Ασπίδα ύψους 150 εκατ. ευρώ διαθέτει η Ελλάδα στο χειρότερο δυνατό σενάριο που η Ρωσία κλιμακώσει τη σύγκρουση με τη Δύση και αποφασίσει το χειμώνα να κλείσει τις στρόφιγγες.
Σε μια τέτοια περίπτωση, η μοναδική ελπίδα της χώρας θα είναι η μαζική παραγγελία φορτίων αερίου από τη σποτ αγορά, που θα καλυφθεί σύμφωνα με το σχεδιασμό με μέρος από τα 150 εκατ. ευρώ που διαθέτει αυτή τη στιγμή η ΔΕΠΑ.
Στα επίπεδα αυτά εκτιμάται ότι είναι τα διαθέσιμα έσοδα της κρατικής εταιρείας αερίου, γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία ότι σε μια κρίση, υπάρχει ένα ισχυρό μαξιλάρι για να χρηματοδοτήσει μαζικές αγορές φορτίων LNG από τη σποτ αγορά.
Πόσα όμως φορτία μπορεί να χρειασθούν ; Εξαρτάται από την διάρκεια της κρίσης, αν θα εκδηλωθεί μέσα στο καταχείμωνο όπως συνέβη το 2009, και από τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν, απαντούν οι ειδικοί.
Το χειρότερο δυνατό σενάριο, είναι οι στρόφιγγες να κλείσουν τον Ιανουάριο (σσ: όπως ακριβώς το 2009), μήνα όπου παραδοσιακά η κατανάλωση φυσικού αερίου βρίσκεται στο φουλ, και να επικρατούν ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες.
Σε μια τέτοια περίπτωση, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν γύρω στα 4 με 5 φορτία LNG το μήνα. Να σκεφτεί κανείς ότι υπό κανονικές συνθήκες, λόγω ακριβώς της συνεχούς τροφοδοσίας μέσω του συστήματος αγωγών, τα πλοία της αλγερινής Sonatrach που ελλιμενίζονται στη Ρεβυθούσα δεν ξεπερνούν τα 6-8 καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Απώλεια του 80%
Σε αυτό το κακό σενάριο, προβλέπεται ότι η τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο θα έχει μειωθεί κατά 70%-80%. Από τα 12-14 εκατ.κυβικά μέτρα αερίου που καταναλώνει η Ελλάδα σε μια πολύ κρύα ημέρα του χειμώνα, θα έχουν “χαθεί” τα 10 εκατ. κ.μ.
Δεν θα υπάρχει δηλαδή η παραμικρή ποσότητα απ' αυτές που προμηθεύεται υπό κανονικές συνθήκες η χώρα μέσω των αγωγών. Διότι θα έχουμε πάψει να εισάγουμε τόσο το ρωσικό αέριο που έρχεται μέσω Βουλγαρίας (καλύπτει το 66% των αναγκών μας), όσο και αυτό που έρχεται μέσω Τουρκίας (17%), αφού η Αγκυρα θα επιλέξει να το κρατήσει για να καλύψει τις δικές της ανάγκες. Το ίδιο είχε κάνει και το 2009.
Θα απομένει επομένως μόνο το αλγερινό (17%) μέσω της σύμβασης με τη Sonatrach. Τυχόν αίτημα προς τους Αλγερινούς να αυξήσουν τη ροή ποσοτήτων προς την Ελλάδα θεωρείται ότι δύσκολα θα ικανοποιηθεί. Και αυτό διότι η πολιτική τους είναι να δουλεύουν με μακροχρόνια συμβόλαια, και τα φορτία τους είναι όλα “κλειστά” από άλλους πελάτες.
Τα φορτία
Ποιά διέξοδος λοιπόν απομένει ; Η προμήθεια LNG μέσω της σποτ αγοράς. Η Ελλάδα όχι μόνο πρέπει να βρει διαθέσιμα φορτία αλλά και να συγχρονίσει και τη ροή τους.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εκτιμάται ότι η συχνότητα παραλαβής των φορτίων πρέπει να είναι γύρω στα 4-5 το μήνα, εφόσον μιλάμε για μεσαίου μεγέθους, της τάξης των 90.000 κυβικών μέτρων το καθένα. Αν κάποιο φορτίο είναι μεγαλύτερο, π.χ. 140.000 κ.μ, τότε οι ανάγκες σε μηνιαία βάση μειώνονται, κ.ο.κ.
Πρόβλημα με τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας δεν θα υπάρξει, αφού διαθέτει τη δυνατότητα να αεριοποιεί 14-15 εκατ. κ.μ. την ημέρα. Επιπλέον έχει και τη δυνατότητα να δέχεται φορτία 140.000 κ.μ., κάτι που δεν συνέβαινε το 2009.
Τιμές
Το πρόβλημα επομένως αφορά στην τιμή του διαθέσιμου στη σποτ αγορά LNG. Στο κακό σενάριο, που η τιμή του αερίου για άμεσες παραδόσεις θα αυξηθεί, τότε θα πρέπει να περιμένουμε τιμές πάνω από τις σημερινες των 10 δολαρίων ανά εκατ. BTU. Υπάρχει φυσικά και το καλό σενάριο, οι τιμές να μην εκτιναχθούν. Διότι υπάρχει ανταγωνισμός, και υπερεπάρκεια ποσοτήτων. Ανάλογα τώρα με τη ρευστότητα που έχει ο κάθε αγοραστής, θα μπορέσει να πετύχει και καλύτερες τιμές.
Με σημερινές τιμές ένα μέσο φορτίο 90.000 κυβικών μέτρων αέριου κοστίζει στην αγορά 25 εκατ. ευρώ. Άρα 4-5 φορτία το μήνα, υπολογίζεται ότι θα μας κοστίσουν μεταξύ 100-125 εκατ. ευρώ.
Σε αυτό το σημείο επισημαίνεται ότι κρίσιμο ρόλο για την κάλυψη των αναγκών της χώρας θα παίξουν και τα προσύμφωνα που διαθέτει η ΔΕΠΑ με 7-8 από τους μεγαλύτερους προμηθευτές αερίου διεθνώς, μεταξύ των οποίων η Eni, Gaz de France (GDF), και Shell. Όταν μια εταιρεία έχει προσύμφωνα αγοράς, εξυπηρετείται ακόμη και σε περιόδους κρίσης κατά προτεραιότητα έναντι των άλλων.
Προς ολοκλήρωση το σχέδιο
Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο άμυνας της Ελλάδας απέναντι σε τυχόν διακοπή της ροής Ρωσικού αερίου βρίσκεται στην ολοκλήρωσή του, θα αποσταλεί στις Βρυξέλλες έως το τέλος του μήνα, και στις βασικές του γραμμές δείχνει ότι η χώρα είναι θωρακισμένη.
Πότε θα ξεσπάσει η κρίση, πόσο θα μειωθεί η τροφοδοσία της χώρας, πως θα διαμορφωθούν οι τιμές αερίου στη σποτ αγορά, ποιο θα είναι το κόστος για την Ελλάδα, ποιοι οι διαθέσιμοι πόροι της ΔΕΠΑ, είναι μερικά από τα σημεία-κλειδιά του σχεδίου.
Τροφοδοσία και Βουλγαρίας
Το ελληνικό σχέδιο προβλέπει και τη δυνατότητα της Ελλάδας να τροφοδοτήσει τη Βουλγαρία που αφενός εξαρτάται κατά 100% από τη Ρωσία, αφετέρου δεν διαθέτει εγκαταστάσεις υποδοχής υγροποιημένου αέριου όπως η χωρα μας.
Το 2009, επί θητείας στη ΔΕΠΑ του σημερινού υφυπουργού Περιβάλλοντος-Ενέργειας Ασημάκη Παπαγεωργίου, η Ελλάδα είχε καταφέρει να τροφοδοτήσει με αέριο τη Βουλγαρία για λίγες ημέρες. Τότε δεν υπήρχε δυνατότητα αντίστροφης ροής στον αγωγό που συνδέει τις δύο χώρες. Τώρα που υπάρχει, ενδέχεται η βοήθεια προς τη Βουλγαρία να είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Τέλος, το σχεδιο προβλέπει και μέτρα περιορισμού της ζήτησης, όπως τυχόν περικοπές στην κατανάλωση αερίου από βιομηχανίες και μεγάλες επιχειρήσεις, προκειμένου να μην πληγούν τα νοικοκυριά, και οι ευάλωτοι καταναλωτές. Όσο για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που δουλεύουν με φυσικό αέριο, θα αντικαταστήσουν το καύσιμο που χρησιμοποιούν με ντίζελ.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου