Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022

Τους «πάτησε» η BP – Η ανακοίνωση που… τελείωσε τον ανταγωνισμό

 



BP: Μέσα στην ενεργειακή κρίση, με τις τιμές σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο να έχουν φτάσει στο… «Θεό» η εταιρεία BP, μοιάζει απτόητη, ανακοινώνοντας αστρονομικά κέρδη το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Αυτό τουλάχιστον καταμαρτυρούν τα αδιανόητα τεράστια κέρδη που ανακοίνωσε..

η εταιρεία στο χρονικό διάστημα από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο

Ο λόγος, άλλωστε, αυτών των κερδών είναι ακριβώς η συγκυρία που αναφέραμε παραπάνω.

Οι υψηλές τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου οι οποίες έφτασαν σε πάρα πολύ υψηλά νούμερα λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, αποτελούν τον κύριο λόγο που οδήγησε τα κέρδη της BP σε αυτή την πρωτοφανή γιγάντωση.


BP: Τα αμύθητα κέρδη

Ειδικότερα, ο πετρελαϊκός «κολοσσός» της BP είχε κέρδος 8,2 δισεκατομμύρια δολάρια (7,1 δισεκατομμύρια λίρες) για την περίοδο μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεβρίου. Πόσο το οποίο είναι υπερδιπλάσιο από τα κέρδη συγκριτικά με τους ίδιους τρεις μήνες την προηγούμενη χρονιά.

Κι ενώ τα κέρδη της εταιρείας έχουν φτάσει σε αυτά τα επίπεδα οι ιθύνοντες της BP γνωστοποίησαν την … «προσμονή» της εταιρείας να καταβάλει φόρους 800 εκατ δολάρια.


BP: Ο φόρος του Σουνάκ και η… Shell

Μάλιστα ο εν λόγω φόρος θεσμοθετήθηκε από τον Ρίσι Σουνάκ, τον σημερινό πρωθυπουργό της Βρετανίας, όταν είχε το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Οικονομικών στην βρετανική κυβέρνηση.

Πρόκειται για τον περίφημο «απροσδόκητο φόρο» – ή κατά Σιύκαν «Εισφορά Ενεργειακών Κερδών», ο οποίος ισχύει για τα κέρδη των εταιρειών του ΗΒ από την εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου. Στόχος ήταν αυτός ο φόρος να αποφέρει στο κράτος 5 δισεκατομμύρια λίρες από τον πρώτο χρόνο της εφαρμογής του.

Να σημειώσουμε ότι ένας άλλος πετρελαϊκός γίγαντας και ανταγωνίστρια εταιρεία της BP, η Shell γνωστοποίησε πριν από λίγες μέρες ότι δεν πλήρωσε τον φόρο που αναφέραμε παραπάνω, πλην όμως ότι έχει σκοπό να κάνει κάτι τέτοιο από το επόμενο έτος.


Έτσι προέκυψαν τα τεράστια κέρδη στην ΒΡ

Τα κέρδη της BP για το τρίμηνο ήταν πολύ υψηλότερα από ό,τι περίμεναν οι αναλυτές, αλλά μειώθηκαν σε σχέση με τους προηγούμενους τρεις μήνες λόγω της πτώσης της χονδρικής τιμής του πετρελαίου.

Οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, που άρχισαν να αυξάνονται μόλις μειώθηκαν οι περιορισμοί Covid, επιταχύνθηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου, με αποτέλεσμα τεράστια κέρδη για τις ενεργειακές εταιρείες

Οι υψηλότερες τιμές της ενέργειας έχουν επίσης τροφοδοτήσει την αύξηση των λογαριασμών φυσικού αερίου και ρεύματος τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις στο Ηνωμένο Βασιλειο.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει πως θα μειώσει τον αντίκτυπο μέσω του συστήματος Εγγύησης Τιμών Ενέργειας, αλλά αντί αυτό το σύστημα να διαρκέσει για δύο χρόνια όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί (επί ημερών Λιζ Τρας) θα λήξει τελικά τον Απρίλιο.

Η τιμή της ενέργειας είναι επίσης βασική αιτία της έκρηξης του πληθωρισμού – ο ρυθμός με τον οποίο ανεβαίνουν οι τιμές – που σήμερα είναι 10,1%.

Για το έτος 2022 μέχρι στιγμής, τα παγκόσμια κέρδη της BP εκτινάχθηκαν στα 22,8 δισ. δολάρια σε σύγκριση με 8,7 δισ. δολάρια για τους πρώτους εννέα μήνες του 2021.


«Εξέγερση» των πετρελαϊκών εταιρειών για τον ευρω-φόρο στα υπερκέρδη

Τη σφοδρή αντίδραση των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων έχει προκαλέσει η πρόταση της Κομισιόν για έναν έκτακτο φόρο στα υπερκέρδη τους για το 2022, μια έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, όπως την έχει ονομάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κυρίως επειδή θεωρούν άδικη τη βάση υπολογισμού του φόρου που προτείνεται από τις Βρυξέλλες, εκτιμώντας ότι θα προκαλέσει υπέρογκες επιβαρύνσεις που, εκτός των άλλων, θα επηρεάσουν δυσμενώς τα επενδυτικά τους προγράμματα και τον επαρκή εφοδιασμό της αγοράς.

Η Κομισιόν έχει προτείνει και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καλούνται να εγκρίνουν στο τέλος του μήνα, σε μια ψηφοφορία που θα γίνει με σταθμισμένη πλειοψηφία, άρα και χωρίς δικαιώματα βέτο στα επιμέρους κράτη, να επιβληθεί ένας ευρωπαϊκός φόρος, που θα εισπραχθεί από τις εθνικές κυβερνήσεις, για να αντληθούν κονδύλια που θα αξιοποιηθούν για την υποστήριξη των καταναλωτών ενέργειας, οι οποίοι πλήττονται με σφοδρότητα από πρωτοφανείς ανατιμήσεις.


Η πρόταση της Επιτροπής

Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, ο φόρος θα υπολογισθεί ως εξής: βάση θα αποτελέσει η κερδοφορία των ετών 2019 – 2021 και από τα κέρδη του 2022, όπου υπάρχει αύξηση μεγαλύτερη του 20% τα πλεονάζοντα ποσά θα φορολογούνται με συντελεστή 33%.

Από τον φόρο στα υπερκέρδη των πετρελαϊκών εταιρειών, η Κομισιόν υπολογίζει ότι μπορούν να εισπραχθούν 25 δισ. ευρώ.

Η συμμαχία των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων, Fuels Europe, στην οποία μετέχουν 38 εταιρείες με έδρα στην ΕΕ, μεταξύ των οποίων και τα Ελληνικά Πετρέλαια, και η οποία εκπροσωπεί εταιρείες με το 95% της δυναμικότητας διύλισης, φαίνεται ότι θα δώσει τις επόμενες ημέρες στο ευρωπαϊκό παρασκήνιο μια σκληρή «μάχη» για να ανατρέψει αυτή την πρόταση της Επιτροπής, καθώς θεωρεί ότι ο προτεινόμενος τρόπος υπολογισμού του φόρου οδηγεί σε μεγάλες και άδικες επιβαρύνσεις.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Fuels Europe γίνεται εμφανής η δυσφορία των πετρελαϊκών ομίλων για τον τρόπο υπολογισμού του φόρου.

«Η πρόταση», τονίζεται στην ανακοίνωση, «αναφέρεται στα κέρδη του 2022 σε σύγκριση με τα κέρδη 2019/2020/2021. Καθώς αυτό περιλαμβάνει τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας, θα χρειαστεί μια βαθύτερη συζήτηση σχετικά με το τι αποτελεί μια περίοδο τακτικών επιχειρηματικών συνθηκών».

Στελέχη του πετρελαϊκού κλάδου λένε χαρακτηριστικά στο BD, ότι αν ανατρέξει κανείς στα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛΠΕ για την εξεταζόμενη περίοδο, μπορεί να διαπιστώσει ότι ο υπολογισμός του φόρου με βάση την προτεινόμενη τριετία οδηγεί σε μεγάλη επιβάρυνση, επειδή το 2020 ήταν μια από τις χειρότερες χρονιές των πετρελαϊκών εταιρειών στη μεταπολεμική ιστορία, καθώς η πανδημία προκάλεσε καθίζηση της ζήτησης καυσίμων και των διεθνών τιμών του πετρελαίου, που για πρώτη φορά, στην Αμερική, έπεσαν για λίγο κάτω από το μηδέν.


Τι λένε τα στοιχεία

Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΠΕ, τα κέρδη προ φόρων της χρήσης του 2019, μιας «κανονικής» χρονιάς με μέτρια κερδοφορία για τον όμιλο καυσίμων, είχαν διαμορφωθεί σε 207,010 εκατ. ευρώ.

Όμως, τη διαμόρφωση του μέσου όρου κερδοφορίας για την τριετία επηρεάζουν καταλυτικά οι ζημιές – ρεκόρ του 2020, που διαμορφώθηκαν σε 581,716 εκατ. ευρώ.

Το αποτέλεσμα είναι να υποχωρεί δραματικά ο μέσος όρος κερδών προ φόρων της τριετίας, στα 32,367 εκατ. ευρώ, ποσό που βεβαίως απέχει πολύ από την «κανονικότητα» των προηγούμενων χρόνων, όταν δεν υπήρχαν οι έκτακτες συνθήκες της πανδημίας.

Αυτή η άσκηση, επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, θα οδηγούσε σε πολύ μεγάλη φορολογική επιβάρυνση των ΕΛΠΕ, καθώς ο «πήχης» για την επιβολή του φόρου (μέση κερδοφορία τριετίας πλέον 20%) πέφτει πολύ χαμηλά, στα 38,840 εκατ. ευρώ και πέραν του ποσού αυτού θα φορολογείται το ένα τρίτο των κερδών.

Φέτος, τα ΕΛΠΕ εμφανίζουν αστρονομική κερδοφορία, οφειλόμενη σε έκτακτες συνθήκες: τα προ φόρων κέρδη του α’ εξαμήνου έχουν εκτιναχθεί σε 1,1 δισ. ευρώ και είναι υπερτετραπλάσια από τα αντίστοιχα του 2021.

Αν κινηθεί με τους ίδιους ρυθμούς ο όμιλος στο δεύτερο εξάμηνο της χρήσης, επιτυγχάνοντας τελικά κέρδη υπερετραπλάσια από αυτά της χρήσης 2021, δηλαδή πάνω από 1,6 δισ. ευρώ, η επιβάρυνση από την έκτακτη εισφορά θα είναι τεράστια, αντιστοιχώντας περίπου στο σύνολο της κερδοφορίας της «κανονικής» χρήσης 2019.

Πέρα από τον τρόπο υπολογισμού, τα διυλιστήρια της Ευρώπης ζητούν, «για λόγους διατήρησης του θεμιτού ανταγωνισμού, τα μέτρα να απευθύνονται σε όλους τους προμηθευτές της αγοράς της ΕΕ, όχι μόνο στα διυλιστήρια και στις εταιρείες με έδρα στην ΕΕ».

Επίσης, υπογραμμίζουν ότι υπάρχει κίνδυνος να φορολογηθούν τα κέρδη τους δύο φορές, καθώς «σε ορισμένες χώρες εφαρμόζονται ήδη μέτρα από τις εθνικές κυβερνήσεις και είναι σημαντικό να διασφαλισθεί η συνοχή μεταξύ των ενωσιακών και των εθνικών μέτρων.


Οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι

Υπογραμμίζουν, επίσης, τους ενδεχόμενους κινδύνους για τον ομαλό εφοδιασμό της ευρωπαϊκής αγοράς, σημειώνονται ότι «τα υγρά καύσιμα έχουν παράσχει πρόσθετη ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη τους τελευταίους μήνες, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων υποκατάστατων του φυσικού αερίου.

Οι συνθήκες της αγοράς που δημιούργησαν υψηλότερη κερδοφορία επέτρεψαν επίσης τον αυξημένο εφοδιασμό της Ευρώπης. Είναι σημαντικό τα μέτρα να μην καθορίζονται σε επίπεδο που θα αποθάρρυνε τον επαρκή εφοδιασμό».

Θέτουν, επίσης, το ζήτημα της μετάβασης στη νέα εποχή της πράσινης ενέργειας, που απαιτεί μεγάλες επενδύσεις εκ μέρους τους. «Η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων της ΕΕ βρίσκεται σε μια περίοδο μετασχηματισμού, η οποία είναι απαραίτητη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2050», τονίζουν.

«Η μετάβαση αυτή απαιτεί οικονομική ευρωστία και εμπιστοσύνη των επενδυτών. Η εισφορά αλληλεγγύης θα πρέπει να τηρεί την αρχή της αναλογικότητας και δεν θα πρέπει να θίγει την επενδυτική ικανότητα. Επιπλέον, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι τρέχουσες επενδύσεις των εταιρειών στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης».


Τα υπερκέρδη του 2022

Όπως σημειώνει η S&P Global, οι κορυφαίες ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες συγκέντρωσαν μεγάλα κέρδη για το δεύτερο τρίμηνο, υπερδιπλασιάζοντας τα επίπεδα του προηγούμενου έτους, αφού ο βασικός δείκτης αναφοράς αργού πετρελαίου Brent πλησίασε τα 140 δολ. το βαρέλι τον Μάρτιο και οι τιμές του φυσικού αερίου εκτινάχθηκαν σε ρεκόρ, που τροφοδοτήθηκαν από φόβους για τη διακοπή εφοδιασμού από τη Ρωσία.


Από το newsme.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου