Από το energypress.gr
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την Shell σχετικά με την διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο αποζημίωσης έπειτα από την κατάργηση του μονοπωλιακού της δικαιώματος στην αγορά αερίου της Αττικής, μετά και την σχετική επιστολή την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, απέστειλε την περασμένη εβδομάδα η πολυεθνική, στον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη.
Στην επιστολή της η εταιρεία ζητά συνάντηση με τον υπουργό προκειμένου να δοθεί λύση στο ζήτημα, ενώ υποστηρίζει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πως η απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος προμήθειας που κατείχε μέχρι το 2030 για την Αττική, αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό που μοιράζεται κατά 50 εκατ. στη Shell και κατά 50 εκατ. στη ΔΕΠΑ.
Ρωτά επίσης..
τον υπουργό τι θα γίνει με τη σύγκρουση συμφερόντων που υφίσταται λόγω ΔΕΠΑ, αφού με βάση το νέο καθεστώς στην αγορά φυσικού αερίου, η κρατική εταιρεία είναι και μεγαλομέτοχος των ΕΠΑ, και προμηθευτής, αλλά και ανταγωνιστής. Σαν αποτέλεσμα η Shell ζητά στην επιστολή της προς τον κ. Σταθάκη την άμεση αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την λιανική στην Αττική, και ενώ παρόμοιο αίτημα έχει θέσει και η Eni για τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι στο νέο καθεστώς της απελευθερωμένης πλέον αγοράς, η ΕΠΑ έχει την ΔΕΠΑ συνεταίρο σε ποσοστό 51%, και ταυτόχρονα προμηθευτή αερίου, αλλά και ανταγωνιστή στη λιανική, καθώς η κρατική εταιρεία τροποποίησε το καταστατικό της προκειμένου να επεκταθεί στο retail του φυσικού αερίου, καθώς και στον ηλεκτρισμό.
Το θέμα που εδώ και καιρό έχουν θέσει οι δύο πολυεθνικές (Shell και ΕΝΙ) τόσο στην ίδια τη ΔΕΠΑ όσο και στην κυβέρνηση, καθώς επίσης και στους δανειστές, είναι ότι δεν μπορεί ο συνεταίρος τους να είναι και ανταγωνιστής στην ίδια αγορά. Κυρίως όμως, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικαίου δεν μπορεί ο βασικός μέτοχος της ΕΠΑ να είναι και προμηθευτής της.
Τι απαντά το υπουργείο
Από την πλευρά τους πηγές του υπουργείου εμφανίζονται να αμφισβητούν τα στοιχεία της Shell, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να υπολογιστεί κατά πόσο υπάρχει θέμα αποζημίωσης (value gap) καθώς και πόσο αυτό είναι. Δεν είναι δε, καθόλου βεβαιο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ότι θα προκύψει τελικά value gap, εφόσον ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι κατά το παρελθόν είχαν δοθεί δημόσιες χρηματοδοτήσεις για την ανάπτυξη δικτύων, για την επιδότηση αλλαγής καυστήρα κ.ό.κ. Επιπλέον το 2012, οι δύο εταιρείες Αττικής και Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας είχαν εισπράξει επιστροφή κεφαλαίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι ίδιες πηγές, αναφέρουν ότι εφόσον το ζήτημα παραπεμφθεί στη Διαιτησία, τότε θα αξιολογηθεί μεταξύ άλλων και το κατά πόσον έχουν μέχρι σήμερα ικανοποιηθεί οι υποχρεώσεις που είχε η εταιρεία με βάση την αρχική σύμβαση με το Δημόσιο.
Αναφορικά με το αίτημα της Shell για άμεση αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ (το ίδιο ζητά και η Eni για τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης & Θεσσαλίας), πηγές της ΔΕΠΑ σχολίαζαν στο "Energypress" ότι δεν υπάρχει καμία νομική, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, βάση για να εγείρεται τέτοια απαίτηση. Αν ωστόσο τεθεί πολιτικά παρόμοιο θέμα, τότε η ΔΕΠΑ δεν είναι δυνατόν να αποξενωθεί από το περιουσιακό της στοιχείο χωρίς την ανάλογη αποζημίωση.
Ο οδικός χάρτης
Λέγεται πάντως ότι κατά το πρόσφατο ταξίδι του στη Ρώμη και την συνάντησή του με τον Ιταλό υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης, Κάρλο Καλέντα, ο κ. Σταθάκης ζήτησε τη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης για να μετατεθεί χρονικά η έξοδος της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο υπουργός ζήτησε από τον ομόλογό του να παρέμβει στην Eni προκειμένου να αποδεχθεί το ελληνικό αίτημα, ενώ όσο για τις αποζημιώσεις, η ελληνική πλευρά λέγεται ότι συζητά με τους ιδιώτες μετόχους των ΕΠΑ ανταλλαγή ποσοστού από τις εταιρείες διανομής στις οποίες και πλέον συμμετέχουν. Οπως και να έχει, οι δανειστές έχουν ζητήσει να καταρτισθεί ως το τέλος του χρόνου ένας οδικός χάρτης για τον τομέα του φυσικού αερίου, προκειμένου μεταξύ των άλλων να αρθούν και καταστάσεις που δεν διαφημίζουν τον ανταγωνισμό.
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την Shell σχετικά με την διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο αποζημίωσης έπειτα από την κατάργηση του μονοπωλιακού της δικαιώματος στην αγορά αερίου της Αττικής, μετά και την σχετική επιστολή την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, απέστειλε την περασμένη εβδομάδα η πολυεθνική, στον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη.
Στην επιστολή της η εταιρεία ζητά συνάντηση με τον υπουργό προκειμένου να δοθεί λύση στο ζήτημα, ενώ υποστηρίζει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πως η απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος προμήθειας που κατείχε μέχρι το 2030 για την Αττική, αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό που μοιράζεται κατά 50 εκατ. στη Shell και κατά 50 εκατ. στη ΔΕΠΑ.
Ρωτά επίσης..
τον υπουργό τι θα γίνει με τη σύγκρουση συμφερόντων που υφίσταται λόγω ΔΕΠΑ, αφού με βάση το νέο καθεστώς στην αγορά φυσικού αερίου, η κρατική εταιρεία είναι και μεγαλομέτοχος των ΕΠΑ, και προμηθευτής, αλλά και ανταγωνιστής. Σαν αποτέλεσμα η Shell ζητά στην επιστολή της προς τον κ. Σταθάκη την άμεση αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την λιανική στην Αττική, και ενώ παρόμοιο αίτημα έχει θέσει και η Eni για τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι στο νέο καθεστώς της απελευθερωμένης πλέον αγοράς, η ΕΠΑ έχει την ΔΕΠΑ συνεταίρο σε ποσοστό 51%, και ταυτόχρονα προμηθευτή αερίου, αλλά και ανταγωνιστή στη λιανική, καθώς η κρατική εταιρεία τροποποίησε το καταστατικό της προκειμένου να επεκταθεί στο retail του φυσικού αερίου, καθώς και στον ηλεκτρισμό.
Το θέμα που εδώ και καιρό έχουν θέσει οι δύο πολυεθνικές (Shell και ΕΝΙ) τόσο στην ίδια τη ΔΕΠΑ όσο και στην κυβέρνηση, καθώς επίσης και στους δανειστές, είναι ότι δεν μπορεί ο συνεταίρος τους να είναι και ανταγωνιστής στην ίδια αγορά. Κυρίως όμως, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικαίου δεν μπορεί ο βασικός μέτοχος της ΕΠΑ να είναι και προμηθευτής της.
Τι απαντά το υπουργείο
Από την πλευρά τους πηγές του υπουργείου εμφανίζονται να αμφισβητούν τα στοιχεία της Shell, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να υπολογιστεί κατά πόσο υπάρχει θέμα αποζημίωσης (value gap) καθώς και πόσο αυτό είναι. Δεν είναι δε, καθόλου βεβαιο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ότι θα προκύψει τελικά value gap, εφόσον ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι κατά το παρελθόν είχαν δοθεί δημόσιες χρηματοδοτήσεις για την ανάπτυξη δικτύων, για την επιδότηση αλλαγής καυστήρα κ.ό.κ. Επιπλέον το 2012, οι δύο εταιρείες Αττικής και Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας είχαν εισπράξει επιστροφή κεφαλαίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι ίδιες πηγές, αναφέρουν ότι εφόσον το ζήτημα παραπεμφθεί στη Διαιτησία, τότε θα αξιολογηθεί μεταξύ άλλων και το κατά πόσον έχουν μέχρι σήμερα ικανοποιηθεί οι υποχρεώσεις που είχε η εταιρεία με βάση την αρχική σύμβαση με το Δημόσιο.
Αναφορικά με το αίτημα της Shell για άμεση αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ (το ίδιο ζητά και η Eni για τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης & Θεσσαλίας), πηγές της ΔΕΠΑ σχολίαζαν στο "Energypress" ότι δεν υπάρχει καμία νομική, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, βάση για να εγείρεται τέτοια απαίτηση. Αν ωστόσο τεθεί πολιτικά παρόμοιο θέμα, τότε η ΔΕΠΑ δεν είναι δυνατόν να αποξενωθεί από το περιουσιακό της στοιχείο χωρίς την ανάλογη αποζημίωση.
Ο οδικός χάρτης
Λέγεται πάντως ότι κατά το πρόσφατο ταξίδι του στη Ρώμη και την συνάντησή του με τον Ιταλό υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης, Κάρλο Καλέντα, ο κ. Σταθάκης ζήτησε τη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης για να μετατεθεί χρονικά η έξοδος της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο υπουργός ζήτησε από τον ομόλογό του να παρέμβει στην Eni προκειμένου να αποδεχθεί το ελληνικό αίτημα, ενώ όσο για τις αποζημιώσεις, η ελληνική πλευρά λέγεται ότι συζητά με τους ιδιώτες μετόχους των ΕΠΑ ανταλλαγή ποσοστού από τις εταιρείες διανομής στις οποίες και πλέον συμμετέχουν. Οπως και να έχει, οι δανειστές έχουν ζητήσει να καταρτισθεί ως το τέλος του χρόνου ένας οδικός χάρτης για τον τομέα του φυσικού αερίου, προκειμένου μεταξύ των άλλων να αρθούν και καταστάσεις που δεν διαφημίζουν τον ανταγωνισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου