Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

Είναι 104μ ψηλό, ζυγίζει περίπου 5000 τόνους, έχει και πρωτόγνωρη "υπερθέρμανση". Τι είναι;


Όπως έχουμε πει πολλές φορές, παρά τα πολλά αιολικά και Φ/Β, που βάζει η Γερμανία για να διοχετεύει επιδοτούμενο απ' τους καταναλωτές ρεύμα στα δίκτυα των γειτονικών χωρών, η ίδια η Γερμανία εξακολουθεί να ηλεκτροδοτείται απ' τα δοκιμασμένης αξιοπιστίας λιγνιτικά, πυρηνικά και λιθανθρακικά της εργοστάσια, τη στιγμή που τα εργοστάσια φυσικού αερίου οδηγούνται στα αζήτητα, ακόμα κι αν είναι υπερσύγχρονα. Τον περασμένο Μάρτιο είχαμε δει πως παρά τις χιλιάδες ανεμογεννήτριες που είναι παραταγμένες στις ακτές και στα αβαθή νερά της Βόρειας Θάλασσας, η Σουηδική Vattenfall έχτισε στο Αμβούργο το υπερσύγχρονο λιθανθρακικό εργοστάσιο του Moorburg, ισχύος 1640MW, ικανό να καλύψει το 90% των αναγκών του 3ου μεγαλύτερου λιμανιού της Ευρώπης.

Εκτός από το Moorburg άλλα επτά ανθρακικά εργοστάσια κατασκευάζονται στη Γερμανία και μπαίνουν σταδιακά σε λειτουργία στην τριετία 2013-15: Lünen 750MW στο Ντόρτμουντ, RDK Karlsruhe 8 (912 MWel + 220 MWth) στην Καρλσρούη, Duisburg-Walsum 10 750MW στο Ντούισμπουργκ, Wilhelmshaven 800MW στη Βρέμη, Datteln 4 1100MW στο Ρουρ, Westfalen 1600MW (Μονάδες D και E) στο Χαμ/Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, Mannheim 9 911MW στο Μάνχαϊμ. 

Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημα του τίτλου της σημερινής ανάρτησης είναι πως αυτό που είναι  104μ ψηλό, ζυγίζει περίπου 5000 τόνους κι έχει και πρωτόγνωρη "υπερθέρμανση" δεν είναι άλλο απ' ...

το "καζάνι", το λέβητα του υπερσύγχρονου εργοστασίου RDK-8 της EnBW στην Καρλσρούη, που το βλέπουμε στη φωτογραφία να δεσπόζει πάνω στο Ρήνο, στην είσοδο του ποταμίσιου λιμανιού της πόλης. Τι το ιδιαίτερο έχει ο συγκεκριμένος λέβητας, που τραβά την προσοχή πάνω του; Δεν είναι οι μεγάλες διαστάσεις του, είναι οι μεγάλες θερμοκρασίες και πιέσεις ατμού που πετυχαίνει, ανεβάζοντας το συντελεστή απόδοσης του εργοστασίου στο 47,5%! Πρόκειται για τη βέλτιστη επίδοση από εργοστάσιο ultra-supercritical τεχνολογίας, που ήταν αρχικά σχεδιασμένο για απόδοση 46%, αλλά ήδη την ξεπέρασε, μειώνοντας σημαντικά την κατανάλωση κάρβουνου και τις εκπομπές CO2. Το εργοστάσιο λειτουργεί επίσης ως σύστημα τηλεθέρμανσης της πόλης της Καρλσρούης, με αποτέλεσμα ο συνολικός συντελεστής αξιοποίησης της ενέργειας του καυσίμου να υπερβαίνει το 60%. 


Με θερμοκρασίες ατμού 600-620οC, το εργοστάσιο δέχεται μια πρωτόγνωρη "υπερθέρμανση", γι' αυτό κι ο λέβητας, που φαίνεται με καφέ χρώμα στη διπλανή τρισδιάστατη απόδοση της GE Power, δοκιμάστηκε το 2012 για αντοχή σε πίεση 574Bar. 

Το εργοστάσιο δείχνει το δρόμο της διαρκούς βελτίωσης της αξιοποίησης του κάρβουνου όσο βελτιώνεται η τεχνολογία. Και η αντικατάσταση των παλιών εργοστασίων με νέα, πολύ καλύτερης απόδοσης και με πολύ λιγότερες εκπομπές στο περιβάλλον είναι ο δρόμος που έχουν ακολουθήσει όλες οι Ευρωπαϊκές  χώρες τα τελευταία χρόνια: το προηγούμενο ρεκόρ με απόδοση 47,1% το είχε το εργοστάσιο Nordjylland της Vattenfall στη Δανία, ναι, σ' αυτή την ίδια χώρα για την οποία κάποιοι προπαγανδίζουν πως ηλεκτροδοτείται από αιολικά. Μόνο η Ελλάδα δεν ακολούθησε αυτό το δρόμο, ήταν απασχολημένη να βάζει μονάδες φυσικού αερίου, αιολικά & Φ/Β, για να καταλήξει να εισάγει ρεύμα απ' όλες τις γειτονικές χώρες και να εξάγει τη νεολαία της.

Πάντως με τόσο ψηλό λέβητα και με προνομιακή θέση πάνω στο Ρήνο, το RDK-8 θα βόλευε να έγραφαν πάνω του κάποιοι ντόπιοι "ακτιβιστές" σύνθημα τύπου "Go Solar", όπως έκανε ένας περιφερόμενος θίασος στο δικό μας ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου, παρ' όλο που η χρεοκοπημένη Ελλάδα καλύπτει ήδη μεγαλύτερο ποσοστό της ηλεκτροδότησής της με Φ/Β απ' όσο η πάμπλουτη Γερμανία. Αλλά όταν εκεί οι "ακτιβιστές" πλησιάζουν στη βιομηχανία του κάρβουνου τρώνε "το ξύλο της αρκούδας", όχι όπως εδώ που κάθονταν και τους κοιτούσαν. Η Γερμανία μπορεί να επενδύει στον εισαγόμενο λιθάνθρακα, ενώ οι χρεοκοπημένες χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου δεν πρέπει να αξιοποιούν το δικό τους λιγνίτη και πιέζονται να βάζουν Φ/Β, για να συντηρούν τις Γερμανικές "πράσινες" θέσεις εργασίας και να επαυξάνουν τα Γερμανικά πλεονάσματα. Μέχρι πότε;


ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου