Το εγχώριο σύστημα μπήκε σε μία νέα εποχή με την έναρξη του Target Model, επισήμανε στο 2ο συνέδριο Power & Gas Supply Forum ο Νίκος Ζαχαριάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Εlpedison, με το νέο «τοπίο» να χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία των ΑΠΕ. Ωστόσο, όλες οι μελέτες δείχνουν πως θα πρέπει παράλληλα να δοθεί βάρος στις μονάδες..
αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, που θα στηρίζουν τις ανανεώσιμες πηγές.Όπως συμπλήρωσε ο κ. Ζαχαριάδης, παράλληλα θα πρέπει να δοθούν λύσεις στα τρία προβλήματα που ανέδειξε η λειτουργία του Target Model. Το πρώτο πρόβλημα είναι η έλλειψη διαθέσιμων ευέλικτων μονάδων φυσικού αερίου, κάτι που αναδείχθηκε με την κακοκαιρία του Φεβρουαρίου, όπου ο ΑΔΜΗΕ παρέταξε τις λιγνιτικές μονάδες, κρατώντας σε εφεδρεία τους σταθμούς φυσικού αερίου.
«Το δεύτερο πρόβλημα είναι οι σοβαρές αδυναμίες του συστήματος μεταφοράς, με συνέπεια ο ΑΔΜΗΕ κάθε μέρα να δηλώνει πως δεν έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει το σύστημα με βάση το πρόγραμμα που έχει προκύψει από τη δημοπρασία. Αντίθετα, για να μπορέσει το σύστημα να κρατηθεί όρθιο, δηλώνει με περιορισμό διαφορετικές μονάδες, που φυσικά δεν είναι οικονομικότερες», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον CEO της Elpedison, το τρίτο πρόβλημα που έχει αναδειχθεί είναι η αδιαφάνεια και η έλλειψη ελέγχου της λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος. Έτσι, παρά τις δεσμεύσεις που υπήρχαν για την επαρκή προετοιμασία παρακολούθησης της αγοράς με την εκκίνηση του Target Model, έως αυτή τη στιγμή ουδείς γνωρίζει πώς είναι δυνατόν οι λιγνιτικές μονάδες να υποβάλλουν στην Προημερήσια Αγορά χαμηλότερες τιμές από τις φθηνότερες μονάδες φυσικού αερίου.
«Για να λυθούν αυτά τα προβλήματα, και κυρίως τα δύο πρώτα, πρέπει να επικεντρωθούμε και να κοιτάξουμε τι θα λειτουργία το 2024», σημείωσε. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθεί άμεσα ο Μόνιμος Μηχανισμός Αποζημίωσης Ισχύος, ώστε να προωθηθούν επενδύσεις σε νέες ευέλικτες μονάδες και να στηριχθεί η διείσδυση των ΑΠΕ τουλάχιστον στο μεταβατικό διάστημα. Η δεύτερη απαραίτητη κίνηση, σύμφωνα με τον κ. Ζαχαριάδη, είναι οι εκτεταμένες επενδύσεις στο σύστημα μεταφοράς.
Ο ίδιος επισήμανε πως, αντίθετα με τα παραπάνω, συχνά δίνεται η εντύπωση πως λαμβάνονται μέτρα προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως με την επιβολή ορίων στις προσφορές στην Αγορά Εξισορρόπησης, που ουσιαστικά «κρύβουν» το πρόβλημα, χωρίς να το λύνουν. Όπως πρόσθεσε, πρόκειται για ένα πρόβλημα όγκου, και όχι τιμών, η επέμβαση αφορά το δεύτερο.
Απαντώντας αργότερα σε ερώτηση για το πόσες μονάδες φυσικού αερίου «χωρούν» στο σύστημα, απάντησε πως οι μελέτες δείχνουν πως υπάρχει «χώρος» για άλλους δύο σταθμούς, εκτός από τον σταθμό που βρίσκεται ήδη υπό την κατασκευή. Απαραίτητη προϋπόθεση, ωστόσο, είναι πως θα προχωρήσει γρήγορα το θεσμικό πλαίσιο και οι επενδύσεις στην αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Στην περίπτωση, όμως, που δεν «ωριμάσουν» θεσμικά και οικονομικά οι συνθήκες για τα έργα αποθήκευσης, τότε ενδεχομένως να υπάρχει δυνατότητα και για επιπλέον θερμοηλεκτρικό παραγωγικό δυναμικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου