Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Ελπίδες για ανάσταση των ναυπηγείων μέσω... LNG;

Αποτέλεσμα εικόνας για LNG;
Στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί στις 18 – 19 Φεβρουαρίου, μεταξύ των θεμάτων που αναμένεται να τεθούν επί τάπητος περιλαμβάνεται και ένα ζήτημα με άμεσο ελληνικό ναυτιλιακό ενδιαφέρον καθώς αφορά τόσο τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων όσο και τα ελληνικά ναυπηγεία. Πρόκειται για το σχέδιο χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια του περίφημου πακέτου Juncker των 315 δις ευρώ, ενός μαζικού ναυπηγικού προγράμματος ανανέωσης του στόλου μικρών αποστάσεων, το οποίο στοχεύει στην αντικατάσταση παλαιοτέρων εμπορικών και ακτοπλοϊκών πλοίων που εκτελούν πλόες κυρίως στη Μεσόγειο με σύγχρονα πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG.

Το εν λόγω ναυπηγικό πρόγραμμα,προκειμένου να καταστεί βιώσιμο, έχει προταθεί να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια, καθώς θα βοηθήσει το στόλο πλοίων μικρών αποστάσεων να συμμορφωθεί με τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων που θα ισχύσουν στην Ευρώπη από το 2020. Με τον τρόπο αυτό το πρόγραμμα έρχεται να ικανοποιήσει δύο βασικές πολιτικές της ΕΕ για τις μεταφορές, αφενός την προώθηση των θαλασσίων μεταφορών ως εναλλακτική των οδικών για να αποσυμφορηθούν τα χερσαία δίκτυα και αφετέρου την προώθηση της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)  ως περιβαλλοντική λύση

Βεβαίως προκειμένου να τύχει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα, προϋπόθεση αποτελεί, η υλοποίησή του να γίνει σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, κάτι που ενδιαφέρει άμεσα τη δοκιμαζόμενη ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Έτσι, ελληνικές μονάδες όπως ..
το Νεώριο, τα Ναυπηγεία Χαλκίδας και Σαλαμίνας (ακόμη και ο Σκαραμαγκάς εάν βρισκόταν κάποια λύση ώστε να μπορεί να αναλαμβάνει εκτός από στρατιωτικά και εμπορικά έργα), εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να αναλάβουν τμήματα του προγράμματος, τονώνοντας τις δραστηριότητές τους με ένα νέο αντικείμενο που αναμένεται να εμφανίσει σημαντική ζήτηση τα επόμενα χρόνια (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Ταυτόχρονα όμως η προώθηση της χρήσης του LNG στις θαλάσσιες μεταφορές αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους που έχει θέσει η ΔΕΠΑ για την επέκταση της χρήσης του καυσίμου στην εγχώρια αγορά. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ε.Ε. εφαρμόζει πολιτική ενθάρρυνσης των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων καθώς θεωρεί ότι ,μεταξύ άλλων,έχουν θετική συμβολή για την επίτευξη των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών στόχων και των στόχων για την ενεργειακή απόδοση. 

Το ναυπηγικό πρόγραμμα που λόγω του εύρους του εκτιμάται ότι μπορεί να επιτύχει σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές ναυπήγησης των νέων πλοίων, ονομάζεται "EU ShortSea Shipping" και προωθείται από την Hellenic Shortsea Shipowners Association (HHSA - Ένωση Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων) σε συνεργασία με την εταιρεία ναυτιλιακών συμβούλων OceanFinance.

Το ακριβές μοντέλο χρηματοδότησης παραμένει προς διαμόρφωση ωστόσο σύμφωνα με πηγές μπορεί να περιλαμβάνει τόσο δανεισμό και επιδοτήσεις όσο και εγγυήσεις από εμπορικές τράπεζες ή την ίδια την ΕΕ και τα κράτη μέλη και, βέβαια, ίδια κεφάλαια των επιχειρηματιών της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων που θα καλύπτουν το 20% με 30% του συνόλου της επένδυσης. 

 Σημειώνεται τέλος ότι το πρόγραμμα αφορά εξίσου εμπορικά όσο και επιβατηγά πλοία, ενώ παράλληλα προωθείται και η ανάπτυξη δικτύου ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG. 


ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου