Η Ευρώπη οδεύει προς τον χειμώνα με εποχικά χαμηλά επίπεδα ντίζελ σε δεξαμενές αποθήκευσης, με σημαντικές επιπτώσεις για τις βιομηχανίες και τους οδηγούς της ηπείρου εν όψει των κυρώσεων της ΕΕ για τις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων.
Το ντίζελ, μαζί με άλλα καύσιμα απόσταξης όπως το πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο θέρμανσης, είναι η ψυχή της βιομηχανίας με χρήσεις που κυμαίνονται από..
την τροφοδοσία εργοστασίων έως τη θέρμανση κατοικιών, εκτός από τη χρήση ως καύσιμο κινητήρα.Όταν η Ρωσία, η οποία προμηθεύει την Ευρώπη με περίπου το 60% των εισαγωγικών της αναγκών, εισέβαλε στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, η αγορά ντίζελ έπαθε σοκ καθώς τιμολόγησε σε μια πιθανή διακοπή αυτών των προμηθειών.
Η εξάμηνη διαφορά στα ευρωπαϊκά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ντίζελ υποχώρησε σε ρεκόρ σχεδόν 600$/τόνο.
Σε μια οπισθοδρομική αγορά, οι τρέχουσες τιμές διαπραγματεύονται με υψηλότερη τιμή σε σχέση με τις τιμές για μελλοντικές παραδόσεις, γεγονός που καθιστά αντιοικονομικό για τους εμπόρους να τοποθετούν το πετρέλαιο ντίζελ στην αποθήκευση και να αποκομίζουν κέρδος.
«Κανείς με το σωστό μυαλό του δεν θα έβαζε ντίζελ σε δεξαμενές σε αυτά τα επίπεδα», είπε ένας Ευρωπαίος έμπορος.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι τα ευρωπαϊκά αποθέματα αποστάγματος που κατέχουν τα διυλιστήρια παρουσιάζουν τάση πολύ χαμηλότερα από τους ιστορικούς μέσους όρους τους.
Τα αποθέματα ντίζελ και πετρελαίου σε εμπορικές τοποθεσίες στον κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα (ARA) είναι επίσης πολύ κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο, σύμφωνα με στοιχεία της ολλανδικής εταιρείας συμβούλων Insights Global.
Το spread βρίσκεται επί του παρόντος σε περίπου 100 $ ο τόνος, ακόμα πολύ πάνω από τα επίπεδα για αυτήν την εποχή του χρόνου.
Επιδεινώνοντας περαιτέρω την κατάσταση, ο εξαιρετικά ζεστός και ξηρός καιρός στην Ευρώπη οδήγησε σε ασυνήθιστα χαμηλά επίπεδα νερού στον ποταμό Ρήνο, έναν βασικό πλωτό δρόμο για τη μετακίνηση φορτηγίδων που μεταφέρουν καύσιμα από τα τεράστια διυλιστήρια και φάρμες δεξαμενών στην ARA στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ελβετία.
Η στάθμη των υδάτων στο σημείο μέτρησης του Kaub στη Γερμανία ανέρχεται επί του παρόντος στα 42 εκατοστά και η υπηρεσία ηλεκτρονικής πληροφόρησης πλωτών οδών της Γερμανίας για την εσωτερική ναυσιπλοΐα, ή ELWIS, προβλέπει ότι τα επίπεδα θα μειωθούν περαιτέρω στα 34 εκατοστά τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τους συμβούλους FGE Energy, 240.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) πετρελαϊκών προϊόντων διέσχιζαν τον Ρήνο για να εκφορτωθούν στη Γερμανία το 2021, περισσότερο από το 10% της ζήτησης πετρελαίου της χώρας.
Στα σημερινά επίπεδα, οι ιδιοκτήτες φορτηγίδων επιλέγουν να φορτώνουν τα σκάφη τους περίπου στο ένα τέταρτο ή λιγότερο της χωρητικότητάς τους 2.000-3.000 τόνων για να αποφύγουν τη προσάραξη στην κοίτη του ποταμού.
Αυτό έχει δημιουργήσει σημαντικά σημεία συμφόρησης στη διαδρομή και έχει αυξήσει τους ναύλους φορτηγίδων σε ορισμένες περιοχές σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ.
Ενώ τα προϊόντα πετρελαίου κινούνται επίσης μέσω αγωγών και σιδηροδρομικών μεταφορών στη Γερμανία, αυτά λειτουργούν ήδη με πλήρη δυναμικότητα, λέει η FGE. Η μεταφορά με φορτηγά είναι μια επιλογή, αλλά το υψηλό κόστος καυσίμων καθιστά αυτήν την επιλογή αντιοικονομική, πρόσθεσαν.
«Με τη στάθμη του ποταμού τόσο χαμηλά, δεν έχει νόημα να έχεις προϊόν στο ARA, καθώς δεν μπορείς να το μετακινήσεις κάτω από τον Ρήνο, και η οπισθοδρόμηση είναι αποθαρρυντική να έχεις προϊόν στη δεξαμενή», είπε ένας Ευρωπαίος έμπορος
«Μια σημαντική διακοπή σε μια σημαντική διαδρομή εφοδιασμού με βενζίνη/ντίζελ από την ARA προς την ενδοχώρα της Ευρώπης δεν θα μπορούσε να συμβεί σε χειρότερη στιγμή», δήλωσε η FGE.
Η αγορά είναι ήδη σφιχτή λόγω των διακοπών στα διυλιστήρια στην Αυστρία, η οποία μαζί με τη Γερμανία και την Ελβετία θα επιδιώξουν να δημιουργήσουν αποθέματα πετρελαίου θέρμανσης ενόψει του χειμώνα.
Η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου που ενθαρρύνει τη μετάβαση σε προϊόντα πετρελαίου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε επίσης να συσφίξει περαιτέρω την αγορά, δήλωσε η FGE.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αύξησε την Πέμπτη την πρόβλεψή του για αύξηση της ζήτησης πετρελαίου για φέτος κατά 380.000 bpd στα 2,1 MMbpd επικαλούμενος τη μετάβαση από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο.
ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΥΡΩΣΕΩΝ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα σταματήσει να αγοράζει όλο το θαλάσσιο ρωσικό αργό πετρέλαιο από τις αρχές Δεκεμβρίου και θα απαγορεύσει όλα τα ρωσικά διυλισμένα προϊόντα δύο μήνες αργότερα.
Η Ευρώπη συνεχίζει να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη Ρωσία για να ικανοποιήσει τη ζήτηση ντίζελ της, με το 60% των θαλάσσιων εισαγωγών ντίζελ στην Ευρώπη να προέρχονται από τη χώρα τον Ιούλιο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Energy analytics Vortexa.
Και χωρίς να υπάρχουν στοιχεία ότι οι εταιρείες δημιουργούν αποθέματα ενόψει των κυρώσεων, οι έμποροι αναμένουν ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει ένα χειμερινό σοκ.
«Ποιος ξέρει τι θα συμβεί πίσω στο τέλος του τρέχοντος έτους στις αρχές του επόμενου έτους, φαίνεται ότι θα είναι μακελειό για λίγο», δήλωσε ένας άλλος Ευρωπαίος έμπορος.
Τον Ιούλιο, η ΕΕ τροποποίησε τις κυρώσεις για να επιτρέψει σε ορισμένες εταιρείες της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικά βαρέλια σε τρίτες χώρες, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τους κινδύνους για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια, δίνοντας στους εμπόρους κάποιο περιθώριο να επαναδρομολογήσουν το ντίζελ από άλλες περιοχές για να αντισταθμίσουν την απώλεια ρωσικών βαρέλια.
«Ως εκ τούτου, η αγορά ανησυχεί λιγότερο για τα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα αποθεμάτων και υποθέτει ότι αυτά τα αποθέματα μπορούν να αναπληρωθούν ευκολότερα τα επόμενα τρίμηνα», δήλωσε ο Neil Crosby, ανώτερος αναλυτής στην εταιρεία αναλύσεων πετρελαίου OilX.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου