Εικόνα από το μέλλον, αλλά όχι και τόσο μακρινή όσο φαίνεται, είναι η κίνηση οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους με καύσιμο το φυσικό αέριο, αλλά και πλοίων στις ελληνικές θάλασσες που αντί για μαζούτ καίνε LNG.
Η αεριοκίνηση κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος ειδικά στις ΗΠΑ, εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους του καυσίμου, ενώ και στην Ευρώπη, ΟΤΑ, εταιρείες αλλά και ιδιώτες επιλέγουν όλο και πιο συχνά οχήματα που καταναλώνουν συμπιεσμένο φυσικό αέριο CNG.
Η μάχη για την αεριοκίνηση θα ανοίξει και επί ελληνικού εδάφους, και στο τομέα αυτό έχει βάλει στόχο να επεκταθεί η Gazprom, καθώς και άλλοι μεγάλοι παραγωγοί διεθνώς σαν την Qatar Petroleum.
Στα πηγαδάκια του χθεσινού επιχειρηματικού συνεδρίου «European Business Congress - EBC» που διεξήχθη στον Αστέρα Βουλιαγμένης, έγιναν αρκετές αναφορές προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς ωστόσο να ειπωθεί κάτι συγκεκριμένο ή με σαφή χρονοδιαγράμματα. Αλλωστε το πλαίσιο των τεχνικών προδιαγραφών για τα πρατήρια φυσικού αερίου, χρήζει ακόμη πολλών βελτιώσεων.
Αν προκύπτει ωστόσο ένα συμπέρασμα από το συνέδριο είναι ότι η Gazprom, όπως είπε ο επικεφαλής της Αλεξέι Μίλερ, θέλει να ενισχύσει διεθνώς την παρουσία της στον τομέα, και στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρεται και για την παρθένα ελληνική αγορά, με στόχο να πουλήσει φυσικό αέριο σε επιβατικά και εμπορικά πλοία, καθώς επίσης σε ΙΧ, και φορτηγά.
Ούτως ή άλλως, δυνατότητα εφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο παρέχεται ήδη από τη νομοθεσία σε όλα τα πρατήρια καυσίμων αρκεί να βρίσκονται σε περιοχή όπου υπάρχει δίκτυο κάποιας ΕΠΑ.
Το τελευταίο μάλιστα διάστημα η ΔΕΠΑ «τρέχει» πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύου πρατηρίων ανά την Ελλάδα με υποδομές εγκατάστασης αντλιών τροφοδοσίας συμπιεσμένου αερίου (CNG) κατά μήκος της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, σε Λάρισα και Βόλο. Ωστόσο ακόμη και τα συμβατικά πρατήρια μπορούν έπειτα από κάποιες μικρές μετατροπές να εξυπηρετούν αεριοκίνητα οχήματα.
Τα οφέλη
Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες δείχνουν ότι η οδήγηση ενός αεριοκίνητου οχήματος συνεπάγεται εξοικονόμηση που μπορεί να φτάσει ως και το 50% έναντι ενός βενζινοκίνητου.
Τι σημαίνει όμως αυτό σε πραγματικά νούμερα; Με βάση στοιχεία από συγκριτικές δοκιμές, το κόστος μετακίνησης με συγκεκριμένο όχημα εταιρείας από την Αθήνα στην Κατερίνη (440 χιλιόμετρα) ανήλθε σε 43,56 ευρώ με χρήση βενζίνης και σε 20,80 ευρώ με φυσικό αέριο. Πρόκειται για 53% χαμηλότερο κόστος από εκείνο της βενζίνης (σσ : με τιμή βενζίνης 1,65 ευρώ το λίτρο και κατανάλωση 6 λίτρα ανά 100 χλμ/ με τιμή αερίου 1,1 ευρώ το κιλό και κατανάλωση 4,3 κιλά ανά 100 χλμ.)
Εκτός, όμως, από το οικονομικό κέρδος, σημαντικά είναι και τα περιβαλλοντικά οφέλη. Συγκριτικά με τη βενζίνη, οι κινητήρες φυσικού αερίου παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, ενώ επιτυγχάνουν μειώσεις στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα κατά 95%, στις εκπομπές υδρογονανθράκων κατά 80% και στα οξείδια του αζώτου κατά 30%.
Σήμερα, όπως είπε στην ομιλία του ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης, αεριοκίνηση χρησιμοποιούν 80 χώρες παγκοσμίως όπου κυκλοφορούν με φυσικό αέριο πάνω από 14 εκατομμύρια οχήματα (όταν στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν τα 1.000, εκ των οποίων τα 600 λεωφορεία και τα 102 οχήματα Δήμων). Ένα όχημα που καίει φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση 50% έναντι της βενζίνης και πάνω από 30% έναντι του πετρελαίου κίνησης.
Επαγγελματικοί στόλοι οχημάτων
Μια άλλη ενδιαφέρουσα τάση αφορά τους επαγγελματικούς στόλους οχημάτων που διαθέτουν εταιρείες για τις ανάγκες του προσωπικού τους. Ήδη πολλές εταιρείες στο εξωτερικό (Ryder στις ΗΠΑ, Fortis BC στον Καναδά) έχουν αντικαταστήσει τα εταιρικά τους οχήματα με αεριοκίνητα, ενώ αντίστοιχες κινήσεις σχεδιάζονται και στην Ελλάδα, καθώς αφενός επιτυγχάνεται μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, αφετέρου ενισχύεται το περιβαλλοντικό προφίλ της επιχείρησης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ελληνική εταιρεία δικτύου πωλήσεων με έδρα την Αθήνα, η οποία ήδη ξεκινά τη σταδιακή αντικατάσταση του στόλου της με Ι.Χ. οχήματα διπλής καύσεως φυσικού αερίου - βενζίνης. Η κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα προσδώσει μεγάλες οικονομικές ωφέλειες στην εταιρεία, αλλά και σημαντικές δευκολύνσεις για τους ίδιους τους πωλητές.
Στη θάλασσα
Αλλά η μάχη της αεριοκίνησης θα επεκταθεί και στη θάλασσα. Στον εφοδιασμό πλοίων με LNG αναφέρθηκε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνορωσικής εταιρείας Προμηθέας Gas, Δ. Κοπελούζος, τονίζοντας ότι η σύγχρονη τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα εφοδιασμού τους με υγροποιημένο αέριο. Ούτως ή άλλως, οι δρομολογημένες επενδύσεις αναβάθμισης του σταθμού υγροποιημένου αέριου στη Ρεβυθούσα, θα επιτρέπουν μεταξύ άλλων και τον εφοδιασμό των πλοίων.
Την ίδια στιγμή, ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο project που θα παρουσιασθεί στην έκθεση «Ποσειδώνια 2014», η οποία ανοίγει τις πύλες της τη Δευτέρα και αποτελεί το ετήσιο «ραντεβού» του ναυτιλιακού κόσμου, αφορά το «Poseidon-Mes LNG Bunkering Project». Το σχέδιο προωθεί η Qatar Petroleum International (QPI) και προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου εφοδιασμού πλοίων με LNG στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από σταθμό στο λιμάνι του Πειραιά.
Σε δεύτερη φάση το δίκτυο θα μπορούσε να επεκταθεί και εκτός του Πειραιά, και να συμπεριλάβει και άλλα λιμάνια στη Μεσόγειο, από τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο, μέχρι σταθμούς στην Ιταλία, τη Μάλτα, την Κροατία, τη Κωνσταντινούπολη, κ.ά.
Το έργο POSEIDON-MED, στο οποίο ηγείται και συντονίζει η QENERGY Europe, ελληνική εταιρεία που εκπροσωπεί συμφέροντα του Κατάρ (αποτελεί εταίρο της Qatar Petroleum, ενώ έχει υπογράψει και σύμβαση προμήθειας με την Ras Laffan Liquefied Natural Gas Company Limited - RL3), αποτελεί το πρώτο διασυνοριακό ευρωπαϊκό σχέδιο. Το σχέδιο προσβλέπει πρώτον, στην καθιέρωση του LNG ως βασικού καυσίμου για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και κατά δεύτερον, στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων.
Ο Πειραιάς
Στόχος είναι ο πρώτος σταθμός εφοδιασμού πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο να δημιουργηθεί στον Πειραιά. Η κρατική QPI θα εισάγει LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στη συνέχεια με κατάλληλα μικρά πλοία θα εφοδιάζει τα αεριοκίνητα πλοία της ακτοπλοΐας που πάνε κι έρχονται στον Πειραιά.
Βεβαίως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα πλοίο της ελληνικής ακτοπλοϊας που να κινείται με αέριο, αλλά σύντομα η εικόνα αυτή θα αλλάξει. Όλες οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες (ATTICA, ANEK κ.λπ.) έχουν προχωρήσει σε μελέτες για τη μετατροπή υφιστάμενων πλοίων σε αεριοκίνητα.
Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι το κόστος της μετατροπής του καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο επιδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το κίνητρο των πλοιοκτητών για να προχωρήσουν σε μετατροπή είναι εξηγήσιμο: Το ακριβό σήμερα πετρέλαιο σε συνδυασμό με τους πολύ χαμηλούς λόγω ύφεσης τζίρους πιέζουν τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις στην αναζήτηση λύσεων για φθηνότερη ενέργεια. Η καύση φυσικού αερίου, παρότι ως τεχνολογία είναι καινούργια στη ναυσιπλοϊα, μπορεί να μειώσει σημαντικά το ενεργειακό κόστος ενός πλοίου που σήμερα οι ακτοπλόοι για να το αντιμετωπίσουν κατεβάζουν ολοένα και περισσότερο ταχύτητες.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου