Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019

ΣΕΔΕΠΑ: Αντίθετοι στον τεμαχισμό της ΔΕΠΑ - Οι θέσεις του σχετικά με το νομοσχέδιο

Από το nergypress.gr
Ο Σύλλογος Εργαζομένων στη ΔΕΠΑ Α.Ε. («ΣΕΔΕΠΑ») συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου που περιέχει ρυθμίσεις για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Α.Ε. μετά τον μετασχηματισμό της και εκφράζει τις γενικές του θέσεις ως εξής:

την αντίθεση του στον τεμαχισμό της εταιρείας μέσω..
του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού των δραστηριοτήτων της στην εμπορία και στη διανομή φ.α., που αρχικά υιοθετήθηκε με το ν.4602/2019 και προτείνεται εκ νέου προς θεσμοθέτηση στο Σχέδιο. Παρά το γεγονός ότι οι προβλέψεις της 3ης ενεργειακής δέσμης μέτρων για την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας στην Ευρώπη (Οδηγία 73/2009) αναφέρονται σε -τουλάχιστον- νομικά διαχωρισμένες οντότητες στις προαναφερόμενες δραστηριότητες, διαπιστώνουμε ότι το ελληνικό κράτος επιμένει στον απόλυτο διαχωρισμό τους, χωρίς να έχει υπάρξει σχετική τεκμηρίωση πως αυτός (ενν. ο διαχωρισμός) αποτελεί την βέλτιστη λύση για την εταιρεία, τους καταναλωτές και το Ελληνικό Δημόσιο. Η επιλογή αυτή συνεπάγεται, την αναιτιολόγητη συρρίκνωση της εταιρείας μας (σημειωτέον ότι η ΔΕΠΑ αποτέλεσε μια από τις ελάχιστες επιτυχημένες επιχειρήσεις που ελέγχονται από το Δημόσιο), ώστε αυτή να αποτελέσει εύκολη λεία για τους ανταγωνιστές της, την αύξηση του κόστους του αερίου σε μια σχετικά μικρή αγορά (παρά τα αντιθέτως θρυλούμενα) και  τη μείωση του εσόδου του κράτους από την λειτουργία της ως δημόσιας επιχείρησης αλλά και την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της,

τις σοβαρές επιφυλάξεις του στο κατά πόσο οι προβλεπόμενες ιδιωτικοποιήσεις του συνόλου των μετοχών του Δημοσίου στις υπό σύσταση εταιρείες (ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών) αποτελούν τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης τους προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Ιδιαιτέρως δε, και όσον αφορά στη ΔΕΠΑ Υποδομών, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι 1ον, το τίμημα που θα ληφθεί για τα δίκτυα διανομής (μέσης και χαμηλής πίεσης, μήκους άνω των 6.000 χλμ, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Βόλου κλπ), που αποτελούν πάγια της ΔΕΠΑ, σε καμία περίπτωση δεν θα αντικατοπτρίζει την πραγματική αξία αυτών, αφού ο υπολογισμός γίνεται στη βάση μιας Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης και 2ον, η συμμετοχή του κράτους -έστω και σε επίπεδα καταστατικής μειοψηφίας όπως έγινε στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ- σε μια εταιρεία με Άδειες Διανομής και Διαχείρισης Δικτύων σχεδόν σε όλη την Ηπειρωτική Ελλάδα (όπως θα είναι η ΔΕΠΑ Υποδομών), με ρυθμιζόμενα έσοδα διανομής θα εξασφάλιζε στο Δημόσιο ένα διόλου ευκαταφρόνητο, σταθερό έσοδο στο διηνεκές, 

την απόλυτη δυσαρέσκεια του για την έλλειψη οποιασδήποτε πρόβλεψης στις διατάξεις του Σχεδίου για το υφιστάμενο προσωπικό της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της, γεγονός που αντανακλά την απαξίωση της πολιτείας προς όλους, εν γένει, τους εργαζόμενους και ειδικότερα τους ανθρώπους αυτούς, που 30 έτη από την ίδρυση της εταιρείας έχουν συμβάλει τα μέγιστα, με συνέπεια, υψηλό αίσθημα ευθύνης και επαγγελματισμό, στην αξιοσημείωτα αναπτυξιακή της πορεία καθώς και στην δημιουργία της αγοράς φυσικού αερίου εκ του μηδενός, για να δύναται να αξιώνει τώρα -δικαίως- σημαίνοντα ρόλο στην περιφέρεια της ΝΑ Ευρώπης, με πολλαπλά οφέλη στην Ελληνική κοινωνία και σε όλους όσοι δραστηριοποιούνται στην ενεργειακή αγορά.

Με προσήλωση στις προαναφερόμενες αρχές, ο ΣΕΔΕΠΑ επισημαίνει ειδικότερα στο άρθρο 16 του Σχεδίου τα ακόλουθα:

στην παράγραφο 8 του άρθρου 80Ι, να προβλεφθεί δυνατότητα πώλησης και μεταβίβασης από το ΤΑΙΠΕΔ του 31% του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε να διασφαλιστούν για το Δημόσιο δικαιώματα καταστατικής μειοψηφίας για να διατηρεί ένα ελάχιστο σταθερό έσοδο από την ρυθμιζόμενη δραστηριότητα της εταιρείας και ταυτόχρονα να συμμετέχει στην ανάπτυξη και περαιτέρω διείσδυση της χρήσης του φ.α. σε όλη τη χώρα. Επισημαίνουμε στο σημείο αυτό, τον ουσιώδη ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν τα δίκτυα διανομής και οι Διαχειριστές τους στο νέο ενεργειακό περιβάλλον που διαμορφώνεται για το αέριο (και όχι μόνο το φυσικό, αλλά κάθε είδος αερίου που θα αποτελεί καύσιμο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος) στα επόμενα έτη, στα πλαίσια των δεσμεύσεων των κρατών-μελών της Ένωσης για τον περιορισμό των επιπτώσεων από την κλιματική αλλαγή,

εφιστούμε την προσοχή στην περίπτωση που ήθελε κριθεί άγονος ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των εταιρειών (ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών), ώστε να εισαχθούν διατάξεις που θα διασφαλίζουν, 1ον την απρόσκοπτη και αποδοτική λειτουργία τους για τη διατήρηση της αναπτυξιακής τους πορείας και βιωσιμότητας και 2ον, τις χρηματοδοτήσεις της ΔΕΔΑ (υπό ένταξη στη ΔΕΠΑ Υποδομών), που έχουν ληφθεί με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, 

να εισαχθούν διατάξεις για την διασφάλιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων σε όλες τις εταιρείες του ομίλου ΔΕΠΑ, αντίστοιχες με ήδη θεσμοθετημένες (βλ. παρ. 6 του άρθρου 15 του ν.4425/2016 για την σύσταση των εταιρειών διανομής αερίου, παρ. 3 και 5 του άρθρου 80ΙΒ του ν.4602/2019 για τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ, αρ. 102-103-104 του Ν.4001/2011 που διατηρήθηκαν σε ισχύ με το άρθρο 15 του ν.4237/2014 (Α΄36/12.02.2014) για την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων των εταιριών ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ που προέκυψαν από την διάσπαση της ΔΕΗ), για λόγους ισονομίας και ομοιόμορφης εφαρμογής της νομοθεσίας που διέπει τις εργασιακές σχέσεις όπως αναφέρεται και στο σχετικό σημείο της αιτιολογικής έκθεσης που συνοδεύει το Σχέδιο. Είναι αδιανόητο στον ίδιο κλάδο- της ενέργειας- να αντιμετωπίζονται όμοιες περιπτώσεις με διαφορετικό τρόπο, δημιουργώντας επικίνδυνο «προηγούμενο» και διατηρώντας εν τέλει το απαράδεκτο καθεστώς των εργαζομένων «δύο ταχυτήτων»,

να εισαχθούν διατάξεις για όλο τον όμιλο ΔΕΠΑ, παρόμοιες με αυτές της ΔΕΗ ΑΕ για την παροχή δυνατότητας μεταφοράς του προσωπικού στο Δημόσιο (άρθρο 8 του Σχεδίου) καθώς και προσλήψεων στελεχών μέσω συμβάσεων ορισμένου χρόνου (άρθρο 4 του Σχεδίου, για λόγους ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων),

να εισαχθούν διατάξεις που να διασφαλίζουν τόσο την κεφαλαιακή επάρκεια και ομαλή χρηματοδότηση όσο και την κατά τα πρότυπα αντίστοιχων διεθνών εταιρειών οργάνωση και λειτουργία της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, χωρίς τους περιορισμούς και τις λοιπές αγκυλώσεις του Δημοσίου τομέα.

Τέλος, ο ΣΕΔΕΠΑ ζητά να αρθεί η στρέβλωση που δημιουργεί στη ΔΕΠΑ η διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 125 του ν.4549/2018, για υποχρέωση υλοποίησης ηλεκτρονικών δημοπρασιών από Προμηθευτές με υψηλό μερίδιο αγοράς, μέχρι και 31/12/2020, καθώς σύμφωνα  με το τρίτο εδάφιο της εν λόγω παραγράφου «Η εν λόγω υποχρέωση δεν καταλαμβάνει Προμηθευτές με υψηλό μερίδιο αγοράς, που εφαρμόζουν πρόγραμμα ηλεκτρονικών δημοπρασιών δυνάμει απόφασης ή αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και κατά τον χρόνο ισχύος αυτών.» και η ΔΕΠΑ υπόκειται ήδη σε διατάξεις αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου