Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Τα διυλιστήρια καλούνται να αντιμετωπίσουν την κρίση


Του Χάρη Φλουδόπουλου

Αποτελεί κοινό τόπο για τους αναλυτές που παρακολουθούν την αγορά διύλισης ότι ο κλάδος δε διανύει την καλύτερη περίοδό του, κάτι που φαίνεται άλλωστε και από τις επιδόσεις των εταιρειών διεθνώς αλλά και από τα λουκέτα σε μεγάλες μονάδες. Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι ποιες είναι οι προοπτικές για το επόμενο διάστημα. Από τις πιο πρόσφατες εκθέσεις για τις εταιρείες του κλάδου προκύπτει η εκτίμηση ότι οι δυσκολίες στην αγορά της Μεσογείου θα συνεχίσουν να υφίστανται, ενώ είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν νέες πιέσεις το 2014 εξαιτίας του γεγονότος ότι θα προστεθεί νέα διυλιστική ικανότητα. Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον καλούνται να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους οι ελληνικές μονάδες. Η Motor Oil  εμφανίζει ως πλεονέκτημα τον καθαρά εξαγωγικό χαρακτήρα αλλά και την ευελιξία που τη χαρακτηρίζουν. Τα Ελληνικά Πετρέλαια από την άλλη ολοκλήρωσαν το επενδυτικό τους πρόγραμμα αλλά και το πρόγραμμα μείωσης του λειτουργικού τους κόστους.

Bank of America 

Η Bank οf America - Merill Lynch η οποία αποκαθιστά την κάλυψη των δύο ελληνικών διυλιστηρίων επισημαίνει και αυτή ότι τους τελευταίους μήνες τα περιθώρια διύλισης βρίσκονται σε χαμηλό διετίας, ενώ και μεσοπρόθεσμα αναμένονται νέες πιέσεις καθώς αναμένεται να προστεθεί διυλιστική ικανότητα  3 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2014 και το 2015, με την εκτιμώμενη αύξηση της ζήτησης να είναι 2,5 εκατ. βαρέλια. 

Τα νέα διυλιστήρια θα έρθουν στη Μέση Ανατολή και θα είναι ευθέως ανταγωνιστικά των ελληνικών διυλιστηρίων στις εξαγωγικές αγορές. Και η ΒofA εκτιμά ότι η ΜΟΗ λόγω υψηλής πολυπλοκότητας του διυλιστηρίου αλλά και ικανότητας στο κομμάτι της προμήθειας αργού βρίσκεται σε αρκετά ισχυρή θέση για να αντιμετωπίσει τα αδύναμα περιθώρια διύλισης. 

ΝBG Securities 

Όσο πιο αποδοτική είναι μια μονάδα τόσο πιο πιθανό είναι να επωφεληθεί από ένα περιβάλλον με προβλήματα, σχολιάζει από την πλευρά της η NBG Securities εκτιμώντας για τη Motor Oil ότι η εταιρεία είναι σε θέση να ανταπεξέλθει ακόμη και σε δυσκολότερες συνθήκες αγοράς. Βραχυπρόθεσμα οι αναλυτές της NBG Securities εκτιμούν ότι μπορούν να εμφανιστούν μεγαλύτερα περιθώρια διύλισης, για το diesel και ευκαιρίες για εξαγωγές στη Μέση Ανατολή παρά τα νέα διυλιστήρια που ξεκίνησαν να λειτουργούν. 

Σε κάθε περίπτωση για το περιβάλλον αγοράς στη Μεσόγειο το μεγαλύτερο ρίσκο παραμένει το περιβάλλον χαμηλών περιθωρίων που αντανακλά τη μειωμένη ζήτηση.

Eurobank Sec 

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank Sec, αναμένεται βελτίωση στα περιθώρια των ΕΛΠΕ, τα οποία ολοκλήρωσαν ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα. Στα θετικά της εταιρείας η εντυπωσιακή ικανότητα για μείωση των αναγκών της σε λειτουργικά κεφάλαια την τελευταία πενταετία.

Societe Generale

Στις εκτιμήσεις της η Societe Generale εμφανίζεται εξαιρετικά προσεκτική: το περιβάλλον περιορισμένων περιθωρίων στην περιοχή μαζί με πιθανές απώλειες από τις συντηρήσεις σε Θεσσαλονίκη (τέταρτο τρίμηνο 2013) και τον Ασπρόπυργο (Άνοιξη 2014) δημιουργούν πιέσεις. Για το περιβάλλον της αγοράς στη Μεσόγειο οι αναλυτές της εταιρείας εκτιμούν ότι μπορεί να εμφανίσει περιορισμένη βελτίωση τους επόμενους μήνες, καθώς αναμένεται να συνεχιστούν τα προβλήματα στην προμήθεια αργού. Παράλληλα η ζήτηση για προϊόντα στη Μεσόγειο αναμένεται να επηρεαστεί από τις γεωπολιτικές εντάσεις.


ΠΗΓΗ.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου