Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Έσοδα 1 Δις Ευρώ Ετησίως Στερεί Από το Κράτος το «Γαϊτανάκι» Παράνομης Διακίνησης Καυσίμων


Διαλυμένες δημόσιες υπηρεσίες, έλλειψη συντονισμού μεταξύ υπουργείων, απουσία πολιτικής βούλησης και ένας αριθμός πρατηριούχων που εκμεταλλεύονται την όλη κατάσταση συνθέτουν το «γαϊτανάκι» της παράνομης διακίνησης καυσίμων και την μεγάλη απώλεια εσόδων για το κράτος, που υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με όσα κατήγγειλε σήμερα η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ σε συνέντευξη Τύπου, παρά το γεγονός ότι το σύστημα εισροών-εκροών έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων της χώρας, εντούτοις, δεν έχουν συνδεθεί όλα με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, προκειμένου να γίνεται συστηματικά ο έλεγχος της διακίνησης από την πολιτεία. Η ΠΟΠΕΚ επιμένει στην ανάγκη το σύστημα αυτό να επεκταθεί σε όλη την αλυσίδα της διακίνησης και διάθεσης καυσίμων, από τα διυλιστήρια, ως την τελική κατανάλωση και ταυτόχρονα τάσσεται υπέρ της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, σε μια προσπάθεια να αναθερμανθεί η ζήτηση στο συγκεκριμένο καύσιμο και να ενισχυθεί η ρευστότητα των πρατηριούχων.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Ασμάτογλου κατήγγειλε ότι την αποκλειστική ευθύνη για τη μη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου την έχει η κεντρική διοίκηση, επηρεαζόμενη από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. «Δεν μπορούν ή δεν θέλουν;», αναρωτήθηκε. Παράλληλα, η ΠΟΠΕΚ επιρρίπτει ευθύνες και στην τρόικα, γιατί, όπως υποστήριξε, αν και ενημερώθηκε επίσημα από την Ομοσπονδία για το θέμα αυτό, τελικά η υποχρέωση για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών περιορίζεται μόνον στα πρατήρια. «Στόχος είναι να κλείσουν πρατήρια κι αυτά που θα μείνουν να είναι μόνον των εταιριών πετρελαιοειδών. Η τρόικα θέλει να ελέγξει την αγορά με τη βοήθεια των κυβερνήσεων», υποστηρίχθηκε.
Σήμερα μόνον το 30% των πρατηρίων έχει συνδέσει το σύστημα εισροών-εκροών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ένα άλλο κομμάτι έχει ενεργοποιήσει το εγκατεστημένο σύστημα, με συνέπεια να μπορεί να ελεγχθεί ανά πάσα στιγμή, ενώ υπάρχει και μία μερίδα πρατηρίων που δεν έχει ενεργοποιήσει το σύστημα αυτό, αν και το έχει βάλει και είναι αυτοί που δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στον κλάδο. Επίσης, υπάρχει ένας αριθμός πρατηριούχων που απλώς έχουν υπογράψει συμβάσεις με εταιρίες εγκαταστατών, χωρίς ποτέ να τις υλοποιήσουν, ενώ, τέλος, υπάρχουν και ορισμένοι οι οποίοι αναμένουν να ενεργοποιηθούν οι υποχρεωτικές ημερομηνίες για να προχωρήσουν στο κλείσιμο των πρατηρίων τους.
Η μη διασύνδεση των συστημάτων εκροών-εισροών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων αποδόθηκε από την ΠΟΠΕΚ στο έλλειμμα προσωπικού στις αρμόδιες Διευθύνσεις Συγκοινωνιών, με συνέπεια οι εγκαταστάτες που έχουν την υποχρέωση να καταθέσουν το σχετικό φάκελο να παραμένουν στην ουρά.
Συν τοις άλλοις, το υπουργείο Ανάπτυξης, στο οποίο υπάρχει το Μητρώο Εγκαταστατών που γνωρίζουν πού έχει τοποθετηθεί το σύστημα αυτό, δεν το έχει στείλει ως τώρα στο υπουργείο Μεταφορών, το οποίο δεν διαθέτει βάση δεδομένων για τα αδειοδοτημένα πρατήρια. Το αποτέλεσμα είναι, παρά το γεγονός ότι η σχετική προθεσμία έληξε στις 27/8/2014, η επίσημη πολιτεία να μην γνωρίζει πόσα είναι τα ενεργά πρατήρια κάθε περιοχής και πόσα από αυτά έχουν εγκαταστήσει το σύστημα. Η αντίστοιχη προθεσμία για τις εγκαταστάσεις των εμπόρων πετρελαίου θέρμανσης λήγει στις 14/10/2014.
Η ΠΟΠΕΚ εκφράζει την άποψη ότι από τη στιγμή που το σύστημα αυτό έχει εγκατασταθεί στην πλειοψηφία των πρατηρίων της χώρας, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα λαθρεμπορίας, συνεπώς, θα πρέπει να επαναφερθεί ο ΕΦΚ στα επίπεδα του Μαρτίου 2011, δηλαδή, στα 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Μάλιστα, υποστηρίζει ότι δεν χρειάζεται η συναίνεση της τρόικας, αφού κάτι τέτοιο επιτρέπεται από την Οδηγία 2003/96/ΕΚ. Εάν μειωθεί ο ΕΦΚ η ΠΟΠΕΚ εκτιμά ότι η αύξηση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης θα φθάσει στο 45%.
«Η καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης καυσίμων είναι θέμα πολιτικής βούλησης», υπογράμμισε ο κ. Ασμάτογλου, «που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα. Στον αιώνα της τεχνολογικής και ηλεκτρονικής εξέλιξης που όλα παρακολουθούνται από χιλιάδες χιλιόμετρα, είναι αδιανόητο οι υπηρεσίες ενός συντεταγμένου κράτους να μην μπορούν να παρακολουθήσουν ένα λίτρο καυσίμου, από την εισαγωγή του ως την κατανάλωση του», κατέληξε.


ΠΗΓΗ:energia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου