Από το capital.gr
Διστακτικοί στο ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην απόκτηση μειοψηφικού πακέτου στο ΔΕΣΦΑ χωρίς να συμμετέχει μετοχικά στο σχήμα και η εταιρεία Socar, εμφανίστηκαν χθες οι Ιταλοί της εταιρείας Snam, οι οποίοι κλήθηκαν στην Αθήνα να συζητήσουν πιθανές λύσεις στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί στην αποκρατικοποίηση της εταιρείας δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου.
Η εξέλιξη αυτή καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την επίτευξη κάποιας συμβιβαστικής λύσης για την ολοκλήρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ. Το διαφαινόμενο ναυάγιο, πάντως, έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των δανειστών, οι οποίοι θυμίζουμε ότι στις συζητήσεις που είχαν την περασμένη εβδομάδα για τις ενεργειακές εκκρεμότητες με το ΥΠΕΝ, έθεσαν θέμα υπενθυμίζοντας ότι η ολοκλήρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο της προηγούμενης αξιολόγησης. Συγκεκριμένα ζητήθηκε να..
ξεπεραστούν τα προβλήματα, που ανέκυψαν το καλοκαίρι και η πώληση να ολοκληρωθεί στο πλαίσιο του διαγωνισμού του 2013 και με το ίδιο τίμημα (400 εκατ. ευρώ).
Τονίζεται ότι τα χρονικά περιθώρια για να υπάρξει λύση είναι εξαιρετικά στενά, καθώς στο τέλος του μήνα λήγει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής της Socar.
Η απάντηση που δόθηκε χθες από την ιταλική εταιρεία πάντως, δεν αφήνει άλλα περιθώρια, στην κυβέρνηση από το να απευθυνθεί στην πλευρά των Αζέρων. Ωστόσο οι δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ της Socar και του υπουργείου ενέργειας έχουν διακοπεί, με αποτέλεσμα η πρωτοβουλία για αναζήτηση μιας κοινά αποδεκτής λύσης να περνά στο Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα έχουν γίνει επαφές ώστε πιθανόν την επόμενη εβδομάδα να υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους της εταιρείας του Αζερμπαϊτζάν. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η πλευρά της Socar παραμένει ακόμη και σήμερα εξαιρετικά επιφυλακτική.
Εφόσον πάντως, η πρωτοβουλία στεφθεί με επιτυχία , το πιο πιθανό σενάριο είναι να δοθεί μια μικρή παράταση στην ισχύ της εγγυητικής επιστολής η οποία θα προσφέρει τα απαραίτητα χρονικά περιθώρια ώστε να εξεταστούν οι δυνατότητες για συμβιβαστική, κοινά αποδεκτή λύση.
Εάν αντίθετα οι Αζέροι επιμείνουν στη στάση τους, τότε οδηγούμαστε σε οριστικό ναυάγιο.
Σημειώνεται ότι χθες το υπουργείο ενέργειας ξεκαθάρισε πως η κυβέρνηση δε συζητά οποιαδήποτε αλλαγή είτε στο τίμημα των 400 εκατομμυρίων ή στην τροπολογία του Ιουλίου που αποτέλεσε και την πέτρα του σκανδάλου και έφερε τους Αζέρους της Socar στην πόρτα της εξόδου.
Μια ακόμη εξέλιξη υπήρξε χθες καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε διαβούλευση το νέο κανονισμό τιμολόγησης των βασικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Η πρόταση της ΡΑΕ "ψαλιδίζει" τα έσοδα του διαχειριστή και περιορίζει το WACC αλλά και τις περισσότερες ταρίφες χρήσης του δικτύου. Αντίθετα οδηγεί σε αύξηση τα τέλη για το υγροποιημένο φυσικό αέριο αλλά και για τις ημερήσιες συμβάσεις χρήσης του δικτύου. Η διαβούλευση εξπρές που λήγει την Παρασκευή, φαίνεται ότι κλείνει το παράθυρο για μια ήπια προσαρμογή στις ταρίφες του δικτύου που θα μετρίαζε τις αντιδράσεις των υποψήφιων αγοραστών, αν και οι επιμέρους τεχνικές παράμετροι της πρότασης της ΡΑΕ δεν έχουν αποτιμηθεί πλήρως.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου