Από το energypress.gr
Αντιμέτωποι με αυξήσεις στη βενζίνη που σωρευτικά μπορεί και να φτάσουν τα τρία με τέσσερα λεπτά στην αντλία σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν στις 31 Δεκεμβρίου, βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι οδηγοί.
Η ένταση στη Μ.Ανατολή μετά το αμερικανικό χτύπημα που προκάλεσε το θάνατο του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σολεϊμανί, και η συνεπακόλουθη..
αναταραχή που προκλήθηκε στην διεθνή αγορά πετρελαίου, είναι η μια αιτία.
Η άλλη αιτία, και ίσως πιο σημαντική, λέγεται βιοντίζελ. Εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, τα διυλιστήρια έχουν επιφορτιστεί με την υποχρέωση της ανάμειξης των βενζινών με βιοκαύσιμα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις της κοινοτικής νομοθεσίας για καθαρότερες μορφές καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτής λοιπόν της υποχρέωσης, της διείσδυσης δηλαδή των ΑΠΕ στις μεταφορές, από 1ης/1/2020, αυξήθηκε περαιτέρω το ποσοστό βιοαιθανόλης που αναμιγνύεται με βενζίνες.
Χαρακτηριστική είναι η διαμόρφωση της τιμής διυλιστηρίου στις βενζίνες τη τελευταία εβδομάδα, πριν και μετά την αλλαγή του χρόνου.
1.173,59 ευρώ/ κυβικό, ήταν η τιμή διυλιστηρίου στις 31 Δεκεμβρίου 2019
1.198,59 ευρώ/ κυβικό, ήταν στις 1-2 Ιανουαρίου 2020.
25 ευρώ / κυβικό ή 2,5 λεπτά το λίτρο, είναι η αύξηση που σημειώθηκε μέσα σε μια μόνο ημέρα.
Τα 2,5 αυτά λεπτά / λίτρο, που έχουν ήδη περάσει στην αντλία, ωστόσο θα αρχίσουν να γίνονται αισθητά από σήμερα, είναι το αποτέλεσμα της διάθεσης “καθαρότερης” βενζίνης στην αγορά, σύμφωνα με τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις της χώρας.
Από εκεί και πέρα, οι επιπτώσεις από την άνοδο των διεθνών τιμών λόγω Μ.Ανατολής, έγιναν αισθητές την περασμένη εβδομάδα μόνο κατά ένα μέρος τους. Και αυτό γιατί ως γνωστόν τα διυλιστήρια διαμορφώνουν τις τιμές τους με βάση το μέσο όρο των τιμών Platts των τεσσάρων τελευταίων ημερών.
Το χτύπημα που προκάλεσε το θάνατο του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σολεϊμανί έγινε τη Παρασκευή, επομένως η επίπτωση στη τιμή διυλιστηρίου της συγκεκριμένης ημέρας (1.198,29 ευρώ/ κυβικό) αφορούσε μόνο στη μία από τις τέσσερις τιμές Platts. Και επειδή στις 3 Ιανουαρίου, είχε προηγηθεί μια μικρή πτώση της τιμής διυλιστηρίου στα 1.197,92 ευρώ, την επόμενη, αυτή αυξήθηκε κατά τι, στα 1.198,29 ευρώ, λόγω ακριβώς της επίπτωσης από την άνοδο των διεθνών τιμών. Στο σύνολό της αυτή, θα φανεί από σήμερα μέχρι και τη Πέμπτη, οπότε και η τιμή διυλιστηρίου αναμένεται να διαμορφωθεί στα περίπου 1.200 ευρώ/ κυβικό.
Στην πράξη όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε μια επιβάρυνση κατά 4 λεπτά / λίτρο, η οποία θα αρχίσει να γίνεται αισθητή από σήμερα και μέσα στις επόμενες ημέρες. Το αν ο λογαριασμός θα μεγαλώσει κι άλλο, θα εξαρτηθεί από την έκταση των αντιποίνων της Τεχεράνης, που σύμφωνα με κάποιες αναλύσεις, δεν θα είναι άμεση, παρά θα γίνει κλιμακωτά, πιθανώς να είναι ήπια, χαμηλού επιπέδου, και να περιοριστεί σε πρώτη φάση στο Ιράκ.
Δεν απουσιάζουν βέβαια και τα πιο ακραία σενάρια. Σύμφωνα με αυτά, οι τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν αν το Ιράν απαντήσει, είτε επιτιθέμενο σε εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, όπως το Σεπτέμβριο, είτε προσπαθώντας να κλείσει τα Στενά του Ορμουζ, μέσω των οποίων διακινείται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου. Σε περίπτωση μάλιστα που συμβεί το δεύτερο, τότε σύμφωνα με έκθεση της Capital Economics, το πετρέλαιο θα ξεπεράσει τα 150 δολάρια το βαρέλι.
Αντιμέτωποι με αυξήσεις στη βενζίνη που σωρευτικά μπορεί και να φτάσουν τα τρία με τέσσερα λεπτά στην αντλία σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν στις 31 Δεκεμβρίου, βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι οδηγοί.
Η ένταση στη Μ.Ανατολή μετά το αμερικανικό χτύπημα που προκάλεσε το θάνατο του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σολεϊμανί, και η συνεπακόλουθη..
αναταραχή που προκλήθηκε στην διεθνή αγορά πετρελαίου, είναι η μια αιτία.
Η άλλη αιτία, και ίσως πιο σημαντική, λέγεται βιοντίζελ. Εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, τα διυλιστήρια έχουν επιφορτιστεί με την υποχρέωση της ανάμειξης των βενζινών με βιοκαύσιμα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις της κοινοτικής νομοθεσίας για καθαρότερες μορφές καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτής λοιπόν της υποχρέωσης, της διείσδυσης δηλαδή των ΑΠΕ στις μεταφορές, από 1ης/1/2020, αυξήθηκε περαιτέρω το ποσοστό βιοαιθανόλης που αναμιγνύεται με βενζίνες.
Χαρακτηριστική είναι η διαμόρφωση της τιμής διυλιστηρίου στις βενζίνες τη τελευταία εβδομάδα, πριν και μετά την αλλαγή του χρόνου.
1.173,59 ευρώ/ κυβικό, ήταν η τιμή διυλιστηρίου στις 31 Δεκεμβρίου 2019
1.198,59 ευρώ/ κυβικό, ήταν στις 1-2 Ιανουαρίου 2020.
25 ευρώ / κυβικό ή 2,5 λεπτά το λίτρο, είναι η αύξηση που σημειώθηκε μέσα σε μια μόνο ημέρα.
Τα 2,5 αυτά λεπτά / λίτρο, που έχουν ήδη περάσει στην αντλία, ωστόσο θα αρχίσουν να γίνονται αισθητά από σήμερα, είναι το αποτέλεσμα της διάθεσης “καθαρότερης” βενζίνης στην αγορά, σύμφωνα με τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις της χώρας.
Από εκεί και πέρα, οι επιπτώσεις από την άνοδο των διεθνών τιμών λόγω Μ.Ανατολής, έγιναν αισθητές την περασμένη εβδομάδα μόνο κατά ένα μέρος τους. Και αυτό γιατί ως γνωστόν τα διυλιστήρια διαμορφώνουν τις τιμές τους με βάση το μέσο όρο των τιμών Platts των τεσσάρων τελευταίων ημερών.
Το χτύπημα που προκάλεσε το θάνατο του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σολεϊμανί έγινε τη Παρασκευή, επομένως η επίπτωση στη τιμή διυλιστηρίου της συγκεκριμένης ημέρας (1.198,29 ευρώ/ κυβικό) αφορούσε μόνο στη μία από τις τέσσερις τιμές Platts. Και επειδή στις 3 Ιανουαρίου, είχε προηγηθεί μια μικρή πτώση της τιμής διυλιστηρίου στα 1.197,92 ευρώ, την επόμενη, αυτή αυξήθηκε κατά τι, στα 1.198,29 ευρώ, λόγω ακριβώς της επίπτωσης από την άνοδο των διεθνών τιμών. Στο σύνολό της αυτή, θα φανεί από σήμερα μέχρι και τη Πέμπτη, οπότε και η τιμή διυλιστηρίου αναμένεται να διαμορφωθεί στα περίπου 1.200 ευρώ/ κυβικό.
Στην πράξη όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε μια επιβάρυνση κατά 4 λεπτά / λίτρο, η οποία θα αρχίσει να γίνεται αισθητή από σήμερα και μέσα στις επόμενες ημέρες. Το αν ο λογαριασμός θα μεγαλώσει κι άλλο, θα εξαρτηθεί από την έκταση των αντιποίνων της Τεχεράνης, που σύμφωνα με κάποιες αναλύσεις, δεν θα είναι άμεση, παρά θα γίνει κλιμακωτά, πιθανώς να είναι ήπια, χαμηλού επιπέδου, και να περιοριστεί σε πρώτη φάση στο Ιράκ.
Δεν απουσιάζουν βέβαια και τα πιο ακραία σενάρια. Σύμφωνα με αυτά, οι τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν αν το Ιράν απαντήσει, είτε επιτιθέμενο σε εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, όπως το Σεπτέμβριο, είτε προσπαθώντας να κλείσει τα Στενά του Ορμουζ, μέσω των οποίων διακινείται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου. Σε περίπτωση μάλιστα που συμβεί το δεύτερο, τότε σύμφωνα με έκθεση της Capital Economics, το πετρέλαιο θα ξεπεράσει τα 150 δολάρια το βαρέλι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου