Aπό τους δορυφόρους είναι ορατή σαν μια λεπτή γκρίζα ταινία που κινείται σαν φίδι σε μήκος τριών χιλιομέτρων στη θάλασσα. Πρόκειται για το πετρέλαιο που διαρρέει από το X-Press Pearl, ένα φορτηγό πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης, που έπιασε φωτιά και βυθίστηκε στη δυτική ακτή της Σρι Λάνκα, τον περασμένο μήνα.
Η πετρελαιοκηλίδα αποτελεί μέρος μιας περιβαλλοντικής καταστροφής σε αργή κίνηση -μία από τις..
χειρότερες στην ιστορία της χώρας- και της τεράστιας προσπάθειας που θα χρειαστεί για τον καθαρισμό της. «Αυτή είναι η μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή που έπληξε τη Σρι Λάνκα μετά το τσουνάμι του Ινδικού Ωκεανού, το 2004», δήλωσε ο Τουμαρουκουδιίλ Μουραλεντάραν, επικεφαλής του κλάδου καταστροφών και συγκρούσεων του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) και ένας εκ των εμπειρογνωμόνων που συμβουλεύουν την κυβέρνηση της Σρι Λάνκα για το πώς να περιορίσει τις τοξικές επιπτώσεις του ναυαγίου.Το X-PressPearl μετέφερε 81 εμπορευματοκιβώτια με επικίνδυνα εμπορεύματα, όταν βυθίστηκε τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια εταιρεία X-Press Feeders. Το φορτίο του πλοίου περιελάμβανε 25 τόνους νιτρικού οξέος, 348 τόνους πετρελαίου και, σύμφωνα με ανεξάρτητες εκτιμήσεις, έως και 75 δισεκατομμύρια μικρά πλαστικά σφαιρίδια (γνωστά και ως nurdles ή πλαστικό πέλετ), που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή πλαστικών μεγάλης κλίμακας, που προκάλεσαν ρύπανση που θα μπορούσε να πλήξει τη Σρι Λάνκα για χρόνια.
Τα μέλη του πληρώματος αντιλήφθηκαν καπνό στο πλοίο στις 20 Μαΐου, ενώ ήταν αγκυροβολημένο έξω από το Κολόμπο, την πρωτεύουσα της Σρι Λάνκα. Τις επόμενες δύο εβδομάδες, πλωτά πυροσβεστικά μάχονταν με τις φλόγες, ενώ σημειώθηκαν τουλάχιστον δύο μεγάλες εκρήξεις. Καθώς το πλοίο βυθίστηκε αργά, στις 17 Ιουνίου κάθισε στον βυθό και ισχυρά ρεύματα παρέσυραν τα εμπορευματοκιβώτια που μετέφερε και τα διασκόρπισαν κατά μήκος της ακτής της Σρι Λάνκα. Ενα εμπορευματοκιβώτιο εμφανίστηκε σε απόσταση μεγαλύτερη των 100 χιλιόμετρων νότια του ναυαγίου, επικαλύπτοντας τις κύριες τουριστικές παραλίες με μικρά πλαστικά σφαιρίδια.
Για τους Σριλανκέζους, τα μικρά πλαστικά σφαιρίδια, που έχουν μέγεθος περίπου φακής, ήταν το πιο ορατό σημάδι της βύθισης του X-Press Pearl. Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Δικαιοσύνης της Σρι Λάνκα εκτιμά ότι το πλοίο περιείχε 70-75 δισεκατομμύρια μεμονωμένα σφαιρίδια. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διαρροή πλαστικού πέλετ στον ωκεανό.
Το πλαστικό έχει πλημμυρίσει τις παραλίες γύρω από το Κολόμπο, αλλά, επιπλέον, τα πλαστικά σφαιρίδια εμφανίστηκαν στα βράγχια και τα έντερα των ψαριών, με αποτέλεσμα να απαγορευτεί το ψάρεμα σε έναν από τους πιο πλούσιους αλιευτικούς χώρους γύρω από το Κολόμπο. Το πλαστικό πέλετ έχει βρεθεί επίσης σε καταφύγιο θαλάσσιων χελωνών, 300 χιλιόμετρα βόρεια του Κολόμπο. Με την πάροδο του χρόνου, τα σφαιρίδια, τα οποία θα «ζήσουν» έως και 1.000 χρόνια, μπορεί να διασπαστούν στην τροφική αλυσίδα, να αρρωστήσουν τα ψάρια και ενδεχομένως τους ανθρώπους.
Ακόμη χειρότερα, περίπου τα μισά από τα σφαιρίδια κάηκαν και θρυμματίστηκαν, δημιουργώντας τοξική σκόνη. Αμέσως μετά τη βύθιση του X-Press Pearl, εκατοντάδες μέλη του ναυτικού της Σρι Λάνκα, της αεροπορίας και της ακτοφυλακής αναπτύχθηκαν σε μια μαζική επιχείρηση καθαρισμού που εποπτεύεται από την Αρχή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος. Δουλεύοντας όλο το εικοσιτετράωρο, έχουν μέχρι στιγμής συλλέξει περισσότερες από 53.000 σακούλες πλαστικού πέλετ, καμένων πλαστικών και άλλων συντριμμιών αναμεμειγμένων με άμμο. Το μικρό μέγεθος των πλαστικών σφαιριδίων σημαίνει ότι έπρεπε να κοσκινιστούν με τα χέρια.
Τοξικό παρασκεύασμα
Φαίνεται επίσης πιθανό ότι τουλάχιστον ένα μέρος του πολύ διαβρωτικού νιτρικού οξέος που μετέφερε το X-Press Pearl έπεσε στον ωκεανό. Οι ειδικοί ανησυχούν ότι μπορεί να έχει κάψει τη θαλάσσια ζωή σε έναν κοντινό κοραλλιογενή ύφαλο. Η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα ανακάλυψε κουφάρια χελωνών που δείχνουν σημάδια εγκαυμάτων. Ενώ το νιτρικό οξύ πιθανότατα διαλύθηκε στον ωκεανό, οι ανησυχίες έχουν πλέον στραφεί σε μια άλλη τοξική χημική ουσία που μετέφερε το X-PressPearl, την εποξική ρητίνη.
Περίπου 9.800 μετρικοί τόνοι εποξικής ρητίνης ήταν στο πλοίο και οι ειδικοί ανησυχούν ότι, αν ήταν σε τοξική υγρή μορφή -σε αντίθεση με τη στερεά μορφή- θα μπορούσε να εξαπλωθεί κατά μήκος της ακτής της Σρι Λάνκα. Το πλοίο μετέφερε επίσης και άλλες χημικές ουσίες, όπως μεθανόλη, λάδια μηχανών και υγρά φρένων, μαζί με μπαταρίες μολύβδου, χαλκού και λιθίου.
Το πόση ακριβώς τοξική ύλη παραμένει στο πλοίο ή μέσα στα κοντέινερ στον πυθμένα του ωκεανού παραμένει άγνωστο. Ο ετήσιος μουσώνας της Σρι Λάνκα, σε συνδυασμό με το λοκντάουν εξαιτίας της εξάπλωσης του COVID-19 σε όλη τη χώρα, εμπόδισε τις προσπάθειες περισυλλογής. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, X-PressFeeders, ανέφερε ότι μεγάλο μέρος του φορτίου θα μπορούσε να έχει αποτεφρωθεί στη φωτιά, συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου που τροφοδοτούσε το πλοίο.
Ωστόσο, η ομάδα των Ηνωμένων Εθνών πιστεύει ότι ακόμα κι αν το πετρέλαιο έχει καεί, είναι απίθανο να εξατμιστεί. Αντ’ αυτού, θα μπορούσε πιθανώς να μετατραπεί σε ένα πιο ιξώδες μείγμα, που θα μπορούσε να καλύψει ολόκληρη τη δυτική ακτή της Σρι Λάνκα.
Από το efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου