Από το kathimerini.gr
Στον Κόλπο του Μεξικού, περίπου 322 χιλιόμετρα από τις ακτές της Λουιζιάνας, η Chevron έχει εγκαταστήσει μια τεράστια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές πλατφόρμες που αντλούν πετρέλαιο από μια πετρελαιοπηγή ακριβώς από κάτω, η συγκεκριμένη πλατφόρμα λειτουργεί με ένα σύστημα γιγάντιων υποθαλάσσιων αγωγών, που μεταφέρουν πετρέλαιο ταυτόχρονα από τρεις πετρελαιοπηγές από απόσταση 24 χιλιομέτρων.
Ρεπορτάζ του BloombergBusinessweek αναφέρει πως αυτή η εγκατάσταση αποτελεί μέρος..
των καινοτομιών που έχουν προωθήσει οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, όπως οι Chevron, BP Plc και Royal Dutch Shell. Στόχος τους να κάνουν το μεγάλο βήμα για να αφήσουν πίσω τόσο την περιβαλλοντική καταστροφή, όπως το 2010 στον Κόλπο του Μεξικού, όσο και την οικονομική δυσπραγία που επέφερε η πτώση των τιμών του πετρελαίου το 2014. Οπως επισημαίνει το αμερικανικό περιοδικό, αυτός ο συνδυασμός νέων τεχνολογιών και έξυπνου σχεδιασμού θα δώσει τέλος στις υπερβολικές δαπάνες που χρειάστηκαν για να είναι κερδοφόρες τεράστιες επιχειρήσεις υποθαλάσσιων εξορύξεων.
Τα νέα σχέδια έχουν στόχο την παραγωγή πετρελαίου με κόστος από 35 έως 40 δολάρια το βαρέλι, μια τιμή που θα ανταγωνίζεται το φθηνότερο σχιστολιθικό πετρέλαιο. Η μείωση του κόστους δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να αξιοποιούν αποθέματα πετρελαίου των οποίων η εκμετάλλευση ήταν μέχρι προσφάτως ασύμφορη. Ο Κόλπος του Μεξικού έχει αποτελέσει πεδίο πειραματισμού για την υπεράκτια εξόρυξη πετρελαίου. Ετσι, η επιτυχής εφαρμογή των νέων τεχνολογιών θα ενθαρρύνει τις εξορύξεις σε γνωστά αποθέματα σε χώρες όπως η Βραζιλία, η Γουιάνα, το Μεξικό και η Μοζαμβίκη. Οπως τονίζει το BloombergBusinessweek, δύο παράγοντες καθορίζουν την εξόρυξη πετρελαίου: οι τιμές του «μαύρου» χρυσού και το κόστος παραγωγής του.
Τη δεκαετία του 2000, όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν υψηλές, υπήρξε μεγάλη ανάπτυξη στον Κόλπο του Μεξικού. Ούτε οι δυσκολίες ούτε το κόστος είχαν ιδιαίτερη σημασία, όταν οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονταν, κατά μέσον όρο, πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι την περίοδο 2011-2014. Οταν, όμως, οι τιμές βρέθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 ετών, πολλά σχέδια απέβησαν ζημιογόνα και πολλές εταιρείες υπέστησαν μεγάλες ζημίες. Η μεγαλύτερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στον Κόλπο του Μεξικού είναι η ΒΡ. Επιδιώκει να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο στην περιοχή γύρω από την πλατφόρμα της και όχι να αποκτήσει νέες δαπανηρές εγκαταστάσεις.
Η Chevron και η BP δηλώνουν πως από το 2013 έως σήμερα έχουν μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες τους στον Κόλπο του Μεξικού κατά το ήμισυ. Υποστηρίζουν ότι το πέτυχαν συνδυάζοντας την εφαρμογή καλύτερων τεχνολογιών, τη μείωση του προσωπικού τους και την εκποίηση περιουσιακών τους στοιχείων που είχαν υψηλότερο κόστος. Κάτι ανάλογο έχει επιτύχει και η Shell. Οι αναλυτές του κλάδου αμφιβάλλουν, πάντως, ως προς το κατά πόσον έχει όντως υλοποιηθεί κάποιου είδους μεταρρύθμιση σε αυτή τη βιομηχανία. Η ανάκαμψη των τιμών του πετρελαίου, που στη διάρκεια του περασμένου έτους αυξήθηκαν κατά 62%, ενδέχεται να αλλάξει πάλι τα δεδομένα.
Οι πετρελαϊκές εταιρείες ίσως δεν θα βλέπουν τον λόγο να δαπανήσουν τόσα χρήματα και να προβούν σε τόσες προσπάθειες για επισφαλή υπεράκτια σχέδια, όταν αναπτύσσεται με εκρηκτικούς ρυθμούς η παραγωγή σχιστολιθικών υδρογονανθράκων.
Στον Κόλπο του Μεξικού, περίπου 322 χιλιόμετρα από τις ακτές της Λουιζιάνας, η Chevron έχει εγκαταστήσει μια τεράστια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές πλατφόρμες που αντλούν πετρέλαιο από μια πετρελαιοπηγή ακριβώς από κάτω, η συγκεκριμένη πλατφόρμα λειτουργεί με ένα σύστημα γιγάντιων υποθαλάσσιων αγωγών, που μεταφέρουν πετρέλαιο ταυτόχρονα από τρεις πετρελαιοπηγές από απόσταση 24 χιλιομέτρων.
Ρεπορτάζ του BloombergBusinessweek αναφέρει πως αυτή η εγκατάσταση αποτελεί μέρος..
των καινοτομιών που έχουν προωθήσει οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, όπως οι Chevron, BP Plc και Royal Dutch Shell. Στόχος τους να κάνουν το μεγάλο βήμα για να αφήσουν πίσω τόσο την περιβαλλοντική καταστροφή, όπως το 2010 στον Κόλπο του Μεξικού, όσο και την οικονομική δυσπραγία που επέφερε η πτώση των τιμών του πετρελαίου το 2014. Οπως επισημαίνει το αμερικανικό περιοδικό, αυτός ο συνδυασμός νέων τεχνολογιών και έξυπνου σχεδιασμού θα δώσει τέλος στις υπερβολικές δαπάνες που χρειάστηκαν για να είναι κερδοφόρες τεράστιες επιχειρήσεις υποθαλάσσιων εξορύξεων.
Τα νέα σχέδια έχουν στόχο την παραγωγή πετρελαίου με κόστος από 35 έως 40 δολάρια το βαρέλι, μια τιμή που θα ανταγωνίζεται το φθηνότερο σχιστολιθικό πετρέλαιο. Η μείωση του κόστους δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να αξιοποιούν αποθέματα πετρελαίου των οποίων η εκμετάλλευση ήταν μέχρι προσφάτως ασύμφορη. Ο Κόλπος του Μεξικού έχει αποτελέσει πεδίο πειραματισμού για την υπεράκτια εξόρυξη πετρελαίου. Ετσι, η επιτυχής εφαρμογή των νέων τεχνολογιών θα ενθαρρύνει τις εξορύξεις σε γνωστά αποθέματα σε χώρες όπως η Βραζιλία, η Γουιάνα, το Μεξικό και η Μοζαμβίκη. Οπως τονίζει το BloombergBusinessweek, δύο παράγοντες καθορίζουν την εξόρυξη πετρελαίου: οι τιμές του «μαύρου» χρυσού και το κόστος παραγωγής του.
Τη δεκαετία του 2000, όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν υψηλές, υπήρξε μεγάλη ανάπτυξη στον Κόλπο του Μεξικού. Ούτε οι δυσκολίες ούτε το κόστος είχαν ιδιαίτερη σημασία, όταν οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονταν, κατά μέσον όρο, πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι την περίοδο 2011-2014. Οταν, όμως, οι τιμές βρέθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 ετών, πολλά σχέδια απέβησαν ζημιογόνα και πολλές εταιρείες υπέστησαν μεγάλες ζημίες. Η μεγαλύτερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στον Κόλπο του Μεξικού είναι η ΒΡ. Επιδιώκει να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο στην περιοχή γύρω από την πλατφόρμα της και όχι να αποκτήσει νέες δαπανηρές εγκαταστάσεις.
Η Chevron και η BP δηλώνουν πως από το 2013 έως σήμερα έχουν μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες τους στον Κόλπο του Μεξικού κατά το ήμισυ. Υποστηρίζουν ότι το πέτυχαν συνδυάζοντας την εφαρμογή καλύτερων τεχνολογιών, τη μείωση του προσωπικού τους και την εκποίηση περιουσιακών τους στοιχείων που είχαν υψηλότερο κόστος. Κάτι ανάλογο έχει επιτύχει και η Shell. Οι αναλυτές του κλάδου αμφιβάλλουν, πάντως, ως προς το κατά πόσον έχει όντως υλοποιηθεί κάποιου είδους μεταρρύθμιση σε αυτή τη βιομηχανία. Η ανάκαμψη των τιμών του πετρελαίου, που στη διάρκεια του περασμένου έτους αυξήθηκαν κατά 62%, ενδέχεται να αλλάξει πάλι τα δεδομένα.
Οι πετρελαϊκές εταιρείες ίσως δεν θα βλέπουν τον λόγο να δαπανήσουν τόσα χρήματα και να προβούν σε τόσες προσπάθειες για επισφαλή υπεράκτια σχέδια, όταν αναπτύσσεται με εκρηκτικούς ρυθμούς η παραγωγή σχιστολιθικών υδρογονανθράκων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου