Από το energypress.gr
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει τα πρόσφατα ανακαλυφθέντα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο ως τρόπο ενίσχυσης της ενεργειακής της ασφάλειας, δήλωσε σε αποκλειστική του συνέντευξη στη «New Europe» ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος Ενέργειας της Ένωσης Μάρος Σέφκοβιτς, ο οποίος είπε πως είναι ακόμη πολύ πρόωρο να πει πόσα χρήματα θα διαθέσει η Κομισιόν για την κατασκευή του αγωγού Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας , East Med.
«Αρχικά, πιστεύουμε ότι πρέπει..
πραγματικά να εκτιμήσουμε τις τεράστιες δυνατότητες του νέου φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, διότι αυτό που ακούω από την περιοχή, είναι ότι θα μπορούσε να γίνει μια νέα Νορβηγία, που θα μπορούσε να αποφέρει τεράστια οφέλη στην περιοχή. Πραγματικά οι παράκτιες χώρες ζουν σε μια πολύ δύσκολη γειτονιά και θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες αυτού του φυσικού πλούτου για τη σταθεροποίηση της κατάστασης και να βρουν νέους τρόπους για να χρησιμοποιήσουν τη συνεργασία στην περιοχή, που υποφέρει από τις τραγωδίες του πολέμου. Αυτό θα ήταν εξαιρετικό», δήλωσε ο Σέφκοβιτς.
«Δεύτερον, πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό ότι βλέπουμε τις εξερευνήσεις αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου να αναπτύσσονται και νομίζω ότι αυτή η πρώτη φάση θα είναι πολύ σημαντική για το πώς η κλίμακα του έργου θα είναι στην τελική ανάπτυξη. Σε αυτό το στάδιο, καταλαβαίνω ότι ακόμα δεν διερευνώνται όλα τα πεδία, αλλά η Κύπρος διερευνά ένα προς ένα όλα τα οικόπεδα».
Όπως αναφέρει το SigmaLive.com, ο κ. Σεφκοβιτς σημείωσε ότι, σε πρώτο στάδιο, το φυσικό αέριο θα μεταφερθεί πιθανώς από τα οικόπεδα της Ανατολικής Μεσογείου στους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στις αιγυπτιακές ακτές και θα χρησιμοποιηθεί στην Αίγυπτο ή θα μεταφερθεί ως ΥΦΑ στην Ευρώπη.
«Με βάση τα αποτελέσματα μελέτης σκοπιμότητας που έγινε και δείχνουν ότι είναι τεχνικά εφικτός ο αγωγός EastMed μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, μελετάται έπειτα και η επόμενη φάση. Ωστόσο, θα ήταν τεχνικά μια μεγάλη πρόκληση, εξαιτίας του βάθους και του βυθού, πράγμα που είναι αρκετά σημαντικό», δήλωσε.
«Στη συνέχεια, φυσικά, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πότε και πόσο εύκολα διαθέσιμο θα είναι το αέριο από αυτά τα νέα οικόπεδα αερίου και κατά πόσο θα χρειαστεί περισσότερο. Το φυσικό αέριο θα αξιοποιηθεί για την περιοχή ή για την Ευρώπη», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η ΕΕ έχει προσδιορίσει την ενεργειακή ένωση μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας (αγωγό East Med) ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).
«Από αυτή την άποψη, το θεωρούμε ένα πολύ σημαντικό έργο διαφοροποίησης των πηγών που θα έχουμε, και αν μπορώ να πω, μια πηγή που ανήκει στην Ευρώπη στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία θα μας βοηθήσει σε ένα νέο ενεργειακό διάδρομο. Ταυτόχρονα, το έργο αυτό θα επέφερε μεγάλο κόστος, επομένως θα πρέπει να αναζητήσουμε μεγάλο ενδιαφέρον και ισχυρή υποστήριξη από την επιχειρηματική κοινότητα, διότι δεν νομίζω ότι θα ήταν δυνατή η χρηματοδότησή του μόνο από το πρόγραμμα ‘’Συνδέοντας την Ευρώπη’’ ή από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, επειδή η αξιολόγηση του κόστους ήταν μεταξύ 5 και 7 δισεκατομμυρίων ευρώ και είναι σχεδόν ολόκληρος ο προϋπολογισμός για ολόκληρο το πρόγραμμα (Συνδέοντας την Ευρώπη)», είπε χαμογελώντας.
«Θέλω να πω ότι θα χρειαζόταν μια πολύ ισχυρή επιχειρησιακή περίπτωση, χρειάζονται διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης και επίσης μια ισχυρή συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας, ώστε να υπάρξει μια σταδιακά αναπτυσσόμενη επένδυση», εξήγησε.
Ερωτηθείς ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους είναι διατεθειμένη η Επιτροπή να χορηγήσει για τον αγωγό East Med ούτως ώστε να καταστεί εμπορικά βιώσιμος, ο Σέφκοβιτς είπε «Δεν είμαστε έτοιμοι να πούμε τα ποσοστά σε αυτό το στάδιο. Η σύνδεση της Βαλτικής μεταξύ Εσθονίας και Φινλανδίας ήταν ένα έργο που ήταν πολύ απλούστερο, πολύ μικρότερο και επίσης έπρεπε να ξεκαθαρίσει πόσο έτοιμοι ήταν οι εμπλεκόμενοι να συνεργαστούν και να βρεθεί ποιο θα είναι το επιχειρηματικό κομμάτι. Το να πούμε σε αυτό το στάδιο ότι θα πάμε για αυτό ή το άλλο ποσοστό, θα ήταν πολύ πρόωρο», δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μεταξύ άλλων, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος είπε πως η Ε.Ε. βλέπει την Ουκρανία ως χώρα διαμετακόμισης του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, υπό την προϋπόθεση ότι το Κίεβο θα εφαρμόσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις. Η Ένωση, είπε, θέλει επίσης να συζητήσει θέματα σχετικά με τον αγωγό Nord Stream-2 και ηγείται των ενεργειακών προσπαθειών για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, παρά την απόφαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αποσυρθεί από τη συμφωνία του Παρισιού.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει τα πρόσφατα ανακαλυφθέντα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο ως τρόπο ενίσχυσης της ενεργειακής της ασφάλειας, δήλωσε σε αποκλειστική του συνέντευξη στη «New Europe» ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος Ενέργειας της Ένωσης Μάρος Σέφκοβιτς, ο οποίος είπε πως είναι ακόμη πολύ πρόωρο να πει πόσα χρήματα θα διαθέσει η Κομισιόν για την κατασκευή του αγωγού Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας , East Med.
«Αρχικά, πιστεύουμε ότι πρέπει..
πραγματικά να εκτιμήσουμε τις τεράστιες δυνατότητες του νέου φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, διότι αυτό που ακούω από την περιοχή, είναι ότι θα μπορούσε να γίνει μια νέα Νορβηγία, που θα μπορούσε να αποφέρει τεράστια οφέλη στην περιοχή. Πραγματικά οι παράκτιες χώρες ζουν σε μια πολύ δύσκολη γειτονιά και θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες αυτού του φυσικού πλούτου για τη σταθεροποίηση της κατάστασης και να βρουν νέους τρόπους για να χρησιμοποιήσουν τη συνεργασία στην περιοχή, που υποφέρει από τις τραγωδίες του πολέμου. Αυτό θα ήταν εξαιρετικό», δήλωσε ο Σέφκοβιτς.
«Δεύτερον, πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό ότι βλέπουμε τις εξερευνήσεις αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου να αναπτύσσονται και νομίζω ότι αυτή η πρώτη φάση θα είναι πολύ σημαντική για το πώς η κλίμακα του έργου θα είναι στην τελική ανάπτυξη. Σε αυτό το στάδιο, καταλαβαίνω ότι ακόμα δεν διερευνώνται όλα τα πεδία, αλλά η Κύπρος διερευνά ένα προς ένα όλα τα οικόπεδα».
Όπως αναφέρει το SigmaLive.com, ο κ. Σεφκοβιτς σημείωσε ότι, σε πρώτο στάδιο, το φυσικό αέριο θα μεταφερθεί πιθανώς από τα οικόπεδα της Ανατολικής Μεσογείου στους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στις αιγυπτιακές ακτές και θα χρησιμοποιηθεί στην Αίγυπτο ή θα μεταφερθεί ως ΥΦΑ στην Ευρώπη.
«Με βάση τα αποτελέσματα μελέτης σκοπιμότητας που έγινε και δείχνουν ότι είναι τεχνικά εφικτός ο αγωγός EastMed μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, μελετάται έπειτα και η επόμενη φάση. Ωστόσο, θα ήταν τεχνικά μια μεγάλη πρόκληση, εξαιτίας του βάθους και του βυθού, πράγμα που είναι αρκετά σημαντικό», δήλωσε.
«Στη συνέχεια, φυσικά, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πότε και πόσο εύκολα διαθέσιμο θα είναι το αέριο από αυτά τα νέα οικόπεδα αερίου και κατά πόσο θα χρειαστεί περισσότερο. Το φυσικό αέριο θα αξιοποιηθεί για την περιοχή ή για την Ευρώπη», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η ΕΕ έχει προσδιορίσει την ενεργειακή ένωση μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας (αγωγό East Med) ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).
«Από αυτή την άποψη, το θεωρούμε ένα πολύ σημαντικό έργο διαφοροποίησης των πηγών που θα έχουμε, και αν μπορώ να πω, μια πηγή που ανήκει στην Ευρώπη στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία θα μας βοηθήσει σε ένα νέο ενεργειακό διάδρομο. Ταυτόχρονα, το έργο αυτό θα επέφερε μεγάλο κόστος, επομένως θα πρέπει να αναζητήσουμε μεγάλο ενδιαφέρον και ισχυρή υποστήριξη από την επιχειρηματική κοινότητα, διότι δεν νομίζω ότι θα ήταν δυνατή η χρηματοδότησή του μόνο από το πρόγραμμα ‘’Συνδέοντας την Ευρώπη’’ ή από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, επειδή η αξιολόγηση του κόστους ήταν μεταξύ 5 και 7 δισεκατομμυρίων ευρώ και είναι σχεδόν ολόκληρος ο προϋπολογισμός για ολόκληρο το πρόγραμμα (Συνδέοντας την Ευρώπη)», είπε χαμογελώντας.
«Θέλω να πω ότι θα χρειαζόταν μια πολύ ισχυρή επιχειρησιακή περίπτωση, χρειάζονται διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης και επίσης μια ισχυρή συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας, ώστε να υπάρξει μια σταδιακά αναπτυσσόμενη επένδυση», εξήγησε.
Ερωτηθείς ποιο ποσοστό του συνολικού κόστους είναι διατεθειμένη η Επιτροπή να χορηγήσει για τον αγωγό East Med ούτως ώστε να καταστεί εμπορικά βιώσιμος, ο Σέφκοβιτς είπε «Δεν είμαστε έτοιμοι να πούμε τα ποσοστά σε αυτό το στάδιο. Η σύνδεση της Βαλτικής μεταξύ Εσθονίας και Φινλανδίας ήταν ένα έργο που ήταν πολύ απλούστερο, πολύ μικρότερο και επίσης έπρεπε να ξεκαθαρίσει πόσο έτοιμοι ήταν οι εμπλεκόμενοι να συνεργαστούν και να βρεθεί ποιο θα είναι το επιχειρηματικό κομμάτι. Το να πούμε σε αυτό το στάδιο ότι θα πάμε για αυτό ή το άλλο ποσοστό, θα ήταν πολύ πρόωρο», δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μεταξύ άλλων, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος είπε πως η Ε.Ε. βλέπει την Ουκρανία ως χώρα διαμετακόμισης του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, υπό την προϋπόθεση ότι το Κίεβο θα εφαρμόσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις. Η Ένωση, είπε, θέλει επίσης να συζητήσει θέματα σχετικά με τον αγωγό Nord Stream-2 και ηγείται των ενεργειακών προσπαθειών για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, παρά την απόφαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αποσυρθεί από τη συμφωνία του Παρισιού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου