Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2020

Φεύγουν τα διυλιστήρια, μένει η διάβρωση στη Λάρνακα

 


Για τουλάχιστον δύο χρόνια θα καθυστερήσουν τα έργα αντιμετώπισης της διάβρωσης στην παραλία μπροστά από τα διυλιστήρια Λάρνακας, όπου, με βάση το Σχέδιο Περιοχής, αναμένεται να υλοποιηθούν έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων. 

Ύστερα από μακροχρόνιο αγώνα των τοπικών Αρχών που επηρεάζονται από τις εγκαταστάσεις/ αποθήκες πετρελαιοειδών στη Λάρνακα, συμφωνήθηκε μεν χρονοδιάγραμμα..

απομάκρυνσης όλων των εγκαταστάσεων, αλλά ακόμη και αν ξηλώνονταν αύριο το πρωί, τα έργα δεν θα μπορούσαν να αρχίσουν. Πέραν των οικονομικών λόγων που καθυστερούν την υλοποίηση των εργασιών αντιμετώπισης της διάβρωσης, τροχοπέδη αποτελεί και το γεγονός ότι δεν ξεκαθάρισαν ακόμη οι σχεδιασμοί διαμόρφωσης της μαρίνας. Παράλληλα, εκκρεμεί και το θέμα του Σχεδίου Περιοχής όσον αφορά την αξιοποίηση της παραλίας, αφού μια από τις επιλογές είναι η διαμόρφωσή της σε παραλία λουομένων, τουλάχιστον σε κάποια σημεία της, κάτι το οποίο θα προσφέρει περισσότερες επιλογές όχι μόνο στους κατοίκους της Λάρνακας αλλά και στους Λευκωσιάτες και σε τουρίστες.

Η αβεβαιότητα ως προς την επέκταση της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, ήταν ο βασικός λόγος που δεν επέτρεψε τα προηγούμενα χρόνια την εκπόνηση μελέτης με σκοπό την αντιμετώπιση της διάβρωσης της περιοχής. Όπως είναι γνωστόν, επί χρόνια πραγματοποιούνται διαπραγματεύσεις για ανάθεση του έργου διαμόρφωσης της μαρίνας και του λιμανιού σε επενδυτές αλλά η διαδικασία ναυάγησε και τώρα η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υπογράψει συμφωνία ανάθεσης του έργου με νέο επενδυτή.

Ο υπεύθυνος του κλάδου θαλάσσιων έργων του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Στέλιος Ζερβός, ανέφερε στον «Φ» πως μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, τα επόμενα δύο χρόνια, τα έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν και να είναι αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της διάβρωσης και την ίδια ώρα να εξυπηρετούν και τους λουόμενους. Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ανέφερε πως λύσεις μπορούν να βρεθούν φτάνει να καθοριστούν οι επιλογές των διαφόρων εμπλεκομένων. Αναλόγως των αποφάσεων ίσως απαιτηθεί να εκπονηθούν νέες μελέτες, είπε ο κ. Ζερβός.

Για την αντιμετώπιση της διάβρωσης της παραλίας εκπονήθηκε μελέτη από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Συνολικά, ο μέσος ετήσιος ρυθμός διάβρωσης της ακτής κυμαίνεται στα δύο μέτρα ενώ παλαιότερα έφτανε μέχρι και τρία μέτρα.

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της ποιότητας του παραλιακού μετώπου, των συνθηκών κολύμβησης και τερματισμού της διάβρωσης της παραλίας, το Τμήμα Δημοσίων Έργων είχε προγραμματίσει την κατασκευή διαφόρων έργων κατά μήκος του Παραλιακού Μετώπου Λιμανιού Λάρνακας - Διυλιστηρίων - Ορόκλινης. Στόχος ήταν η μείωση της κυματικής ενέργειας που πλήττει το παραλιακό μέτωπο, η μείωση της διάβρωσης της παραλίας, η διατήρηση του τοπίου της περιοχής χωρίς να φαίνονται σημαντικές επεμβάσεις, η διατήρηση της θαλάσσιας οικολογίας και η αποφυγή μη αναστρέψιμων επιπτώσεων στο περιβάλλον.

Κάποια από τα έργα που προγραμματίστηκαν υλοποιήθηκαν αποσπασματικά, με αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζουν επηρεαζόμενοι, το πρόβλημα της διάβρωσης της παραλίας να επιδεινωθεί αντί να αμβλυνθεί. Λόγω της κατάστασης που διαμορφώθηκε, ο υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, έδωσε οδηγίες να υλοποιηθεί η κατασκευή επτά κυματοθραυστών στην περιοχή Ορόκλινης και τα έργα αναμένεται να αρχίσουν την προσεχή χρονιά.

Τι αφορούσαν τα προς υλοποίηση έργα

Το δυτικό τμήμα της μιας περιοχής που θα προστατευθεί προτείνεται όπως επιχωματωθεί ώστε η ακτή να φτάσει στην αρχική της θέση, όπως αποτυπωνόταν στους χάρτες. Ακολούθως, το παραλιακό μέτωπο του δυτικού τμήματος προτείνεται όπως θωρακιστεί με φυσικούς ογκόλιθους ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο της διάβρωσης.

Στο ανατολικό τμήμα είχε προταθεί η κατασκευή 5 κυματοθραυστών από φυσικούς ογκόλιθους παράλληλα με την ακτογραμμή. Οι κυματοθραύστες σχεδιάστηκαν να έχουν μήκος 100 μέτρων.

Σε άλλη περιοχή είχε προταθεί η κατασκευή 7 κυματοθραυστών από φυσικούς ογκόλιθους επίσης παράλληλα με την ακτογραμμή.

Οι ειδικοί είχαν προειδοποιήσει, πως σε περίπτωση μη υλοποίησης του έργου η περιοχή θα συνεχίσει να πλήττεται από τα φαινόμενα διάβρωσης του παραλιακού μετώπου με τον ίδιο ρυθμό που παρατηρείται και σήμερα. Η διάβρωση θα συνεχίζεται επηρεάζοντας τις τουριστικές και άλλες εγκαταστάσεις στην περιοχή και συνεπώς, υποβαθμίζοντας την ποιότητα της παραλίας σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου. Σε κάποια σημεία, η θαλάσσια διάβρωση έχει φτάσει στα όρια οικημάτων και εγκαταστάσεων αυξάνοντας τους κινδύνους ασφάλειας των κτηρίων αυτών. Περαιτέρω και με την πρόθεση επέκτασης του λιμανιού Λάρνακας, αναμένεται να υπάρξει επιδείνωση του φαινομένου διάβρωσης, υποβαθμίζοντας ακόμη πιο πολύ τα ακτομηχανικά χαρακτηριστικά της περιοχής.


(του Βάσου Βασιλείου, Φιλελεύθερος)

Από το energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου