Από το energypress.gr
Η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ Κύπρου Ελλάδας αποτελεί ένα από τα βασικά ενεργειακά έργα πάνω στα οποία στηρίζεται η ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών. Μάλιστα το φιλόδοξο project θεωρείται ως το πιο ρεαλιστικό και βιώσιμο, μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι και συζητιούνται με στόχο την αξιοποίηση των πλούσιων ενεργειακών αποθεμάτων της ανατολικής Μεσογείου και της εξαγωγής ενέργειας από την περιοχή προς την ενεργειακή αγορά της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Και ενώ οι μελέτες προχωρούν και μέχρι στιγμής έχουν τύχει της υποστήριξης της ΕΕ ακόμη και σε οικονομικό επίπεδο, φαίνεται ότι έχουν ήδη ανακύψει ..
τα πρώτα θέματα που αφορούν στο στάτους της διασύνδεσης.
Συγκεκριμένα και ενώ έχουν ζητηθεί από την ελληνική πλευρά διευκρινίσεις από την κοινοπραξία που προωθεί το έργο, δεν έχει καταστεί σαφής ο τρόπος με τον οποίο θα περάσει το κόστος κατασκευής στους καταναλωτές. Κάποιες πληροφορίες μάλιστα θέλουν την κοινοπραξία να εκφράζει την άποψη, ότι το 60% του κόστους κατασκευής της διασύνδεσης, θα πρέπει να ενσωματωθεί στα κόστη του ελληνικού συστήματος και να αποπληρωθεί από τους Έλληνες χρήστες.
Θυμίζουμε ότι υπάρχει ανοιχτή η συζήτηση για το κατά πόσο μπορούν να υπάρξουν συνέργειες του συγκεκριμένου πρότζεκτ με άλλες προτάσεις διασύνδεσης, με έμφαση στο κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτης Αττικής. Σημειώνεται ότι επίκειται η πρώτη αποτίμηση - αξιολόγηση του έργου ττόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε εθνικό επίπεδο και επομένως θα πρέπει να υπάρξει μια πιο ξεκάθαρη αποτύπωση παραμέτρων όπως αυτή του κόστους και το πως αυτό θα αποπληρωθεί και από ποιους.
Και βέβαια υπάρχει πάντα το θέμα των αυστηρών και συγκεκριμένων ευρωπαϊκών κανονισμών που δεσμεύουν και τις ελληνικές αρχές για το πως καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των ενεργειακών υποδομών. Ωστόσο αυτή τη στιγμή φαίνεται να υπάρχει ένα κενό το οποίο θα πρέπει να απαντηθεί από την πλευρά της κοινοπραξίας
Η ηλεκτρική διασύνδεση που φιλοδοξεί να αποτελέσει την ενεργειακή γέφυρα της ανατολικής Μεσογείου, να βγάλει από την ηλεκτρική απομόνωση την Κύπρο και να ενώσει τα πλούσια κοιτάσματα της περιοχής με τις αγορές της Ευρώπης,
Ειδικότερα ο Euroasia Interconnector προβλέπεται να έχει μήκος 1500 χιλιόμετρα και ισχύ 2000MW συνδέοντας τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη, περιλαμβάνοντας τρία επιμέρους project: τη διασύνδεση Ισραήλ Κύπρου, τη διασύνδεση Κύπρου Κρήτης και τη διασύνδεση Κρήτης Αττικής.
Το project του καλωδίου συνοδεύεται και από μια σειρά άλλα project με κυριότερο αυτό της κατασκευής μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο , με στόχο η φθηνή ενέργεια να κατευθύνεται προς την Ευρώπη. Παράλληλα το καλώδιο μπορεί να βοηθήσει στην αξιοποίηση του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ σε Κύπρο και Κρήτη με σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Σημειώνεται τέλος ότι η διασύνδεση έχει συμπεριληφθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI) που σημαίνει ότι είναι επιλέξιμο για κοινοτική χρηματοδότηση. Μάλιστα η κοινοπραξία φιλοδοξεί ότι περίπου το 50% του συνολικού προϋπολογισμού των 3 δις ευρώ μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικά κονδύλια.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ Κύπρου Ελλάδας αποτελεί ένα από τα βασικά ενεργειακά έργα πάνω στα οποία στηρίζεται η ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών. Μάλιστα το φιλόδοξο project θεωρείται ως το πιο ρεαλιστικό και βιώσιμο, μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι και συζητιούνται με στόχο την αξιοποίηση των πλούσιων ενεργειακών αποθεμάτων της ανατολικής Μεσογείου και της εξαγωγής ενέργειας από την περιοχή προς την ενεργειακή αγορά της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Και ενώ οι μελέτες προχωρούν και μέχρι στιγμής έχουν τύχει της υποστήριξης της ΕΕ ακόμη και σε οικονομικό επίπεδο, φαίνεται ότι έχουν ήδη ανακύψει ..
τα πρώτα θέματα που αφορούν στο στάτους της διασύνδεσης.
Συγκεκριμένα και ενώ έχουν ζητηθεί από την ελληνική πλευρά διευκρινίσεις από την κοινοπραξία που προωθεί το έργο, δεν έχει καταστεί σαφής ο τρόπος με τον οποίο θα περάσει το κόστος κατασκευής στους καταναλωτές. Κάποιες πληροφορίες μάλιστα θέλουν την κοινοπραξία να εκφράζει την άποψη, ότι το 60% του κόστους κατασκευής της διασύνδεσης, θα πρέπει να ενσωματωθεί στα κόστη του ελληνικού συστήματος και να αποπληρωθεί από τους Έλληνες χρήστες.
Θυμίζουμε ότι υπάρχει ανοιχτή η συζήτηση για το κατά πόσο μπορούν να υπάρξουν συνέργειες του συγκεκριμένου πρότζεκτ με άλλες προτάσεις διασύνδεσης, με έμφαση στο κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτης Αττικής. Σημειώνεται ότι επίκειται η πρώτη αποτίμηση - αξιολόγηση του έργου ττόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε εθνικό επίπεδο και επομένως θα πρέπει να υπάρξει μια πιο ξεκάθαρη αποτύπωση παραμέτρων όπως αυτή του κόστους και το πως αυτό θα αποπληρωθεί και από ποιους.
Και βέβαια υπάρχει πάντα το θέμα των αυστηρών και συγκεκριμένων ευρωπαϊκών κανονισμών που δεσμεύουν και τις ελληνικές αρχές για το πως καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των ενεργειακών υποδομών. Ωστόσο αυτή τη στιγμή φαίνεται να υπάρχει ένα κενό το οποίο θα πρέπει να απαντηθεί από την πλευρά της κοινοπραξίας
Η ηλεκτρική διασύνδεση που φιλοδοξεί να αποτελέσει την ενεργειακή γέφυρα της ανατολικής Μεσογείου, να βγάλει από την ηλεκτρική απομόνωση την Κύπρο και να ενώσει τα πλούσια κοιτάσματα της περιοχής με τις αγορές της Ευρώπης,
Ειδικότερα ο Euroasia Interconnector προβλέπεται να έχει μήκος 1500 χιλιόμετρα και ισχύ 2000MW συνδέοντας τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη, περιλαμβάνοντας τρία επιμέρους project: τη διασύνδεση Ισραήλ Κύπρου, τη διασύνδεση Κύπρου Κρήτης και τη διασύνδεση Κρήτης Αττικής.
Το project του καλωδίου συνοδεύεται και από μια σειρά άλλα project με κυριότερο αυτό της κατασκευής μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο , με στόχο η φθηνή ενέργεια να κατευθύνεται προς την Ευρώπη. Παράλληλα το καλώδιο μπορεί να βοηθήσει στην αξιοποίηση του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ σε Κύπρο και Κρήτη με σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Σημειώνεται τέλος ότι η διασύνδεση έχει συμπεριληφθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI) που σημαίνει ότι είναι επιλέξιμο για κοινοτική χρηματοδότηση. Μάλιστα η κοινοπραξία φιλοδοξεί ότι περίπου το 50% του συνολικού προϋπολογισμού των 3 δις ευρώ μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικά κονδύλια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου