Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

Στη φάση κατασκευής εισέρχεται ο TAP


Στην ουσιαστική φάση της κατασκευής εισέρχεται πλέον ο αγωγός φυσικού αερίου TAP, μετά την ανάθεση από την εταιρία διαχείρισης του αγωγού, της μελέτης και κατασκευής του έργου, στις εταιρίες Bonatti S.p.A. (Ιταλία) J&P ΑΒΑΞ, Ελλάδα και Spiecapag (Γαλλία).
Η έναρξη κατασκευής του έργου αναμένεται τον Ιούνιο, ενώ εντός του Απριλίου προβλέπεται να διαμορφωθεί το πλήρες σχήμα χρηματοδότησης του, μετά και το πράσινο φως που έλαβε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η συμφωνία μεταξύ της TAP AG και της ελληνικής πλευράς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση προγραμματίζει εγκαίνια της κατασκευαστικής περιόδου του αγωγού εντός του Μαΐου με τη σχετική τελετή να πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και ξένων ηγετών.

Σήμερα ανακοινώθηκε από την κοινοπραξία του TAP, η ανάθεση των συμβάσεων μελέτης και εγκατάστασης του αγωγού μήκους 760 χλμ. και διαμέτρου 48 ιντσών, στην Ελλάδα και την Αλβανία. Η κατασκευή του έργου είναι χωρισμένη σε πέντε τμήματα εκ των οποίων τα τρία στην Ελλάδα και δύο στην Αλβανία.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της TAP AG, η κοινοπραξία των..
εταιριών Bonatti S.p.A. (Ιταλία) και J&P ΑΒΑΞ (Ελλάδα), αναλαμβάνει την κατασκευή δύο τμημάτων του αγωγού, μήκους περίπου 360 χλμ στη Βόρεια Ελλάδα. Τα τμήματα αυτά εκτείνονται από την Καβάλας έως την Ιεροπηγή που βρίσκεται κοντά στα Ελληνο-Αλβανικά σύνορα.

Η γαλλική εταιρία Spiecapag αναλαμβάνει την κατασκευή του τρίτου τμήματος του αγωγού, μήκους 185 χλμ, που εκτείνεται μεταξύ των Κήπων τους Έβρου και της Καβάλας, καθώς και δύο τμήματα στο αλβανικό έδαφος μήκους 215 χλμ. συνολικά, που εκτείνονται μεταξύ Bilisht και Tropoje. Η γαλλική εταιρία θα αναλάβει επίσης την κατασκευή της διασύνδεσης του ΤΑΡ με τον αγωγό TANAP στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι ο ΤΑΡ μήκους 870 χλμ, που θα ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα,  όπου θα συνδέεται με τον τουρκικό αγωγό ΤΑΝΑΡ, θα διασχίζει τη Β. Ελλάδα, θα περνά στην Αλβανία και με υποβρύχια σύνδεση θα καταλήγει στην Ιταλία.

Οι εργασίες για την κατασκευή του έργου αναμένεται να ξεκινήσουν εντός του έτους και κατά πάσα πιθανότητα τον Ιούνιο, ενώ οι συμβάσεις με τις αναδόχους εταιρίες θα ενεργοποιηθούν αμέσως.

Σύμφωνα με τον Ian Bradshaw, διευθύνοντα σύμβουλο της TAP AG, «οι συμβάσεις για την κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού είναι οι μεγαλύτερες που έχουν υπογραφεί.

Ο κ. Bradshaw συνεχάρη τις αναδόχους Bonatti S.p.A., J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. και SPIECAPAG για τις προσφορές τους, που όπως είπε, δεν είναι μόνο τεχνικά άρτιες και ανταγωνιστικές, αλλά και σύμφωνε με τα υψηλότερα πρότυπα και τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η Bonatti είναι εταιρία που δραστηριοποιείται στους κλάδους του πετρελαίου και του φυσικού αερίου εδώ και 70 χρόνια και κατατάσσεται μεταξύ των μεγαλύτερων διεθνών εταιριών κατασκευής αγωγών. Η J& P-ΑΒΑΞ είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους στην Ελλάδα, έχει εκτεταμένες δραστηριότητες στο εξωτερικό και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από το 1994. Η SPIECAPAG έχει  κατασκευάσει περισσότερα από 50.000 χιλιόμετρα αγωγών σε όλο τον κόσμο και είναι θυγατρική του Entrepose Group, εταιρία του γαλλικού ομίλου VINCI.

Χρηματοδότηση

Εν τω μεταξύ εντός του Απριλίου αναμένεται να διασφαλιστεί το πλήρες χρηματοδοτικό σχήμα του αγωγού ΤΑΡ. Η κοινοπραξία των εταιριών που κατασκευάζει και θα εκμεταλλεύεται τον  TAP θα επενδύσει στο έργο 5,6 δισ. ευρώ για μια πενταετία, εκ των οποίων 2,3 δισ. ευρώ στο ελληνικό σκέλος του αγωγού.  Στο χρηματοδοτικό σχήμα συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ εξετάζει τη συμμετοχή της και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πακέτο χρηματοδότησης, το οποίο βρίσκεται υπό  διαπραγμάτευση με την EBRD ανέρχεται στα 700 εκατ. ευρώ, για όλο το έργο.

Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η πετρελαϊκή πολυεθνική BP, η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν Socar,  η ιταλική Snam, η βελγική  Fluxys, η ισπανική Enagas και την  ελβετική  Axpo.

Πριν λίγες ημέρες, ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Νατίγκ Αλίγιεφ  δήλωσε  ότι διεξάγονται συνομιλίες για τη χρηματοδότηση του έργου. «Ολα τα  ζητήματα  που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του ΤΑΡ θα έχουν πλήρως επιλυθεί στις 28 Απριλίου», είπε ο κ. Αλίγιεφ, όπως μετέδωσε το Reuters.

Τέλος υπενθυμίζεται ότι η έγκριση που έδωσε η Κομισιόν, αφορά στη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας μεταξύ των ελληνικών αρχών και της εταιρείας του TAP.  Η ΕΕ έκρινε ότι η συμφωνία, η οποία  διέπει  τους όρους κατασκευής και λειτουργίας του έργου, καθώς και τις υποχρεώσεις των δύο μερών, είναι συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες  περί κρατικών ενισχύσεων, παρότι προβλέπει ειδικό ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για  25 χρόνια από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

Π. Μ.


ΠΗΓΗ:energyworld.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου