Κυριακή 28 Ιουνίου 2020

Αντιδράσεις για την πετρελαιοκηλίδα στα Μέγαρα


Αναθεώρηση της εφαρμοζόμενης πολιτικής και ένταση των ελέγχων για την προστασία του περιβάλλοντος σε περιοχές που έχουν ήδη επιβαρυνθεί από δραστηριότητες διαχείρισης και αποθήκευσης καυσίμων, χημικών και εύφλεκτων προϊόντων ζητεί το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιώς από τους Υπουργούς Ανάπτυξης  Άδωνι Γεωργιάδη, Ενέργειας & Περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη, Ναυτιλίας Ιωάννη Πλακιωτάκη, καθώς και από τον Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη. 

Αφορμή για την έντονη αντίδραση του ΒΕΠ αποτελεί το νέο περιστατικό περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στον χαρακτηρισμένο... ως «πάρκο άγριας ζωής» υδροβιότοπο Βουρκαρίου στην Αγία Τριάδα Μεγάρων. Από το μεσημέρι της Τετάρτης 24 Ιουνίου ως και χθες, κάτοικοι της περιοχής αλλά και επιχειρηματίες διαμαρτύρονταν στο Λιμεναρχείο Μεγάρων ότι στην επιφάνεια της θάλασσας και στη νότιο παραλία του Βουρκαρίου είχαν εκβραστεί ποσότητες πετρελαίου, υπήρχαν έντονες αναθυμιάσεις καυσίμων από το Στενό Φανερωμένης Σαλαμίνος μέχρι την Πάχη Μεγάρων κι έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα η ρύπανση. 

Δύο χρόνια μετά την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε στο Σαρωνικό Κόλπο και τις επιχειρήσεις της Σαλαμίνος το ναυάγιο πετρελαιοφόρου, το οποίο χαρακτηρίστηκε από τη WWF Ελλάς ως «περιβαλλοντικό έγκλημα που παραμένει ποινικά ατιμώρητο», η τοπική κοινωνία των Μεγάρων, οι βιοτεχνίες και η κοινωνία αγωνιούν πάλι εξαιτίας της βραδύτητας στις αντιδράσεις των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας, αλλά και από την επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους «ατυχήματα». 

Δύτες του Λιμεναρχείου Ελευσίνος διαπίστωσαν το πετρέλαιο διέρρευσε από αγωγό, στον οποίο εντοπίστηκε ρήγμα περίπου 50 μέτρα βόρεια από την ακτή και στο μέσο της απόστασης ανάμεσα στο ναό Αγίας Τριάδος και σε επιχείρηση εστίασης της περιοχής, ωστόσο προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα που επιβεβαιώνουν τις πρόσφατες επισημάνσεις του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιώς προς την κυβέρνηση: Εφαρμόζεται η Ευρωπαϊκή Οδηγία για την πρόληψη ατυχημάτων από την έκλυση επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται για βιομηχανικές δραστηριότητες, η γνωστή ως «Οδηγία Seveso» ή όχι; 

Αν προσπαθήσουμε να εξάγουμε συμπεράσματα από τα στοιχεία μελέτης της Διευθύνσεως Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας, θα απογοητευτούμε. Στη δεκαετία 2003 - 2012 σημειώθηκαν συνολικά 45 ατυχήματα πετρελαιοκηλίδας στον Σαρωνικό Κόλπο, μέγιστης επιφάνειας μόλυνσης τα 2.000 τ.μ. Στα περιστατικά αυτά δεν συμπεριλήφθηκαν ατυχήματα που συνέβησαν στο κόλπο της Ελευσίνας, καθώς σύμφωνα με το Υπουργείο, στα περισσότερα από αυτά η ποσότητα του πετρελαιοειδούς που απορρίφθηκε στη θάλασσα ήταν κατ’ εκτίμηση μικρότερη του ενός κυβικού μέτρου.

Προφανώς και το ΒΕΠ, ως εκπρόσωπος 15 χιλιάδων ενεργών επιχειρήσεων, δεν θα παρακολουθήσει απαθώς αυτήν την κατάσταση που απειλεί εκτός από τις τοπικές κοινωνίες από τον Κορινθιακό μέχρι το Λαύριο, τις τοπικές οικονομίες, καθώς και τις βιοτεχνικές δραστηριότητες. 

Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του Επιμελητηρίου υπενθυμίζει ότι από τον Αύγουστο του 2019 έχει επισημάνει προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Ιωάννη Πλακιωτάκη και τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας Δημήτριο Οικονόμου: 

Την ανάγκη αυστηρής εφαρμογής της «Οδηγίας Seveso». 
Την επιθεώρηση επιχειρήσεων που επιβάλλεται να τηρούν μέτρα πρόληψης και προστασίας τόσο των εργαζομένων, όσο και του περιβάλλοντος.
Τη διαμόρφωση ενός νέου ρεαλιστικού πλαισίου συνεχούς λειτουργίας του Θριασίου Νοσοκομείου εξαιτίας των αυξημένων κινδύνων ατυχήματος που διαπιστώνονται στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής.

Το ΒΕΠ υπενθυμίζει προς πάσα κατεύθυνση ότι στη Δυτική Αττική και στην ευρύτερη ζώνη που σημειώθηκε η νέα θαλάσσια ρύπανση λειτουργούν επιχειρήσεις με βαριές δραστηριότητες και εντάσσονται στις πρόνοιες της «Οδηγίας Seveso», στη Σύμβαση ADR για τις διεθνείς οδικές μεταφορές που καλύπτει μεταξύ άλλων τη μεταφορά επικινδύνων ουσιών και αποβλήτων, στον Κανονισμό RID για τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές επικίνδυνων ουσιών, στις διατάξεις της ΙΑΤΑ και του ΝΑΤΟ για την αεροπορική μεταφορά επικίνδυνων ουσιών, καθώς και στον Κανονισμό του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας Ι.Μ.Ο. σχετικώς με τις θαλάσσιες μεταφορές επικίνδυνων ουσιών. 

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το περιστατικό στα Μέγαρα και την αντίδραση του βιοτεχνικού κόσμου, ο Πρόεδρος του ΒΕΠ κ. Ανδριανός Μιχάλαρος δήλωσε σχετικά:

«Δεν είναι ένα απλό περιστατικό αυτό που συνέβη στο Βουρκάρι. Είναι ένα ακόμα περιστατικό που επιβαρύνει και υποβαθμίζει τον Σαρωνικό Κόλπο, επομένως και όλους εμάς που έχουμε επενδύσει και βρισκόμαστε είτε με τις επιχειρήσεις μας, είτε με τις δουλειές και τις περιουσίες μας γύρω του. Επιβάλλεται η διαμόρφωση νέας συγκεκριμένης πολιτικής και στρατηγικής στόχευσης που θα συμβαδίζει με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. 

Δεν μπορεί να συμβαίνουν τέτοιες τριτοκοσμικές καταστάσεις και να κάνουμε σαν να μη συνέβη κάτι. Η ρύπανση έχει συνέπειες στο περιβάλλον, στις επιχειρήσεις, στην κοινωνία και κυρίως στην αγορά, η οποία έχει πληγεί από την κρίση, τις φορολογικές υποχρεώσεις, την υγειονομική κρίση, την έλλειψη ρευστού. Δεν χρειάζεται άλλο ένα «κερασάκι στην τούρτα» για να δυσκολεύψει περισσότερο η κατάσταση, υποβαθμίζοντας την περιοχή και τις επενδύσεις μας. 

Υπενθυμίζω ότι στο διοικητικό συμβούλιο του ΒΕΠ είχαμε προγραμματίσει την πραγματοποίηση ειδικής ενημερωτικής εκδήλωσης στα Μέγαρα για την τήρηση της ‘Οδηγίας Sεveso’, τα περιβαλλοντικά θέματα, τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους, την ασφάλεια και την υγιεινή στην εργασία. Θα γινόταν τον Μάρτιο, αλλά δυστυχώς, λόγω της πανδημίας από το στέλεχος κορωνοϊού “Covid-19” αναβλήθηκε.

Νομίζω ότι είναι η ώρα να ξεκινήσουμε αυτήν την εκστρατεία ενημέρωσης της κοινής γνώμης αλλά και των αρμοδίων υπηρεσιών. Η Δυτική Αττική και κυρίως τα Μέγαρα, η Μάνδρα, η Ελευσίνα, ο Ασπρόπυργος, η Σαλαμίνα, το Πέραμα, η Δραπετσώνα αποτελούν ευάλωτες περιοχές σε περίπτωση ατυχήματος από επικίνδυνα υλικά. Ας μην ξεχνούμε ότι υπάρχουν καθημερινά στην περιοχή αποθηκευμένα 220 χιλιάδες κυβικά υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και πλοία που ξεφορτώνουν στα διϋλιστήρια του Σαρωνικού εκατομμύρια κυβικά καυσίμων. Αυτά τα θέματα απαιτούν υπευθυνότητα και κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου πριν κληθούμε να διαχειριστούμε κάποιο ατύχημα. Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε προς αυτήν την κατεύθυνση με τους αρμόδιους υπουργούς κ.κ. Άδωνι Γεωργιάδη και Κωστή Χατζηδάκη, αλλά και με τον Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιώργο Πατούλη».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου