Oι Αμερικανοί οδηγοί πλημμύρισαν τους δρόμους φέτος τον χειμώνα, επαναφέροντας στο προσκήνιο μία μεγάλη συζήτηση, η οποία μπορεί να καθορίσει το εάν οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου θα παραμείνουν σταθερές ή θα υποχωρήσουν εκ νέου. Ωστόσο, πολλοί οικονομολόγοι και μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας εμφανίζονται διχασμένοι ως προς...
το εάν οι τιμές έχουν σημασία, όταν το θέμα έχει να κάνει με τη ζήτηση για βενζίνη. Με αυτό κατά νου, η απάντηση φαίνεται προφανής. Η κατά 40% και πλέον πτώση στην τιμή της βενζίνης στις ΗΠΑ συνολικά το 2014 στα σχεδόν 2 δολάρια το γαλόνι είχε ως αποτέλεσμα να οδηγούν συχνότερα και για μεγαλύτερες αποστάσεις οι Αμερικανοί και οι Αμερικανίδες. Αντιστοίχως, η χρήση βενζίνης τον Δεκέμβριο του 2014 και τον Ιανουάριο του 2015 είχε μία αύξηση της τάξεως του 5%, η οποία ήταν και η ταχύτερη τα τελευταία έντεκα χρόνια.
Παρά ταύτα, πολλοί οικονομολόγοι με ειδίκευση στην ενέργεια ισχυρίζονται εδώ και πολύ καιρό ότι η οικονομική δραστηριότητα και η απασχόληση και όχι οι τιμές επηρεάζουν κατά κύριο λόγο το πόση βενζίνη καταναλώνουν οι Αμερικανοί ημερησίως. «Περισσότερες θέσεις εργασίας σημαίνει και περισσότερες μετακινήσεις»,επισημαίνει ο Φίλιπ Βέρλεγκερ, πρόεδρος της εταιρείας επιχειρηματικών συμβούλων PKVerleger και οικονομολόγος στον τομέα της ενέργειας. Εντούτοις, είναι ορισμένοι πανεπιστημιακοί, οι οποίοι θέτουν εν αμφιβόλω αυτήν την άποψη και ζητούν περισσότερες αποδείξεις. Σε μελέτη, η οποία σύντομα θα δημοσιευθεί και στηρίζεται σε δεδομένα πιστωτικών καρτών για αγορές από πρατήρια βενζίνης, φαίνεται ότι οι καταναλωτές είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένοι στην πορεία των τιμών από ό,τι υπήρχε παλαιότερα ως αντίληψη. Τις δε προσεχείς εβδομάδες θα ενταθεί η δημόσια συζήτηση και πάλι, εφόσον οι τιμές της βενζίνης έχουν ανακάμψει σχεδόν κατά 30% από τα επίπεδα ναδίρ του Ιανουαρίου, διακυβεύοντας την αναζωογόνηση της κίνησης στους δρόμους. Την ίδια στιγμή η αμερικανική οικονομία εκτιμάται πως θα μπορέσει να στηριχθεί ακόμα περισσότερο στις δυνάμεις της. Τα αναμενόμενα στοιχεία για την απασχόληση εκτός του κλάδου της γεωργίας, ενδεχομένως να δείξουν την ανεργία να μειώνεται στο 5,4%, δηλαδή να φθάνει τα χαμηλότερα επίπεδά της από το 2008, σύμφωνα με έρευνα του Reuters. Εάν αποδειχθούν σωστοί όσοι πιστεύουν στις μεταπτώσεις της τιμής της βενζίνης, τότε η ζήτηση για βενζίνη στις ΗΠΑ, η οποία ισοδυναμεί με σχεδόν το 1/10 της παγκόσμιας χρήσης πετρελαίου στα 9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, πιθανώς να επιβραδυνθεί σύντομα.
Οι περισσότεροι οικονομολόγοι, που ειδικεύονται στην ενέργεια, δεν θεωρούν ότι οι τιμές της βενζίνης λειτουργούν αποτρεπτικά στη ζήτηση. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, φυσικά, οι υψηλές τιμές παρακινούν τους ανθρώπους να αγοράζουν αυτοκίνητα με καλύτερες επιδόσεις στην εξοικονόμηση βενζίνης ή να μετακομίζουν πλησιέστερα στους χώρους εργασίας τους. Ο οικονομολόγος Γουάλ Τάινερ του πανεπιστημίου Πέρτντιου παρατηρεί ότι η αύξηση στα εισοδήματα των καταναλωτών, καθώς και άλλοι οικονομικοί παράγοντες συνήθως έχουν δεκαπλάσιο αντίκτυπο στη ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ από ό,τι οι τιμές. «Οι τιμές της βενζίνης έχουν υποχωρήσει σχεδόν 30%, ενώ τα εισοδήματα αυξήθηκαν έως και 3%», δήλωσε ο κ. Τάινερ. «Κατά συνέπεια, η πτώση στην τιμή της βενζίνης έχει τόση σημασία όση και η εισοδηματική ενίσχυση». Σε προκαταρκτική μελέτη του καθηγητή Οικονομικών στο πανεπιστήμιο Κλίμσον, Μάθιου Λιούις, καθώς και άλλων τριών ερευνητών, φαίνεται ότι μία αυξομείωση της τιμής της βενζίνης στα πρατήρια θα αυξήσει ή θα μειώσει τη ζήτηση για βενζίνη κατά 1%, σχεδόν 5 φορές περισσότερο από τις επίσημες προβλέψεις. Τέλος, αναφέρεται πως το δεύτερο εξάμηνο του 2014, οι καταναλωτές είχαν κάθε λόγο να αγοράζουν περισσότερη βενζίνη, εφόσον και η τιμή της υποχωρούσε και την ακολουθούσε και η ανάκαμψη της οικονομίας. Απομένει να δει κανείς πώς θα αντιδράσουν οι ίδιοι, όταν συνδυάζεται η χαμηλή τιμή με την πληθώρα θέσεων εργασίας.
(του JARRETT RENSHAW REUTERS, Καθημερινή)
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου