Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2018

Στο top 5 των εξαρτώμενων χωρών από το ρωσικό φυσικό αέριο η Ελλάδα – Η ευκαιρία του αμερικανικού LNG στην Ε.Ε. και τα successes stories της Λιθουανίας και της Πολωνίας

Από το energypress.gr
Στην πρώτη πεντάδα των χωρών της Ε.Ε. ως προς το μερίδιο που καταλαμβάνουν οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία βρίσκεται η Ελλάδα, κι ενώ την ίδια στιγμή στη Γηραιά Ήπειρο βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα projects για την κατασκευή τερματικών σταθμών LNG ως αποτέλεσμα των προσπαθειών για εναλλακτικές προμήθειες του καυσίμου.

Σύμφωνα με στοιχεία του BP Energy Outlook για το 2018, το ρωσικό φυσικό αέριο έχει μερίδιο 79,4% των συνολικών εισαγωγών της Ελλάδας κατατάσσοντας..
την στην πέμπτη υψηλότερη θέση των κρατών ως προς το ποσοστό εξάρτησης από το μεγάλο προμηθευτή της Ε.Ε. Το 2017 η χώρα μας από τα 3,4 δις. κυβικά μέτρα αερίου τα 2,7 δις. τα έφερε από την Gazprom

Αυστρία, Φινλανδία, Ουγγαρία και Σλοβακία είναι στην τετράδα αφού το 100% των εισαγωγών τους προέρχεται από τη Ρωσία. Την Ελλάδα ακολουθεί η Πολωνία με ποσοστό εξάρτησης στο 75,5% ήτοι 11,1 δις. κ.μ., έπεται η Τουρκία με 64,4% και εισαγωγές 27,6 δις. κ.μ., η Τσεχία με 63,5% και ποσότητες 5,4 δις. κ.μ., η Γερμανία έχει μερίδιο 51,1% καθώς προμηθεύεται ρωσικό αέριο σε ποσότητες 48,5 δις. κ.μ., ενώ η Ιταλία φέρνει το 41% των ποσοτήτων της από τη Gazprom και με χαμηλότερα ποσοστά εξάρτησης ακολουθούν οι Γαλλία, Ολλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Σε χώρες της Ευρώπης έχουν ξεκινήσει οι προσπάθειες απεξάρτησης από τον Ρώσο προμηθευτή φυσικού αερίου, την Gazprom, ο οποίος σύμφωνα με την Ευρ. Επιτροπή έχει μερίδιο προμήθειας πάνω από 30% στην Ε.Ε. Αν και άλλα κράτη όπως η Γερμανία επιδιώκουν περισσότερες ποσότητες ρωσικού αερίου. Το Βερολίνο, μάλιστα, προχωρά στην κατασκευή του Nord Stream 2.

Σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες χωρών να βρουν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού σε φυσικό αέριο, πρόσφατο δημοσίευμα της Wall Street Journal, φέρνει ως παράδειγμα τη Λιθουανία και την Πολωνία. Δύο χώρες οι οποίες κάποτε ανήκαν στη σφαίρα επιρροής της Ρωσίας προώθησαν την κατασκευή τερματικών σταθμών LNG στη Βαλτική Θάλασσα. Οι Λιθουανοί κατασκεύασαν τερματικό σταθμό το 2014 και οι Πολωνοί το 2016. Οι εγκαταστάσεις αυτές, σύμφωνα με τη WSJ, ανοίγουν σημαντικές προοπτικές διαφοροποίησης πηγών και για το σύνολο της Ε.Ε.

Μάλιστα, αναφέρεται, ότι στην Ευρώπη βρίσκονται σε εξέλιξη έξι μεγάλα projects τερματικών σταθμών LNG και μάλιστα οι περισσότεροι εξ αυτών σε χώρες που ήταν δεμένες στο άρμα της Ρωσίας. Στις αρχές του Σεπτεμβρίου δε, η γερμανική RWE υπέγραψε συμφωνία δέσμευσης μεγάλου μεριδίου από τη χωρητικότητα terminal LNG που σχεδιάζεται στο Αμβούργο.

Κατά τους αναλυτές, οι ΗΠΑ έχουν μεγάλη ευκαιρία να εφοδιάσουν την Ε.Ε. με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Και εταιρίες παραγωγοί – εξαγωγείς, όπως η Cheniere, εμφανίζονται ως διεκδικητές της νέας αγοράς στην Ευρώπη. Στις ΗΠΑ σύμφωνα με την Ενεργειακή Ρυθμιστική Επιτροπή πάνω από 12 projects ετοιμάζονται με σκοπό τις εξαγωγές LNG.

Στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι ΗΠΑ παρέδωσαν 9,8 εκατ. τόνους LNG σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 59% των εξαγωγών είχε προορισμό την Ασία και μόλις το 4% στην Ευρώπη, γεγονός που δείχνει τα μεγάλα περιθώρια διείσδυσης του αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ειδικοί που παρακολουθούν την ενεργειακή αγορά, υποστηρίζουν ότι η Ε.Ε. μπορεί να εξοικονομήσει σημαντικές δαπάνες ως προς τις εισαγωγές της σε φυσικό αέριο. Φέρνουν ως επιτυχημένα παραδείγματα τη Λιθουανία και την Πολωνία με τους τερματικούς σταθμούς που υποδέχονται ποσότητες LNG.  Στην πρώτη χώρα τα έξοδα εισαγωγών καυσίμων έπεσαν κατά 22% ανάμεσα στον Απρίλιο του 2014 και τον Απρίλιο του 2018, ενώ για την Πολωνία το κόστος μειώθηκε κατά 11%.

Η Ε.Ε. φαίνεται ότι έχει αναγάγει το LNG σε μεγάλη προτεραιότητα ενισχύοντας τη χρηματοδότηση κατασκευής τερματικών σταθμών. Αυτό έπραξε στην περίπτωση της Λιθουανίας και της Πολωνίας αλλά και στην Μάλτα. Χρήματα δεσμεύτηκαν και για την κατασκευή terminal LNG και στην Κροατία.

Αλλά και στην Ελλάδα, αντίστοιχες προσπάθειες είναι σε εξέλιξη, όπως η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα αλλά και η προώθηση του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, με το market test να έχει ξεκινήσει.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου