Από το worldenergynews.gr
Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που προβλέπει τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε τρεις εταιρίες, ανοίγει ο δρόμος για έναν πολυαναμενόμενο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης, που είναι βέβαιο ότι θα κινητοποιήσει τόσο τους μεγάλους εγχώριους ενεργειακούς παίκτες, όσο και ευρωπαϊκές εταιρίες που διαβλέπουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα του φυσικού αερίου.
Όπως είναι γνωστό το νομοσχέδιο προβλέπει..
τη δημιουργία τριών εταιριών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Διεθνών δραστηριοτήτων.
Στις δυο πρώτες εταιρίες το ελληνικό δημόσιο θα διαθέσει προς πώληση το 65% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ όπως όλα δείχνουν τα Ελληνικά Πετρέλαια που ελέγχουν το υπόλοιπο 35% θα διεκδικήσουν τον πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ Εμπορίας και θα διαθέσουν προς πώληση μαζί με το δημόσιο το 35% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Τα μερίδια που θα πωληθούν σε κάθε μια από τις δυο εταιρίες θα ανακοινωθούν από το ΤΑΙΠΕΔ έως τα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ οι δυο διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν τον Ιανουάριο.
Κίνητρο για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας η απολιγνιτοποίηση
Το ενδιαφέρον πάντως είναι ήδη πολύ ισχυρό και προοιωνίζει έντονο ανταγωνισμό μεταξύ εγχώριων και ξένων παικτών κυρίως για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει έντονο ενδιαφέρον και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Οι προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς φυσικού αερίου ειδικά εν όψει της απολιγνιτοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση προβλέπονται ισχυρές, κάτι γεγονός που κινητοποιεί τους υποψήφιους επενδυτές, παρά το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ έχει χάσει τα τελευταία χρόνια μεγάλο μέρος του μεριδίου της στην εγχώρια αγορά.
Όπως ήδη προαναφέρθηκε μεταξύ των διεκδικητών της ΔΕΠΑ Εμπορίας που θα ελέγχει το σύνολο των εμπορικών δραστηριοτήτων τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά θα είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Μυτιληναίος και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Εξάλλου το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, έχει εκδηλώσει ήδη από την προηγούμενη φάση ιδιωτικοποιήσεις η Μυτιληναίος η οποία δραστηριοποιείται ήδη στον τομέα του φυσικού αερίου με την εισαγωγή σημαντικών ποσοτήτων LNG ενώ έχει εδραιώσει την παρουσία της στην προμήθεια φυσικού αερίου από τρίτες διαφορετικές πηγές.
Οι ανάγκες της σε φυσικό αέριο είναι αυξημένες λόγω των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ήδη διαθέτει αλλά και του νέου εργοστασίου που χτίζει ισχύος 826 MW.
Παράλληλα, η αγορά περιμένει τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας, μετά τα 500 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε από το ευρωομόλογο.
Το τελευταίο διάστημα ενδιαφέρον φαίνεται ότι εκδηλώνει και ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο να κατέβει στον διαγωνισμό και να διεκδικήσει τον κλάδο εμπορίας της ΔΕΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος ο όμιλος αν και έχει δραστηριότητες στον ενεργειακό τομέα (Ήρων και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) δεν έδειχνε να ενδιαφέρεται.
Ενδιαφέρον και από Motor Oil και όμιλο Κοπελούζου
Άλλος εγχώριος ενεργειακός παίκτης που θα έχει δηλώσει ότι θα διεκδικήσει της ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η Motor Oil. Ο όμιλος δραστηριοποιείται ήδη στη λιανική φυσικού αερίου μέσω της NRG και προφανώς θέλει να διευρύνει την παρουσία του.
Στενά παρακολουθεί τις εξελίξεις και η ΖeniΘ. Η εταιρία που ελέγχεται από την ιταλική Eni, διαθέτει σημαντική παρουσία στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία.
Ο όμιλος Κοπελούζου με έντονη χονδρεμπορική δραστηριότητα στο φυσικό αέριο, ενδιαφέρεται επίσης για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας ενώ στα μελλοντικά σχέδια του συμπεριλαμβάνονται η κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος άνω των 620 MW στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης αλλά και το σχέδιο του FSRU στο οποίο η ΔΕΠΑ έχει δεσμευθεί να συμμετάσχει με ποσοστό 20%.
Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας ενδιαφέρον αναμένεται και από ξένες εταιρείες, όπως η Edison και η Engie.
Διεθνείς «παίκτες» για τη ΔΕΠΑ Υποδομών
Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών πηγές αναφέρουν ως ενδιαφερόμενους την ιταλική Snam, τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagas, ενώ και Italgas, η μεγαλύτερη εταιρεία διανομής φυσικού αερίου στην Ιταλία και η τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, ενδιαφέρεται αφού φαίνεται ότι έχει έλθει σε καταρχήν συμφωνία για την εξαγορά από την Eni, του ποσοστού 49% και του management που κατέχει η τελευταία στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ.
Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που προβλέπει τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε τρεις εταιρίες, ανοίγει ο δρόμος για έναν πολυαναμενόμενο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης, που είναι βέβαιο ότι θα κινητοποιήσει τόσο τους μεγάλους εγχώριους ενεργειακούς παίκτες, όσο και ευρωπαϊκές εταιρίες που διαβλέπουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα του φυσικού αερίου.
Όπως είναι γνωστό το νομοσχέδιο προβλέπει..
τη δημιουργία τριών εταιριών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Διεθνών δραστηριοτήτων.
Στις δυο πρώτες εταιρίες το ελληνικό δημόσιο θα διαθέσει προς πώληση το 65% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ όπως όλα δείχνουν τα Ελληνικά Πετρέλαια που ελέγχουν το υπόλοιπο 35% θα διεκδικήσουν τον πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ Εμπορίας και θα διαθέσουν προς πώληση μαζί με το δημόσιο το 35% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Τα μερίδια που θα πωληθούν σε κάθε μια από τις δυο εταιρίες θα ανακοινωθούν από το ΤΑΙΠΕΔ έως τα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ οι δυο διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν τον Ιανουάριο.
Κίνητρο για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας η απολιγνιτοποίηση
Το ενδιαφέρον πάντως είναι ήδη πολύ ισχυρό και προοιωνίζει έντονο ανταγωνισμό μεταξύ εγχώριων και ξένων παικτών κυρίως για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει έντονο ενδιαφέρον και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Οι προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς φυσικού αερίου ειδικά εν όψει της απολιγνιτοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση προβλέπονται ισχυρές, κάτι γεγονός που κινητοποιεί τους υποψήφιους επενδυτές, παρά το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ έχει χάσει τα τελευταία χρόνια μεγάλο μέρος του μεριδίου της στην εγχώρια αγορά.
Όπως ήδη προαναφέρθηκε μεταξύ των διεκδικητών της ΔΕΠΑ Εμπορίας που θα ελέγχει το σύνολο των εμπορικών δραστηριοτήτων τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά θα είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Μυτιληναίος και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Εξάλλου το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, έχει εκδηλώσει ήδη από την προηγούμενη φάση ιδιωτικοποιήσεις η Μυτιληναίος η οποία δραστηριοποιείται ήδη στον τομέα του φυσικού αερίου με την εισαγωγή σημαντικών ποσοτήτων LNG ενώ έχει εδραιώσει την παρουσία της στην προμήθεια φυσικού αερίου από τρίτες διαφορετικές πηγές.
Οι ανάγκες της σε φυσικό αέριο είναι αυξημένες λόγω των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ήδη διαθέτει αλλά και του νέου εργοστασίου που χτίζει ισχύος 826 MW.
Παράλληλα, η αγορά περιμένει τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας, μετά τα 500 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε από το ευρωομόλογο.
Το τελευταίο διάστημα ενδιαφέρον φαίνεται ότι εκδηλώνει και ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο να κατέβει στον διαγωνισμό και να διεκδικήσει τον κλάδο εμπορίας της ΔΕΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος ο όμιλος αν και έχει δραστηριότητες στον ενεργειακό τομέα (Ήρων και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) δεν έδειχνε να ενδιαφέρεται.
Ενδιαφέρον και από Motor Oil και όμιλο Κοπελούζου
Άλλος εγχώριος ενεργειακός παίκτης που θα έχει δηλώσει ότι θα διεκδικήσει της ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η Motor Oil. Ο όμιλος δραστηριοποιείται ήδη στη λιανική φυσικού αερίου μέσω της NRG και προφανώς θέλει να διευρύνει την παρουσία του.
Στενά παρακολουθεί τις εξελίξεις και η ΖeniΘ. Η εταιρία που ελέγχεται από την ιταλική Eni, διαθέτει σημαντική παρουσία στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία.
Ο όμιλος Κοπελούζου με έντονη χονδρεμπορική δραστηριότητα στο φυσικό αέριο, ενδιαφέρεται επίσης για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας ενώ στα μελλοντικά σχέδια του συμπεριλαμβάνονται η κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος άνω των 620 MW στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης αλλά και το σχέδιο του FSRU στο οποίο η ΔΕΠΑ έχει δεσμευθεί να συμμετάσχει με ποσοστό 20%.
Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας ενδιαφέρον αναμένεται και από ξένες εταιρείες, όπως η Edison και η Engie.
Διεθνείς «παίκτες» για τη ΔΕΠΑ Υποδομών
Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομών πηγές αναφέρουν ως ενδιαφερόμενους την ιταλική Snam, τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagas, ενώ και Italgas, η μεγαλύτερη εταιρεία διανομής φυσικού αερίου στην Ιταλία και η τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, ενδιαφέρεται αφού φαίνεται ότι έχει έλθει σε καταρχήν συμφωνία για την εξαγορά από την Eni, του ποσοστού 49% και του management που κατέχει η τελευταία στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου