Από το capital.gr
Για τους διαχειριστές των δικτύων διανομής αερίου, όπως συμβαίνει και στο ηλεκτρικό ρεύμα, η απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων που ανακτώνται μέσα από τα τιμολόγια, είναι ρυθμιζόμενη, δηλαδή αποφασίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή.
Αυτήν την περίοδο λοιπόν οι διαχειριστές αφού υπέβαλαν τα στοιχεία για τις επενδύσεις τους αλλά και τον προγραμματισμό τους..
για το επόμενο διάστημα, αναμένουν την απόφαση της ΡΑΕ, προκειμένου να προχωρήσουν τα επενδυτικά τους προγράμματα.
Ωστόσο η φετινή απόφαση του ρυθμιστή έχει διπλή βαρύτητα αφού το WACC (weighted average cost of capital) που θα προσδιοριστεί, θα καθορίσει και την αποτίμηση των εταιρειών, που ως γνωστόν τελούν υπό αποκρατικοποίηση.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πηγές των εταιρειών διανομής, η εισήγηση που έχει προκρίνει η ΡΑΕ δημιουργεί σοβαρά εμπόδια, καθώς, πάντα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οδηγεί σε σημαντική υποανάκτηση των επενδύσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ σε όλες τις αγορές (και στην ελληνική μέχρι σήμερα) οι αποδόσεις των επενδύσεων στη διανομή ήταν μεγαλύτερες από εκείνες της μεταφοράς, το προτεινόμενο από τη ΡΑΕ WACC για τις εταιρείες διανομής είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο του ΔΕΣΦΑ. Η εισήγηση του ρυθμιστή, δημιουργεί δύο σοβαρά προβλήματα: το πρώτο αφορά στη συνέχιση των επενδυτικών προγραμμάτων.
Οι εταιρείες έχουν σε εξέλιξη εκτεταμένα επενδυτικά προγράμματα που μεταφράζονται σε επεκτάσεις του δικτύου διανομής και σε αύξηση του αριθμού των χρηστών, δηλαδή σε αύξηση των καταναλωτών που έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο.
Επομένως η υποανάκτηση των επενδύσεων, μέσω του χαμηλότερου WACC που προτείνει η ΡΑΕ αναμένεται να δημιουργήσει οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό των επενδύσεων και άρα του ρυθμού επέκτασης του δικτύου διανομής. Σημειώνεται ότι με τις επενδύσεις αυτές αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών και επομένως, το αυξημένο WACC δε συνεπάγεται αναγκαστικά αύξηση στα τέλη που πληρώνουν οι χρήστες.
Αυτό τουλάχιστον δείχνει και η μέχρι σήμερα πορεία των εταιρειών, που έχουν πετύχει μέσα από τις επενδύσεις και την αύξηση των χρηστών να μειώσουν τα τέλη διανομής.
Το δεύτερο σοβαρό πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές αφορά στην διαδικασία της αποκρατικοποίησης. Μέχρι τέλος του μήνα αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το νομοσχέδιο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, που θα ανοίγει το δρόμο για την πώληση των συμμετοχών του Δημοσίου τόσο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας όσο και στη ΔΕΠΑ Δικτύων.
Καθώς λοιπόν για τη δεύτερη εταιρεία, η αποτίμηση καθορίζεται κυρίως από τα αναμενόμενα έσοδα που θα έχει τα επόμενα χρόνια, η μείωση της απόδοσης WACC μεταφράζεται σε χαμηλότερη αποτίμηση και άρα μικρότερα προσδοκώμενα έσοδα. Το πρόβλημα αφορά στις τρεις εταιρείες ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ.
Ειδικά για την Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο καθώς η μικρότερη απόδοση δημιουργεί πρόβλημα και με το μεγάλο δανεισμό της εταιρείας, η οποία σημειώνεται ότι έχει λάβει σημαντικά δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και έχει μπροστά της το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα για επέκταση του δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας (σε πρώτη φάση σε Αν. Μακεδονία Θράκη, Στερεά, Κ. Μακεδονία)
Για τους διαχειριστές των δικτύων διανομής αερίου, όπως συμβαίνει και στο ηλεκτρικό ρεύμα, η απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων που ανακτώνται μέσα από τα τιμολόγια, είναι ρυθμιζόμενη, δηλαδή αποφασίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή.
Αυτήν την περίοδο λοιπόν οι διαχειριστές αφού υπέβαλαν τα στοιχεία για τις επενδύσεις τους αλλά και τον προγραμματισμό τους..
για το επόμενο διάστημα, αναμένουν την απόφαση της ΡΑΕ, προκειμένου να προχωρήσουν τα επενδυτικά τους προγράμματα.
Ωστόσο η φετινή απόφαση του ρυθμιστή έχει διπλή βαρύτητα αφού το WACC (weighted average cost of capital) που θα προσδιοριστεί, θα καθορίσει και την αποτίμηση των εταιρειών, που ως γνωστόν τελούν υπό αποκρατικοποίηση.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πηγές των εταιρειών διανομής, η εισήγηση που έχει προκρίνει η ΡΑΕ δημιουργεί σοβαρά εμπόδια, καθώς, πάντα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οδηγεί σε σημαντική υποανάκτηση των επενδύσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ σε όλες τις αγορές (και στην ελληνική μέχρι σήμερα) οι αποδόσεις των επενδύσεων στη διανομή ήταν μεγαλύτερες από εκείνες της μεταφοράς, το προτεινόμενο από τη ΡΑΕ WACC για τις εταιρείες διανομής είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο του ΔΕΣΦΑ. Η εισήγηση του ρυθμιστή, δημιουργεί δύο σοβαρά προβλήματα: το πρώτο αφορά στη συνέχιση των επενδυτικών προγραμμάτων.
Οι εταιρείες έχουν σε εξέλιξη εκτεταμένα επενδυτικά προγράμματα που μεταφράζονται σε επεκτάσεις του δικτύου διανομής και σε αύξηση του αριθμού των χρηστών, δηλαδή σε αύξηση των καταναλωτών που έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο.
Επομένως η υποανάκτηση των επενδύσεων, μέσω του χαμηλότερου WACC που προτείνει η ΡΑΕ αναμένεται να δημιουργήσει οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό των επενδύσεων και άρα του ρυθμού επέκτασης του δικτύου διανομής. Σημειώνεται ότι με τις επενδύσεις αυτές αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών και επομένως, το αυξημένο WACC δε συνεπάγεται αναγκαστικά αύξηση στα τέλη που πληρώνουν οι χρήστες.
Αυτό τουλάχιστον δείχνει και η μέχρι σήμερα πορεία των εταιρειών, που έχουν πετύχει μέσα από τις επενδύσεις και την αύξηση των χρηστών να μειώσουν τα τέλη διανομής.
Το δεύτερο σοβαρό πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές αφορά στην διαδικασία της αποκρατικοποίησης. Μέχρι τέλος του μήνα αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το νομοσχέδιο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, που θα ανοίγει το δρόμο για την πώληση των συμμετοχών του Δημοσίου τόσο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας όσο και στη ΔΕΠΑ Δικτύων.
Καθώς λοιπόν για τη δεύτερη εταιρεία, η αποτίμηση καθορίζεται κυρίως από τα αναμενόμενα έσοδα που θα έχει τα επόμενα χρόνια, η μείωση της απόδοσης WACC μεταφράζεται σε χαμηλότερη αποτίμηση και άρα μικρότερα προσδοκώμενα έσοδα. Το πρόβλημα αφορά στις τρεις εταιρείες ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ.
Ειδικά για την Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο καθώς η μικρότερη απόδοση δημιουργεί πρόβλημα και με το μεγάλο δανεισμό της εταιρείας, η οποία σημειώνεται ότι έχει λάβει σημαντικά δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και έχει μπροστά της το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα για επέκταση του δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας (σε πρώτη φάση σε Αν. Μακεδονία Θράκη, Στερεά, Κ. Μακεδονία)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου