Από το energypress.gr
Αν και η επικοινωνία με την ελληνική πλευρά έχει διακοπεί, από την ημέρα ψήφισης στη Βουλή της ρύθμισης Σκουρλέτη για τα ανακτήσιμα έσοδα του ΔΕΣΦΑ, εντούτοις για τους Αζέρους η υπόθεση παραμένει σύμφωνα με τις πληροφορίες, ανοικτή.
Δίχως αυτό να σημαίνει ότι οι πιθανότητες να μην ναυαγήσει το ντιλ είναι πολλές, η Socar αναμένει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τις προτάσεις του αρμόδιου υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προκειμένου να ξεμπλοκάρει η αποκρατικοποίηση, και να δοθεί μια λύση που θα κρατήσει ζωντανή την υπόθεση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Αλλά οι Αζέροι, στο πλαίσιο προφανώς του ιδιότυπου μπραντεφέρ που βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να..
κάνουν εκείνοι το πρώτο βήμα σε αυτή τη προσέγγιση, αφού θεωρούν πως την όποια πρωτοβουλία πρέπει να την πάρει η ελληνική πλευρά, που κατά τους ίδιους προκάλεσε και το πρόβλημα.
Κάπως έτσι έχουν τα δεδομένα, ένα περίπου μήνα μετά την ψήφιση στη Βουλή της επίμαχης ρύθμισης με την οποία περιορίστηκαν τα προς ανάκτηση ποσά για τις επενδύσεις του διαχειριστή την περίοδο 2009 -2015. Θυμίζουμε ότι η πλευρά της Socar είχε δηλώσει πως η συγκεκριμένη ρύθμθση προωθήθηκε μονομερώς και είχε εκφράσει τη δυσαρέσκειά της για τις αλλαγές που τελικά ψηφίστηκαν.
"Δεν έχει υπάρξει καμία επικοινωνία με τον κ. Σκουρλέτη από την ημέρα ψήφισης στη Βουλή της επίμαχης ρύθμισης", μεταφέρει σύμφωνα με πληφορορίες σε συνομιλητές του ο διευθύνων σύμβουλος της Socar Greece Ανάρ Μαμάντοφ που στα τέλη Ιουλίου, μετά και την ψήφιση της ρύθμισης, κλήθηκε στο Μπακού προκειμένου να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα -πιθανόν και νομικά- της Socar.
Στις ίδιες μάλιστα συνομιλίες το στέλεχος της Socar διευκρινίζει ότι η αζέρικη εταιρεία είναι διατεθειμένη να ακούσει νέες προτάσεις από την ελληνική κυβέρνηση, εφόσον φυσικά η τελευταία επιθυμεί να διορθωθεί η κατάσταση. Μάλιστα, και παρ' ότι η άμμος στην κλεψύδρα λιγοστεύει, δεν είναι ακόμη σαφές κατά πόσο η υπόθεση είναι τελειωμένη, καθώς η εγγυητική επιστολή των Αζέρων δεν λήγει στα τέλη Αυγούστου όπως λέγεται, αλλά στα τέλη Σεπτεμβρίου, και επομένως υπάρχει ακόμη χρόνος τεσσάρων-πέντε εβδομάδων.
Σε τίνος τα χέρια θα "σκάσει"
Στο θέμα αναφέρθηκε χθες στη συνέντευξή του στο Αθηναικό Πρακτορείο (ΑΠΕ) και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, λέγοντας πως επρόκειτο για μια από τις ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση.
"Χωρίς να παρεμβαίνουμε στους χώρους του διαγωνισμού αυτού, με βάση τις δυνατότητες που μας δίνει το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτρέψαμε με νομοθετική ρύθμιση τις υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη δικτύου φυσικού αερίου, που θα δημιουργούσαν προβλήματα στα νοικοκυριά και κυρίως στην εγχώρια παραγωγή. Θα υπονομεύαν δηλαδή την εναπομείνασα βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα. Αν αυτό δεν αρέσει στους υποψήφιους επενδυτές, νομίζω ότι αρέσει στους Έλληνες καταναλωτές, στα νοικοκυριά και στις ελληνικές επιχειρήσεις", είναι το απόσπασμα των όσων είπε για το ντιλ του ΔΕΣΦΑ ο υπουργός.
Το πνεύμα πάντως των δηλώσεων Σκουρλέτη μαρτυρά ότι η κατάσταση βρίσκεται σε αδιέξοδο, προκαλεί επομένως απορία τι είδους είναι οι προτάσεις που θα μπορούσε να υποβάλει η κυβέρνηση στη Socar, προκειμένου να μην ναυαγήσει η ιδιωτικοποίηση. Εκτός και αν τόσο η μία όσο και η άλλη πλευρά φτιάχνουν κλίμα προκειμένου να μην "σκάσει" στα χέρια τους το προεξοφλημένο από την αγορά ναυάγιο της ιδιωτικοποίησης.
Από εκεί και πέρα, σε περίπτωση αποχώρησης των Αζέρων, υπάρχει πάντα το σενάριο που θέλει να παίρνει τη θέση τους η ιταλική Snam, όχι για την απόκτηση του 66%, αλλά για την αγορά ενός μειοψηφικού ποσοστού "αλά ΑΔΜΗΕ", της τάξης του 31%. Αλλωστε, διατηρώντας υπό δημόσιο έλεγχο την πλειοψηφία των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και πουλώντας σε στρατηγικό επενδυτή μόνο ένα μικρό ποσοστό, το αρμόδιο υπουργείο εκτιμά ότι επιτυγχάνεται τόσο η μνημονιακή δέσμευση απέναντι στους δανειστές για αποκρατικοποίηση της εταιρείας, όσο και η γνωστή θέση της κυβέρνησης πως "τα δίκτυα κρίσιμων υποδομών πρέπει να μείνουν υπό δημόσιο έλεγχο".
Το πρόβλημα βεβαίως σε αυτό το σχέδιο είναι ότι αντισυμβαλλόμενος στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ είναι η Socar, που σημαίνει ότι δίχως τη σύμφωνη γνώμη της, θα μιλάμε επί της ουσίας για έναν νέο διαγωνισμό.
Αν και πρόκειται για ένα "Plan B" που αμφίβολο είναι αν έχει μελετηθεί σε βάθος και ουδείς ξέρει αν έχει την έγκριση των δανειστών ή μπορεί να περπατήσει, εντούτοις το εναλλακτικό σχέδιο του υπουργείου που είχε συζητηθεί με τους Ιταλούς προέβλεπε την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ που κατέχει η Socar από την ιταλική Snam. Η τελευταία με τη σειρά της θα μεταπωλούσε το ποσοστό που κατείχαν τα Ελληνικά Πετρέλαια στον ΔΕΣΦΑ πριν από την πώλησή του, δηλαδή το 35%, το Δημόσιο θα διατηρούσε ως έχει το ποσοστό του 34% και το υπόλοιπο 31% θα απέμενε στη Snam.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου