Τα διϋλιστήρια της Μεσογείου δεν βλέπουν την ώρα για να αγοράσουν και πάλι ιρανικό αργό πετρέλαιο, μόλις λήξουν οι κυρώσεις που επέβαλε το 2012 η Δύση.
Καθώς η Τεχεράνη συμφώνησε πλέον να δώσει τέλος στο πυρηνικό της πρόγραμμα με αντάλλαγμα την επιστροφή στις αγορές, η συγκεκριμένη ποικιλία αργού που παράγει είναι ιδιαίτερα δελεαστική για τα διϋλιστήρια, τόσο τεχνικά, όσο και σε όρους τιμής.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση στελέχους των ΕΛΠΕ στο Reuters ότι ...
“το Ιράν είναι ένας παλαιός συνεργάτης που εκτιμάμε. Προσβλέπουμε στην επιστροφή του Ιράν στην αγορά”. Παρόλα αυτά, διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία αγορά προτού οι κυρώσεις λήξουν επισήμως. “Οι ποσότητες του αργού που θα επιστρέψουν στην αγορά της Μεσογείου πρόκειται να μειώσουν τις τιμές και να προσφέρουν περισσότερες επιλογές στα διϋλιστήρια της περιοχής”, πρόσθεσε. Όλα αυτά τη στιγμή που οι Ιρανοί έχουν θέσει στόχο τη μεγιστοποίηση των εξαγωγών προς την Ευρώπη και την ανάκτηση του μεριδίου 40% που κατείχαν στην συγκεκριμένη γεωγραφική ζώνη.
Σημειώνεται ότι το Ιράν παρείχε περίπου το 25% του αργού που κατανάλωναν τα ΕΛΠΕ μέχρι το 2012. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση για άλλα διϋλιστήρια του ευρωπαϊκού νότου, καθώς τόσο η ιταλική Eni, όσο και η Saras έχουν προβεί ήδη σε επαφές με την κρατική πετρελαϊκή του Ιράν.
Εκπρόσωπος της ισπανικής CEPSA είπε στο Reuters ότι “το ιρανικό αργό ήταν μεγάλο μέρος των προμηθειών μας και διαθέτουμε πολυετή εμπορική σχέση μαζί τους. Αν οι κυρώσεις αρθούν, τότε οι ιρανικές ποικιλίες θα είναι σίγουρα μια εναλλακτική που θα αναλογιστούμε”.
Στο ίδιο μήκος κύματος, εκπρόσωπος της Saras είπε ότι η εταιρεία “θα χαιρόταν αν επέστρεφε στην αγορά το ιρανικό αργό διότι η ποικιλία του είναι πολύ ενδιαφέρουσα για περίπλοκα και ευέλικτα διϋλιστήρια όπως το δικό μας”.
Ο σύμβουλος της KBC, Εσάν Ουλ-Χακ, δήλωσε ότι η επιστροφή του ιρανικού αργού θα σήμαινε φθηνότερες τιμές για τα διϋλιστήρια της Μεσογείου, ιδίως για μικρότερες χώρες με οικονομικά προβλήματα, όπως η Ελλάδα.
Τέλος, το Reuters αναφέρει ότι πριν την διακοπή των κυρώσεων, τα διϋλιστήρια της περιοχής αγόραζαν τις εξής ποσότητες από το Ιράν: Tupras (Τουρκία) 200.000 βαρέλια/ημέρα, Total (Γαλλία) 100.000, Shell (Βρετανία) 100.000, ΕΛΠΕ (Ελλάδα) 80.000, Cepsa (Ισπανία) 70.000, Motor Oil (Ελλάδα) 60.000, Repsol (Ισπανία) 30.000, ERG (Ιταλία) 30.000, Eni (Ιταλία) 20.000, Saras (20.000
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου