από την πλευρά τους, βλέπουν τη δυνατότητα αύξησης των εξαγωγών στην Ευρώπη.  

«Βλέπουμε μια σταδιακή έλξη προς την Ευρώπη», δήλωσε ο Brian Partee, Senior Vice President Global Clean Products Value Chain στη Marathon Petroleum, στην πρόσκληση για τα κέρδη αυτή την εβδομάδα. 

Η Ευρώπη θα μπει στο εμπάργκο καλά εφοδιασμένη, ειδικά μετά την εισαγωγή πολλών ρωσικών ντίζελ και άλλων προϊόντων στα τέλη του 2022, λένε οι αναλυτές. 

«Η Ευρώπη θα εισέλθει στον μετα-ρωσικό κόσμο του ντίζελ με σχετικά καλά εφοδιασμένο. Η βιασύνη για εισαγωγές ρωσικού ντίζελ το 3ο τρίμηνο του 2022 σε συνδυασμό με έναν πιο ζεστό ευρωπαϊκό χειμώνα και καλά εφοδιασμένο φυσικό αέριο έχει αμβλύνει το σοκ στον εφοδιασμό ντίζελ και τις αγορές πανικού που παρατηρήθηκαν τον Οκτώβριο του 2022», δήλωσε η Pamela Munger, Senior Market Analyst στη Vortexa . μήνα. 

Οι στρατηγοί της ING Warren Patterson και Ewa Manthey σχολίασαν σχετικά με το εμπάργκο αυτή την εβδομάδα: «Παρά την επικείμενη διακοπή των ροών, η αγορά φαίνεται σχετικά ήρεμη - η ρωγμή του πετρελαίου κινείται χαμηλότερα από τα τέλη Ιανουαρίου. Ένας πιθανός λόγος για αυτό είναι ότι η αγορά είχε αρκετό χρόνο για να προετοιμαστεί για την απαγόρευση. Έχουμε δει ισχυρές εισροές μεσαίων αποσταγμάτων στην Ευρώπη πριν από τις 5 Φεβρουαρίου». 

Τα αποθέματα πετρελαίου στον κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα (ARA) αυξάνονται από τις αρχές Δεκεμβρίου, επαναφέροντας τα αποθέματα στον μέσο όρο της πενταετίας και στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2021, ανέφερε η ING.  

«Ωστόσο, θα περιμέναμε να δούμε αυστηροποίηση μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση»


Από το oilprice.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου