Όπως μετέδωσε το μεσημέρι της Παρασκευής, η Βουλή της Βουλγαρίας ψήφισε νόμο που δίνει το δικαίωμα στην κυβέρνηση της χώρας να αναλάβει τον έλεγχο της λειτουργίας του διυλιστηρίου Neftochim, στο Μπουργκάς, και το οποίο ανήκει στην ρωσική Lukoil. Κύκλοι που έχουν γνώση του θέματος επισημαίνουν ότι το ζήτημα σχετίζεται με την αναβίωση του πρότζεκτ του αγωγού
πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, το οποίο, στη νέα του εκδοχή, θα αφορά προμήθεια αργού προς τη Βουλγαρία μέσω Ελλάδος από αγορές εκτός ΡωσίαςΩς αιτιολογική βάση στο νέο βουλγαρικό νομοθέτημα προτάσσεται η προστασία των κρίσιμων υποδομών της γειτονικής χώρας, καθώς και η διασφάλιση των προμηθειών της σε καύσιμα.
Το διυλιστήριο της Lukoil Neftochim, διυλιστικής ικανότητας 196.000 βαρελιών ημερησίως, αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγός καυσίμων στη Βουλγαρία, ασχολείται με την επεξεργασία αποκλειστικά ρωσικού αργού μετά τη χορήγηση της εξαίρεσης στη χώρα από την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ μετά ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Όπως προβλέπουν οι όροι της εξαίρεσης, η οποία ισχύει μέχρι το τέλος του 2024, το διυλιστήριο δεν μπορεί να εξάγει καύσιμα ή προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου - με εξαίρεση τις παραδόσεις στην Ουκρανία. Το διυλιστήριο μπορεί επίσης να εξάγει υποπροϊόντα που δεν μπορούν να αποθηκευτούν με ασφάλεια στη Βουλγαρία και θα μπορούσαν να αποτελέσουν περιβαλλοντικό κίνδυνο.
Η διεύθυνση του Lukoil Neftochim είχε δηλώσει πρόσφατα ότι θα μπορούσε να αναγκαστεί να κλείσει το εργοστάσιο εάν δεν μπορεί να εξάγει την παραγωγή του.
Σύμφωνα με τις νομικές αλλαγές τις οποίες η Βουλή της Βουλγαρίας ενέκρινε με ψήφους 141 έναντι 24, ο υπουργός Οικονομίας μπορεί να διορίσει έναν ειδικό εμπορικό αντιπρόσωπο για να αναλάβει τον επιχειρησιακό έλεγχο του διυλιστηρίου εάν υπάρξουν απειλές για την εθνική ασφάλεια ή για την προμήθεια κρίσιμων πόρων.
«Οι νομικές αλλαγές θα καταστήσουν τη Βουλγαρία μια ισχυρή χώρα, με επάρκεια, που θα μπορούσε να παρέμβει σε περίπτωση κρίσιμης κατάστασης», δήλωσε ο Μάρτιν Ντιμιτρόφ, ανώτερο στέλεχος του κόμματος «Δημοκρατική Βουλγαρία».
Επίσης, σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων του ανταγωνισμού ή των κυρώσεων της ΕΕ, προβλέπεται διορισμός ειδικού αντιπροσώπου.
Ως το τέλος του 2024 η ολοκλήρωση του αγωγού - Θετική και η Lukoil
Εξάλλου, στις 4 Ιανουαρίου η υπηρεσιακή κυβέρνηση της Βουλγαρίας ανακοίνωσε ότι ενέκρινε την υπογραφή δύο μνημονίων συνεννόησης (MoU) με την Ελλάδα, τα οποία θα ενισχύσουν τη συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα της αποθήκευσης φυσικού αερίου και θα εξασφαλίσουν τις εισαγωγές αργού πετρελαίου μέσω αγωγών. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η σύσταση ελληνοβουλγαρικής ομάδας εργασίας που θα ξεκινήσει σύντομα τη διερεύνηση των λεπτομερειών του σχεδίου για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, με προοπτική την ολοκλήρωσή του μέχρι το τέλος του 2024.
Την αναβίωση του σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου, Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη αυτή τη φορά με αντίστροφή ροή, δηλαδή, από το ελληνικό λιμάνι προς το αντίστοιχο της Βουλγαρίας, πρότεινε επίσημα ο Υπουργός Ενέργειας της γειτονικής χώρας, Rosen Hristov προς τον Έλληνα ομόλογό του, Κώστα Σκρέκα, στη διάρκεια panel discussion στις 22 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του 26ου Εθνικού Συνεδρίου «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2022», που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ στην Αθήνα. Στο panel discussion αυτή συμμετείχαν οι Υπουργοί Ενέργειας και Οικονομίας των χωρών της περιοχής μας, οι οποίοι είχαν μετάσχει, νωρίτερα, στην 1η Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια (1st Athens Ministerial Energy Dialogue), υπό την προεδρία του κ. Σκρέκα.
Ας σημειωθεί ότι στα μέσα Δεκεμβρίου η ρωσική Lukoil, σύμφωνα με το Euractiv, έδωσε τη στήριξή της στην ιδέα της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, μετά από συζητήσεις στο συμβούλιο συνεργασίας μεταξύ της διοίκησης του διυλιστηρίου και των τοπικών αρχών του Μπουργκάς. Η Lukoil ισχυρίζεται ότι το έργο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου που εισάγει σήμερα με δεξαμενόπλοια μέσω του λιμανιού του Ρόζενετς.
Ας σημειωθεί ότι, στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, ο πρόεδρος της Βουλγαρίας, Ρούμεν Ράντεφ ανακοίνωσε, κατά τη διάρκεια συνεδρίουότι θα πρέπει να εξεταστεί η επανέναρξη του έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, τονίζοντας ότι «αυτή η σχέση προοριζόταν για το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά τώρα πρέπει να σκεφτούμε το αντίθετο». «Τα δεξαμενόπλοια με τα οποία συνεργάζεται το διυλιστήριο της Lukoil Neftohim δεν θα υπάρχουν (μετά το 2024) και θα πρέπει να περιμένουμε 30 ημέρες για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια και να πληρώνουμε υψηλά τέλη αν έρχονται μέσω της Μεσογείου», είχε σημειώσει τότε ο Βούλγαρος πρόεδρος.
Από το energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου