Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

Ποιες είναι οι υπερεξουσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο των κρατών- μελών


Εξαιρετικά ενισχυμένος είναι ο ρόλος που επιφυλάσσει για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο νέος κανονισμός για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο σε περίπτωση κρίσης. Ο κανονισμός, τον οποίο εισηγείται η Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ζητώντας άμεση έγκριση προκειμένου να θωρακιστεί η Ευρώπη έναντι κρίσεων στην τροφοδοσία με φυσικό αέριο, ανάλογων με αυτές που εκδηλώθηκαν το 2006 και το 2009, προβλέπει ότι η ίδια Επιτροπή θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στο γενικό συντονισμό της ασφάλειας εφοδιασμού. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο του κανονισμού η Επιτροπή θα διασφαλίζει ότι ο κανονισμός εφαρμόζεται σωστά και δεν λαμβάνονται μέτρα από τα κράτη μέλη που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του εφοδιασμού άλλου κράτους μέλους, περιφέρειας, ή του συνόλου της ΕΕ.

Ειδικότερα, η Επιτροπή
:

Θα διασφαλίσει ότι τα μέτρα που εγκρίθηκαν δεν παρεμποδίζουν τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, ή τις εξελίξεις των εθνικών αγορών. Και τούτο διότι όπως είναι γνωστό η ενεργειακή πολιτική της ΕΕ θεωρεί ότι η λειτουργία των αγορών είναι το πλέον αξιόπιστο μέσο για τη διασφάλιση της ασφαλούς εφοδιασμού με οικονομικά αποδοτικό τρόπο.
Θα αξιολογεί τα σχέδια προληπτικής δράσης καθώς και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης που προετοιμάζονται σε περιφερειακό επίπεδο και σε περίπτωση που κρίνει ότι τα προβλεπόμενα μέτρα μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ασφάλεια του εφοδιασμού άλλου κράτους μέλους, ή περιφέρειας, ή παρεμποδίζουν τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ, η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει από τα κράτη μέλη να τροποποιήσουν τα σχέδιά τους αναλόγως. Θα μπορεί επίσης να ζητήσει τροποποιήσεις των σχεδίων, όταν κρίνει ότι είναι αναποτελεσματικά για τη μείωση των κινδύνων ασφάλειας εφοδιασμού.
Θα εξετάζει τα μέτρα εκείνα που δεν στηρίζονται στη λειτουργία της αγοράς πριν από την εφαρμογή τους προκειμένου να αξιολογεί την αναγκαιότητα τους αλλά και τις επιπτώσεις τους στην ασφάλεια του εφοδιασμού άλλων κρατών μελών. Η Επιτροπή θα μπορεί να ζητήσει την τροποποίηση των συγκεκριμένων μέτρων.


Σε περίπτωση κρίσης εφοδιασμού αυτή θα πρέπει κατ΄αρχήν να αντιμετωπίζεται τις επιχειρήσεις και τους μεγάλους καταναλωτές φυσικού αερίου με βάση τους μηχανισμούς της αγοράς. Όταν οι αγορές από μόνες τους δεν είναι πλέον σε θέση να αντιμετωπίσουν επαρκώς μια διαταραχή του εφοδιασμού με αέριο, θα ενεργοποιούνται τα μέτρα που περιλαμβάνονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης. Ως τελευταία λύση, και εάν η κατάσταση επιδεινωθεί σε βαθμό που η παροχή προς τα νοικοκυριά και τις βασικές κοινωνικές υπηρεσίες, τίθεται σε κίνδυνο, θα ισχύει η αρχή της αλληλεγγύης. Αυτό σημαίνει ότι θα δοθεί προτεραιότητα στην παροχή αερίου στα νοικοκυριά και τις βασικές κοινωνικές υπηρεσίες.

Στην περίπτωση της ΕΕ ή περιφερειακής κατάστασης έκτακτης ανάγκης, η Επιτροπή θα εξασφαλίσει την έγκαιρη ανταλλαγή πληροφοριών, με τη σύγκληση συνεδριάσεων της ομάδας συντονισμού ή μια ομάδα διαχείρισης κρίσεων. Η Επιτροπή θα βοηθήσει επίσης να διασφαλιστεί η συνοχή και η αποτελεσματικότητα της δράσης σε επίπεδο κρατών μελών και σε περιφερειακό επίπεδο και θα συντονίζει τις ενέργειες όσον αφορά τρίτες χώρες.


ΠΗΓΗ:energyworld.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου