Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2016

Γ. Γρηγοράς (EKO): Άλλο η τιμή του αργού, άλλο η λιανική τιμή καυσίμων


Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι η τιμή του αργού πετρελαίου συσχετίζεται άμεσα με τη λιανική τιμή καυσίμων, γεγονός που δημιουργεί έντονα επικοινωνιακά προβλήματα στις εταιρείες πώλησης πετρελαιοειδών. Αυτό δήλωσε στο πλαίσιο συνέντευξής του στην «Καθημερινή» της Κύπρου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΚΟ κ. Γιώργος Γρηγοράς.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Γρηγοράς αναφέρεται στην ανάγκη να ενημερωθεί ο κόσμος σε σχέση με το πώς διαφοροποιούνται οι τιμές των καυσίμων. Σχολιάζει παράλληλα τη μεταφορά της εταιρείας στην περιοχή Βασιλικού, καθώς και τα πλάνα της εταιρείας για τη νέα χρονιά που διανύουμε.  

-Πώς αποτιμάτε την χρονιά που πέρασε;

-H χρονιά που πέρασε ήταν γενικά μια καλή χρονιά, όπου οι τιμές των προϊόντων κυμάνθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, άρα, υπήρξε και αυξημένη κατανάλωση, ο ανταγωνισμός όμως ήταν έντονος.

Ως εταιρεία έχουμε κρατήσει το..
μερίδιο αγοράς μας, το οποίο αποτιμούμε ως θετικό αποτέλεσμα. Έχουμε, επίσης, κατασκευάσει τέσσερα νέα πρατήρια που έχουν ήδη μπει σε λειτουργία. Το πιο μεγάλο από αυτά είναι στην Πάφο, όπου είναι και το πρώτο πρατήριο που ανοίγουμε μετά από 15 χρόνια στη  συγκεκριμένη πόλη. Πιστεύουμε και ευελπιστούμε, ότι η Πάφος θα είναι η πρώτη πόλη που θα ανακάμψει από την κρίση.

Επίσης, την περασμένη χρονιά εισαγάγαμε ένα νέο προϊόν στην κυπριακή αγορά με εξαιρετική επιτυχία, την Eko Racing 98. 

Ανταγωνισμός και διαφοροποίηση

-Ποια τα σχέδιά σας για το 2016;

-Το 2016 θα συνεχίσουμε με μία λελογισμένη ανάπτυξη του δικτύου πρατηρίων. Ο ανταγωνισμός συνεχίζει την ανέγερση νέων πρατηρίων, παρόλο ότι η κυπριακή αγορά είναι ήδη πλήρως καλυμμένη.  Έτσι είμαστε και εμείς υπόχρεοι να κάνουμε μετρημένες κινήσεις για να μπορούμε να ισοσταθμίζουμε τις ενέργειες του ανταγωνισμού.

Φέτος, θα δείτε επίσης διάφορες κινήσεις διαφοροποίησης, όπως ήταν και η ανάληψη της αντιπροσώπευσης των λιπαντικών Castrol. 

Μέχρι το καλοκαίρι θα ολοκληρωθεί εντελώς και η νέα εταιρική εικόνα, όπως θα έχετε ήδη παρατηρήσει στα πρατήρια ΕΚΟ. Το μπλε-κόκκινο φεύγει και αντικαθίσταται με την άσπρη-κόκκινη γραμμή. Άρα, μέσα στο πλαίσιο αυτής της νέας εικόνας, η οποία δίνει και το καινούριο πνεύμα της εταιρείας, θα δείτε και κάποιες νέες κινήσεις όσον αφορά στα προϊόντα μας.

Ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι πιο έντονος, αλλά αυτό δεν μας φοβίζει, είμαστε ευέλικτοι, τον αναμένουμε και θα κινηθούμε ανάλογα.

-Πώς επηρεάζει τους  σχεδιασμούς/δραστηριότητές σας η συνεχιζόμενη πτώση της τιμής του πετρελαίου;

-Η πτώση της τιμής του πετρελαίου είναι κάτι γενικά θετικό, διότι επιβαρύνει λιγότερο τον καταναλωτή και αυξάνει την κατανάλωση.  Ταυτόχρονα όμως δημιουργεί και κάποια επικοινωνιακά προβλήματα. Δυστυχώς, έχουμε πολλούς επαΐοντες οι οποίοι ερμηνεύουν τη διαμόρφωση των τιμών όπως θέλουν, θέμα που δημιουργεί μία δυσκολία στο επικοινωνιακό κομμάτι.

Γενικά, όμως, η πτώση της τιμής είναι κάτι θετικό για εταιρείες λιανικής πώλησης όπως εμάς.

-Προβλέπετε, άρα, να επηρεάσει και τις προθέσεις ως προς επενδύσεις;

-Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τις τιμές των καυσίμων. Υπάρχουν τόσοι πολλοί αστάθμητοι παράγοντες που δεν υπάρχει κάποιος που να μπορεί με ασφάλεια να σχεδιάσει επενδύσεις με βάση τις τιμές των καυσίμων.

Αυτό που είναι φρόνιμο, και το πράττουμε, είναι ότι σε περιόδους όπου υπάρχουν έντονες αλλαγές τιμών φέρνουμε πολλά, μικρά φορτία ούτως ώστε να μπορούμε να ακολουθούμε αυτές τις αλλαγές. Από εκεί και πέρα, πρέπει να υπάρχει ευελιξία στον οργανισμό για να μπορεί να ανταποκρίνεται και στα δύσκολα, όπως και στα εύκολα.

Κοινή γνώμη

-Ωστόσο, ανάμεσα στον κόσμο επικρατεί η αντίληψη ότι με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου οι εταιρείες αντιδρούν πιο γρήγορα στο να ανεβάσουν τις τιμές τους, από ό,τι πράττουν όταν η τιμή του πετρελαίου πέφτει.

-Όπως είχα αναφέρει προηγουμένως, στην Κύπρο έχουμε πολλούς επαΐοντες που είναι έτοιμοι να ερμηνεύσουν τους αριθμούς όπως θέλουν και να δώσουν εξηγήσεις για θέματα, τα οποία δυστυχώς δεν κατέχουν. Είναι μία κατάσταση η οποία «παίζει» στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και έχει δυστυχώς καθιερωθεί στο μυαλό του καταναλωτή, ότι όταν μειώνονται οι τιμές, δεν πέφτουν όταν και όσο πρέπει, ενώ όταν αυξάνονται, ανεβαίνουν αμέσως. 

Τους τελευταίους δύο μήνες για παράδειγμα από τις 21 Ιανουαρίου μέχρι τις 21 Μαρτίου η τιμή του αργού αυξήθηκε κατά 45%.  Δεν ακούσαμε όμως κανένα να μιλά για αύξηση της τιμής. Και είναι και λογικό, εφόσον στην Κύπρο, όπως και σε άλλες χώρες, δεν λειτουργούμε με τις τιμές του αργού.  Την ίδια περίοδο η τιμή Platts βενζίνης αυξήθηκε κατά 13% μόνο και η τιμή Platts πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε κατά 32%.  Στην Κύπρο λόγω του ότι οι φόροι αποτελούν τα 2/3 της τιμής οι αυξήσεις που είδαμε στα πρατήρια δεν υπερβαίνουν το 5%.

Όλα αυτά αν τα δούμε προσεκτικά, θα αντιληφθούμε ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση η τιμή του αργού με την τιμή που βλέπουμε στα πρατήρια βραχυπρόθεσμα. Έμμεσα με κάποια χρονική υστέρηση, ναι, κάνει κάποια διαφορά, αλλά δεν είναι άμεση η συσχέτιση.  Συνεπώς και η αντίληψη του κόσμου για την διακύμανση των τιμών δεν είναι η ορθή.

-Έχετε δικές σας εγκαταστάσεις; Πώς σχεδιάζετε να κινηθείτε τώρα με τη μεταφορά σας στο Βασιλικό;

-Έχουμε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων και υγραερίου οι οποίες αναβαθμίζονται συνεχώς και πληρούν όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές.

Πριν από μερικά χρόνια, πάρθηκε μια απόφαση από την πολιτεία για τη μετεγκατάσταση των πετρελαιοειδών στην περιοχή Βασιλικού, η οποία είναι σεβαστή και δεν έχει πισωγύρισμα καθώς είναι τελεσίδικη. Άρα, και εμείς προγραμματιζόμαστε σε αυτή τη γραμμή.

Είναι μια δύσκολη περίοδος για εμάς, διότι μετεγκατάσταση σημαίνει επενδύσεις και αυξημένο λειτουργικό κόστος. Το κράτος μόλις πριν από δύο μήνες μας προσδιόρισε τελεσίδικα ποιο τεμάχιο γης προτίθεται να δώσει στην κάθε εταιρεία. Υπάρχουν ακόμα κάποια θέματα που δημιουργούν δυσκολίες, όπως το σημείο εκφόρτωσης για τα υγρά καύσιμα. Σήμερα υπάρχει μόνο ένα σημείο, αυτό της VTTV, που δημιουργεί μια μονοπωλιακή κατάσταση στην περιοχή (εκτός από το λιμανάκι του Βασιλικού). Έχουμε κάποιες απόψεις, τις οποίες θα εξηγήσουμε στην κυβέρνηση για να υπάρξει και κάποιος εναλλακτικός χώρος εκφόρτωσης των υγρών καυσίμων.

Ταυτόχρονα, γίνονται και κάποιες κινήσεις για τη σταδιακή υλοποίηση της μετεγκατάστασης. Ήδη έχουμε μετακινήσει όλα τα «μαύρα προϊόντα»(μαζούτ), τα οποία  έχουν μεταφερθεί από τη Λάρνακα στον Βασιλικό. Στις εγκαταστάσεις μας στη Λάρνακα, μέχρι και σήμερα, έχουμε αναμικτήριο λιπαντικών, το οποίο θα λειτουργεί μέχρι και τις 15 Απριλίου, καθώς έχουμε προγραμματίσει τη διακοπή των εργασιών του. 

Παραμένει το θέμα αποζημίωσης για την απώλεια των εγκαταστάσεων αυτών, το οποίο μας απασχολεί έντονα. 

Κορεσμός στην αγορά 

-Πώς σχολιάζετε τοποθετήσεις του υπουργού Ενέργειας ότι θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα ανεξάρτητα πρατήρια;

-Ήδη υπάρχουν αρκετά ανεξάρτητα πρατήρια στην κυπριακή αγορά. Ο ανταγωνισμός που υπάρχει είναι έντονος, καθώς βλέπουμε διαφοροποιήσεις τιμών μέχρι και 6 σεντς που είναι τεράστια ποσά, αν αναλογιστεί κάποιος ότι το μικτό  περιθώριο ενός πρατηρίου είναι κοντά στα 5 με 6 σεντς ανά λίτρο. 

Εμείς δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, όσοι θέλουν να κάνουν πρατήρια ας κάνουν. Δυστυχώς, όμως, βλέπουμε τάσεις που είχαν ακολουθηθεί σε άλλες αγορές στο παρελθόν, όπου υπήρχε μεγάλη ανάπτυξη στην κατασκευή νέων πρατηρίων και οι αριθμοί ανέβηκαν  σε τέτοιο ύψος που η κατανάλωση ανά πρατήριο μειώθηκε δραματικά.  Στο τέλος κάποια από αυτά τα μικρά πρατήρια έκλεισαν.

-Πώς αντιμετωπίσατε την κατάσταση στην Ελλάδα που αναπόφευκτα θα είχε επηρεάσει και τη μητρική εταιρεία;

-Πράγματι, η κατάσταση στην Ελλάδα ήταν αναμφίβολα δύσκολη. Στην αρχή της κρίσης, ο Όμιλος είχε κάνει μια επένδυση κάποιων δισ. για την αναβάθμιση και κατασκευή νέων διυλιστηρίων.

Η μείωση στην κατανάλωση στην Ελλάδα έφερε την ανάγκη στον Όμιλο να γίνει κυρίως εξαγωγικός και γενικά να αναμορφωθεί. Παρόλο ότι πέρσι ήταν μια από τις πιο δύσκολες χρονιές της Ελλάδας, ο Όμιλος κατάφερε να έχει τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα από τότε που ξεκίνησε η κρίση στην Ελλάδα.

Γενικά, μπορούμε να πούμε ότι ο Όμιλος στάθηκε δίπλα στην εταιρεία μας στην πιο δύσκολη για μας περίοδο, αυτήν του κουρέματος, όπου είχαμε εκατομμύρια ευρώ σε πιστώσεις έξω στην αγορά. Αντιλαμβάνεστε, ότι με τις συνθήκες του κουρέματος αυτό δεν ήταν εύκολο.  Η παρουσία του Ομίλου ήταν καταλυτική στο να μας βοηθήσει να αντεπεξέλθουμε. Βεβαίως, η κυπριακή εταιρεία είναι πλέον αυτοχρηματοδοτούμενη και δεν επηρεάζεται από την κατάσταση στην Ελλάδα.  


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου