Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη λειτουργία του, το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης «ζει», άμεσα ή έμμεσα, πάνω από 4.500 οικογένειες, παράγει περίπου το 1,7% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της πόλης.
Το ποσό που έχει επενδυθεί κατά τη διάρκεια των πενήντα χρόνων λειτουργίας των εγκαταστάσεως της Θεσσαλονίκης αγγίζει τα 2,3 δισ. ευρώ, με σημερινές τιμές, εκ των οποίων 400 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία. Μάλιστα, η συνεισφορά του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης υπήρξε σημαντική για τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, που το 2015 κατέγραψε την υψηλότερη επίδοση στην ιστορία του, με συγκρίσιμα κέρδη EBITDA στα 758 εκατ. ευρώ. Δεν ήταν όμως όλα ρόδινα σε αυτήν την πορεία.
Μεγάλη επένδυση για να μην τεθεί εκτός παραγωγής
Το διυλιστήριο, που πλέον αποτελεί μέρος του..
ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, κινδύνεψε να τεθεί εκτός παραγωγής, όπως συνέβη εξάλλου σε συνολικά 22 από τα 127 διυλιστήρια της Ευρώπης, από τις αρχές του 2008 και το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, καθώς μειωνόταν η ανταγωνιστικότητά τους σε σχέση με τους εκτός Ευρώπης ανταγωνιστές, λόγω του ιδιαίτερα υψηλού κόστους ενέργειας και πρώτης ύλης, αλλά και των περιορισμών της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Για να αποφευχθεί μια τέτοια εξέλιξη, που θα επέφερε ισχυρό πλήγμα τόσο στον όμιλο και την ελληνική οικονομία όσο και στην οικονομία της πόλης- καθώς στο διυλιστήριο απασχολούνται άμεσα 550 εργαζόμενοι και σε δραστηριότητες πέριξ αυτού άλλοι 4.000- έπρεπε να γίνουν σημαντικές επενδύσεις.
Το 2011 ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα αναβάθμισής του, το οποίο αφορούσε τρεις βασικούς τομείς: α) την ανανέωση των μονάδων απόσταξης, β) την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας για την ενίσχυση της ευελιξίας στην τροφοδοσία αργού και γ) την προσθήκη μιας μονάδας καταλυτικής αναμόρφωσης (CCR, 15.000 βαρέλια ανά ημέρα) καθώς και μιας μονάδας αποθείωσης για την αύξηση της παραγωγής βενζίνης και ντίζελ. Έτσι, αυξήθηκε η δυναμικότητα κατά 50% και δόθηκε η δυνατότητα πολλαπλής τροφοδοσίας της μονάδας της Ελευσίνας με ενδιάμεσα προϊόντα (κυρίως Νάθφα και Gasoil), αυξάνοντας τη συνθετότητα της μονάδας και καθιστώντας την βιώσιμη ως κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας του ομίλου. «Ο εκσυγχρονισμός των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αύξησε την ανταγωνιστικότητα του διυλιστηρίου, αλλά μείωσε και τις εκπομπές αερίων ρύπων στην ατμόσφαιρα» όπως εξήγησε ο διευθυντής της μονάδας Νίκος Ζαχαριάδης κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για τα 50 χρόνια του διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες με πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή Θοδωρή Ζαγοράκη.
Θέμα ανταγωνιστικότητας
Την ίδια ημέρα πραγματοποιήθηκε και το έκτο φόρουμ των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων με στόχο να ανοίξει ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των εταιρειών διύλισης και των ευρωπαϊκών θεσμών, προκειμένου να γίνουν γνωστά και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Η πρόσφατη μελέτη της Ε.Ε. για την επιβάρυνση του κλάδου (Fitness Check) εκτίμησε το κόστος συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε 0,47 δολ./βαρέλι. Το κόστος συμμόρφωσης οφείλεται για τουλάχιστον το 25% της απώλειας ανταγωνιστικότητας του κλάδου κατά την περίοδο 2000 - 2012, ενώ το κόστος συμμόρφωσης είναι ακόμα μεγαλύτερο αν συνυπολογίσει κανείς τις νομοθετικές υποχρεώσεις από το 2012 και μετά. Στην παρέμβασή του ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια Γρηγόρης Στεργιούλης επισήμανε τις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας. «Δεν έχουμε να ανταγωνιστούμε χώρες που λειτουργούν κάτω από το ίδιο περιβάλλον, τους ίδιους περιβαλλοντικούς κινδύνους, τις ίδιες συνθήκες εργασίας και αμοιβών» σχολίασε, προσθέτοντας ότι είναι απαραίτητη η αξιοποίηση των συμπερασμάτων της μελέτης Fitness Check για τις μελλοντικές νομοθεσίες (όπως η επικαιροποίηση του Συστήματος Διαχείρισης Εκπομπών -ETS, και η πρωτοβουλία για τις μεταφορές μετά το 2020) - καθώς και η τακτική επικαιροποίηση της μελέτης.
Η συμβολή στην ανάπτυξη της πόλης
Για να γίνει αντιληπτή η συμβολή του διυλιστηρίου στην ανάπτυξη της πόλης, ο διευθυντής βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης Ν. Ζαχαριάδης έκανε αναδρομή στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Τότε που η Εθνική Τράπεζα είχε μόλις ένα υποκατάστημα στην πόλη, υπήρχαν προβλήματα στο ηλεκτρικό δίκτυο, το δίκτυο ύδρευσης για την τροφοδοσία οποιασδήποτε βιομηχανικής προσπάθειας ήταν ανύπαρκτο, όπως και το οδικό δίκτυο. Στα τέλη του 1962 υπογράφεται συμφωνία για τη δημιουργία ενός συμπλέγματος βιομηχανιών που αποτελείται από: ESSO στα πετρελαιοειδή, American Steel στη χαλυβουργία, Pechiney στα λιπάσματα και Ethyl Corporation στα πρόσθετα βενζίνης.
Έξι χιλιάδες εργάτες, τεχνικοί και μελετητές εργάστηκαν επί 38 μήνες και καταφέρνουν να δημιουργήσουν ένα τεχνικό θαύμα: το βιομηχανικό συγκρότημα της ESSO PAPPAS στη Δυτική Θεσσαλονίκη, που αποτέλεσε την απαρχή της βιομηχανικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας. Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν τη λειτουργία τους στις 10 Μαΐου 1966. Για να συμβεί αυτό έπρεπε να γίνουν βασικά έργα υποδομής, όπως η επέκταση των δικτύων ηλεκτροδότησης και υδροδότησης, από την οποία ωφελήθηκε όλη η πόλη, όπως επισήμανε από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που επίσης συμμετείχε στην εκδήλωση στο Ευρωκοινοβούλιο. Με τη λειτουργία του συγκροτήματος γνώρισαν ανάπτυξη το λιμάνι, ο σιδηρόδρομος και οι μεταφορικές εταιρείες, ενώ αυξήθηκαν κατακόρυφα οι τραπεζικές εργασίες. Αναπτύχθηκαν τεχνικές εταιρείες και δημιουργήθηκαν εργολαβικές εταιρείες από εξειδικευμένους εργαζόμενους του συγκροτήματος, ενώ εξαιτίας του διυλιστηρίου δούλεψαν δεκάδες προμηθευτές αγαθών και υπηρεσιών.
Η επένδυση δεν προκάλεσε μόνο μία έκρηξη απασχόλησης, αλλά δημιούργησε ένα σχολείο στελεχών και τεχνικών. Οι μηχανικοί του συγκροτήματος δίδαξαν τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της Σχολής Χημικών Μηχανικών, συνεργασία που συνεχίζεται έκτοτε (ερευνητικά προγράμματα, ερευνητικές συνεργασίες κτλ.). Σήμερα, εκτός από τις 4.500 θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από τη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων, τα ΕΛΠΕ τροφοδοτούν ενεργειακά την πόλη με ασφάλεια και συμβάλλουν κατά 1,7% στο ΑΕΠ της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον. διαμορφώνει προδιαγραφές βασικών υποδομών της πόλης, όπως πρόσφατα που επέβαλε την αναβάθμιση όλων των ρυμουλκών της πόλης, αναβαθμίζοντας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Δημοσιεύτηκε στη “Μακεδονία” την Κυριακή 06 Μαρτίου 2016
ΠΗΓΗ:makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου