Από το energia.gr
Σχεδόν δεν περνάει ημέρα χωρίς να δημοσιευθεί μια σημαντική είδηση που έχει σχέση με την ηλεκτροκίνηση. Ειδήσεις που αφορούν νέου τύπου μπαταρίες μεγαλύτερης διάρκειας και πλέον γρήγορης φόρτισης, νέα αμαξώματα πιο ελαφρά και συνάμα πιο ανθεκτικά, κατάλληλα να σηκώνουν το βαρύ φορτίο των μπαταριών, εξελιγμένοι φορτιστές για τοποθέτηση σε στρατηγικά σημεία των πόλεων και του οδικού δικτύου και ασφαλώς ειδήσεις καθαρά επιχειρηματικού ενδιαφέροντος που αφορούν εξαγορές εταιρειών ηλεκτροκίνησης ή τη δημιουργία εντελώς νέων επιχειρηματικών σχημάτων.
Μια τέτοια είδηση είδε ..
το φως της δημοσιότητας την περασμένη εβδομάδα, όταν η πετρελαϊκή BP ανακοίνωσε την εξαγορά -έναντι 130 εκατ. στερλίνων- της εταιρείας Chargemaster, η οποία διαθέτει 6.500 σημεία φόρτισης στην ευρύτερη περιοχή των Βρετανικών Νήσων. Λίγους μήνες πριν η ίδια πετρελαϊκή είχε εξαγοράσει έναντι $ 20 εκατ. την ισραηλινή StoreDot, η οποία εξειδικεύεται στην έρευνα για την κατασκευή γρήγορα επαναφορτιζομενων μπαταριών. Πέρυσι, η άλλη μεγάλη πετρελαϊκή, η Royal Dutch Shell, εξαγόρασε την ολλανδική εταιρεία New Motion, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο πανευρωπαϊκό δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ το 2016 η γαλλική Total επένδυσε $ 1,1 δισ. στην αμερικανική Saft που δραστηριοποιείται στο χώρο της τεχνολογίας με επίκεντρο τη δημιουργία προηγμένου τύπου μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
Είναι προφανές ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και εμφανής κινητικότητα από πλευράς πετρελαϊκών, καθώς εντείνεται ο προβληματισμός τους για την επερχόμενη αλλαγή του παγκόσμιου ενεργειακού μίγματος. Και ασφαλώς οι πετρελαϊκές, οι οποίες και θεωρούνται οι πρόδρομοι και θεμελιωτές του σύγχρονου management, δεν παραμένουν στον προβληματισμό, αλλά ήδη καταστρώνουν τα σχέδιά τους για την επόμενη ημέρα. Τόσο η BP, η οποία ήδη τρέχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους $ 500 εκατ. σε νέες τεχνολογίες, όσο και η Shell και η Total που, εκτός από τα ενδιαφέροντα τους στην ηλεκτροκίνηση, έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις σε αιολικά πάρκα και φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε διάφορα μέρη του κόσμου, φαίνεται να έχουν επεξεργασθεί λεπτομερή στρατηγικά σχέδια για την επανατοποθέτηση τους στο νέο ενεργειακό περιβάλλον που τώρα δημιουργείται και τείνει να γίνει γνωστό ως ‘ενεργειακή μετάβασή’. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και αρκετές αμερικανικές πετρελαϊκές, με προεξέχουσα τη Chevron η οποία τα τελευταία χρόνια επενδύει σταθερά τόσο στην ηλεκτροκίνηση, όσο και στις ΑΠΕ.
Μέσα από μελέτες τύπου outlook, με πλέον γνωστή αυτή της BP (BP Energy Outlook 2040) και σενάρια, όπως τα γνωστά Sky Scenarios της Shell, οι πετρελαϊκές προσπαθούν να προβλέψουν τις εξελίξεις κατά τα επόμενα 20-25 χρόνια και να τοποθετηθούν κατάλληλα, προωθώντας νέες υπηρεσίες και προϊόντα. Τόσο οι αυστηρές περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, ελέω Κλιματικής Αλλαγής, όσο και η μαζική στροφή των καταναλωτών προς πλέον καθαρά και οικονομικότερα καύσιμα (φυσικό αέριο, ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση) δημιουργούν τελείως νέες συνθήκες, οι οποίες και θα διαμορφώσουν το ενεργειακό μίγμα του αύριο. Βάσει των άνω εκτιμήσεων, αυτό ναι μεν θα εξακολουθήσει να κυριαρχείται από το πετρέλαιο στις χερσαίες και αεροπορικές μεταφορές, αλλά με διαρκώς μειούμενο ποσοστό.
Όπως μάλιστα προβλέπει το Outlook της BP, το 2040 θα κυκλοφορούν περί τα 300 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία όμως θα αντιστοιχούν στο 15% του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων. Είναι εμφανές ότι η προβλεπόμενη μετάβαση σε ένα πλήρες ηλεκτρικό περιβάλλον θα καθυστερήσει, αφού η εγκατάλειψη των μηχανών εσωτερικής καύσης και η αντικατάστασή τους από ηλεκτροκίνητους μηχανισμούς θα χρειασθεί χρόνο και σοβαρή προετοιμασία για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών. Έτσι, ηλεκτροκίνηση και ΜΕΚ θα συνυπάρξουν για ένα μεγάλο διάστημα, όπως ακριβώς έγινε και την περίοδο 1900 - 1970, όταν το νεοεισερχόμενο αυτοκίνητο συμπορεύτηκε με τις ιππήλατες άμαξες και κάρα. Μόνο που η συνύπαρξη τώρα θα διαρκέσει πολύ λιγότερο.
Εκτός από την προβλεπόμενη ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις χερσαίες μεταφορές και τις ανατροπές που αυτή θα επιφέρει στο σημερινό μοντέλο λειτουργίας των περισσότερων πετρελαϊκών, αυτές έχουν να αντιμετωπίσουν μια επιπλέον απειλή που έχει να κάνει με τις διαρκώς συρρικνωμένες ποσότητες πετρελαϊκών προϊόντων που διαθέτουν μέσω του συστήματος διανομής των. Αυτό οφείλεται στη βελτίωση της απόδοσης των σημερινών ΜΕΚ, οι οποίες σε σύγκριση με το 2005 που κατανάλωναν 7 - 9 λίτρα τα 100 χλμ., ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή (λχ τα ευρωπαϊκά μοντέλα είναι πολύ οικονομικότερα στην κατανάλωση απ´οτι τα αμερικανικά), σήμερα καταναλώνουν 5 - 7 λίτρα ανά 100 χλμ. και το 2040 προβλέπεται ότι θα καταναλώνουν 2 - 3 λίτρα αντίστοιχα.
Και ασφαλώς δεν είναι μόνο οι πολυεθνικές που αξιολογούν τις επερχόμενες αλλαγές και προετοιμάζονται καταλλήλως. Όπως έγινε γνωστό στο μεγάλο περιφερειακό συνέδριο που οργάνωσε με εξαιρετική επιτυχία το ΙΕΝΕ στη Θεσσαλονίκη την περασμένη εβδομάδα -το 11ο SE Europe Energy Dialogue- μεγάλες περιφερειακές εταιρείες, όπως η ουγγρική MOL και τα δικά μας Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), έχουν ήδη προχωρήσει στην επεξεργασία σχεδίων για την είσοδό τους στην ηλεκτροκίνηση. Όπως ανέφερε στην παρουσίασή του ο κ. Σπύρος Κιαρτζής, ανώτερο στέλεχος των ΕΛΠΕ, διευθυντής Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας και Νέων Τεχνολογιών του Ομίλου, τα ΕΛΠΕ έχουν ήδη προχωρήσει στη δημιουργία δικτύου σταθμών φόρτισης (charging stations) με ένα μικρό αριθμό να είναι διαθέσιμοι σε πρατήρια στις εθνικές οδούς, αλλά και στο αστικό περιβάλλον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. 'Ενα πιλοτικό δίκτυο, σήμερα, το οποίο, αφού αξιολογηθεί η λειτουργία του, θα επεκταθεί με γνώμονα τα εμπορικά ενδιαφέροντα του Ομίλου και ασφαλώς τις προτεραιότητες και προτιμήσεις των καταναλωτών. Από την πλευρά της, η MOL προχώρησε πρόσφατα στην εξαγορά ενός οργανωμένου δικτύου car sharing στη Βουδαπέστη, όπου τα 300 από τα 600 αυτοκίνητα που συμμετέχουν σε αυτό το σχήμα είναι ηλεκτρικά. Άρα, βλέπουμε ότι και στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, η οποία υποτίθεται ότι καθυστερεί στην προσαρμογή της στο νέο περιβάλλον ‘ενεργειακής μετάβασης’, οι εξελίξεις τρέχουν και οι εταιρείες με στελέχη που βλέπουν αρκετά μπροστά, είναι απόλυτα ενήμερες για τις επερχόμενες αλλαγές, ενώ παράλληλα προετοιμάζονται εντατικά για την επόμενη ημέρα
Σχεδόν δεν περνάει ημέρα χωρίς να δημοσιευθεί μια σημαντική είδηση που έχει σχέση με την ηλεκτροκίνηση. Ειδήσεις που αφορούν νέου τύπου μπαταρίες μεγαλύτερης διάρκειας και πλέον γρήγορης φόρτισης, νέα αμαξώματα πιο ελαφρά και συνάμα πιο ανθεκτικά, κατάλληλα να σηκώνουν το βαρύ φορτίο των μπαταριών, εξελιγμένοι φορτιστές για τοποθέτηση σε στρατηγικά σημεία των πόλεων και του οδικού δικτύου και ασφαλώς ειδήσεις καθαρά επιχειρηματικού ενδιαφέροντος που αφορούν εξαγορές εταιρειών ηλεκτροκίνησης ή τη δημιουργία εντελώς νέων επιχειρηματικών σχημάτων.
Μια τέτοια είδηση είδε ..
το φως της δημοσιότητας την περασμένη εβδομάδα, όταν η πετρελαϊκή BP ανακοίνωσε την εξαγορά -έναντι 130 εκατ. στερλίνων- της εταιρείας Chargemaster, η οποία διαθέτει 6.500 σημεία φόρτισης στην ευρύτερη περιοχή των Βρετανικών Νήσων. Λίγους μήνες πριν η ίδια πετρελαϊκή είχε εξαγοράσει έναντι $ 20 εκατ. την ισραηλινή StoreDot, η οποία εξειδικεύεται στην έρευνα για την κατασκευή γρήγορα επαναφορτιζομενων μπαταριών. Πέρυσι, η άλλη μεγάλη πετρελαϊκή, η Royal Dutch Shell, εξαγόρασε την ολλανδική εταιρεία New Motion, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο πανευρωπαϊκό δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ το 2016 η γαλλική Total επένδυσε $ 1,1 δισ. στην αμερικανική Saft που δραστηριοποιείται στο χώρο της τεχνολογίας με επίκεντρο τη δημιουργία προηγμένου τύπου μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
Είναι προφανές ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και εμφανής κινητικότητα από πλευράς πετρελαϊκών, καθώς εντείνεται ο προβληματισμός τους για την επερχόμενη αλλαγή του παγκόσμιου ενεργειακού μίγματος. Και ασφαλώς οι πετρελαϊκές, οι οποίες και θεωρούνται οι πρόδρομοι και θεμελιωτές του σύγχρονου management, δεν παραμένουν στον προβληματισμό, αλλά ήδη καταστρώνουν τα σχέδιά τους για την επόμενη ημέρα. Τόσο η BP, η οποία ήδη τρέχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους $ 500 εκατ. σε νέες τεχνολογίες, όσο και η Shell και η Total που, εκτός από τα ενδιαφέροντα τους στην ηλεκτροκίνηση, έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις σε αιολικά πάρκα και φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε διάφορα μέρη του κόσμου, φαίνεται να έχουν επεξεργασθεί λεπτομερή στρατηγικά σχέδια για την επανατοποθέτηση τους στο νέο ενεργειακό περιβάλλον που τώρα δημιουργείται και τείνει να γίνει γνωστό ως ‘ενεργειακή μετάβασή’. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και αρκετές αμερικανικές πετρελαϊκές, με προεξέχουσα τη Chevron η οποία τα τελευταία χρόνια επενδύει σταθερά τόσο στην ηλεκτροκίνηση, όσο και στις ΑΠΕ.
Μέσα από μελέτες τύπου outlook, με πλέον γνωστή αυτή της BP (BP Energy Outlook 2040) και σενάρια, όπως τα γνωστά Sky Scenarios της Shell, οι πετρελαϊκές προσπαθούν να προβλέψουν τις εξελίξεις κατά τα επόμενα 20-25 χρόνια και να τοποθετηθούν κατάλληλα, προωθώντας νέες υπηρεσίες και προϊόντα. Τόσο οι αυστηρές περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, ελέω Κλιματικής Αλλαγής, όσο και η μαζική στροφή των καταναλωτών προς πλέον καθαρά και οικονομικότερα καύσιμα (φυσικό αέριο, ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση) δημιουργούν τελείως νέες συνθήκες, οι οποίες και θα διαμορφώσουν το ενεργειακό μίγμα του αύριο. Βάσει των άνω εκτιμήσεων, αυτό ναι μεν θα εξακολουθήσει να κυριαρχείται από το πετρέλαιο στις χερσαίες και αεροπορικές μεταφορές, αλλά με διαρκώς μειούμενο ποσοστό.
Όπως μάλιστα προβλέπει το Outlook της BP, το 2040 θα κυκλοφορούν περί τα 300 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία όμως θα αντιστοιχούν στο 15% του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων. Είναι εμφανές ότι η προβλεπόμενη μετάβαση σε ένα πλήρες ηλεκτρικό περιβάλλον θα καθυστερήσει, αφού η εγκατάλειψη των μηχανών εσωτερικής καύσης και η αντικατάστασή τους από ηλεκτροκίνητους μηχανισμούς θα χρειασθεί χρόνο και σοβαρή προετοιμασία για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών. Έτσι, ηλεκτροκίνηση και ΜΕΚ θα συνυπάρξουν για ένα μεγάλο διάστημα, όπως ακριβώς έγινε και την περίοδο 1900 - 1970, όταν το νεοεισερχόμενο αυτοκίνητο συμπορεύτηκε με τις ιππήλατες άμαξες και κάρα. Μόνο που η συνύπαρξη τώρα θα διαρκέσει πολύ λιγότερο.
Εκτός από την προβλεπόμενη ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις χερσαίες μεταφορές και τις ανατροπές που αυτή θα επιφέρει στο σημερινό μοντέλο λειτουργίας των περισσότερων πετρελαϊκών, αυτές έχουν να αντιμετωπίσουν μια επιπλέον απειλή που έχει να κάνει με τις διαρκώς συρρικνωμένες ποσότητες πετρελαϊκών προϊόντων που διαθέτουν μέσω του συστήματος διανομής των. Αυτό οφείλεται στη βελτίωση της απόδοσης των σημερινών ΜΕΚ, οι οποίες σε σύγκριση με το 2005 που κατανάλωναν 7 - 9 λίτρα τα 100 χλμ., ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή (λχ τα ευρωπαϊκά μοντέλα είναι πολύ οικονομικότερα στην κατανάλωση απ´οτι τα αμερικανικά), σήμερα καταναλώνουν 5 - 7 λίτρα ανά 100 χλμ. και το 2040 προβλέπεται ότι θα καταναλώνουν 2 - 3 λίτρα αντίστοιχα.
Και ασφαλώς δεν είναι μόνο οι πολυεθνικές που αξιολογούν τις επερχόμενες αλλαγές και προετοιμάζονται καταλλήλως. Όπως έγινε γνωστό στο μεγάλο περιφερειακό συνέδριο που οργάνωσε με εξαιρετική επιτυχία το ΙΕΝΕ στη Θεσσαλονίκη την περασμένη εβδομάδα -το 11ο SE Europe Energy Dialogue- μεγάλες περιφερειακές εταιρείες, όπως η ουγγρική MOL και τα δικά μας Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), έχουν ήδη προχωρήσει στην επεξεργασία σχεδίων για την είσοδό τους στην ηλεκτροκίνηση. Όπως ανέφερε στην παρουσίασή του ο κ. Σπύρος Κιαρτζής, ανώτερο στέλεχος των ΕΛΠΕ, διευθυντής Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας και Νέων Τεχνολογιών του Ομίλου, τα ΕΛΠΕ έχουν ήδη προχωρήσει στη δημιουργία δικτύου σταθμών φόρτισης (charging stations) με ένα μικρό αριθμό να είναι διαθέσιμοι σε πρατήρια στις εθνικές οδούς, αλλά και στο αστικό περιβάλλον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. 'Ενα πιλοτικό δίκτυο, σήμερα, το οποίο, αφού αξιολογηθεί η λειτουργία του, θα επεκταθεί με γνώμονα τα εμπορικά ενδιαφέροντα του Ομίλου και ασφαλώς τις προτεραιότητες και προτιμήσεις των καταναλωτών. Από την πλευρά της, η MOL προχώρησε πρόσφατα στην εξαγορά ενός οργανωμένου δικτύου car sharing στη Βουδαπέστη, όπου τα 300 από τα 600 αυτοκίνητα που συμμετέχουν σε αυτό το σχήμα είναι ηλεκτρικά. Άρα, βλέπουμε ότι και στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, η οποία υποτίθεται ότι καθυστερεί στην προσαρμογή της στο νέο περιβάλλον ‘ενεργειακής μετάβασης’, οι εξελίξεις τρέχουν και οι εταιρείες με στελέχη που βλέπουν αρκετά μπροστά, είναι απόλυτα ενήμερες για τις επερχόμενες αλλαγές, ενώ παράλληλα προετοιμάζονται εντατικά για την επόμενη ημέρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου