Από το energypress.gr
Οι επενδύσεις σε νέες μονάδες ΑΠΕ είναι αντιμέτωπες πλέον με δύο εμπόδια, ένα βραχυπρόθεσμο και ένα πιθανώς πιο μακροπρόθεσμο.
Από τη μια πλευρά, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα των φωτοβολταϊκών που προκάλεσε η εξάπλωση του κορωνοϊού στην Κίνα οδηγούν σε αναβολές έργων σε διάφορες αγορές του πλανήτη, καθώς τα κινεζικά εργοστάσια παραδοσιακά..
προμηθεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των συστημάτων. Το διακύβευμα δεν είναι μόνο αν θα τηρηθούν οι προθεσμίες και αν θα εξασφαλιστούν οι ταρίφες, αλλά τίθεται και θέμα οικονομικών αποτελεσμάτων, αποπληρωμής χρεών και άλλων θεμάτων που έχουν να κάνουν με την ευρωστία του κλάδου των ΑΠΕ.
Από εκεί και πέρα, είναι γνωστό ότι το φθηνό πετρέλαιο και φυσικό αέριο παραδοσιακά λειτουργούν ως ανάχωμα στις πράσινες επενδύσεις, καθώς η ανταγωνιστικότητά τους πλήττεται συγκριτικά με αυτή των συμβατικών τεχνολογιών, είτε μιλάμε για την ηλεκτροπαραγωγή, είτε για την εξοικονόμηση, είτε για τον εξηλεκτρισμό τομέων όπως οι μεταφορές και η ναυτιλία.
Το πετρέλαιο είχε ούτως η άλλως χαμηλή τιμή σε σύγκριση με άλλες εποχές και πλέον μέσω της επίδρασης του κορωνοϊού και της διάλυσης της συμφωνίας ΟΠΕΚ+ μπαίνει σε μια φάση ιδιαίτερης υποτίμησης που είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει. Αντίστοιχα, οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν επίσης μειωθεί ως αποτέλεσμα των αδιάθετων φορτίων LNG στην Κίνα και της προσδοκίας για μείωση της ζήτησης διεθνώς.
Όπως είναι φυσικό, το αόρατο χέρι της οικονομίας θα φροντίσει να προμοτάρει τη χρήση τεχνολογιών με χαμηλή τιμή καυσίμου και αντίστοιχα θα περιοριστεί η εξάπλωση των πράσινων τεχνολογιών που μόλις πρόσφατα άρχισαν να ανταγωνίζονται ευθέως τις συμβατικές.
Ήδη, ο Φατίχ Μπιρόλ, γενικός διευθυντής του ΙΕΑ, εστίασε στα παραπάνω θέματα σε δηλώσεις του στους Financial Times και έθεσε ερωτήματα σχετικά με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, η οποία υποτίθεται πως προσπαθεί να κάνει τα πρώτα της βήματα, άρα επηρεάζεται δυνητικά σε μεγάλο βαθμό από τα όσα συμβαίνουν σήμερα.
Μια ακόμη διάσταση έχει να κάνει με τις χρηματοδοτήσεις, καθώς για παράδειγμα οι πετρελαϊκές διαθέτουν πλέον λιγότερα έσοδα για να στηρίξουν τη στροφή τους προς την πράσινη ενέργεια. Όμως, ισχύει επίσης ότι λιγοστεύουν και οι δυνατότητες για επενδύσεις και σε αμιγώς πετρελαϊκά παραγωγικά σχέδια, άρα η μακροπρόθεσμη εικόνα είναι μάλλον συγκεχυμένη σε ότι αφορά την ανταγωνιστικότητα
Οι επενδύσεις σε νέες μονάδες ΑΠΕ είναι αντιμέτωπες πλέον με δύο εμπόδια, ένα βραχυπρόθεσμο και ένα πιθανώς πιο μακροπρόθεσμο.
Από τη μια πλευρά, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα των φωτοβολταϊκών που προκάλεσε η εξάπλωση του κορωνοϊού στην Κίνα οδηγούν σε αναβολές έργων σε διάφορες αγορές του πλανήτη, καθώς τα κινεζικά εργοστάσια παραδοσιακά..
προμηθεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των συστημάτων. Το διακύβευμα δεν είναι μόνο αν θα τηρηθούν οι προθεσμίες και αν θα εξασφαλιστούν οι ταρίφες, αλλά τίθεται και θέμα οικονομικών αποτελεσμάτων, αποπληρωμής χρεών και άλλων θεμάτων που έχουν να κάνουν με την ευρωστία του κλάδου των ΑΠΕ.
Από εκεί και πέρα, είναι γνωστό ότι το φθηνό πετρέλαιο και φυσικό αέριο παραδοσιακά λειτουργούν ως ανάχωμα στις πράσινες επενδύσεις, καθώς η ανταγωνιστικότητά τους πλήττεται συγκριτικά με αυτή των συμβατικών τεχνολογιών, είτε μιλάμε για την ηλεκτροπαραγωγή, είτε για την εξοικονόμηση, είτε για τον εξηλεκτρισμό τομέων όπως οι μεταφορές και η ναυτιλία.
Το πετρέλαιο είχε ούτως η άλλως χαμηλή τιμή σε σύγκριση με άλλες εποχές και πλέον μέσω της επίδρασης του κορωνοϊού και της διάλυσης της συμφωνίας ΟΠΕΚ+ μπαίνει σε μια φάση ιδιαίτερης υποτίμησης που είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει. Αντίστοιχα, οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν επίσης μειωθεί ως αποτέλεσμα των αδιάθετων φορτίων LNG στην Κίνα και της προσδοκίας για μείωση της ζήτησης διεθνώς.
Όπως είναι φυσικό, το αόρατο χέρι της οικονομίας θα φροντίσει να προμοτάρει τη χρήση τεχνολογιών με χαμηλή τιμή καυσίμου και αντίστοιχα θα περιοριστεί η εξάπλωση των πράσινων τεχνολογιών που μόλις πρόσφατα άρχισαν να ανταγωνίζονται ευθέως τις συμβατικές.
Ήδη, ο Φατίχ Μπιρόλ, γενικός διευθυντής του ΙΕΑ, εστίασε στα παραπάνω θέματα σε δηλώσεις του στους Financial Times και έθεσε ερωτήματα σχετικά με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, η οποία υποτίθεται πως προσπαθεί να κάνει τα πρώτα της βήματα, άρα επηρεάζεται δυνητικά σε μεγάλο βαθμό από τα όσα συμβαίνουν σήμερα.
Μια ακόμη διάσταση έχει να κάνει με τις χρηματοδοτήσεις, καθώς για παράδειγμα οι πετρελαϊκές διαθέτουν πλέον λιγότερα έσοδα για να στηρίξουν τη στροφή τους προς την πράσινη ενέργεια. Όμως, ισχύει επίσης ότι λιγοστεύουν και οι δυνατότητες για επενδύσεις και σε αμιγώς πετρελαϊκά παραγωγικά σχέδια, άρα η μακροπρόθεσμη εικόνα είναι μάλλον συγκεχυμένη σε ότι αφορά την ανταγωνιστικότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου