Από το worldenergynews.gr
Σε αναζήτηση εξωδικαστικής, συμβιβαστικής λύσης στην αντιπαράθεση τους με το δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας, όσον αφορά την υποχρέωση της γειτονικής χώρας να προμηθεύεται συγκεκριμένες ποσότητες μαζούτ όπως είχε προβλεφθεί από τη συμφωνία εξαγοράς των διυλιστηρίων ΟΚΤΑ και δεν τηρήθηκε, βρίσκονται τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Η επανέναρξη των συζητήσεων μεταξύ..
των δυο πλευρών προέκυψε ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των σχέσεων Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας των Πρεσπών.
Μάλιστα όπως δήλωσε πρόσφατα σε τοπικά μέσα ενημέρωσης ο αρμόδιος για την οικονομία Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας Kočo Angjushev, διεκόπη προσωρινά η διαιτητική διαδικασία στην οποία είχαν προσφύγει τα ΕΛΠΕ μέσω της θυγατρικής του ΕΛΠΕΤ Βαλκανική, προκειμένου να αναζητηθεί εξωδικαστική λύση.
Μάλιστα ο κ. Angjushev μίλησε για την προοπτική επίλυσης της διαφοράς στο πλαίσιο της Ενεργειακής Κοινότητας, η οποία αφορά τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχει συσταθεί με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διαθέτει Κέντρο Επίλυσης Διαφορών.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΠΕΤ – Βαλκανική Α.Ε. προσέφυγε (για δεύτερη φορά) στα τέλη του 2018 στη διεθνή διαιτησία, διεκδικώντας την καταβολή αποζημίωσης ύψους 32 εκατ. δολαρίων από την κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας, για τη μη τήρηση της συμβατικής της υποχρέωσης για αγορά ποσοτήτων μαζούτ την περίοδο 2008 - 2011.
Βάσει της σύμβασης του 1999 για την εξαγορά του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ από τα ΕΛΠΕ, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας είχε αναλάβει την υποχρέωση αγοράς 500.000 τόνων μαζούτ ετησίως και ότι η συμβατική ποινή για τη μη τήρηση της εν λόγω υποχρέωσης είχε προσδιοριστεί σε 29 δολάρια ανά τόνο.
Επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου
Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων ΜΙΑ, ο κ. Angjushev δήλωσε ότι στο πλαίσιο της σχέσης καλής γειτονίας με την Ελλάδα, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας θα προσπαθήσει να περιορίσει τη ζημία για το κράτος από τη διεκδικούμενη αποζημίωση της ΕΛΠΕΤ.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας ενημέρωσε επίσης ότι έχει ζητηθεί η διαφορά με την ΕΛΠΕΤ να επιλυθεί στο πλαίσιο της Ενεργειακής Κοινότητας, η διαμεσολάβηση της οποίας εγγυάται ότι η επίλυση της διαφοράς θα είναι δίκαιη και σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο κ. Angjushev αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα της εκ νέου λειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων, σημειώνοντας ότι, εφ’ όσον κάτι τέτοιο συνεπάγεται φθηνότερες εισαγωγές πετρελαιοειδών για τη χώρα και χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, τότε θα πρέπει ο αγωγός να ξαναλειτουργήσει, αλλά εντός του πλαισίου της τρίτης δέσμης μέτρων της ΕΕ για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας (ενσωματώθηκε στη νομοθεσία της Βόρειας Μακεδονίας με τον ενεργειακό νόμο του 2018), λαμβάνοντας δηλαδή υπ’ όψιν τους κανόνες ανταγωνισμού.
Αυτό σημαίνει, όπως διευκρίνισε, ότι η πρόσβαση τρίτων στην εν λόγω υποδομή θα πρέπει να είναι ελεύθερη και ότι η Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας θα καθορίσει το ύψος του τέλους χρήσης του δικτύου.
Σε αναζήτηση εξωδικαστικής, συμβιβαστικής λύσης στην αντιπαράθεση τους με το δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας, όσον αφορά την υποχρέωση της γειτονικής χώρας να προμηθεύεται συγκεκριμένες ποσότητες μαζούτ όπως είχε προβλεφθεί από τη συμφωνία εξαγοράς των διυλιστηρίων ΟΚΤΑ και δεν τηρήθηκε, βρίσκονται τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Η επανέναρξη των συζητήσεων μεταξύ..
των δυο πλευρών προέκυψε ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των σχέσεων Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας μετά την υπογραφή της συμφωνίας των Πρεσπών.
Μάλιστα όπως δήλωσε πρόσφατα σε τοπικά μέσα ενημέρωσης ο αρμόδιος για την οικονομία Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας Kočo Angjushev, διεκόπη προσωρινά η διαιτητική διαδικασία στην οποία είχαν προσφύγει τα ΕΛΠΕ μέσω της θυγατρικής του ΕΛΠΕΤ Βαλκανική, προκειμένου να αναζητηθεί εξωδικαστική λύση.
Μάλιστα ο κ. Angjushev μίλησε για την προοπτική επίλυσης της διαφοράς στο πλαίσιο της Ενεργειακής Κοινότητας, η οποία αφορά τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχει συσταθεί με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διαθέτει Κέντρο Επίλυσης Διαφορών.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΠΕΤ – Βαλκανική Α.Ε. προσέφυγε (για δεύτερη φορά) στα τέλη του 2018 στη διεθνή διαιτησία, διεκδικώντας την καταβολή αποζημίωσης ύψους 32 εκατ. δολαρίων από την κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας, για τη μη τήρηση της συμβατικής της υποχρέωσης για αγορά ποσοτήτων μαζούτ την περίοδο 2008 - 2011.
Βάσει της σύμβασης του 1999 για την εξαγορά του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ από τα ΕΛΠΕ, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας είχε αναλάβει την υποχρέωση αγοράς 500.000 τόνων μαζούτ ετησίως και ότι η συμβατική ποινή για τη μη τήρηση της εν λόγω υποχρέωσης είχε προσδιοριστεί σε 29 δολάρια ανά τόνο.
Επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου
Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων ΜΙΑ, ο κ. Angjushev δήλωσε ότι στο πλαίσιο της σχέσης καλής γειτονίας με την Ελλάδα, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας θα προσπαθήσει να περιορίσει τη ζημία για το κράτος από τη διεκδικούμενη αποζημίωση της ΕΛΠΕΤ.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας ενημέρωσε επίσης ότι έχει ζητηθεί η διαφορά με την ΕΛΠΕΤ να επιλυθεί στο πλαίσιο της Ενεργειακής Κοινότητας, η διαμεσολάβηση της οποίας εγγυάται ότι η επίλυση της διαφοράς θα είναι δίκαιη και σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο κ. Angjushev αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα της εκ νέου λειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων, σημειώνοντας ότι, εφ’ όσον κάτι τέτοιο συνεπάγεται φθηνότερες εισαγωγές πετρελαιοειδών για τη χώρα και χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, τότε θα πρέπει ο αγωγός να ξαναλειτουργήσει, αλλά εντός του πλαισίου της τρίτης δέσμης μέτρων της ΕΕ για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας (ενσωματώθηκε στη νομοθεσία της Βόρειας Μακεδονίας με τον ενεργειακό νόμο του 2018), λαμβάνοντας δηλαδή υπ’ όψιν τους κανόνες ανταγωνισμού.
Αυτό σημαίνει, όπως διευκρίνισε, ότι η πρόσβαση τρίτων στην εν λόγω υποδομή θα πρέπει να είναι ελεύθερη και ότι η Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας θα καθορίσει το ύψος του τέλους χρήσης του δικτύου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου