Από το politik.gr
To ράλι στις μετοχές της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ, αλλά και η σταθερότητα στις μετοχές των Lamda, ΟΛΠ, ΟΛΘ και ΕΥΔΑΠ αποτυπώνει τις υψηλές προσδοκίες των ξένων επενδυτών για τις ιδιωτικοποιήσεις με τη νέα πιο φιλική στην επιχειρηματικότητα κυβέρνηση.
Ως πρώην επενδυτικός τραπεζίτης, ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, γνωρίζει ότι για να προσελκυθούν νέα κεφάλαια στη χώρα, χρειάζονται προηγουμένως επιτυχημένες ιδιωτικοποιήσεις από τις οποίες ταυτόχρονα θα..
επωφεληθούν οι ξένοι επενδυτές. Τα νέα ορόσημα είναι πλέον οι υψηλές τιμές στις ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΕΛΠΕ, Αεροδρόμιο Αθηνών και ΔΕΠΑ.
Πριν από τις εκλογές, ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, Α. Ξενόφος, είχε ανακοινώσει τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων για το 2019 με προσδοκώμενο όφελος για το Δημόσιο ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Από τις προγραμματικές εξαγγελίες του πρωθυπουργού, ενδέχεται να ξεπεραστεί το ποσό εφόσον ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του 30% του Αερολιμένα Αθηνών, της ΔΕΠΑ, της πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και των Ελληνικών Πετρελαίων. Μέσα στη λίστα ωστόσο περιλαμβάνονται η πώληση του 11,35% της ΕΥΔΑΠ, διαδικασία η οποία θα ξεκινήσει εντός του 2020.
ΔΕΗ – ΔΕΔΔΗΕ: Το σχέδιο διάσωσης, η Γαλλική EDF κι ο άγνωστος Χ
Μετά τις ανακοινώσεις του σχεδίου διάσωσης της ΔΕΗ, η μετοχή σημείωσε συνολικά απόδοση 32% μέσα σε μια εβδομάδα, καθώς οι επενδυτές διαβλέπουν ότι με την πώληση ποσοστού της εταιρείας Δικτύων, υπολογίζεται ότι η εταιρεία θα εισπράξει ένα ποσό περί τα 700-800 εκατ. ευρώ.
Το ποσό δεν θα λύσει το διαρθρωτικό πρόβλημα της ΔΕΗ (υψηλό κόστος για τους ρύπους, υψηλό εργασιακό κόστος), αλλά θα επαναφέρει στην εταιρεία μια ρευστότητα με την οποία θα διαχειριστεί καλύτερα την οικονομική κατάστασή της. Η δεύτερη και σημαντική πηγή εσόδων είναι η τιτλοποίηση οφειλών προς τη ΔΕΗ, μια διαδικασία από την οποία θα αντλήσει ένα ποσό περί τα 300 εκατ. ευρώ.
Όπως είπε ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, προς το παρόν κανείς από τους ιδιώτες επενδυτές δεν θα ήταν σε θέση να επενδύσει στη ΔΕΗ, γι’ αυτό και επελέγη η λύση του ΔΕΔΔΗΕ και όχι ενός καλαθιού μονάδων με διαφορετικό καύσιμο.
Ο τρίτος, όμως, πυλώνας για τη διάσωση της ΔΕΗ είναι το σταμάτημα της «αιμορραγίας» της με τις δημοπρασίες, καθώς η εταιρεία πωλεί φθηνά προς τους παρόχους, οι οποίοι στη συνέχεια την ανταγωνίζονται αποσπώντας της πελάτες σε όλα τα τιμολόγια. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε δεύτερη φάση θα μπορούσε να διερευνηθεί το ενδιαφέρον ξένων ομίλων για τη ΔΕΗ, με τη γαλλική EDF να έχει προβάδισμα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η πώληση του ΔΕΔΔΗΕ εξεταζόταν από την προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ (κ. Παναγιωτάκης) και τον πρώην υπουργό, Γ. Σταθάκη, αλλά διεκόπη όταν επισημάνθηκε στον κ. Παναγιωτάκη ότι δεν έχει τη νομιμοποίηση.
Στη μετοχή της ΔΕΗ, όμως, εντοπίζονται και χαρτοφυλάκια τα οποία ενδεχομένως θα μπορούσαν να κάνουν την έκπληξη, όταν ξεκινήσει η συζήτηση για τον στρατηγικό επενδυτή στη ΔΕΗ.
ΕΛΠΕ: Στόχος το υψηλό τίμημα για Paneuropean και Δημόσιο
Η ανακοίνωση της ιδιωτικοποίησης χαιρετίστηκε με σημαντική άνοδο της μετοχής, η οποία πέρασε τα 9 ευρώ. Σε πρώτη φάση, η Paneuropean του ομίλου Λάτση θα αναλάβει πλήρως τη διοίκηση των ΕΛΠΕ με την τοποθέτηση δυο επιπλέον μελών, ενώ θα ξεκινήσει η οικονομική αναδιοργάνωση, με την ανακοίνωση νέας εθελούσιας εξόδου και την λήξη συμβάσεων της περιόδου 2015-2019.
Η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων, όμως, συνδέεται άμεσα και με τις συμβάσεις έρευνας υδρογονοανθράκων (Τotal, Exxon) καθώς θα αυξήσουν και το τίμημα της πώλησης. Αυτή τη φορά η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού θα είναι διαφορετική διότι τη διοίκηση της εταιρείας θα την έχει στέλεχος της Paneuropean, η οποία έχει κάθε συμφέρον να μεγιστοποιήσει την αξία της πώλησης.
Επιπλέον, η εταιρεία έχει να εισπράξει το τίμημα του 35% από την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, ποσό που επίσης θα επηρεάσει την πώληση. Οι σύμβουλοι πώλησης του Ταμείου, αλλά και το Ταμείο εκτιμά ότι, αυτή την φορά στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης δεν θα κατέλθουν μόνο οι όμιλοι εμπορευμάτων, αλλά θα προσέλθουν και ξένα διυλιστήρια.
ΕΥΔΑΠ: Αγώνα δρόμου κάνουν τα ξένα funds
Η όποια προσπάθεια έστω και μερικής ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ θα συναντήσει αντιδράσεις από το ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα καθώς οι εταιρείες ύδατος θεωρούνται στρατηγικής σημασίας, ως εκ τούτου, δεν συζητούνται. Όμως, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προς πώληση το 11,35% κι αυτό μόνο οι δανειστές θα μπορούσαν να το αλλάξουν. Εν τω μεταξύ το δικαίωμα της αποκλειστικής παροχής ύδρευσης και αποχεύτευσης λήγει το 2019.
Αλλαγές, επίσης, στην τιμολόγηση των υπηρεσιών που προσφέρει η ΕΥΔΑΠ θα επιφέρει η εφαρμογή́ της ΚΥΑ 135275 (αρ. 3, παρ.9), ΦΕΚ 1751/22.05.2017 «Έγκριση γενικών Κανόνων κοστολόγησης και Τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του».
Ακριβώς μετά τις ευρωεκλογές η συμπεριφορά της μετοχής της ΕΥΔΑΠ έγινε πιο σταθερή καθώς δεν έχει επιστρέψει σε τιμές κάτω των 7,35 -7,37 ευρώ. Οι σύμβουλοι πώλησης και το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσουν προς πώληση το 11,35%, όταν το Δημόσιο διαθέτει 50% και ο Αμερικανός επενδυτής κ. J. Paulson το 9,99%. Ο βαθμός συγκέντρωσης της μετοχής έχει κάνει ξένα funds να ψάχνουν εναγωνίως μετοχές είτε με οχλήσεις προς τον J. Paulson ή προς άλλους θεσμικούς επενδυτές.
ΟΛΠ – ΟΛΘ: Η Cosco επείγεται και ο Σαββίδης αποχωρεί;
Μήνυμα προς την Cosco έστειλε ήδη το Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να ξεκινήσει η συζήτηση για την έγκριση του master plan του ΟΛΠ, ύψους 600 εκατ. ευρώ. H Cosco επείγεται να επανακαταθέσει το σχέδιο εντός Αυγούστου, καθώς θέλει να προλάβει την αυξανόμενη ζήτηση για τις μεταφορές, αλλά και τη ζήτηση για τις τουριστικές υπηρεσίες.
Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η υπόθεση είναι πιο περίπλοκη, με δεδομένη την αντίθεση των ΗΠΑ στη συμμετοχή ενός ρωσικής επιρροής επιχειρηματία στο επενδυτικό σχήμα για το ΟΛΘ. Μέχρι το 2022, το σχήμα πρέπει να επενδύσει 180 εκατ. ευρώ. Ο κ. Σαββίδης δεν έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη της παρούσας κυβέρνησης, έτσι ήδη έχει σκεφθεί την αποχώρηση από το επενδυτικό σχήμα του Γερμανικού DIEP και της γαλλικής CMA. Εξάλλου, η απόσβεση της επένδυσης δεν είναι άμεση, κι αυτός είναι ένας πιθανός λόγος αποχώρησης του κ. Σαββίδη πέραν των πιέσεων που ασκούνται, κυρίως, από τις ΗΠΑ.
Του Γ. Σταφυλά
To ράλι στις μετοχές της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ, αλλά και η σταθερότητα στις μετοχές των Lamda, ΟΛΠ, ΟΛΘ και ΕΥΔΑΠ αποτυπώνει τις υψηλές προσδοκίες των ξένων επενδυτών για τις ιδιωτικοποιήσεις με τη νέα πιο φιλική στην επιχειρηματικότητα κυβέρνηση.
Ως πρώην επενδυτικός τραπεζίτης, ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, γνωρίζει ότι για να προσελκυθούν νέα κεφάλαια στη χώρα, χρειάζονται προηγουμένως επιτυχημένες ιδιωτικοποιήσεις από τις οποίες ταυτόχρονα θα..
επωφεληθούν οι ξένοι επενδυτές. Τα νέα ορόσημα είναι πλέον οι υψηλές τιμές στις ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΕΛΠΕ, Αεροδρόμιο Αθηνών και ΔΕΠΑ.
Πριν από τις εκλογές, ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, Α. Ξενόφος, είχε ανακοινώσει τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων για το 2019 με προσδοκώμενο όφελος για το Δημόσιο ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Από τις προγραμματικές εξαγγελίες του πρωθυπουργού, ενδέχεται να ξεπεραστεί το ποσό εφόσον ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του 30% του Αερολιμένα Αθηνών, της ΔΕΠΑ, της πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και των Ελληνικών Πετρελαίων. Μέσα στη λίστα ωστόσο περιλαμβάνονται η πώληση του 11,35% της ΕΥΔΑΠ, διαδικασία η οποία θα ξεκινήσει εντός του 2020.
ΔΕΗ – ΔΕΔΔΗΕ: Το σχέδιο διάσωσης, η Γαλλική EDF κι ο άγνωστος Χ
Μετά τις ανακοινώσεις του σχεδίου διάσωσης της ΔΕΗ, η μετοχή σημείωσε συνολικά απόδοση 32% μέσα σε μια εβδομάδα, καθώς οι επενδυτές διαβλέπουν ότι με την πώληση ποσοστού της εταιρείας Δικτύων, υπολογίζεται ότι η εταιρεία θα εισπράξει ένα ποσό περί τα 700-800 εκατ. ευρώ.
Το ποσό δεν θα λύσει το διαρθρωτικό πρόβλημα της ΔΕΗ (υψηλό κόστος για τους ρύπους, υψηλό εργασιακό κόστος), αλλά θα επαναφέρει στην εταιρεία μια ρευστότητα με την οποία θα διαχειριστεί καλύτερα την οικονομική κατάστασή της. Η δεύτερη και σημαντική πηγή εσόδων είναι η τιτλοποίηση οφειλών προς τη ΔΕΗ, μια διαδικασία από την οποία θα αντλήσει ένα ποσό περί τα 300 εκατ. ευρώ.
Όπως είπε ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, προς το παρόν κανείς από τους ιδιώτες επενδυτές δεν θα ήταν σε θέση να επενδύσει στη ΔΕΗ, γι’ αυτό και επελέγη η λύση του ΔΕΔΔΗΕ και όχι ενός καλαθιού μονάδων με διαφορετικό καύσιμο.
Ο τρίτος, όμως, πυλώνας για τη διάσωση της ΔΕΗ είναι το σταμάτημα της «αιμορραγίας» της με τις δημοπρασίες, καθώς η εταιρεία πωλεί φθηνά προς τους παρόχους, οι οποίοι στη συνέχεια την ανταγωνίζονται αποσπώντας της πελάτες σε όλα τα τιμολόγια. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε δεύτερη φάση θα μπορούσε να διερευνηθεί το ενδιαφέρον ξένων ομίλων για τη ΔΕΗ, με τη γαλλική EDF να έχει προβάδισμα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η πώληση του ΔΕΔΔΗΕ εξεταζόταν από την προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ (κ. Παναγιωτάκης) και τον πρώην υπουργό, Γ. Σταθάκη, αλλά διεκόπη όταν επισημάνθηκε στον κ. Παναγιωτάκη ότι δεν έχει τη νομιμοποίηση.
Στη μετοχή της ΔΕΗ, όμως, εντοπίζονται και χαρτοφυλάκια τα οποία ενδεχομένως θα μπορούσαν να κάνουν την έκπληξη, όταν ξεκινήσει η συζήτηση για τον στρατηγικό επενδυτή στη ΔΕΗ.
ΕΛΠΕ: Στόχος το υψηλό τίμημα για Paneuropean και Δημόσιο
Η ανακοίνωση της ιδιωτικοποίησης χαιρετίστηκε με σημαντική άνοδο της μετοχής, η οποία πέρασε τα 9 ευρώ. Σε πρώτη φάση, η Paneuropean του ομίλου Λάτση θα αναλάβει πλήρως τη διοίκηση των ΕΛΠΕ με την τοποθέτηση δυο επιπλέον μελών, ενώ θα ξεκινήσει η οικονομική αναδιοργάνωση, με την ανακοίνωση νέας εθελούσιας εξόδου και την λήξη συμβάσεων της περιόδου 2015-2019.
Η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων, όμως, συνδέεται άμεσα και με τις συμβάσεις έρευνας υδρογονοανθράκων (Τotal, Exxon) καθώς θα αυξήσουν και το τίμημα της πώλησης. Αυτή τη φορά η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού θα είναι διαφορετική διότι τη διοίκηση της εταιρείας θα την έχει στέλεχος της Paneuropean, η οποία έχει κάθε συμφέρον να μεγιστοποιήσει την αξία της πώλησης.
Επιπλέον, η εταιρεία έχει να εισπράξει το τίμημα του 35% από την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, ποσό που επίσης θα επηρεάσει την πώληση. Οι σύμβουλοι πώλησης του Ταμείου, αλλά και το Ταμείο εκτιμά ότι, αυτή την φορά στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης δεν θα κατέλθουν μόνο οι όμιλοι εμπορευμάτων, αλλά θα προσέλθουν και ξένα διυλιστήρια.
ΕΥΔΑΠ: Αγώνα δρόμου κάνουν τα ξένα funds
Η όποια προσπάθεια έστω και μερικής ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ θα συναντήσει αντιδράσεις από το ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα καθώς οι εταιρείες ύδατος θεωρούνται στρατηγικής σημασίας, ως εκ τούτου, δεν συζητούνται. Όμως, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προς πώληση το 11,35% κι αυτό μόνο οι δανειστές θα μπορούσαν να το αλλάξουν. Εν τω μεταξύ το δικαίωμα της αποκλειστικής παροχής ύδρευσης και αποχεύτευσης λήγει το 2019.
Αλλαγές, επίσης, στην τιμολόγηση των υπηρεσιών που προσφέρει η ΕΥΔΑΠ θα επιφέρει η εφαρμογή́ της ΚΥΑ 135275 (αρ. 3, παρ.9), ΦΕΚ 1751/22.05.2017 «Έγκριση γενικών Κανόνων κοστολόγησης και Τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του».
Ακριβώς μετά τις ευρωεκλογές η συμπεριφορά της μετοχής της ΕΥΔΑΠ έγινε πιο σταθερή καθώς δεν έχει επιστρέψει σε τιμές κάτω των 7,35 -7,37 ευρώ. Οι σύμβουλοι πώλησης και το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσουν προς πώληση το 11,35%, όταν το Δημόσιο διαθέτει 50% και ο Αμερικανός επενδυτής κ. J. Paulson το 9,99%. Ο βαθμός συγκέντρωσης της μετοχής έχει κάνει ξένα funds να ψάχνουν εναγωνίως μετοχές είτε με οχλήσεις προς τον J. Paulson ή προς άλλους θεσμικούς επενδυτές.
ΟΛΠ – ΟΛΘ: Η Cosco επείγεται και ο Σαββίδης αποχωρεί;
Μήνυμα προς την Cosco έστειλε ήδη το Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να ξεκινήσει η συζήτηση για την έγκριση του master plan του ΟΛΠ, ύψους 600 εκατ. ευρώ. H Cosco επείγεται να επανακαταθέσει το σχέδιο εντός Αυγούστου, καθώς θέλει να προλάβει την αυξανόμενη ζήτηση για τις μεταφορές, αλλά και τη ζήτηση για τις τουριστικές υπηρεσίες.
Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η υπόθεση είναι πιο περίπλοκη, με δεδομένη την αντίθεση των ΗΠΑ στη συμμετοχή ενός ρωσικής επιρροής επιχειρηματία στο επενδυτικό σχήμα για το ΟΛΘ. Μέχρι το 2022, το σχήμα πρέπει να επενδύσει 180 εκατ. ευρώ. Ο κ. Σαββίδης δεν έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη της παρούσας κυβέρνησης, έτσι ήδη έχει σκεφθεί την αποχώρηση από το επενδυτικό σχήμα του Γερμανικού DIEP και της γαλλικής CMA. Εξάλλου, η απόσβεση της επένδυσης δεν είναι άμεση, κι αυτός είναι ένας πιθανός λόγος αποχώρησης του κ. Σαββίδη πέραν των πιέσεων που ασκούνται, κυρίως, από τις ΗΠΑ.
Του Γ. Σταφυλά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου