Η δεκαετία του 1970 σημαδεύτηκε από πολλά ιστορικά γεγονότα που επηρέασαν όχι μόνο τη βιομηχανία επεξεργασίας υδρογονανθράκων (HPI) αλλά και έθνη σε όλο τον κόσμο. Η δεκαετία ήταν μάρτυρας δύο πετρελαϊκών κρίσεων που θα διαταράξουν την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και θα αύξαναν σημαντικά τις τιμές. Οι νέοι κανονισμοί από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη εγκαινίασαν μια εποχή προτύπων καθαρών καυσίμων που βρίσκονται ακόμη.. σε μεταβατικό στάδιο σήμερα. Οι νέες τεχνολογίες που εισήχθησαν τη δεκαετία του 1970 έφεραν επανάσταση στη μείωση των εκπομπών από τις απολήξεις των οχημάτων, τους προηγμένους ελέγχους διαδικασιών και την αυτοματοποίηση και άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία πίνει ανθρακούχα ποτά.
Στη δεκαετία σημειώθηκαν επίσης προόδους στις τεχνολογίες καταλυτικής επεξεργασίας, όπως η εμπορευματοποίηση της καταλυτικής αποκήρωσης, ο υδροϊσομερισμός κεριού και η συνεχής καταλυτική αναμόρφωση (CCR). 135 Για παράδειγμα, η Mobil ανέπτυξε την πρώτη διαδικασία καταλυτικής αποκήρωσης στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Η τεχνολογία - που αναφέρεται ως διαδικασία MDDW - χρησιμοποίησε τον καταλύτη Zeolite Socony Mobil-5 (ZSM-5) της εταιρείας για να αυξήσει τις ιδιότητες ψυχρής ροής του ντίζελ (η εφεύρεση του καταλύτη ZSM-5 περιγράφηκε λεπτομερώς στην ενότητα Ιστορικό του HPI στο τεύχος Μαΐου). 136Το 1971, η UOP ξεκίνησε τη λειτουργία της στην πρώτη μονάδα CCR Platforming στο διυλιστήριο των παράκτιων πολιτειών στο Corpus Christi του Τέξας (ΗΠΑ). Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, το τμήμα CCR επέτρεπε στα διυλιστήρια να αφαιρούν συνεχώς οπτάνθρακα που συσσωρεύεται στον καταλύτη. Αυτό επέτρεψε χαμηλότερες πιέσεις αντίδρασης αναμόρφωσης για αύξηση των αποδόσεων αναμορφώματος και υδρογόνου, υψηλότερες θερμοκρασίες αντίδρασης για επίτευξη υψηλότερων επιπέδων οκτανίων για ανάμειξη βενζίνης—επιτρέποντας έτσι τη βενζίνη χωρίς μόλυβδο—και αυξημένη παραγωγή αρωματικών για χρήση ως πετροχημικές πρώτες ύλες. 137
Δύο κρίσεις τονίζουν τη σημασία για την ενεργειακή ασφάλεια
Η δεκαετία του 1970 ταρακούνησε δύο παγκόσμιες κρίσεις: Το πετρελαϊκό εμπάργκο του 1973 και η πετρελαϊκή κρίση του 1979. Αυτά τα δύο γεγονότα είχαν επιζήμιες επιπτώσεις στις χώρες εισαγωγής πετρελαίου σε όλο τον κόσμο, καθώς και τη σημασία της ενεργειακής ασφάλειας.
Το εμπάργκο πετρελαίου του 1973. Η πρώτη πετρελαϊκή κρίση που επηρέασε την παγκόσμια οικονομία τη δεκαετία του 1970 ήταν το εμπάργκο πετρελαίου του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ) το 1973–1974—η δημιουργία του ΟΠΕΚ αναφέρθηκε λεπτομερώς στην ενότητα History of the HPI στο Τεύχος Μαΐου Επεξεργασία Υδρογονανθράκων. Το εμπάργκο ήταν αντίποινα κατά των χωρών που υποστήριξαν το Ισραήλ κατά τη διάρκεια του πολέμου του Γιομ Κιπούρ με τη Συρία (δηλαδή, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Ιαπωνία και μερικά κράτη της Αφρικής και της Δυτικής Ευρώπης). 138 Απαγόρευσε τις εξαγωγές πετρελαίου σε χώρες-στόχους και ενσωμάτωσε περικοπές στην παραγωγή αργού πετρελαίου, οδηγώντας σε τετραπλασιασμό των τιμών του πετρελαίου—οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν από $3/βαρέλι σε σχεδόν $12/βαρέλι μέχρι τις αρχές του 1974, σημειώνοντας αύξηση 300%. 139
Το εμπάργκο είχε επιζήμιες συνέπειες για τα έθνη που εξαρτώνταν από ξένο πετρέλαιο για να ικανοποιήσουν την εγχώρια ζήτηση. Πολλά έθνη θέσπισαν προγράμματα με δελτίο πετρελαίου, καθώς και απαγόρευσαν τη χρήση καυσίμων (π.χ. οδήγηση, πτήση) σε διάφορες ημέρες. Η υψηλή τιμή του πετρελαίου οδήγησε μάλιστα αρκετές χώρες στο χείλος της ύφεσης και απέδειξε ότι το πετρέλαιο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως οικονομικό όπλο. 139
Τον Μάρτιο του 1974, οι ειρηνευτικές συνομιλίες μεταξύ Ισραήλ και Συρίας οδήγησαν στην τελική άρση του εμπάργκο πετρελαίου. Ωστόσο, αυτή δεν θα ήταν η τελευταία φορά μέσα σε αυτή τη δεκαετία που ο κόσμος θα παγιδευτεί σε μια παγκόσμια κρίση τιμών πετρελαίου.
Πετρελαϊκή κρίση του 1979. Η δεύτερη κρίση που επηρέασε σημαντικά τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου τη δεκαετία του 1970 οφειλόταν στην Ιρανική Επανάσταση. Η επανάσταση, που ξεκίνησε στις αρχές του 1978 και ολοκληρώθηκε ένα χρόνο αργότερα, οδήγησε στην ανατροπή του ηγέτη της χώρας, Σάχη Μοχάμεντ Ρεζά Παχλαβί, και εγκατέστησε τον Σεΐχη Χομεϊνί ως μεγάλο αγιατολάχ. Η επανάσταση που διήρκεσε ένα χρόνο ήταν υπεύθυνη για τη διακοπή λειτουργίας της παραγωγής πετρελαίου περίπου 4,8 MMbpd. Αν και αυτό αντιπροσώπευε μόνο το 7% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου εκείνη την εποχή, οδήγησε στον διπλασιασμό των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου στα 39 $/βαρέλι. 140
Σε λίγο περισσότερο από 6 χρόνια απομάκρυνσης από την κρίση του πετρελαϊκού εμπάργκο, η ιστορία άρχισε να επαναλαμβάνεται. Αρκετές χώρες κυκλοφόρησαν τις προμήθειες, οι κυβερνήσεις επένδυσαν δισεκατομμύρια δολάρια στην έρευνα για να βρουν μια εναλλακτική λύση στο πετρέλαιο και πολλές χώρες είτε άλλαξαν είτε άρχισαν να εξερευνούν την αλλαγή εγχώριας παραγωγής ενέργειας από πετρέλαιο σε άλλες πρώτες ύλες, όπως άνθρακας, φυσικό αέριο ή πυρηνικά. 140
Τόσο το πετρελαϊκό εμπάργκο του 1973 όσο και η πετρελαϊκή κρίση του 1979 είχαν δραματικές επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά. Ωστόσο, το υποκείμενο θέμα αυτών των παγκόσμιων γεγονότων έφερε στο φως την αναγκαιότητα για ενεργειακή ασφάλεια, μια έννοια που συνεχίζεται σήμερα.
Ο νόμος για τον καθαρό αέρα του 1970 εγκαινιάζει μια νέα εποχή περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης/δράσης
Καθώς οι χώρες εκσυγχρονίστηκαν και παρήγαγαν καύσιμα και προϊόντα για τις εγχώριες και διεθνείς αγορές, οι τοπικοί πληθυσμοί θα μπορούσαν να γίνουν αισθητές σε μια διαρκή πρόκληση: η ατμοσφαιρική ρύπανση. Όχι μόνο τα εργοστάσια παραγωγής, τα διυλιστήρια, οι εγκαταστάσεις χημικών και πετροχημικών, τα εργοστάσια και άλλες βιομηχανικές λειτουργίες παρήγαγαν ατμοσφαιρικούς ρύπους, αλλά η βενζίνη που καίγεται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης (δηλ. αυτοκίνητα) γέμισαν τους ουρανούς με ρύπους όπως υδρογονάνθρακες, μονοξείδιο του άνθρακα και οξείδια του αζώτου.
Σε προσπάθειες μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) ξεκίνησε μια σειρά νόμων και τροποποιήσεων σε διάφορους κλάδους. Η πρώτη ομοσπονδιακή νομοθεσία που ψηφίστηκε για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις ΗΠΑ ήταν ο νόμος για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του 1955. Αν και ο νόμος δεν αντιμετώπιζε άμεσα την ατμοσφαιρική ρύπανση, παρείχε χρηματοδότηση για έρευνα σχετικά με τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. 141 Οκτώ χρόνια αργότερα, η EPA των ΗΠΑ ψήφισε τον νόμο περί καθαρού αέρα του 1963, ο οποίος επέτρεψε στην κυβέρνηση των ΗΠΑ να αναλάβει άμεση δράση για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. 141 Το 1965, μια τροποποίηση του νόμου περί καθαρού αέρα του 1963 — ο νόμος για τον έλεγχο της ρύπανσης του αέρα με κινητήρα μηχανοκίνητων οχημάτων — δημιούργησε το πρώτο ομοσπονδιακό σύνολο προτύπων για τις εκπομπές των οχημάτων. 142
Οι Τροποποιήσεις για τον Καθαρό Αέρα του 1970 ενίσχυσαν σημαντικά την ομοσπονδιακή αρχή για τη ρύθμιση των εκπομπών τόσο από βιομηχανικές όσο και από κινητές πηγές ( ΣΧΗΜΑ 1 ). Αυτή η τροπολογία περιλάμβανε τα ακόλουθα κύρια στοιχεία 141 :
. Καθιέρωσε τα Εθνικά Πρότυπα Ποιότητας Περιβάλλοντος Αέρα (NAAQS) για ρύπους στον εξωτερικό αέρα που μπορεί να είναι επιβλαβείς για το κοινό ή το περιβάλλον—δηλαδή, μονοξείδιο του άνθρακα, μόλυβδο, σωματίδια, όζον, διοξείδιο του αζώτου και διοξείδιο του θείου. 143
. Καθιέρωσε Πρότυπα Απόδοσης Νέας Πηγής για να καθορίσει πόση ατμοσφαιρική ρύπανση πρέπει να επιτρέπεται από διαφορετικές βιομηχανίες.
. Καθιέρωσε τα εθνικά πρότυπα εκπομπών για επικίνδυνους ατμοσφαιρικούς ρύπους για να καλύπτουν όλους τους ατμοσφαιρικούς ρύπους που δεν καλύπτονται από το NAAQS.
. Ζητούσε επιθετικούς στόχους μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης —περίπου έως και 90%— για τον τομέα της κινητικότητας.
ΣΥΚΟ. 1. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ρίτσαρντ Νίξον υπογράφει τον νόμο περί καθαρού αέρα του 1970, ο οποίος ζητούσε σημαντική μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων από τους τομείς της βιομηχανίας και της κινητικότητας. Φωτογραφία ευγενική προσφορά των Εθνικών Αρχείων των ΗΠΑ.
Η σημασία του νόμου για τον καθαρό αέρα του 1970 ήταν ότι έδωσε στην EPA εξουσία επιβολής των επιπέδων εγχώριων εκπομπών, καθώς και απαιτούσε από τις πολιτείες των ΗΠΑ να εκδίδουν σχέδια (State Implementation Plans) για την τήρηση των εθνικών προτύπων ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αυτό το μοντέλο χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα. Ο νόμος για τον καθαρό αέρα προστέθηκαν σε αυτόν αρκετές πρόσθετες τροποποιήσεις τα επόμενα 30 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών προσθηκών κατά τη δεκαετία του 1990 για την αντιμετώπιση της όξινης βροχής, της καταστροφής του όζοντος και της τοξικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς και για τη θέσπιση προτύπων για την πίεση ατμών Reid και νέους κανονισμούς για τα καύσιμα που πωλούνται κατά τη διάρκεια τους μήνες Μάιο–Σεπτέμβριο (δηλ. καύσιμα καλοκαιρινής ποιότητας). 141
Αν και ο νόμος για τον καθαρό αέρα είχε σκοπό να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, ειδικά από την αυτοκινητοβιομηχανία, υπήρχαν προκλήσεις σχετικά με τον μετριασμό των ρύπων από την εξάτμιση ενός αυτοκινήτου. Μια λύση παρουσιάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1950, αλλά δεν υλοποιήθηκε πλήρως για την αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Αυτή η τεχνολογία μπορεί ακόμα να βρεθεί σε σχεδόν κάθε όχημα που χρησιμοποιείται σήμερα: τον καταλυτικό μετατροπέα.
Ο καταλυτικός μετατροπέας. Αν και πρωτότυπα καταλυτικών μετατροπέων εισήχθησαν στη Γαλλία στα τέλη του 1800, ο σύγχρονος καταλυτικός μετατροπέας κατοχυρώθηκε για πρώτη φορά με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στα μέσα της δεκαετίας του 1950 από έναν γνωστό πρωτοπόρο στη βιομηχανία διύλισης , τον Eugene Houdry. Το πρωτοποριακό έργο του Houdry στη δημιουργία καταλυτικής πυρόλυσης αναφέρθηκε λεπτομερώς στο History of HPI τμήμα στο τεύχος Φεβρουαρίου του Hydrocarbon Processing.
Ο Houdry ξεκίνησε την έρευνα και την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας μετά από μελέτες που κυκλοφόρησαν που έδειξαν ανησυχητικές αυξήσεις της αιθαλομίχλης στην περιοχή του Λος Άντζελες της Καλιφόρνια (ΗΠΑ). Αυτές οι μελέτες για την αιθαλομίχλη στην περιοχή του Λος Άντζελες στις αρχές της δεκαετίας του 1950 έπαιξαν επίσης ρόλο σε παρόμοιες μελέτες στη Δυτική Ευρώπη. Γύρω στο 1956, τόσο Γάλλοι όσο και Γερμανοί επιστήμονες συμμετείχαν σε έρευνα για τον μετριασμό της αιθαλομίχλης σε πολλές μεγάλες πόλεις της Γαλλίας και της Γερμανίας. 144 Αυτοί οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι αρκετές από τις αντίστοιχες αστικές περιοχές τους υπέφεραν από πυκνή ατμοσφαιρική ρύπανση παρόμοια με αυτή που αναφέρεται στις αναφορές για την αιθαλομίχλη του Λος Άντζελες. Η έρευνα και των δύο ομάδων για τον μετριασμό των εκπομπών των οχημάτων οδήγησε τελικά στην εφαρμογή της Οδηγίας 70/220/EEC το 1970. 145Αυτή η πρωτοποριακή νομοθεσία ήταν η ώθηση για τον καθορισμό προτύπων εκπομπών για ελαφρά και βαρέα οχήματα στην Ευρώπη. Η οδηγία οδήγησε τελικά στην εισαγωγή του προτύπου Euro 1 το 1992 (που εφαρμόστηκε για επιβατικά αυτοκίνητα το 1993), στην αφαίρεση της βενζίνης με μόλυβδο από τα πρατήρια καυσίμων στην Ευρώπη και στην υιοθέτηση τριοδικών καταλυτών. 144, 146,147 Ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών (δηλαδή, Euro 1–6 και Euro I–IV, Euro 7/VII αναμένεται να εφαρμοστούν στα μέσα της δεκαετίας του 2020) 145,148 θα γίνει παγκόσμιο πρότυπο για πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο τα επόμενα λίγα δεκαετίες σε προσπάθειες τήρησης των κανονισμών για καθαρά καύσιμα.
ΣΥΚΟ. 2. Ο Eugene Houdry κρατά έναν μικρό καταλυτικό μετατροπέα. Φωτογραφία ευγενική προσφορά της Sunoco και του Science History Institute.
Στις ΗΠΑ, ο Houdry ανησύχησε ότι οι εκπομπές από τα καπνογόνα και τα καυσαέρια των αυτοκινήτων οδηγούσαν σε σημαντική ατμοσφαιρική ρύπανση. 149 Για να μειώσει τις εκπομπές από αυτές τις πηγές, ο Houdry δημιούργησε την εταιρεία Oxy-Catalyst για την ανάπτυξη καταλυτικών μετατροπέων. Τα πρώτα του σχέδια είχαν ως στόχο τον μετριασμό των εκπομπών από τα καπνογόνα. Την προσπάθεια αυτή ακολούθησε η ανάπτυξη καταλυτών για περονοφόρα ανυψωτικά βενζινοκίνητα χαμηλής ποιότητας που χρησιμοποιούνται σε αποθήκες. 150 Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ο Houdry στράφηκε στην ανάπτυξη καταλυτών για κινητήρες αυτοκινήτων. Η τεχνολογία του κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με τον τίτλο Catalytic Apparatus to Render Non-Poisonous Exhaust Gases from Internal Combustion Engines στις 17 Απριλίου 1956 ( ΣΧΗΜΑ 2 ). 151
Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτηση των καταλυτών από την αυτοκινητοβιομηχανία δεν τέθηκε σε ισχύ μέχρι την ψήφιση του νόμου για τον καθαρό αέρα των ΗΠΑ και τις επακόλουθες τροποποιήσεις. Αυτοί οι νόμοι υπαγόρευαν αυστηρούς κανονισμούς για τις εκπομπές των οχημάτων, καθώς και τη συνεχή απομάκρυνση του μολύβδου από τη βενζίνη—η ενσωμάτωση του τετρααιθυλομόλυβδου (TEL) στη βενζίνη χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1920 για την αποφυγή χτυπήματος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα πρώτα πρότυπα μείωσης TEL - μέρος των προτύπων NAAQS των ΗΠΑ - ψηφίστηκαν σε νόμο στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Οι αναγνωρισμένες δυσμενείς επιπτώσεις των εκπομπών από βενζίνη με μόλυβδο στην ανθρώπινη υγεία θα οδηγούσαν στην τελική απομάκρυνση του μολύβδου από τη βενζίνη τις επόμενες δεκαετίες—οι ΗΠΑ απαγόρευσαν τη βενζίνη με μόλυβδο στα οχήματα δρόμου το 1996. 152Ο μόλυβδος ήταν επίσης επιζήμιος για τη λειτουργία των καταλυτών. Ο μόλυβδος δρα ως δηλητήριο καταλύτη σχηματίζοντας μια επικάλυψη στους καταλύτες μέσα στον μετατροπέα, οδηγώντας σε αδράνεια και αυξημένες εκπομπές. 149 Πολλές χώρες στην Ασία, την Αφρική, την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική ακολούθησαν το παράδειγμά τους και, τον Ιούλιο του 2021, η τελευταία παρτίδα βενζίνης με μόλυβδο πωλήθηκε στην Αλγερία. Αυτή η περίσταση σήμανε το τέλος της χρήσης βενζίνης με μόλυβδο παγκοσμίως. 153
Μετά την υιοθέτηση του νόμου για τον καθαρό αέρα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων άρχισαν να παράγουν νέες σειρές οχημάτων που περιλάμβαναν καταλυτικούς μετατροπείς. Ωστόσο, οι τροποποιήσεις του νόμου περί καθαρού αέρα της δεκαετίας του 1970 έθεσαν αυστηρούς περιορισμούς στην απομάκρυνση των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα, υδρογονανθράκων και οξειδίων του αζώτου. Οι καταλυτικοί μετατροπείς που ήταν διαθέσιμοι εκείνη την εποχή ήταν σε θέση να μειώσουν το μονοξείδιο του άνθρακα και τις εκπομπές υδρογονανθράκων αλλά όχι το οξείδιο του αζώτου. Αυτή η πρόκληση επιλύθηκε από μια ομάδα μηχανικών που εργάζονται στην Engelhard Corp. (τώρα μέρος της BASF) στο Iselin, New Jersey (ΗΠΑ). Επικεφαλής αυτής της ομάδας ήταν οι χημικοί Carl Keith και John Mooney. Ο επαναστατικός καταλυτικός μετατροπέας τριών κατευθύνσεων - που εισήχθη το 1973 - ήταν σε θέση να μειώσει και τους τρεις ρύπους από την εξάτμιση ενός οχήματος. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία,154 Αυτό επέτρεψε στο σχεδιασμό τους να αφαιρέσει το μονοξείδιο του άνθρακα, τους υδρογονάνθρακες και το οξείδιο του αζώτου σε ένα μόνο καταλυτικό συστατικό. 154 Ο καταλυτικός μετατροπέας τριών δρόμων εγκαταστάθηκε στα περισσότερα οχήματα το 1976 και εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σήμερα.
Η εξέλιξη του κατανεμημένου συστήματος ελέγχου
Το 1959, η Texaco ξεκίνησε τη λειτουργία του πρώτου υπολογιστή ψηφιακού ελέγχου σε ένα διυλιστήριο. Αυτό το σύστημα—ένας υπολογιστής Thompsom Ramo Wooldridge RW-300—έγινε η πρώτη πλήρως αυτόματη, ελεγχόμενη από υπολογιστή βιομηχανική διαδικασία και εγκαινίασε την εποχή της ολοκληρωμένης κατασκευής υπολογιστών στο HPI. Μια λεπτομερής περιγραφή αυτής της τεχνολογίας δημοσιεύτηκε στην ενότητα History of the HPI στο τεύχος Απριλίου του Hydrocarbon Processing.
Πρόσθετες τεχνολογίες, όπως προγραμματιζόμενοι λογικοί ελεγκτές (PLC), ενσωματώθηκαν στις λειτουργίες των εγκαταστάσεων στα τέλη της δεκαετίας του 1960/αρχές της δεκαετίας του 1970. Αυτές οι συσκευές πρωτοστάτησαν από τον Richard (Dick) Morley της Bedford Associates (τώρα μέρος της Schneider Electric) και τον Odo Josef Struger της Allen-Bradley (τώρα μέρος της Rockwell Automation). Και οι δύο εφευρέτες είναι γνωστοί ως πατέρες των PLC - ο Struger επινόησε ακόμη και το ακρωνύμιο PLC. 155 Ένα ιστορικό του PLC περιγράφεται λεπτομερώς στην ενότητα History of the HPI στο τεύχος Μαΐου του Hydrocarbon Processing. Ο Allen-Bradley παρουσίασε επίσης το Data Highway το 1979, το οποίο ήταν το πρώτο δίκτυο εγκαταστάσεων που σχεδιάστηκε για να υποστηρίζει απομακρυσμένο προγραμματισμό και ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ υπολογιστών και ελεγκτών, αντικαθιστώντας μίλια καλωδίωσης στις λειτουργίες της εγκατάστασης. 156
Το 1975, μια άλλη επαναστατική τεχνολογία αποκαλύφθηκε για τη βελτιστοποίηση των εργασιών διύλισης και πετροχημικών εργοστασίων, το κατανεμημένο σύστημα ελέγχου (DCS). Τα πρώτα DCS παρουσιάστηκαν από τη Honeywell και τη Yokogawa. Το Bristol (τώρα μέρος της Emerson Process Management) παρουσίασε επίσης το UCS3000 το 1975, το οποίο ήταν ο πρώτος γενικός ελεγκτής βασισμένος σε μικροεπεξεργαστή. 157 Πριν από το DCS, οι λειτουργίες του εργοστασίου ελέγχονταν μέσω λειτουργίας πλακέτας (δηλαδή, οι ελεγκτές τοποθετούνταν σε μεγάλους πίνακες οργάνων). Ωστόσο, μέσω της εξέλιξης και της ευρείας κλίμακας διαθεσιμότητας μικροϋπολογιστών και μικροεπεξεργαστών, το DCS δημιουργήθηκε για τον έλεγχο των διαδικασιών παραγωγής σε διάφορους κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της διύλισης πετρελαίου και της παραγωγής πετροχημικών. 157
ΣΥΚΟ. 3. Η Yokogawa παρουσίασε το CENTUM DCS το 1975. Η φωτογραφία είναι ευγενική προσφορά της Yokogawa.
Η Honeywell και η Yokogawa παρουσίασαν και οι δύο τα δικά τους DCS περίπου την ίδια εποχή—η Yokogawa δημιούργησε το CENTUM ( Εικ. 3 ), ενώ η Honeywell παρουσίασε την πλατφόρμα TDC2000. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, το ταξίδι της Yokogawa στο DCS περιελάμβανε την εφαρμογή μικροεπεξεργαστών στα συστήματα ελέγχου. Αυτά τα συστήματα ελέγχου χωρίστηκαν σε τρία βασικά στοιχεία: διεπαφή ανθρώπου-μηχανής, ελεγκτές και δίαυλο ελέγχου. Το σύστημα ονομάστηκε DCS και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο διαφόρων λειτουργιών των λειτουργιών της εγκατάστασης (π.χ. ροή). 158
Στις αρχές έως τα μέσα της δεκαετίας του 1970, η Honeywell εργάστηκε εκτενώς στη βελτιστοποίηση των τεχνολογιών αυτοματισμού, καθώς και στην εστίαση στην προώθηση των ελέγχων διαδικασίας. Η εταιρεία εισήγαγε το σύστημα TDC2000 (TDC σημαίνει συνολικός κατανεμημένος έλεγχος) το 1975. Αυτό το σύστημα παρείχε μια κεντρική εικόνα των διαδικασιών εντός του εργοστασίου και χρησιμοποίησε έναν αυτοκινητόδρομο δεδομένων που μπορούσε να συνδέσει διάφορα δεδομένα αισθητήρων σε μια κεντρική τοποθεσία. 159 Το προσωπικό του εργοστασίου θα μπορούσε να παρακολουθεί και να τροποποιεί πολλούς βρόχους ελέγχου σε ένα μόνο σύστημα. Το TDC2000 χρησιμοποιήθηκε παγκοσμίως για μια δεκαετία μέχρι να αντικατασταθεί από το TDC3000 το 1985, ακολουθούμενο από το Experion τη δεκαετία του 2000.
Το 1978, η Valmet εισήγαγε το σύστημα αυτοματισμού Damatic Classic, το οποίο εγκαταστάθηκε στο εργοστάσιο του Pankaboard στη Lieksa της Φινλανδίας. Το DCS λειτούργησε για σχεδόν 40 χρόνια σε αυτή τη θέση πριν αντικατασταθεί από την τελευταία επανάληψη (Valmet DNA) το 1998. 160
Άλλες ψηφιακές εταιρείες εισήγαγαν νέες τεχνολογίες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 και του 1980 για να βελτιστοποιήσουν τους ελέγχους διαδικασιών και την αυτοματοποίηση για το HPI. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) δημιούργησε ένα Εργαστήριο Ενέργειας για να διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίου και βιομηχανίας. 161 Αυτή η προσπάθεια υλοποιήθηκε από την ενεργειακή κρίση της δεκαετίας του 1970. Με επικεφαλής τον καθηγητή Χημικής Μηχανικής του MIT Larry Evans και με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, το έργο Advanced System for Process Engineering (ASPEN) ξεκίνησε το 1977.
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, το έργο ASPEN έμελλε να αναπτύξει ένα σύστημα προσομοίωσης γενικής χρήσης που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από χημικούς μηχανικούς σε όλες τις βιομηχανίες επεξεργασίας. Το αποτέλεσμα του έργου ήταν ο προσομοιωτής διαδικασίας επόμενης γενιάς με το όνομα ASPEN. Αυτή η τεχνολογία θα μπορούσε να προσομοιώσει μεγάλες, πολύπλοκες διεργασίες που περιλαμβάνουν εξαιρετικά μη ιδανικά χημικά συστατικά, άνθρακα και συνθετικά καύσιμα, καθώς και συστήματα ηλεκτρολυτών και πολλαπλών φάσεων. 161
Το 1981, το λογισμικό κυκλοφόρησε στο εμπόριο από τη νέα εταιρεία, την AspenTech, η οποία κυκλοφόρησε το πρώτο της προϊόν, το Aspen Plus, το 1982.
Διάφορες τεχνολογίες άμεσου ψηφιακού ελέγχου κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 1970, οι οποίες περιελάμβαναν το σύστημα FOX 1 της Foxboro (τώρα μέρος της Schneider Electric) για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της εγκατάστασης, το σύστημα DC 2 της Fisher Controls (τώρα μέρος της Emerson) και το PROVOX DCS, Taylor Instrument Co. .'s και Baily Controls» (και οι δύο εταιρείες αποτελούν πλέον μέρος του συστήματος ABB) 1010 και του συστήματος 1055, αντίστοιχα. 162.163
Η αυτοματοποίηση διαδικασιών συνέχισε να εξελίσσεται τις επόμενες δεκαετίες, συμπεριλαμβανομένης της μετάβασης σε δίκτυα βασισμένα σε Ethernet, εγκαταστάσεις fieldbus, ασύρματα συστήματα και πρωτόκολλα, αυξημένη άμυνα στον κυβερνοχώρο, απομακρυσμένη μετάδοση και πολλές άλλες προόδους για τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών των εγκαταστάσεων.
Τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο: Επίλυση της πρόκλησης δοχείου ανθρακούχων υγρών
Το 1941, οι επιστήμονες της DuPont, John Whinfield και James Dickson, επέκτεισαν την εργασία του Wallace Carothers — ενός συναδέλφου της DuPont — στις συνθετικές ίνες. Η έρευνα του Carothers συνέβαλε καθοριστικά στην ανακάλυψη νεοπρενίου, νάιλον και άλλων συνθετικών ινών. Αυτές οι ανακαλύψεις αναφέρθηκαν λεπτομερώς στην ενότητα History of the HPI of Hydrocarbon Processing του τεύχους Φεβρουαρίου .
Μέσω της έρευνάς τους, ανακάλυψαν πώς να συμπυκνώσουν το τερεφθαλικό οξύ και την αιθυλενογλυκόλη σε ένα νέο πολυμερές που θα μπορούσε να συρθεί σε μια ίνα. 164 Η δουλειά τους οδήγησε τελικά στην ανάπτυξη του τερεφθαλικού πολυαιθυλενίου (PET). Οι Whinfield και Dickson κατοχύρωσαν την ανακάλυψή τους στη Μεγάλη Βρετανία στα μέσα του 1941 (και αργότερα στις ΗΠΑ το 1945). 165 ωστόσο, λόγω μυστικότητας εν καιρώ πολέμου, η εφεύρεση δόθηκε στη δημοσιότητα παρά αρκετά χρόνια αργότερα. 166Το PET θα γίνει η βάση για πολλά προϊόντα που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή ζωή και, σήμερα, το PET είναι το τέταρτο πολυμερές σε παραγωγή. Ένας από τους κύριους λόγους της δημοτικότητάς του είναι η ελαστικότητά του σε μακριές σκληρές ίνες, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για την παραγωγή μεμβρανών και δοχείων, μεταξύ άλλων αντικειμένων, που είναι ελαφριά, σκληρά και ανθεκτικά. Χρησιμοποιώντας το φυσητό καλούπι σε PET δημιούργησε ένα προϊόν στις αρχές της δεκαετίας του 1970 που θα έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες απολαμβάνουν διαφορετικά ποτά: το πλαστικό μπουκάλι.
Το πρώτο πλαστικό μπουκάλι δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 από τον καλλυντικό χημικό Jules Montenier. Εκείνη την εποχή, ο Montenier προσπαθούσε να βρει ένα κατάλληλο δοχείο για το υγρό αντιιδρωτικό του που ονομαζόταν Stopette - πριν από την εφεύρεσή του, τα αντιιδρωτικά χρησιμοποιούσαν ως κρέμα ή σε υγρή μορφή, ταμπονάροντάς τα χρησιμοποιώντας ένα απλικατέρ ή επίθεμα. 167 Στράφηκε σε ένα νέο χημικό πολυμερές που ανακαλύφθηκε περίπου μια δεκαετία πριν και ονομαζόταν πολυαιθυλένιο (PE)—μια λεπτομερής αναφορά της ανακάλυψης του PE δημοσιεύτηκε στην ενότητα History of the HPI στο τεύχος Φεβρουαρίου. Το 1947, ο Montenier συνεργάστηκε με την Plax Corp. του Χάρτφορντ του Κονέκτικατ (ΗΠΑ)—η εταιρεία χρησιμοποίησε χύτευση με εμφύσηση για την κατασκευή πλαστικών στολιδιών για χριστουγεννιάτικο δέντρο. 167Η συνεργασία τους παρήγαγε το μπουκάλι ψεκασμού Stopette, το οποίο πουλήθηκε για πρώτη φορά στο εμπόριο τον Ιούλιο του 1947. 167 Αυτό το γεγονός σηματοδότησε την αρχή των πλαστικών δοχείων που ανταγωνίζονται το γυαλί.
Ωστόσο, τα πλαστικά δοχεία παρέμειναν ακριβά μέχρι την εφεύρεση του PE υψηλής πυκνότητας (HDPE) 168 τη δεκαετία του 1950 από τους J. Paul Hogan και Robert L. Banks ενώ εργάζονταν στη Phillips Petroleum Co. στο Bartlesville της Οκλαχόμα (ΗΠΑ)—την ανακάλυψη του HDPE περιγράφεται λεπτομερώς στην ενότητα Ιστορικό του HPI του τεύχους Απριλίου. Διάφορες νέες χρήσεις πλαστικών μπουκαλιών κυκλοφόρησαν στο εμπόριο τις επόμενες δύο δεκαετίες, συμπεριλαμβανομένου του πλαστικού μπουκαλιού γάλακτος (με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τους Roy Josephsen, Joseph Tino και Charles Fulcher της WR Grace & Co.) το 1965.
Όπως ο Whinfield και ο Dickson, ο Nathanial Wyeth εργάστηκε επίσης στη DuPont. Πριν από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, εφηύρε πολλά προϊόντα για την εταιρεία, συμπεριλαμβανομένου ενός μηχανήματος που κατασκεύαζε αυτόματα φυσίγγια δυναμίτη, τα οποία εμπόδιζαν τους εργαζόμενους να εισπνεύσουν δηλητηριώδη σκόνη νιτρογλυκερίνης. και μια μηχανή για την κατασκευή Typar, ένα ύφασμα πολυπροπυλενίου (PP) που χρησιμοποιείται σε βιομηχανικούς τομείς όπως οι κατασκευές. 169
Το 1967, ο Wyeth άρχισε να πειραματίζεται με τη δυνατότητα χρήσης πλαστικών μπουκαλιών για την αποθήκευση ανθρακούχων ποτών. Η συμβατική σοφία εκείνη την εποχή ήταν ότι τα πλαστικά μπουκάλια δεν μπορούσαν να συγκρατήσουν την πίεση των ανθρακούχων ποτών και θα εκραγούν. Για να δοκιμάσει αυτή τη θεωρία, ο Wyeth γέμισε ένα πλαστικό μπουκάλι απορρυπαντικού με μπύρα τζίντζερ, το σφράγισε και το έβαλε στο ψυγείο του. Σύμφωνα με βιβλιογραφία, το επόμενο πρωί, το μπουκάλι είχε φουσκώσει τόσο πολύ που έμεινε ανάμεσα στα ράφια του ψυγείου. 169 Αυτό το πείραμα απέδειξε στον Wyeth ότι χρειαζόταν ένα ισχυρότερο πλαστικό για να αντέξει την πίεση των ανθρακούχων υγρών.
Η αρχική του δουλειά ήταν με το PP. Ωστόσο, μεταπήδησε στο PET λόγω των ανώτερων ελαστικών του ιδιοτήτων. 169 Μετά από πολλά πειράματα, ο Wyeth εφηύρε μια μηχανή που παρήγαγε ένα «κούφιο, διαξονικά προσανατολισμένο, θερμοπλαστικό». 170 Αυτό το μηχάνημα θα ενίσχυε το πλαστικό δημιουργώντας ένα καλούπι που είχε νάιλον κλωστή να τρέχει σε σταυρωτό σχέδιο διαμαντιού. Όταν πιέστηκε το καλούπι, τα μόρια ευθυγραμμίστηκαν με διαξονικό τρόπο. 169 Αυτό δημιούργησε ένα ελαφρύ, διαυγές και ελαστικό προϊόν που θα μπορούσε να αντέξει την πίεση των ανθρακούχων υγρών. Στις 15 Μαΐου 1973, ο Wyeth έλαβε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ΗΠΑ για τη μηχανή φιαλών PET με διαξονικό προσανατολισμό ( Εικόνα 4 ).
ΣΥΚΟ. 4. Μια προοπτική άποψη της εφεύρεσης του Wyeth όπως υποβλήθηκε στο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του. Φωτογραφία ευγενική προσφορά του Γραφείου Ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ.170το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του. Φωτογραφία ευγενική προσφορά του Γραφείου Ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ. 170
Αν και τα πλαστικά μπουκάλια PET ήταν πιο ακριβά από το γυαλί όταν πρωτοεμφανίστηκαν στην αγορά, είχαν πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα, όπως ήταν ελαφρύτερα, δεν έσπασαν εύκολα και μπορούσαν να ξανασφραγιστούν. Τελικά, λόγω της αυξημένης παραγωγής, το κόστος για τις πλαστικές φιάλες PET μειώθηκε σημαντικά. 171 Εταιρείες όπως η Coca-Cola και η Pepsi έφεραν πλαστικά μπουκάλια PET στις παγκόσμιες μάζες και η χρήση πλαστικών μπουκαλιών PET έχει εκτοξευθεί παγκοσμίως τις τελευταίες δεκαετίες. Το 2021, παρήχθησαν περισσότερα από 580 B πλαστικά μπουκάλια PET (αύξηση σχεδόν 100 B / έτος από το 2016), φτάνοντας σε συνολική αγοραία αξία σχεδόν 40 B $ - οι εκθέσεις της βιομηχανίας προβλέπουν ότι η αγορά πλαστικών μπουκαλιών PET θα ξεπεράσει τα 50 B $ έως το 2027 172.173 _
Οι υποδομές αναδύονται από την έρημο της Σαουδικής Αραβίας: Jubail, Yanbu και το κύριο σύστημα αερίου
Το 1975, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας ανέθεσε την κατασκευή δύο νέων βιομηχανικών πόλεων, μίας σε κάθε μία από τις ακτές της — Jubail στα ανατολικά και Yanbu στα δυτικά. Αυτές οι πόλεις ήταν τα αποτελέσματα του αυξανόμενου πλούτου της χώρας από την παραγωγή πετρελαίου και το παγκόσμιο εμπόριο και θα λειτουργούσαν ως μεγάλα βιομηχανικά συγκροτήματα για την παραγωγή διυλισμένων καυσίμων και πετροχημικών προϊόντων για την ικανοποίηση της εγχώριας ζήτησης και για εξαγωγή.
Περίπου στο ίδιο χρονικό διάστημα, η Aramco -η εταιρεία δεν θα υιοθετούσε το όνομα Saudi Aramco μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980- άρχισε να εργάζεται για το κύριο σύστημα φυσικού αερίου της χώρας. 174 Ο στόχος του συστήματος ήταν να συλλέξει και να χρησιμοποιήσει το σχετικό φυσικό αέριο που καυτηριαζόταν (σπαταλόταν) από την εγχώρια παραγωγή και να το χρησιμοποιήσει ως καύσιμο χαμηλού κόστους για εκβιομηχάνιση. 175 Αυτό το έργο έντασης κεφαλαίου περιλάμβανε την κατασκευή και λειτουργία υποδομής συλλογής αερίου, εγκαταστάσεις επεξεργασίας και επεξεργασίας, καθώς και ένα σύστημα μετάδοσης. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, το κύριο σύστημα αερίου ήταν σε θέση να παράγει έως και 2 Bft 3 d φυσικού αερίου. 175 Μέσα στα επόμενα 40 χρόνια, η εταιρεία επέκτεινε σημαντικά τη συνολική χωρητικότητα του συστήματος, με τη δυνατότητα να παράγει περίπου 12,5 Bft 3d φυσικού αερίου μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2020.
Jubail Industrial City. Η προέλευση του Jubail χρονολογείται πριν από περισσότερα από 7.000 χρόνια και απέκτησε φήμη το 1933 ως το αρχικό σημείο προσγείωσης για τους γεωλόγους της Standard Oil της Καλιφόρνια (τώρα Chevron) στην αναζήτησή τους για πετρέλαιο στη χώρα. 176
Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, το Jubail ήταν κάτι περισσότερο από ένα ψαροχώρι. ωστόσο είχε αρκετά οφέλη για τη χώρα. Η τοποθεσία της πόλης ήταν ιδανική για ναυτιλία, είχε άφθονα αποθέματα νερού για ψύξη βιομηχανικών εγκαταστάσεων και βρισκόταν κοντά σε κρίσιμα εγχώρια κοιτάσματα παραγωγής πετρελαίου. 177
Το αντικείμενο του μεγάλου έργου ήταν να μετατραπεί το Jubail σε μια μεγάλης κλίμακας βιομηχανική πόλη. Η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας επέλεξε δύο οργανισμούς για να επιβλέπουν την κατασκευή της πόλης: την General Petroleum and Mineral Organization (PETROMIN) και την Saudi Basic Industries Corp. (SABIC). Οι προγραμματιστές του έργου επέλεξαν την αμερικανική εταιρεία μηχανικών, κατασκευών και διαχείρισης έργων Bechtel για το σχεδιασμό και την κατασκευή της βιομηχανικής πόλης. Η βιομηχανική πόλη Jubail ήταν μια προσπάθεια της κυβέρνησης της Σαουδικής Αραβίας να φτάσει σε αυτάρκεια σε διυλισμένα και πετροχημικά προϊόντα.
Η πόλη, η οποία καλύπτει περισσότερα από 1.000 km 2 , περιλαμβάνει μια πληθώρα βιομηχανικών υποδομών, συμπεριλαμβανομένου του διυλιστηρίου SATORP 440.000 bpd (μια κοινή επιχείρηση μεταξύ Saudi Aramco και TotalEnergies) και του πετροχημικού συγκροτήματος SADARA (JV μεταξύ Saudi Aramco και Dow Chemical Co. .).
Γιανμπού. Στη δυτική ακτή της χώρας, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας αποφάσισε την κατασκευή μιας δεύτερης βιομηχανικής πόλης στο Γιανμπού. Η προέλευση της πόλης χρονολογείται πριν από περισσότερα από 2.500 χρόνια, όταν χρησιμοποιήθηκε ως σημείο στάσης στη διαδρομή μπαχαρικών και θυμιάματος από την Υεμένη προς την Αίγυπτο και διάφορες χώρες γύρω από τη Μεσόγειο. 178 Αυτή η αδελφή βιομηχανική πόλη με το Jubail θα ήταν μικρότερη, αλλά λόγω της εγγύτητάς της στην Ερυθρά Θάλασσα, θα ήταν ζωτικής σημασίας ως λιμάνι εισαγωγής/εξαγωγής για τη χώρα. Τις επόμενες δεκαετίες, θα κατασκευαστούν πρόσθετες εγκαταστάσεις επεξεργασίας υδρογονανθράκων, συμπεριλαμβανομένων διυλιστηρίων, πετροχημικών εργοστασίων και άλλων υποδομών υποστήριξης (π.χ. αγωγοί, αποθήκευση).
Σήμερα, το Jubail και το Yanbu είναι οι πρώτες και τέταρτες μεγαλύτερες βιομηχανικές πόλεις, αντίστοιχα, στον κόσμο. 179 HP
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ
135 Machinery Lubrication, «Η έλευση της σύγχρονης υδροεπεξεργασίας: Η εξέλιξη της τεχνολογίας βασικών ελαίων—Μέρος 2», διαδικτυακά: https://www.machinerylubrication.com/Read/493/base-oil-technology
136 Hilbert, T., M. Kalyanaraman, B. Novak, J. Gatt, B. Gooding and S. McCarthy, «Maximizing premium distillate by catalytic dewaxing», Digital Refining, Φεβρουάριος 2011.
137 Honeywell UOP, «50 χρόνια CCR Platforming», διαδικτυακά: https://uop.honeywell.com/en/products-and-services/catalysts/ refining -catalyst/ccr-platforming
138 Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, «Oil embargo, 1973–1974», Office of the Historian, online: https://history.state.gov/milestones/1969-1976/oil-embargo#:~:text=The%20onset %20of%20the%20embargo,stability%20of%20hole%20εθνικές%20οικονομίες
139 Wikipedia, «1973 oilcrisis», online: https://en.wikipedia.org/wiki/1973_oil_crisis#Consequences
140 Federal Reserve History, “Oil-shock of 1978–79”, 22 Νοεμβρίου 2013, διαδικτυακά: https://www.federalreservehistory.org/essays/oil-shock-of-1978-79
141 Wikipedia, «Clean Air Act», online: https://en.wikipedia.org/wiki/Clean_Air_Act_(United_States)#History
142 USLegal, «Clean Air Act», διαδικτυακά: https://environmentallaw.uslegal.com/federal-laws/clean-air-act/
143 US EPA, «Επισκόπηση NAAQS: Επιστημονικές και τεχνικές πληροφορίες», διαδικτυακά: https://www.epa.gov/naaqs
144 Smith, A. and H. Davies, «Μια ανασκόπηση της ιστορίας της νομοθεσίας για τις εκπομπές, τάσεις αστικών και εθνικών μεταφορών και ο αντίκτυπός τους στις εκπομπές μεταφορών», Transactions on the Built Environment, τομ. 23, 1996, διαδικτυακά: https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/UT96/UT96028FU.pdf
145 Wikipedia, “European Emissions Standards”, online: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
146 The Council of European Communities, “Council Directive 70/20/EEC”, Office Journal of the European Communities, 20 Μαρτίου 1970, online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT /PDF/?uri=CELEX:31970L0220&from=EN
147 TransportPolicy.net, «EU: Light duty emissions, online: https://www.transportpolicy.net/standard/eu-light-duty-emissions/
148 European Automobile Manufacturers' Association, «Προτάσεις ACEA για τα πρότυπα εκπομπών Euro 7 και Euro VII», 28 Ιανουαρίου 2022, διαδικτυακά: https://www.acea.auto/publication/acea-proposals-for-euro-7-and -Euro-vii-Emission-standards/
149 CatalyticConverters.com, «Ιστορία του καταλυτικού μετατροπέα», διαδικτυακά: https://www.catalyticconverters.com/history-2/history/
150 Wikipedia, «Catalytic converter», online: https://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter#History
151 Houdry, E., “Catalytic structure and complex”, US Patent No. 2,742,437, US Patent Office, 17 Απριλίου 1956, online: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/US2742437_Houdry_Catalyst. pdf
152 US EPA, «Η EPA κάνει το τελικό βήμα στη σταδιακή κατάργηση της βενζίνης με μόλυβδο», 29 Ιανουαρίου 1996, διαδικτυακά: https://archive.epa.gov/epa/aboutepa/epa-takes-final-step-phaseout-leaded-gasoline .html
153 Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ, «Η εποχή της βενζίνης με μόλυβδο πέρασε, εξαλείφοντας μια σημαντική απειλή για την ανθρώπινη και την πλανητική υγεία», 30 Αυγούστου 2021, διαδικτυακά: https://www.unep.org/news-and-stories/press-release/ εποχής-βενζίνη-υπερ-εξάλειψη-μείζονα-απειλή-ανθρώπινο-και-πλανητικό
154 Wikipedia, «John J. Mooney», online: https://en.wikipedia.org/wiki/John_J._Mooney
155 Wikipedia, «Odo Josef Struger», online: https://en.wikipedia.org/wiki/Odo_Josef_Struger
156 Rockwell Automation, «Η ιστορία μας», διαδικτυακά: https://www.rockwellautomation.com/en-us/company/about-us/our-history.html
157 Engineers Community, “History of DCS (distributed control system),” Instrumentation Forum, Δεκέμβριος 2019, διαδικτυακά: https://engineerscommunity.com/t/history-of-dcs-distributed-control-system/9484
158 K. Nobuaki, “CENTUM-History”, Yokogawa, 2012, online: https://www.yokogawa.com/us/library/resources/yokogawa-technical-reports/centum-history/
159 Monti, MJ, et al., “History of the Honeywell Corporation”, 4 Φεβρουαρίου 2011, online: http://www.hon-area.org/history.html
160 Valmet, «Η Valmet θα αντικαταστήσει το πρώτο της σύστημα αυτοματισμού Damatic Classic που παραδόθηκε στο εργοστάσιο σανίδων Pankaboard στη Φινλανδία», 8 Φεβρουαρίου 2018, διαδικτυακά: https://www.valmet.com/media/news/press-releases/2018 /valmet-to-replace-its-first-ever-damatic-classic-automation-system-delivered-at-pankaboards-board-mill-in-finland/
161 AspenTech, «A history of innovation», online: https://www.aspentech.com/en/about-aspentech/35-years-of-innovation
162 Wikipedia, “Distributed control system”, online: https://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_control_system#History
163 Foxboro Company, “FOX 1: A new and advanced computer system for plant monitoring and process control”, 1971, online: https://archive.computerhistory.org/resources/text/Foxboro/Foxboro.Fox1.1971.102646169.pdf
164 How Products are Made, “John Rex Whinfield biography (1901–1966)” online: http://www.madehow.com/inventorbios/71/John-Rex-Whinfield.html
165 US Patent No. 2,465,319, “Polymeric linear terephthalic esters”, US Patent Office, 24 Σεπτεμβρίου 1945, online: https://patentimages.storage.googleapis.com/9a/89/86/60e57afe0ed47e/US94
166 Wikipedia, «John Rex Whinfield», online: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rex_Whinfield
167 Cosmetics and Skin, “Stopette”, 22 Ιανουαρίου 2020, διαδικτυακά: https://cosmeticsandskin.com/ded/stopette.php
168 Wikipedia, "Plastic bottle", online: https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_bottle
169 Lemelson-MIT, «Nathaniel Wyeth: The plastic bottle soda», online: https://lemelson.mit.edu/resources/nathaniel-wyeth
170 Wyeth, N. and R. Roseveare, «Biaxially oriented poly(ethylene terephthalate) bottle», US Patent 3,733,309, 15 Μαΐου 1973, online: https://patentimages.storage.googleapis.com/9d/25/65/ 39214d822eae1b/US3733309.pdf
171 Garside-Wight, G., “History of the world in 52 packs: 18. PET bottles”, Packaging News, 22 Δεκεμβρίου 2015, online: https://www.packagingnews.co.uk/features/comment/history -του-κόσμου-σε-52-συσκευασίες-18-pet-bottles-22-12-2015
172 Statista, «Production of PET bottles worldwide, 2004–2021», online: https://www.statista.com/statistics/723191/production-of-polyethylene-terephthalate-bottles-worldwide/#:~:text=This Το %20statistic%20 απεικονίζει%20η%20παραγωγή, πλαστικά%20 μπουκάλια%20θα%20%20παράγεται.
173 IMARC, «Αγορά φιαλών PET: Παγκόσμιες τάσεις της βιομηχανίας, μερίδιο, μέγεθος, ανάπτυξη, ευκαιρίες και προβλέψεις, 2022–2027», διαδικτυακά: https://www.imarcgroup.com/PET-bottle-manufacturing-plant
174 Saudi Aramco, «Η ιστορία μας: Οδηγημένος από την περιέργεια για εξερεύνηση», διαδικτυακά: https://www.aramco.com/en/who-we-are/overview/our-history#:~:text=Saudi%20Aramco %20traces%20its%20αρχές,The%20work%20began%20right%20μακριά.
175 Saudi Aramco, «The Master Gas System—Fueling a nation», online: https://americas.aramco.com/en/magazine/elements/2020/master-gas-system-fueling-a-nation
176 Al-Mulhim, A., «Jubail: Fishing village to an industrial city», Arab News, 10 Μαρτίου 2014, online: https://www.arabnews.com/news/537596
177 Britannica, «Jubail», Encyclopedia Britannica, 16 Απριλίου 2020, online: https://www.britannica.com/place/Jubail
178 Wikipedia, «Yanbu», online: https://en.wikipedia.org/wiki/Yanbu#:~:text=Yanbu%20Al%2DSina'iya%20(,southernmost%20part%20of%20Yanbu%20city .
179 Παγκόσμιος Άτλας, «Οι μεγαλύτερες βιομηχανικές περιοχές του κόσμου», Ιούνιος 2019, διαδικτυακά: https://www.worldatlas.com/articles/world-s-largest-industrial-areas.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου