Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

Αγωγός ρωσικού αερίου «σφήνα» στον TAP από ΔΕΠΑ-Edison

Από το euro2day.gr
Ένας ακόμη αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ετοιμάζεται να διασχίσει τα ελληνικά εδάφη, με πρωτοβουλία της ΔΕΠΑ, της ιταλικής Edison και της ρωσικής Gazprom. Πρόκειται για τον ελληνοϊταλικό αγωγό «Ποσειδών», που θα «ντουμπλάρει» τον TAP.

Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Ιταλίας θα ενώσει τα συστήματα φυσικού αερίου των δύο χωρών και θα ξεκινά από τους Κήπους του Έβρου για να καταλήξει στο Οτράντο της Ιταλίας. Η εταιρία που «τρέχει» το επενδυτικό σχέδιο (Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας - Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΑΕ) κατέθεσε..
στις 6 Ιουνίου αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να της χορηγηθεί Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στα πρότυπα του αγωγού TAP.

Η ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. είναι κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και της Edison και ουσιαστικά ο αγωγός των 976 χλμ. θα αποτελεί τη συνέχεια του Turkish Stream, που θα μεταφέρει ποσότητες ρωσικού φυσικού αερίου της Gazprom στην Ε.Ε., παρακάμπτοντας την Ουκρανία.

Το επενδυτικό σχέδιο, που εκτιμάται σε 2 με 3 δισ. ευρώ, έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία οι ελληνοτουρκικές και ελληνορωσικές διπλωματικές σχέσεις δεν βρίσκονται και στην καλύτερή τους φάση. Πέραν αυτού, προωθείται και σε μία εποχή κατά την οποία η Ουάσιγκτον έχει βάλει στο στόχαστρο τα ρωσικά ενεργειακά έργα, υποστηρίζοντας ότι η Μόσχα με τον τρόπο αυτό ασκεί πολιτικές πιέσεις σε χώρες της Ε.Ε.

Τονίζεται δε, ότι ο «Ποσειδών» θα μεταφέρει ρωσικό αέριο και θα πηγαίνει δίπλα δίπλα στον TAP, ο οποίος θα διακινεί ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. Ο τελευταίος υποστηρίζεται από τις Βρυξέλλες και είναι το αγαπημένο project των ΗΠΑ στην περιοχή.

Ωστόσο, όπως σημειώνουν στο Euro2day.gr στελέχη της «Ποσειδών», «ο αγωγός είναι καθαρά επιχειρηματικό έργο και υλοποιείται προκειμένου η Ιταλία να έχει εναλλακτική δίοδο του φυσικού αερίου της Gazprom». Οι ίδιες πηγές προσθέτουν πως «η γειτονική χώρα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που παραλαμβάνει το ρωσικό καύσιμο με δίκτυο αγωγών, το οποίο περνά από την Ουκρανία. Η κατασκευή του ελληνοϊταλικού αγωγού χρησιμεύει ώστε να αντικατασταθούν αυτές οι ποσότητες που έρχονται από τα βόρεια της χώρας. Ή αν δεν αντικατασταθούν, να μειωθούν».

Το «φάντασμα» του South Stream
Ο συγκεκριμένος αγωγός αναβιώνει ουσιαστικά το παλιό επενδυτικό σχέδιο Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI). Ο αγωγός τότε θα αποτελούσε τη συνέχεια του ρωσικού project «South Stream».

Η Gazprom προωθεί, σήμερα, τον Turkish Stream με δύο γραμμές μεταφοράς φυσικού αερίου. Η μία, που βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, θα καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες της Τουρκίας και η άλλη, η σχεδιαζόμενη, θα χρησιμεύσει για τον εφοδιασμό της ευρωπαϊκής αγοράς. Αυτή η όδευση, που θα ξεκινά από τα ρωσικά εδάφη διασχίζοντας τη Μαύρη Θάλασσα, θα σταματά στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Μέσω του ελληνοϊταλικού αγωγού θα μεταφέρονται ποσότητες 12 έως 16 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Κάποιες από αυτές, αδιευκρίνιστο πόσες, θα διοχετεύονται και στην ελληνική αγορά.

Πηγές της κοινοπραξίας διευκρινίζουν στο Euro2day.gr ότι «τα όποια εμπόδια στις ελληνορωσικές σχέσεις δεν επηρεάζουν το έργο καθώς πρόκειται για project που προωθείται από επιχειρήσεις και επιπλέον δεν συνδέεται με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου». Το τελευταίο μάλιστα στοιχείο σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν θα επιβαρυνθούν με κόστη από τέλη και άλλες χρεώσεις.

Οι ΔΕΠΑ και Edison έχουν προχωρήσει επίσης και σε αιτήσεις συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και αφορούν σε θέματα πρόσβασης τρίτων στον αγωγό αλλά και ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.

Η διαδρομή
Ο ελληνοϊταλικός αγωγός θα τρέχει δίπλα ακριβώς από τον TAP και η «Ποσειδών» έχει προχωρήσει σε τροποποίηση του σχεδίου του ITGI καθώς ξεκινά από τους Κήπους του Έβρου και όχι από την Κομοτηνή, όπως προέβλεπε το παλιό σχέδιο. Ο αγωγός «Ποσειδών» περιλαμβάνει την εγκατάσταση αγωγού, μετρητικών σταθμών, σταθμών συμπίεσης, βαλβιδοστασίων, καθώς και λοιπού εξοπλισμού. Το χερσαίο τμήμα του αγωγού «Ποσειδών» εκτείνεται σε μήκος περίπου 760 χλμ., ακολουθώντας δυτική πορεία από τους Κήπους μέχρι το Φλωροβούνι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας, ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα του εκτείνεται σε μήκος περίπου 216 χλμ., μέχρι το σημείο προσαιγιάλωσης στην Ιταλία και τον μετρητικό σταθμό στην Περιφέρεια της Απουλίας (Οτράντο).

Ο αγωγός θα διασχίσει τις ακόλουθες Περιφερειακές Ενότητες της Ελληνικής Επικράτειας: Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Κοζάνης, Γρεβενών, Τρικάλων, Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας.

Χρήστος Κολώνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου