Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Καύσιμα: Οι Φόροι Γύρισαν τα Έσοδα στο 2009

Πετρελαιοπηγή
Την αρνητική εικόνα του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών αποτυπώνει η μελέτη του ΙΟΒΕ που καταγράφει τους αριθμοδείκτες 12 εταιρειών εμπορίας το 2012.
Η εικόνα αυτή είναι αποτέλεσμα της αύξησης της φορολογία. Εκτός του ότι ενέτεινε την κρίση, μετέτρεψε τον κλάδο σε προβληματικό και συνέβαλε στην απώλεια θέσεων εργασίας και εισφορών, καθώς κατά τα άλλα οι εισπράξεις του Δημοσίου από φόρους και εισφορές είναι ίδιες με αυτές του 2009, δηλαδή 3,9 δισ. ευρώ (-7,6%).
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέραν της ζημιογόνου λειτουργίας των εμπορικών εταιρειών με αρνητικό πρόσημο είναι πλέον και η αποδοτικότητα του συνόλου των απασχολούμενων κεφαλαίων (-0,9% έναντι +1,3% το 2011), το μικτό περιθώριο κέρδους έχει συρρικνωθεί στο 3,2% (+3,5% το 2011), ενώ διευρύνθηκε η αρνητική θέση του καθαρού περιθωρίου κέρδους από -0,3% το 2011 σε -0,5% το 2012.
Ειδικότερα, το 2012 οι πωλήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν σε 12,472 δισ. έναντι 13,531 δισ. το 2011 (-8% περίπου).
Η σημαντική αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, οι ήπιες κλιματικές συνθήκες και το βάθεμα της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας οδήγησαν το 2012 σε κατακόρυφη πτώση του όγκου των πωλήσεων κατά 28,5%, μετά τη μείωση 5,1% την περίοδο 2010-2011.
Συγκεκριμένα, η ποσότητα υγρών καυσίμων που πωλήθηκε διαμορφώθηκε σε 9,5 εκατομμύρια τόνους περίπου έναντι 13,275 εκατ. τόνων το 2011 και σε σχεδόν 14 εκατ. το 2010. Αντίστοιχη πορεία ακολούθησαν και οι άλλοι αριθμοδείκτες του κλάδου.
Έτσι, τα μικτά κέρδη το 2012 περιορίστηκαν υποχωρώντας στα 405 εκατ., έναντι 489 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, οι ζημίες προ φόρων σχεδόν διπλασιάστηκαν σε 68,5 εκατ. έναντι 37,1 εκατ. το 2011 και οι καθαρές ζημίες σε 81,7 εκατ. έναντι 46,37 εκατ. το 2011. Με βάση τα αποτελέσματα αυτά, οι καθαρές ζημίες ανά πωλούμενο τόνο διαμορφώνονται πλέον σε 8,6 ευρώ, έναντι 3,49 ευρώ το 2011 (145,6%).
Οι επιπτώσεις της φορομπηχτικής πολιτικής του δημοσίου στα καύσιμα είναι περισσότερο από εμφανείς και στα έσοδά του. Συγκεκριμένα, οι δασμοί και οι φόροι που εισέπραξαν τα κρατικά ταμεία από τα καύσιμα το 2012 ήταν λιγότερα κατά 323 εκατ. ευρώ καθώς περιορίστηκαν σε 3,9 δισ. ευρώ έναντι 4,23 δισ. το 2011 (-7,6%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2012 το δημόσιο εισέπραξε από φόρους και δασμούς όσα ακριβώς το 2009, πριν δηλαδή από την κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας. Με τη διαφορά ότι το 2009 ο κλάδος ήταν υγιής, πρόσφερε θέσεις εργασίας και πλήρωνε φόρους εισοδήματος και ασφαλιστικές εισφορές, ενώ πλέον είναι προβληματικός με απώλειες χιλιάδων θέσεων εργασίας (αν συνυπολογιστούν και τα κλειστά πρατήρια).
Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2009 οι αμοιβές προσωπικού ήταν 121,4 εκατ. και οι εργοδοτικές εισφορές 37 εκατ., ενώ το 2012 περιορίζονται σε 87 εκατ. έναντι 100 εκατ. το 2011 και οι εργοδοτικές εισφορές σε 29 εκατομμύρια.
Τέλος, δεν πρέπει να υποτιμηθούν οι επιπτώσεις της συρρίκνωσης στην αγορά καυσίμων στην εγχώρια διυλιστική βιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία των δύο ελληνικών επιχειρήσεων, ΕΛΠΕ και Μότορ Όιλ, αλλά και τα στοιχεία για το εξαγωγικό εμπόριο, τα ελληνικά διυλιστήρια υποχρεώνονται πλέον να εξάγουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους, χάνοντας έτσι από τα χαμηλότερα εμπορικά περιθώρια που προσφέρουν οι αγορές του εξωτερικού, έναντι της εγχώριας αγοράς.
(από www.euro2day.gr)  
ΠΗΓΗ:energia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου