Από το worldenergynews.gr
Εξαιρετικά κρίσιμο προβλέπεται το δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου για την εγχώρια αγορά υγρών καυσίμων, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τις επιπτώσεις του lockdown που επέβαλε η πανδημία του COVID-19 αλλά και τις αβεβαιότητες της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς.
Η κατακόρυφη μείωση της ζήτησης τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς, σε συνδυασμό με την κατρακύλα των διεθνών τιμών του πετρελαίου, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα και στην εγχώρια αγορά που πλήττεται..
σε όλα τα επίπεδα από τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας, έως τα πρατήρια.
Η συμφωνία για μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου κατά 10 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ώστε να συγκρατηθούν οι τιμές δεν κρίνεται από τις αγορές ως αποτελεσματική απάντηση στο πρόβλημα, αφού εκφράζονται φόβοι για μείωση της ζήτησης κατά 20 εκατ βαρέλια το επόμενο δίμηνο.
«Βουτιά» της ζήτησης
Στην εγχώρια αγορά η πτώση της ζήτησης υπολογίζεται μεταξύ 70% και 80% για τις βενζίνες και 35-40% για το πετρέλαιο κίνησης, ενώ αύξηση καταγράφεται μόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου είναι προφανές ότι οι καταναλωτές αποθεματοποιούν σε χαμηλές τιμές.
Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι μειωμένες τον επόμενο Οκτώβριο με την έναρξη της χειμερινής περιόδου ενώ σε ό,τι αφορά το σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης λήγει στο τέλος Απριλίου.
Ταυτόχρονα οι επιταγές που «πάγωσαν» για 75 ημέρες μετά τις αποφάσεις που έλαβε η κυβέρνηση δημιουργεί τεράστια προβλήματα ρευστότητας στις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών οι οποίες ταυτόχρονα καλούνται να προκαταβάλουν τους φόρους στο δημόσιο, όπως προβλέπει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έχει ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών πίστωση 20 – 30 ημερών, όπως άλλοι κλάδοι που είναι υποχρεωμένοι να προκαταβάλουν τους φόρους.
Οι πρατηριούχοι εξάλλου αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης αφού δεν μπορούν να προμηθευτούν καύσιμα από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίες δεν τους δίνουν παρά ελάχιστες ημέρες πίστωσης.
Λογιστική επιβάρυνση από τα αποθέματα
Από την πλευρά τους τα διυλιστήρια βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μείωση της ζήτησης τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις αγορές του εξωτερικού που διοχέτευαν μεγάλο μέρος της παραγωγής τους, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να κινηθούν σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες αβεβαιότητες.
Όπως αναφέρουν πηγές των ΕΛΠΕ στην παρούσα φάση, διεθνώς υπάρχει μεγάλο πλεόνασμα προσφοράς αργού πετρελαίου και σημαντική μείωση της κατανάλωσης εξαιτίας και των lockdowns.
Οι χαμηλές τιμές του αργού λειτουργούν ευνοϊκά σε ό,τι αφορά τη ευκολότερη χρηματοδότηση του εφοδιασμού των διυλιστηρίων, όμως ταυτόχρονα τα αποθέματα ασφαλείας που τηρούνται θα επιβαρύνουν τα ΕΛΠΕ με εκατοντάδες εκατομμύρια λόγω των χαμηλών τιμών σε σχέση με τις υψηλές τιμές κτήσης.
Βεβαίως η διαφορά αυτή είναι λογιστική δεν παύει όμως να αποτυπώνεται.
Ανθεκτικά τα ΕΛΠΕ στις κρίσεις
Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από τη διπλή κρίση κορωνοϊού και χαμηλών διεθνών τιμών πετρελαίου φαίνεται ότι έχουν επηρεαστεί ελάχιστα το πρώτο τρίμηνο. Επίσης και ο Απρίλιος δεν έχει επηρεαστεί σημαντικά ωστόσο το δεύτερο τρίμηνο θα εξαρτηθεί από το πως θα διαμορφωθεί η κατάσταση το δίμηνο Μαΐου Ιουνίου.
Όπως επισημαίνουν πηγές του ομίλου πρώτιστο μέλημα του σε αυτή την πρωτόγνωρη συγκυρία, είναι η διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων της επάρκειας και ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.
Βεβαίως η διπλή κρίση θα επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα, λόγω περιορισμού της ζήτησης, αλλά και χαμηλής αποτίμησης των αποθεμάτων, ωστόσο καταλήγουν οι ίδιες πηγές «τα ΕΛΠΕ είναι ένας όμιλος εξωστρεφής και ιδιαίτερα ανθεκτικός σε περιόδους κρίσεων και, στην παρούσα φάση, έχει εξασφαλισμένη ρευστότητα και γραμμές χρηματοδότησης, καθώς και ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα. Η συνθετότητα των διυλιστηρίων του, επιτρέπει την προμήθεια διαφορετικών τύπων αργού και την βέλτιστη εκμετάλλευσή τους».
Τα ΕΛΠΕ επί του παρόντος αξιοποιούν τις δυνατότητες που έχουν λόγω των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων και των χρηματοοικονομικών εργαλείων προπώλησης σε υψηλότερες τιμές (hedging).
Εκτιμάται ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται διεθνώς στην πετρελαϊκή αγορά είναι προς το παρόν διαχειρίσιμη εάν όμως επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για μείωση της ζήτησης σε ποσοστά 25-30% μέσα σε ένα δίμηνο θα βρεθεί εκτός ελέγχου.
Από την άλλη σημειώνει το όφελος στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από τα περιθώρια διύλισης που παραμένουν σε ικανοποιητικά επίπεδα
Εξαιρετικά κρίσιμο προβλέπεται το δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου για την εγχώρια αγορά υγρών καυσίμων, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τις επιπτώσεις του lockdown που επέβαλε η πανδημία του COVID-19 αλλά και τις αβεβαιότητες της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς.
Η κατακόρυφη μείωση της ζήτησης τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς, σε συνδυασμό με την κατρακύλα των διεθνών τιμών του πετρελαίου, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα και στην εγχώρια αγορά που πλήττεται..
σε όλα τα επίπεδα από τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας, έως τα πρατήρια.
Η συμφωνία για μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου κατά 10 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ώστε να συγκρατηθούν οι τιμές δεν κρίνεται από τις αγορές ως αποτελεσματική απάντηση στο πρόβλημα, αφού εκφράζονται φόβοι για μείωση της ζήτησης κατά 20 εκατ βαρέλια το επόμενο δίμηνο.
«Βουτιά» της ζήτησης
Στην εγχώρια αγορά η πτώση της ζήτησης υπολογίζεται μεταξύ 70% και 80% για τις βενζίνες και 35-40% για το πετρέλαιο κίνησης, ενώ αύξηση καταγράφεται μόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου είναι προφανές ότι οι καταναλωτές αποθεματοποιούν σε χαμηλές τιμές.
Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι μειωμένες τον επόμενο Οκτώβριο με την έναρξη της χειμερινής περιόδου ενώ σε ό,τι αφορά το σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης λήγει στο τέλος Απριλίου.
Ταυτόχρονα οι επιταγές που «πάγωσαν» για 75 ημέρες μετά τις αποφάσεις που έλαβε η κυβέρνηση δημιουργεί τεράστια προβλήματα ρευστότητας στις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών οι οποίες ταυτόχρονα καλούνται να προκαταβάλουν τους φόρους στο δημόσιο, όπως προβλέπει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έχει ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών πίστωση 20 – 30 ημερών, όπως άλλοι κλάδοι που είναι υποχρεωμένοι να προκαταβάλουν τους φόρους.
Οι πρατηριούχοι εξάλλου αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης αφού δεν μπορούν να προμηθευτούν καύσιμα από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίες δεν τους δίνουν παρά ελάχιστες ημέρες πίστωσης.
Λογιστική επιβάρυνση από τα αποθέματα
Από την πλευρά τους τα διυλιστήρια βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μείωση της ζήτησης τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις αγορές του εξωτερικού που διοχέτευαν μεγάλο μέρος της παραγωγής τους, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να κινηθούν σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες αβεβαιότητες.
Όπως αναφέρουν πηγές των ΕΛΠΕ στην παρούσα φάση, διεθνώς υπάρχει μεγάλο πλεόνασμα προσφοράς αργού πετρελαίου και σημαντική μείωση της κατανάλωσης εξαιτίας και των lockdowns.
Οι χαμηλές τιμές του αργού λειτουργούν ευνοϊκά σε ό,τι αφορά τη ευκολότερη χρηματοδότηση του εφοδιασμού των διυλιστηρίων, όμως ταυτόχρονα τα αποθέματα ασφαλείας που τηρούνται θα επιβαρύνουν τα ΕΛΠΕ με εκατοντάδες εκατομμύρια λόγω των χαμηλών τιμών σε σχέση με τις υψηλές τιμές κτήσης.
Βεβαίως η διαφορά αυτή είναι λογιστική δεν παύει όμως να αποτυπώνεται.
Ανθεκτικά τα ΕΛΠΕ στις κρίσεις
Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από τη διπλή κρίση κορωνοϊού και χαμηλών διεθνών τιμών πετρελαίου φαίνεται ότι έχουν επηρεαστεί ελάχιστα το πρώτο τρίμηνο. Επίσης και ο Απρίλιος δεν έχει επηρεαστεί σημαντικά ωστόσο το δεύτερο τρίμηνο θα εξαρτηθεί από το πως θα διαμορφωθεί η κατάσταση το δίμηνο Μαΐου Ιουνίου.
Όπως επισημαίνουν πηγές του ομίλου πρώτιστο μέλημα του σε αυτή την πρωτόγνωρη συγκυρία, είναι η διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων της επάρκειας και ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.
Βεβαίως η διπλή κρίση θα επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα, λόγω περιορισμού της ζήτησης, αλλά και χαμηλής αποτίμησης των αποθεμάτων, ωστόσο καταλήγουν οι ίδιες πηγές «τα ΕΛΠΕ είναι ένας όμιλος εξωστρεφής και ιδιαίτερα ανθεκτικός σε περιόδους κρίσεων και, στην παρούσα φάση, έχει εξασφαλισμένη ρευστότητα και γραμμές χρηματοδότησης, καθώς και ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα. Η συνθετότητα των διυλιστηρίων του, επιτρέπει την προμήθεια διαφορετικών τύπων αργού και την βέλτιστη εκμετάλλευσή τους».
Τα ΕΛΠΕ επί του παρόντος αξιοποιούν τις δυνατότητες που έχουν λόγω των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων και των χρηματοοικονομικών εργαλείων προπώλησης σε υψηλότερες τιμές (hedging).
Εκτιμάται ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται διεθνώς στην πετρελαϊκή αγορά είναι προς το παρόν διαχειρίσιμη εάν όμως επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για μείωση της ζήτησης σε ποσοστά 25-30% μέσα σε ένα δίμηνο θα βρεθεί εκτός ελέγχου.
Από την άλλη σημειώνει το όφελος στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από τα περιθώρια διύλισης που παραμένουν σε ικανοποιητικά επίπεδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου