Από το worldenergynews.gr
Την πρόθεση του ΥΠΕΝ να μην καθυστερήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ανεξάρτητα από το αν στο μεταξύ θα έχει ολοκληρωθεί η διάσπαση της ΔΕΠΑ, υποδεικνύει η σχετική δικλείδα ασφαλείας που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ.
Έτσι, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η διαδικασία πώλησης του 50% συν μίας μετοχής της ΔΕΠΑ Εμπορίας μπορεί να ξεκινήσει ακόμη..
και πριν από την αποπεράτωση του split της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου.
Υπενθυμίζεται πως αν και στη συνέντευξή του στο Bloomberg στις αρχές της χρονιάς ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ανέφερε πως έως το τέλος Ιανουαρίου η σχετική νομοθετική παρέμβαση θα είχε κατατεθεί στη Βουλή, ο «συνωστισμός» νομοσχεδίων που μεσολάβησε έχει καθυστερήσει την υποβολή της.
Έτσι, με δεδομένο ότι, μετά το κοινοβουλευτικό «πράσινο φως», για την ολοκλήρωση της διάσπασης της ΔΕΠΑ θα χρειαστούν περίπου τρεις επιπλέον μήνες, η εν λόγω δικλείδα ασφαλείας εξασφαλίζει πως η έναρξη της διαδικασίας πώλησης μπορεί να ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ πριν εκπνεύσει το τρίμηνο.
Η «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα είναι ουσιαστικά η μετεξέλιξη της ΔΕΠΑ, στην οποία θα παραμείνουν οι εμπορικές δραστηριότητες, δηλαδή η λιανική και χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, η προμήθεια ηλεκτρισμού (μέσω της ΕΠΑ Αττικής), καθώς και οι μακροχρόνιες συμβάσεις της υφιστάμενης ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές.
Αντίθετα, με τη διάσπαση θα αποσχιστούν οι δραστηριότητες διαχείρισης και ανάπτυξης δικτύων, ώστε να συσταθεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία επίσης θα υπαχθούν και οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ σε διεθνή έργα, είτε υπό υλοποίηση είτε σε σχεδιασμό (IGB, IGI Poseidon, EastMed).
Αναστάτωση λόγω τροποποίησης των συμβάσεων εργασίας
Την ίδια στιγμή, η απόσχιση των δικτύων και των διεθνών έργων μάλλον δεν θα γίνει σε συνθήκες εργασιακής ειρήνης, καθώς το σχέδιο νόμου προβλέπει τη μονομερή τροποποίηση των ατομικών και συλλογικών συμβάσεων εργασίας στις θυγατρικές εταιρίες (όπως το 100% της ΕΔΑ Αττικής) που θα ενσωματωθούν στη ΕΠΑ Υποδομών.
Μία πρόβλεψη η οποία φαίνεται να επιβεβαιώνει τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που κυκλοφορούσαν το τελευταίο διάστημα, για προσαρμογή στα χαμηλότερα μισθολόγια της υφιστάμενης ΔΕΠΑ των απολαβών των εργαζομένων στις θυγατρικές, οι οποίες είναι υψηλότερες λόγω της πρότερης συμμετοχής της Shell.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την πώληση του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών θα ακολουθήσει την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Για τον δεύτερο διαγωνισμό, το σχέδιο νόμου προβλέπει την πιο αυστηρή εκδοχή unbundling, καθώς εταιρείες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή/και ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οποιοδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων διαχειριστών δικτύου διανομής φυσικού αερίου της χώρας.
Πάντως, προβλέπεται ως εξαίρεση η συμμετοχή εταιρειών ή προσώπων που κατά την ημερομηνία θέσης σε ισχύ του παρόντος νόμου, έχουν στην κυριότητά ή και έλεγχό τους δίκτυο διανομής φυσικού αερίου ή συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο επιχείρησης που ασκεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή και ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατά συνέπεια, αφήνει την δυνατότητα σε όλες τις υφιστάμενες εταιρικές οντότητες ή πρόσωπα που εξασφαλίζουν την προϋπόθεση να συμμετάσχουν στην ΔΕΠΑ Υποδομών.
Την πρόθεση του ΥΠΕΝ να μην καθυστερήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ανεξάρτητα από το αν στο μεταξύ θα έχει ολοκληρωθεί η διάσπαση της ΔΕΠΑ, υποδεικνύει η σχετική δικλείδα ασφαλείας που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ.
Έτσι, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η διαδικασία πώλησης του 50% συν μίας μετοχής της ΔΕΠΑ Εμπορίας μπορεί να ξεκινήσει ακόμη..
και πριν από την αποπεράτωση του split της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου.
Υπενθυμίζεται πως αν και στη συνέντευξή του στο Bloomberg στις αρχές της χρονιάς ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ανέφερε πως έως το τέλος Ιανουαρίου η σχετική νομοθετική παρέμβαση θα είχε κατατεθεί στη Βουλή, ο «συνωστισμός» νομοσχεδίων που μεσολάβησε έχει καθυστερήσει την υποβολή της.
Έτσι, με δεδομένο ότι, μετά το κοινοβουλευτικό «πράσινο φως», για την ολοκλήρωση της διάσπασης της ΔΕΠΑ θα χρειαστούν περίπου τρεις επιπλέον μήνες, η εν λόγω δικλείδα ασφαλείας εξασφαλίζει πως η έναρξη της διαδικασίας πώλησης μπορεί να ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ πριν εκπνεύσει το τρίμηνο.
Η «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα είναι ουσιαστικά η μετεξέλιξη της ΔΕΠΑ, στην οποία θα παραμείνουν οι εμπορικές δραστηριότητες, δηλαδή η λιανική και χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, η προμήθεια ηλεκτρισμού (μέσω της ΕΠΑ Αττικής), καθώς και οι μακροχρόνιες συμβάσεις της υφιστάμενης ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές.
Αντίθετα, με τη διάσπαση θα αποσχιστούν οι δραστηριότητες διαχείρισης και ανάπτυξης δικτύων, ώστε να συσταθεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία επίσης θα υπαχθούν και οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ σε διεθνή έργα, είτε υπό υλοποίηση είτε σε σχεδιασμό (IGB, IGI Poseidon, EastMed).
Αναστάτωση λόγω τροποποίησης των συμβάσεων εργασίας
Την ίδια στιγμή, η απόσχιση των δικτύων και των διεθνών έργων μάλλον δεν θα γίνει σε συνθήκες εργασιακής ειρήνης, καθώς το σχέδιο νόμου προβλέπει τη μονομερή τροποποίηση των ατομικών και συλλογικών συμβάσεων εργασίας στις θυγατρικές εταιρίες (όπως το 100% της ΕΔΑ Αττικής) που θα ενσωματωθούν στη ΕΠΑ Υποδομών.
Μία πρόβλεψη η οποία φαίνεται να επιβεβαιώνει τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που κυκλοφορούσαν το τελευταίο διάστημα, για προσαρμογή στα χαμηλότερα μισθολόγια της υφιστάμενης ΔΕΠΑ των απολαβών των εργαζομένων στις θυγατρικές, οι οποίες είναι υψηλότερες λόγω της πρότερης συμμετοχής της Shell.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την πώληση του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών θα ακολουθήσει την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Για τον δεύτερο διαγωνισμό, το σχέδιο νόμου προβλέπει την πιο αυστηρή εκδοχή unbundling, καθώς εταιρείες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή/και ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οποιοδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων διαχειριστών δικτύου διανομής φυσικού αερίου της χώρας.
Πάντως, προβλέπεται ως εξαίρεση η συμμετοχή εταιρειών ή προσώπων που κατά την ημερομηνία θέσης σε ισχύ του παρόντος νόμου, έχουν στην κυριότητά ή και έλεγχό τους δίκτυο διανομής φυσικού αερίου ή συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο επιχείρησης που ασκεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή και ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατά συνέπεια, αφήνει την δυνατότητα σε όλες τις υφιστάμενες εταιρικές οντότητες ή πρόσωπα που εξασφαλίζουν την προϋπόθεση να συμμετάσχουν στην ΔΕΠΑ Υποδομών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου