Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016

Να πώς τα πολλά αιολικά στη Σκωτία καταλήγουν να υπονομεύουν και την ηλεκτροδότηση και την ανεξαρτησία.



Η τοπική κυβέρνηση της Σκωτίας, αυτή που θέλει ανεξαρτησία απ' τη Μεγάλη Βρετανία, έχει θέσει ως στόχο να κάνει μέχρι το 2020 την ηλεκτροδότηση να προέρχεται 100% από ΑΠΕ. Για να το πετύχει αυτό έχει γεμίσει τη Σκωτία με χερσαία κυρίως αιολικά. Αλλά όπως έχουμε δει πολλές φορές σ' αυτό το ιστολόγιο απ' την πρώτη στιγμή, κι όπως είχε πει κι ο Πρόεδρος της ΔΕΗ κατά την ακρόασή του στην Επιτροπή της Βουλής πέρυσι, η διείσδυση των αιολικών σ' ένα ηλεκτρικό σύστημα δεν μπορεί να ξεπεράσει ένα μικρό ποσοστό, οι έντονες μεταπτώσεις στην παραγωγή δημιουργούν προβλήματα ευστάθειας στα δίκτυα.

Στην πάνω εικόνα βλέπουμε πώς ήταν το ηλεκτρικό σύστημα της Σκωτίας στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας (με τα κόκκινα γράμματα είναι οι μεγάλες πόλεις): τρία πυρηνικά εργοστάσια, δυο λιθανθρακικά κι ένα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου, μαζί με πολυάριθμα, μικρά κυρίως, υδροηλεκτρικά εξασφάλιζαν μια αξιόπιστη παραγωγή, πλεονασματική για τη Σκωτία κι "εξαγωγική" προς την Αγγλία (2 γραμμές 400KV) και τη Βόρεια Ιρλανδία (γραμμή 250ΚV).

Στην πιο κάτω εικόνα βλέπουμε την κατάσταση που θα έχει διαμορφωθεί στο σύστημα παραγωγής σ' ένα χρόνο από σήμερα, όταν θα έχουν ..
.
κλείσει τα δυο λιθανθρακικά και το ένα πυρηνικό, με τη Σκωτία να έχει γεμίσει αιολικά, τα οποία έχουν αναπτυχθεί κυρίως κατά μήκος του δικτύου μεταφοράς.



Αν θα προσέξετε στο μέσον, έχει προστεθεί μια γραμμή 400KV νότια του Ινβερνές (Ι), προς Γλασκώβη (G)-Εδιμβούργο (Ε) (έργο Beauly-to-Denny, αναβάθμιση υφιστάμενης επίγειας γραμμής 132KV σε 400KV),. Και, κάτω αριστερά, έχει προστεθεί μια ακόμα καλωδιακή διασύνδεση, το υποβρύχιο καλώδιο The Western Link, που θα μεταφέρει 2.200MW από τη Σκωτία στη Βόρεια Ουαλία, λίγο πιο κάτω απ' το Λίβερπουλ. 1 δισεκατομμύριο λίρες (1,25 δισεκ. ευρώ) θα κοστίσει στους Βρετανούς το Western Link, αλλά μια διασύνδεση και 1 δισ. λίρες "δεν φτάνουν ούτε για ζήτω". Το καλοκαίρι 2014 η Ofgem, η Βρετανική ΡΑΕ, ενέκρινε ένα νέο υποθαλάσσιο καλώδιο μεταφοράς 1.200MW, για ζεύξη του κόλπου Moray Firth, στη ΒΑ Σκωτία. Άλλο 1,2 δισ. λίρες (1,5 δισεκ. ευρώ) υπέρ των αιολικών και στην καμπούρα των Βρετανών καταναλωτών. Αυτά τα έργα δικτύων έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενα, που έγιναν πρόσφατα ή βρίσκονται σε εξέλιξη για την "ανάπτυξη" των αιολικών. Πρόκειται για τα Sloy (2x220KV 40Km υποθαλάσσια καλώδια), South West Scotland (14,3Km επίγειας γραμμής 400KV και 46Km 132KV), και Anglo Scottish Interconnector (μετατόπιση και αντικατάσταση 5 πυλώνων 400KV).

Άλλα δυο έργα έχουν ανακοινωθεί για διασύνδεση Σκωτίας-Νορβηγίας, το καλώδιο ΝSN (με συνεργασία του Βρετανικού National Grid και του Νορβηγικού Statnett) και το καλώδιο NorthConnect (με συνεργασία των εταιρειών Agder Energi, E-CO, Lyse and Vattenfall). Επειδή αιολικά δεν υπάρχουν μόνο στη Σκωτία, αλλά και στην Αγγλία και στη γειτονική Ιρλανδία, σύντομα θα δούμε έργα διασύνδεσης της Βρετανίας με τη Γαλλία (3 καλώδια: ElecLink, FAB Link και IFA2), το Βέλγιο (Nemo), τη Δανία (Viking Link), και την Ιρλανδία (Greenlink), προκειμένου να διαχέεται το αιολικό πρόβλημα στην ηπειρωτική Ευρώπη.


Το "κερασάκι στην τούρτα" των διασυνδέσεων, προκειμένου να διαχέεται το αιολικό πρόβλημα και να διασφαλίζεται πρόσβαση σε αξιόπιστη ηλεκτρική ενέργεια, αποτελεί ασφαλώς ο αγωγός Ice Link, η διασύνδεση της Σκωτίας με την Ισλανδία, της γεωθερμίας και των υδροηλεκτρικών. Ένα καλώδιο που το σκέφτηκαν πριν 60 χρόνια, αλλά οι τεχνικές δυσκολίες είναι πολλές και τα οικονομικά δεν βγαίνουν. Τώρα που χάρη στις ΑΠΕ τα τιμολόγια του ηλεκτρισμού ακριβαίνουν παντού, αρχίζει να γίνεται συμφέρουσα λύση και, όπως είχαμε δει το Νοέμβριο, ο Κάμερον έκανε την ανάγκη φιλοτιμία κι έγινε ο πρώτος Βρετανός Πρωθυπουργός που επισκέφθηκε την Ισλανδία για να τους στείλει το άχρηστο αιολικό ρεύμα και να πάρει ρεύμα από αξιόπιστες ΑΠΕ.

Δείτε λοιπόν πιο κάτω πώς θα είναι το 2020 ο χάρτης της Σκωτίας αν υλοποιηθούν όλα αυτά τα καλώδια, τα έχουμε προσθέσει στο χάρτη του 2017:


Όλα αυτά τα έργα διασυνδέσεων είναι απολύτως απαραίτητα για να διαχυθεί το αιολικό πρόβλημα, κοστίζουν αρκετά δισεκατομμύρια, τα οποία ασφαλώς θα επιβαρυνθούν οι τελικοί καταναλωτές κι αποτελούν μια ακόμα εγγύηση πως ο ηλεκτρισμός στη Βρετανία δεν πρόκειται να φθηνύνει τα επόμενα χρόνια.

Ποιο είναι το πιο ωραίο; Πως τα 2 πυρηνικά θα αποσυρθούν το 2023 και η Σκωτία θα βρεθεί με μόνο θερμικό εργοστάσιο τη μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου στο Peterhead. Οπότε το εξαιρετικά αξιόπιστο και πλεονασματικό παραγωγικό δυναμικό της Σκωτίας των αρχών της προηγούμενης δεκαετίας, χάρη στην ενεργειακή πολιτική της ΕΕ, της Βρετανικής και της τοπικής κυβέρνησης θα έχει εξαφανιστεί και θα έχει αντικατασταθεί από ένα ακριβό κι αναξιόπιστο σύστημα, στο οποίο ο ηλεκτρισμός θα κάνει βόλτες ανά την Ευρώπη, "καίγοντας" τα λεφτά των καταναλωτών και χωρίς βεβαίως οι πολιτικοί  ν' αναγνωρίσουν ποτέ την αποτυχία τους. Κι αν περί το 2025 αρχίσουν να σβήνουν τα φώτα στη Σκωτία, ασφαλώς θα φταίνε το "φαινόμενο του θερμοκηπίου", "οι ανθρωπογενείς εκπομπές", τα "ακραία καιρικά φαινόμενα". Με άλλα λόγια, ο κακός τους ο καιρός ...

Η Σκωτία θα έχει σύντομα ελάχιστες εκπομπές CO2 απ' την ηλεκτροπαραγωγή, μόνο απ' το εργοστάσιο φυσικού αερίου. Αλλά δεν θα έχει εξασφαλισμένη ηλεκτροπαραγωγή, καθώς, παρά το εξαιρετικό αιολικό δυναμικό της, όταν πέφτουν οι μεγάλες παγωνιές τα αιολικά εξαφανίζονται απ' το δίκτυο. Και το ακόμα πιο ωραίο είναι πως εξαφανίζονται ακόμα και χωρίς μεγάλες παγωνιές, όπως είχαμε δει τον περασμένο Νοέμβριο, καθώς στις 4 Οκτωβρίου 2015 τα γεωγραφικά διασπαρμένα χιλιάδες MW, τόσο σε χερσαία όσο και υπεράκτια αιολικά της Σκωτίας, Αγγλίας και Ουαλίας έδιναν όλα μαζί, αθροιστικά, τη συγκλονιστική απόδοση των 66MW: ένα απόλυτο μηδενικό και πολλά δισεκατομμύρια ευρώ πεταμένα. Κι ακόμα κι αν κάνουν δημοψήφισμα για "ανεξαρτησία", στην πραγματικότητα θα είναι απολύτως εξαρτημένοι απ' όλα αυτά τα καλώδια με τις γειτονικές χώρες. Όπως πχ θα παθαίναμε κι εμείς αν τυχόν  συνδέαμε ποτέ καλωδιακά τη Λέσβο και τη Χίο με την Τουρκία ...

ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου