Από το insider.gr
Η ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά σχεδόν 30 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Απρίλιο και περίπου 10 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για ολόκληρο το έτος, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις. Ωστόσο, το βασικό σενάριο στο οποίο βασίζεται σήμερα η αγορά για να προβλέψει την πορεία της ζήτησης ίσως τελικά να είναι πολύ αισιόδοξο καθώς λαμβάνει ως δεδομένο ότι η ζήτηση θα ανακάμψει κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Η πορεία της ζήτησης και ο ρυθμός επιστροφής..
στην κανονικότητα είναι κάτι το οποίο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια καθώς η πανδημία εξακολουθεί να πλήττει χώρες σε σχεδόν όλα τα μήκη και πλάτη της γης ενώ οι προβλέψεις για το μέγεθος της οικονομικής ύφεσης αδυνατούν να καθορίσουν που θα «κάτσει η μπίλια».
Ελπίδες για άμβλυνση της επιδημικής καμπύλης και σταδιακή άρση των περιορισμών
Το ποσοστό των κρουσμάτων στην Ευρώπη και σε ορισμένα μέρη των ΗΠΑ βαίνει μειούμενο κάτι που εντείνει τις εκκλήσεις για άρση των περιορισμών. Παρ' όλα αυτά, οι ενδείξεις μπορεί να είναι παραπλανητικές και η επανεκκίνηση της όποιας δραστηριότητας μπορεί να οδηγήσει σε απότομη αύξηση των κρουσμάτων.
«Το πρόβλημα είναι ότι στις περισσότερες χώρες το ποσοστό που προσβάλλεται είναι κάτω του 5%. Μόλις χαλαρώσουν οι περιορισμοί, τα ημερήσια ποσοστά μόλυνσης θα αυξηθούν ξανά », ανέφερε σε δήλωσή του ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη SEB.
Έτσι, αντί να μεταβαίνουμε από το ολικό lockdown σε ολική επαναφορά στην κανονικότητα, μπορεί να επιλεγεί μια ενδιάμεση λύση καθώς και ένα επαναλαμβανόμενο «σταμάτα-ξεκίνα», προειδοποίησε ο Schieldrop. H πανδημία του Covid-19 είναι βασικά ακόμα μπροστά μας. Ο δρόμος προς την ομαλότητα της ζήτησης πετρελαίου μπορεί επομένως να είναι πολύ πιο βραδύς, κατέληξε ο Schieldrop.
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο η ζήτηση μπορεί να μην ανακάμψει (και προφανώς σχετίζεται με τον πρώτο) είναι ότι η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προβλήματα. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ)προειδοποίησε ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει τη χειρότερη ύφεση από τη εκείνη της δεκαετίας του 1930. Μάλιστα, κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι η οικονομική δραστηριότητα μπορεί να μην ανακάμψει έως ότου καταστεί διαθέσιμο ένα εμβόλιο ή τουλάχιστον ένα ισχυρό σύστημα δοκιμών το οποίο να επιτρέπει την επανέναρξη τμημάτων της οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι η απλή άρση των μέτρων διαμονής στο σπίτι δεν σημαίνει και επιστροφή της οικονομίας στην κανονικότητα. Πολλοί άνθρωποι πιθανότατα θα συνεχίσουν να μένουν στο σπίτι έως ότου αισθανθούν ασφαλείς, μια τάση η οποία αναμένεται να καταγραφεί και στην Ελλάδα.
Επιχειρήσεις: Εκτός από τους μεγάλους κινδυνεύουν και οι μικροί
Το lockdown έχει οδηγήσει τον πετρελαϊκό κλάδο σε αναθεώρηση των προϋπολογισμών και της στρατηγικής που ακολουθούν οι επιχειρήσεις. Το πρόβλημα φυσικά δεν αφορά μόνο στις μεγάλες επιχειρήσεις και τα διυλιστήρια αλλά και στα εκατοντάδες πρατήρια της χώρας.
Η κίνηση στους δρόμους είναι περιορισμένη κατά πάνω από 80%, κάτι που συνεπάγεται πρωτόγνωρη πτώση της ζήτησης για τα καύσιμα κίνησης ενώ εξίσου σημαντική είναι η πτώση της ζήτησης και για άλλα καύσιμα όπως είναι το υγραέριο καθώς παραμένουν κλειστές επιχειρήσεις όπως είναι ταβέρνες και εστιατόρια.
Η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά έχει θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των πρατηρίων καυσίμων τα οποία έχουν απευθύνει επανειλημμένως εκκλήσεις προς την κυβέρνηση προκειμένου να ενταχθεί ο κλάδος στους ΚΑΔ με τις ευνοϊκές οικονομικές ρυθμίσεις, σε ό,τι αφορά τη μισθοδοσία των εργαζομένων, τα ασφαλιστικά-φορολογικά, την επιδότηση ενοικίων, την αναστολή των πλυντηρίων αυτοκινήτων και τη μείωση του ωραρίου λειτουργίας.
Ιδιαίτερο πρόβλημα για τους πρατηριούχους αποτελεί η ρύθμιση για τις μεταχρονολογημένες επιταγές. Ο σύμβουλος της ΠΟΠΕΚ, Δημήτρης Μακρυβέλιος, μιλώντας στο insider.gr αναφέρει σχετικά «έχουμε στα χέρια μας επιταγές πελατών που θα πληρωθούν σε 75 ημέρες αλλά οι εταιρείες πετρελαιοειδών θέλουν ρευστό. Αυτό αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για εμάς. Έχουμε στείλει επιστολές στην κυβέρνηση, δεν έχουμε λάβει απάντηση. Η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη και δεν ξέρουμε μετά την πανδημία τι θα έχει μείνει όρθιο όσον αφορά στον κλάδο μας. Ο κορονοϊός θα περάσει αλλά οι οικονομικές επιπτώσεις για τα παραδοσιακά πρατήρια θα είναι τεράστιες».
Η ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά σχεδόν 30 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Απρίλιο και περίπου 10 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για ολόκληρο το έτος, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις. Ωστόσο, το βασικό σενάριο στο οποίο βασίζεται σήμερα η αγορά για να προβλέψει την πορεία της ζήτησης ίσως τελικά να είναι πολύ αισιόδοξο καθώς λαμβάνει ως δεδομένο ότι η ζήτηση θα ανακάμψει κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Η πορεία της ζήτησης και ο ρυθμός επιστροφής..
στην κανονικότητα είναι κάτι το οποίο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια καθώς η πανδημία εξακολουθεί να πλήττει χώρες σε σχεδόν όλα τα μήκη και πλάτη της γης ενώ οι προβλέψεις για το μέγεθος της οικονομικής ύφεσης αδυνατούν να καθορίσουν που θα «κάτσει η μπίλια».
Ελπίδες για άμβλυνση της επιδημικής καμπύλης και σταδιακή άρση των περιορισμών
Το ποσοστό των κρουσμάτων στην Ευρώπη και σε ορισμένα μέρη των ΗΠΑ βαίνει μειούμενο κάτι που εντείνει τις εκκλήσεις για άρση των περιορισμών. Παρ' όλα αυτά, οι ενδείξεις μπορεί να είναι παραπλανητικές και η επανεκκίνηση της όποιας δραστηριότητας μπορεί να οδηγήσει σε απότομη αύξηση των κρουσμάτων.
«Το πρόβλημα είναι ότι στις περισσότερες χώρες το ποσοστό που προσβάλλεται είναι κάτω του 5%. Μόλις χαλαρώσουν οι περιορισμοί, τα ημερήσια ποσοστά μόλυνσης θα αυξηθούν ξανά », ανέφερε σε δήλωσή του ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη SEB.
Έτσι, αντί να μεταβαίνουμε από το ολικό lockdown σε ολική επαναφορά στην κανονικότητα, μπορεί να επιλεγεί μια ενδιάμεση λύση καθώς και ένα επαναλαμβανόμενο «σταμάτα-ξεκίνα», προειδοποίησε ο Schieldrop. H πανδημία του Covid-19 είναι βασικά ακόμα μπροστά μας. Ο δρόμος προς την ομαλότητα της ζήτησης πετρελαίου μπορεί επομένως να είναι πολύ πιο βραδύς, κατέληξε ο Schieldrop.
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο η ζήτηση μπορεί να μην ανακάμψει (και προφανώς σχετίζεται με τον πρώτο) είναι ότι η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προβλήματα. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ)προειδοποίησε ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει τη χειρότερη ύφεση από τη εκείνη της δεκαετίας του 1930. Μάλιστα, κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι η οικονομική δραστηριότητα μπορεί να μην ανακάμψει έως ότου καταστεί διαθέσιμο ένα εμβόλιο ή τουλάχιστον ένα ισχυρό σύστημα δοκιμών το οποίο να επιτρέπει την επανέναρξη τμημάτων της οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι η απλή άρση των μέτρων διαμονής στο σπίτι δεν σημαίνει και επιστροφή της οικονομίας στην κανονικότητα. Πολλοί άνθρωποι πιθανότατα θα συνεχίσουν να μένουν στο σπίτι έως ότου αισθανθούν ασφαλείς, μια τάση η οποία αναμένεται να καταγραφεί και στην Ελλάδα.
Επιχειρήσεις: Εκτός από τους μεγάλους κινδυνεύουν και οι μικροί
Το lockdown έχει οδηγήσει τον πετρελαϊκό κλάδο σε αναθεώρηση των προϋπολογισμών και της στρατηγικής που ακολουθούν οι επιχειρήσεις. Το πρόβλημα φυσικά δεν αφορά μόνο στις μεγάλες επιχειρήσεις και τα διυλιστήρια αλλά και στα εκατοντάδες πρατήρια της χώρας.
Η κίνηση στους δρόμους είναι περιορισμένη κατά πάνω από 80%, κάτι που συνεπάγεται πρωτόγνωρη πτώση της ζήτησης για τα καύσιμα κίνησης ενώ εξίσου σημαντική είναι η πτώση της ζήτησης και για άλλα καύσιμα όπως είναι το υγραέριο καθώς παραμένουν κλειστές επιχειρήσεις όπως είναι ταβέρνες και εστιατόρια.
Η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά έχει θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των πρατηρίων καυσίμων τα οποία έχουν απευθύνει επανειλημμένως εκκλήσεις προς την κυβέρνηση προκειμένου να ενταχθεί ο κλάδος στους ΚΑΔ με τις ευνοϊκές οικονομικές ρυθμίσεις, σε ό,τι αφορά τη μισθοδοσία των εργαζομένων, τα ασφαλιστικά-φορολογικά, την επιδότηση ενοικίων, την αναστολή των πλυντηρίων αυτοκινήτων και τη μείωση του ωραρίου λειτουργίας.
Ιδιαίτερο πρόβλημα για τους πρατηριούχους αποτελεί η ρύθμιση για τις μεταχρονολογημένες επιταγές. Ο σύμβουλος της ΠΟΠΕΚ, Δημήτρης Μακρυβέλιος, μιλώντας στο insider.gr αναφέρει σχετικά «έχουμε στα χέρια μας επιταγές πελατών που θα πληρωθούν σε 75 ημέρες αλλά οι εταιρείες πετρελαιοειδών θέλουν ρευστό. Αυτό αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για εμάς. Έχουμε στείλει επιστολές στην κυβέρνηση, δεν έχουμε λάβει απάντηση. Η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη και δεν ξέρουμε μετά την πανδημία τι θα έχει μείνει όρθιο όσον αφορά στον κλάδο μας. Ο κορονοϊός θα περάσει αλλά οι οικονομικές επιπτώσεις για τα παραδοσιακά πρατήρια θα είναι τεράστιες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου