Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Σε αδράνεια το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη


Θύμα των χαμηλών περιθωρίων κέρδους έπεσε το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων στη Θεσσαλονίκη. Η μονάδα αυτή την περίοδο επίσημα βρίσκεται σε διαδικασία συντήρησης αλλά στην ουσία εδώ και τρεις μήνες έχει σταματήσει η παραγωγική διαδικασία. Πρόκειται για μία επιβεβλημένη απόφαση της διοίκησης καθώς τα αρνητικά περιθώρια των 8 δολαρίων ανά βαρέλι δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για την αδιάλειπτη λειτουργία της μονάδας.
Μάλιστα, οι ποσότητες της πρώτης ύλης σε αργό πετρέλαιο που ήταν αποθηκευμένες στις δεξαμενές του διυλιστηρίου έχουν μεταφερθεί στον Ασπρόπυργο, γεγονός που μεταφράζεται ότι ούτε στο άμεσο μέλλον προβλέπεται να υπάρξει επανεκκίνηση της παραγωγής. Προς το παρόν η μονάδα επικεντρώνεται σε εμπορική δραστηριότητα.
Προβληματισμένοι οι εργαζόμενοι
Το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης καλύπτει κυρίως τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς σε βενζίνη και για την αναβάθμισή του τα Ελληνικά Πετρέλαια επένδυσαν 300 εκατ. ευρώ ώστε η μονάδα να μπορεί να επεξεργάζεται περισσότερους τύπους βενζίνης και ταυτόχρονα το καύσιμο να έχει ακόμη καλύτερη ποιότητα. Λόγω των συνθηκών όμως τα οφέλη της επένδυσης αυτής δεν έχουν γίνει ορατά και ο προβληματισμός περισσεύει στις τάξεις των περίπου 500 εργαζομένων στο διυλιστήριο.
Έμπειροι παρατηρητές αναφέρουν πως το θετικό σενάριο θα ήταν η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων να γίνει δέκτης πρότασης εξαγοράς της μονάδας αλλά κάτι τέτοιο, δεδομένου του αρνητικού περιβάλλοντος για τα διυλιστήρια της Μεσογείου, θα αποτελούσε μια πρώτου μεγέθους έκπληξη.
Το κόστος προμήθειας αργού πετρελαίου στα διυλιστήρια της Ευρώπης εκτινάχθηκε το τελευταίο διάστημα αφού στα προβλήματα διαθεσιμότητας λόγω κυρώσεων επί των εξαγωγών ιρακινού πετρελαίου προστέθηκαν οι μειωμένες ποσότητες αργού από Ιράκ και Λιβύη.
Έτσι, τα περιθώρια διύλισης από τα οποία εξαρτάται η κερδοφορία των διυλιστηρίων επηρεάστηκαν δραστικά από τις αυξημένες τιμές του αργού, το υψηλό κόστος ενέργειας και τη μείωση της ζήτησης στα τελικά προϊόντα (βενζίνη, diesel, μαζούτ κ.ά.).
Στη μονάδα των Ελληνικών Πετρελαίων στον Ασπρόπυργο που παράγει βενζίνη, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2013 σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα 1 δολάριο ανά βαρέλι από 6,3 δολάρια το τρίτο τρίμηνο του 2012. Στην Ελευσίνα, στο υπερσύγχρονο διυλιστήριο της εταιρείας που παράγει diesel, επίσης τα περιθώρια διύλισης Hydrocracking αν και ελαφρώς αυξημένα σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα στα 2,9 δολάρια ανά βαρέλι.
Η μεγάλη επένδυση στην Ελευσίνα βελτίωσε την εξωστρέφεια του ομίλου αφού οι εξαγωγές συνεχώς αυξάνονται. Μεγάλο μέρος των νέων προϊόντων διατίθενται σε αγορές του εξωτερικού με αποτέλεσμα το τρίτο τρίμηνο του 2013 να αντιπροσωπεύουν το 45% της παραγωγής από 33% το τρίτο τρίμηνο του 2012. H συνολική αξία των εξαγωγών στο 9μηνο ανήλθε στα 3 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι βραχυπρόθεσμα στη Μεσόγειο θα προκύψουν καλύτερα περιθώρια για το diesel.
Η εταιρεία αναμένει να εγκριθεί η πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar από την εποπτική αρχή ανταγωνισμού της EE για να εισπράξει περίπου 212 εκατ. ευρώ επί συνολικού τιμήματος 400 εκατ. ευρώ.
Ολοκληρώθηκε η εθελουσία
Mε επιτυχία ολοκληρώθηκε η διαδικασία της εθελουσίας εξόδου στη μητρική εταιρεία αλλά και στις εταιρείες πετρελαιοειδών ΕΚΟ και BP. Στόχος της διοίκησης ήταν να αποχωρήσουν περί τα 300 άτομα και σύμφωνα με πληροφορίες ανταποκρίθηκαν περίπου 290 άτομα. Η διοίκηση μάλιστα έδωσε παράταση ως το τέλος του έτους στο πρόγραμμα της εθελουσίας και κάνει δεκτές αιτήσεις από όλες τις ειδικότητες, καθώς η αρχική πρόταση απευθυνόταν μόνο σε διοικητικούς υπαλλήλους.
(Β. Κώτσης, Το Βήμα 15/12/2013)
  
ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου