Σοβαρές υπόνοιες για την ύπαρξη καρτέλ εταιρειών διακίνησης καυσίμων έχουν στο υπουργείο Ανάπτυξης, αφού διαπιστώνεται ότι σε επτά απομακρυσμένες περιοχές, κυρίως νησιωτικές, οι εταιρείες επιβάλλουν «καπέλα» έως και 13%, σε σχέση με τη μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης.
Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο, «ο Υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος απέστειλε σήμερα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφορές, ζητώντας τη διερεύνηση τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, σχετικά με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων όπου σε επτά (7) περιφερειακές ενότητες παρουσιάζεται μεγάλη απόκλιση από τον μέσο όρο».
Η αποστολή των σχετικών στοιχείων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού έγινε επειδή υπάρχουν ενδείξεις ότι οι «φουσκωμένες» τιμές στους επτά νομούς πιθανόν να αποτελούν αποτέλεσμα παράνομων συνεννοήσεων μεταξύ των εταιρειών για τη διαμόρφωση των τιμών (σύσταση καρτέλ). Αυτές οι παραβιάσεις της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού ερευνώνται κατ’ αποκλειστικότητα, βάσει του νόμου, από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Το βασικό στοιχείο που «δείχνει» στην κατεύθυνση των παράνομων συνεννοήσεων είναι το μεγάλο ύψος των «καπέλων», που δεν φαίνεται ότι είναι δυνατόν να δικαιολογηθεί από άλλους παράγοντες διαμόρφωσης των τιμών, όπως τα υψηλότερα κόστη μεταφοράς σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές.
Τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών υγρών καυσίμων (δελτίο της 12/12/2014), δείχνουν ότι, ενώ η μέση τιμή χώρας διαμορφώθηκε κάτω από το 1,5 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη 95 οκτανίων (απλή αμόλυβδη), σε επτά νομούς οι μέσες τιμές ξεπέρασαν το 1,6 ευρώ. Το ρεκόρ ακρίβειας έχουν οι Κυκλάδες, με 1,688 ευρώ, δηλαδή τιμή σχεδόν 13% υψηλότερη από το μέσο όρο!
Οι τιμές της αμόλυβδης παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
Μέση τιμή χώρας 1,498
Νομός Δωδεκανήσου 1,605
Νόμος Κεφαλληνίας 1,636
Νομός Κυκλάδων 1,688
Νομός Λασιθίου 1,606
Νομός Λέσβου 1,602
Νομός Σάμου 1,634
Νομός Χίου 1,615
Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει παρέμβει κατ’ επανάληψη την τελευταία δεκαετία στην αγορά καυσίμων, όπου πλέον κυριαρχούν συντριπτικά οι καθετοποιημένοι όμιλοι των δύο διυλιστηρίων, ΕΛΠΕ και Motor Oil, που έχουν εξαγοράσει και τα δίκτυα των δύο πολυεθνικών, BP και Shell αντίστοιχα.
Οι δύο πολυεθνικές υπενθυμίζεται ότι είχαν επιλέξει την οδό της εξόδου από την αγορά καυσίμων, πουλώντας τα δίκτυά τους στους δύο ομίλους των διυλιστηρίων, μετά την επιβολή προστίμων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για υπόθεση σύστασης καρτέλ. Οι δύο εταιρείες είχαν κατηγορηθεί ότι είχαν μοιράσει την αγορά μεταξύ τους και σε ορισμένες περιοχές έβαζε καπέλα η μία εταιρεία, και σε άλλες η δεύτερη.
Σημειωτέον, τέλος, ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Γεράσιμος Γιακουμάτος, πιθανόν να έχει και προσωπική ευαισθησία στα θέματα των τιμών καυσίμων στις Κυκλάδες. Είναι γνωστό ότι διατηρεί εξοχική κατοικία στη Μύκονο, όπως έλεγαν μεταξύ αστείου και σοβαρού στους διαδρόμους του υπουργείου…
ΠΗΓΗ:ienimerosi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου