Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019

Τι θα ισχύσει για τους διαγωνισμούς ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών, Πτολεμαϊδα V, ΕΛΠΕ, ΔΕΔΔΗΕ σύμφωνα με τον Κ.Χατζηδάκη

Από το worldenergynews.gr
Η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού θα διέπει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, όπως τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στο WorldEnergyNews.
Κατά συνέπεια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, και αντίστροφα.  

Ο υπουργός προσθέτει..
πως στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών θα συνυπολογισθούν τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές, ενώ αναφερόμενος στον στόχο της πλήρους απολιγνιτοποίησης έως το 2028, υπογραμμίζει πως η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW αποτελεί μια περίπλοκη άσκηση.
Επισημαίνει πως η διείσδυση των ΑΠΕ θα συνδυάζεται όπως είναι φυσικό με την ασφάλεια εφοδιασμού, στο πλαίσιο της οποίας ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τον υπουργό, οι αποφάσεις για το μέλλον της μονάδας «Πτολεμαΐδα V» θα ληφθούν στο πλαίσιο του συνολικού business plan της ΔΕΗ, που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, όπως προσθέτει, η μονάδα δεν πρόκειται να μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη.

Η δεύτερη ενότητα των ερωτήσεων της συνέντευξης στο Worldenergynews.gr προς τον υπουργό Eνέργειας και Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη έχει ως εξής:

- Έχετε πει ότι το Δημόσιο θα πωλήσει έως και το 100% της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Ποιες παράμετροι θα καθορίσουν την οριστικοποίηση του ποσοστού που θα εκχωρηθεί και πότε θα «κλειδώσουν» οι σχετικές αποφάσεις, με δεδομένο ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα υποβληθεί στη Βουλή στο τέλος Οκτωβρίου; Ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών, πώς θα διασφαλίσετε την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την ανάγκη πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων για την επέκταση των δικτύων;

Το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην πώληση μέχρι και του συνόλου της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ, που ανέρχεται στο 65%. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του έτερου μετόχου, των ΕΛΠΕ, που κατέχει το υπόλοιπο 35% το τι θα κάνει με το δικό του ποσοστό. 
Οι ρυθμίσεις για τη ΔΕΠΑ –που θα εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ- θα προβλέπουν τη δημιουργία δυο ξεχωριστών θυγατρικών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Οι συμμετοχές που έχει η ΔΕΠΑ σε διάφορα διεθνή projects (IGI Poseidon, IGB, East Med) θα παραμείνουν στο Δημόσιο.  

Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη διενέργεια δυο ξεχωριστών διαγωνισμών.
Η βασική παράμετρος που θα διέπει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η αρχή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.
Με άλλα λόγια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να «κατέβουν» στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αντίστροφα.

Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών που με ρωτάτε, πιστεύουμε ότι θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού θα έχει ρυθμιζόμενο έσοδο (στα πρότυπα των Διαχειριστών Δικτύων Ηλεκτρισμού) και με δεδομένο τον σχεδιασμό για επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και ιδίως στις μεγάλες πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές θα συνυπολογιστούν για τη λήψη των τελικών αποφάσεων.

- Πότε ξεκινά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ και θα προχωρήσει για το Δημόσιο σε δύο δόσεις; Πώς διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες; Ποιος ο χρονικός ορίζοντας για τις έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης;

Όπως έχω πει επανειλημμένα, όσον αφορά στη μείωση (και όχι τον μηδενισμό)  του μεριδίου 35,5% που κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ ακολουθούμε πλήρως την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και συμμορφωνόμαστε με τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει έναντι των θεσμών λίγες ημέρες πριν τις εκλογές.
Εξετάζουμε λοιπόν όλα τα εναλλακτικά σενάρια σε συνεργασία με τους συμβούλους και όλες τις παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου της συναλλαγής και της βέλτιστης μεθόδου υλοποίησής της.

Τα συμφέροντα του Δημοσίου στις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες διασφαλίζονται πλήρως μέσω των όρων των Συμβάσεων Παραχώρησης.
Υπενθυμίζω ότι οι τέσσερις τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την  προηγούμενη κυβέρνηση και εμείς τις φέραμε προς κύρωση στη Βουλή χωρίς να αλλάξουμε ούτε κόμμα!
Και όμως, έγιναν αντικείμενο οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης για λόγους που ειλικρινά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ.
Σε κάθε περίπτωση, οι συμβάσεις περιλαμβάνουν ρήτρες που διασφαλίζουν ότι η έρευνα και η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων θα διεξαχθεί με απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και προβλέπουν σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.

Σημειώνω ότι, σε σχέση με την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν πλήρως τα ΕΛΠΕ και γι’ αυτό το λόγο δεν ψήφισε την κύρωση των συμβάσεων, δεν μας έχει δοθεί κάποια απάντηση για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε ή τροποποίησε συμβάσεις στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία με μηδενική συμμετοχή των ΕΛΠΕ και 100% συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών (Repsol, Energean).

- Ποιες προκλήσεις θέτει ο στόχος της πλήρους απολιγνιτοποίησης έως το 2028, στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας; Προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε για τη στήριξη των περιοχών που είναι εξαρτημένες κοινωνικά και οικονομικά από τη λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ;

Ο στόχος για πλήρη απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028 είναι φιλόδοξος. Ενέχει επίσης έναν ισχυρό συμβολισμό, ότι θέλουμε να περάσουμε στην εμπροσθοφυλακή της ενεργειακής μετάβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ μέχρι πρότινος ήμασταν ουραγοί στον τομέα αυτό.
Ο οδικός χάρτης της απολιγνιτοποίησης θα περιγράφεται στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που εκπονείται τώρα από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή υπό τον υφυπουργό Ενέργειας κ. Γεράσιμο Θωμά και θα υποβληθεί στο τέλος του έτους στην Κομισιόν.

Δεν θα υπάρξουν αποσπασματικές κινήσεις και ερασιτεχνισμοί. Θα κινηθούμε σοβαρά και συντεταγμένα.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η απόσυρση λιγνιτικής ισχύος της τάξης των 4.000 MW είναι μια περίπλοκη άσκηση. 
Ο ΑΔΜΗΕ επικαιροποιεί αυτή τη στιγμή τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος για τα επόμενα χρόνια, ώστε να έχουμε καλύτερη εικόνα για το πώς προβλέπεται να κινηθεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση για ρεύμα, οι αιχμές των φορτίων κλπ.
Είναι αυτονόητο ότι ο σχεδιασμός μας θα συνδυάζει την ασφάλεια εφοδιασμού και την επάρκεια και του ενεργειακού συστήματος με την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που έχουμε θέσει για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα και την ηλεκτροπαραγωγή.

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, για τις περιοχές όπου λειτουργούν λιγνιτικές μονάδες, δηλαδή για τη Δυτική Μακεδονία και την Πελοπόννησο, εκπονούμε ένα συνολικό σχέδιο, ένα masterplan  για τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή  –σε διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη- που θα ενσωματώνει επενδυτικά κίνητρα και πόρους εθνικούς, αλλά και ευρωπαϊκούς.
Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη και περιβαλλοντικές πρόνοιες για τις περιοχές της «μονοκαλλιέργειας της ΔΕΗ και του λιγνίτη». Επιδιώκουμε να τις αναδείξουμε σε πόλους νέων επενδύσεων, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό και τις φυσικές ομορφιές τους.

Από την άλλη πλευρά, η εξαγγελία για πιο επιθετική απολιγνιτοποίηση συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης της ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ για τη κατασκευή της μονάδας «Πτολεμαΐδα V». Ποιο μπορεί να είναι το βιώσιμο μέλλον της συγκεκριμένης επένδυσης στο νέο πλαίσιο πολιτικής;

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Το έχω ξαναπεί και το επαναλαμβάνω. Η επιλογή για κατασκευή της εν λόγω μονάδας, ενώ ήταν σαφές ότι η  Ευρώπη είχε εισέλθει σε μια μη αναστρέψιμη πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα ήταν εσφαλμένη, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων.
Ευθύνες γι’ αυτό έχουν όλα τα κόμματα.
Τώρα καλούμαστε να περιορίσουμε τις απώλειες για τη ΔΕΗ, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευση για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση, εφόσον δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η πορεία των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων.
Γι’ αυτό και από  «πετράδι του στέμματος» της ΔΕΗ έχουν γίνει πλέον βαρίδι, με οικονομικούς και περιβαλλοντικούς όρους.

Για το θέμα της «Πτολεμαΐδα V», λοιπόν, είμαστε σε συνεχή επαφή με τη διοίκηση της ΔΕΗ,  η οποία, εξετάζει  τα ρεαλιστικά σενάρια  για το μέλλον της επένδυσης. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς πρόκειται για εξαιρετικά σύνθετο θέμα, που αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του συνολικού business plan της επιχείρησης που θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του έτους.
Είναι πάντως σαφές ότι η  όποια λύση θα πρέπει να πληροί τον όρο της βιωσιμότητας -όπως σωστά αναφέρατε- και να λαμβάνει υπόψη την παρούσα κατάσταση του έργου.  Σε κάθε περίπτωση, η μονάδα δεν θα μείνει ημιτελής ή αναξιοποίητη.

- Όσον αφορά στη ΔΕΗ, ένας «πυλώνας» για την οικονομική ανάταξη της εταιρείας θα είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ; Θα υπάρξει μεταφορά παγίων του δικτύου σε ένα νέο εταιρικό σχήμα, υπάρχει διαδικασία πρόσληψης συμβούλων και σε ποιον ορίζοντα; Προς ποια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν από τη ΔΕΗ τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν;

Όλα αυτά τα θέματα θα τα εξετάσουμε σε συνεργασία με τις διοικήσεις της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις του συμβούλου που θα προσληφθεί, για να προσδιορίσει τόσο την ορθή αποτίμηση των παγίων της εταιρείας, όσο και τον τρόπο που θα αποσχιστούν από τη μητρική ΔΕΗ.

Το βέβαιο είναι ότι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ θα συμβάλει καίρια στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΗ, προσελκύοντας παράλληλα ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιτρέψουν τον κάτι παραπάνω από αναγκαίο εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής. Σημειώνω ότι το πενταετές σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,2 δις. ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων την ψηφιοποίηση του δικτύου μέσω της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών και συστημάτων τηλεμέτρησης.

Το παραπάνω κείμενο αποτελεί την δεύτερη ενότητα που της συνέντευξης του Yπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη που δόθηκε στο Worldenergynews.gr
Η συνέντευξη δόθηκε στον Παναγιώτη Μπουσμπουρέλη, διευθυντή του Worldenergynews.gr και η δημοσιογραφική επιμέλεια έγινε από τον αρχισυντάκτη Κώστα Δεληγιάννη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου