Από το energypress.gr
Tα πιθανά σενάρια για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αρχίζει να εξετάζει το υπουργείο Ενέργειας, ένα από τα οποία αφορά και την παλαιά πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για μοντέλο Holding, κάτω από την οποία θα βρίσκονται τρεις θυγατρικές, μια στην εμπορία, μια στα δίκτυα, και μια στα διεθνή έργα.
Στη συνέχεια, ποσοστά των δύο πρώτων θα..
εκχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ η τρίτη θα παραμένει στο χαρτοφυλάκιο της holding, σε ένα μοντέλο μερικού και όχι πλήρους διαχωρισμού των παραπάνω δραστηριοτήτων, καθώς θα παραμένουν κάτω από μια εταιρεία συμμετοχών. Στα τέλη 2017, αρχές 2018 όταν είχε διατυπωθεί μια αντίστοιχη πρόταση από το ΤΑΙΠΕΔ, το σχέδιο προέβλεπε την διάθεση σε επενδυτή πλειοψηφικού ποσοστού στην εμπορική εταιρεία, και μειοψηφικού ποσοστού στην εταιρεία των δικτύων, με την τρίτη να ελέγχει τα διεθνή ενεργειακά έργα.
Σαν σκεπτικό, το παραπάνω σενάριο, έχει ουσιώδεις διαφορές από το νόμο που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση για split και δημιουργία της ΔΕΠΑ Εμπορίας, και της ΔΕΠΑ Υποδομών, από τις οποίες θα διατίθετο πλειοψηφικό πακέτο στην πρώτη και μειοψηφικό στη δεύτερη.
Το σενάριο της Holding προβλέπει την μερική, και όχι την πλήρη διάσπαση των παραπάνω δραστηριοτήτων από την ΔΕΠΑ, εν αντιθέσει με το νόμο που ψηφίστηκε στη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο, ο οποίος και υιοθέτησε τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εμπορίας από τα δίκτυα, δίχως αυτός να αποτελεί υποχρέωση από το μνημόνιο, και δίχως κάτι παρόμοιο να ισχύει σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών.
Το στίγμα πάντως των κυβερνητικών προθέσεων έδωσε με την χθεσινή του ομιλία στη Βουλή ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, το πλαίσιο αποκρατικοποίησης αλλάζει, προκειμένου αυτή να αποδώσει, και να είναι όσο το δυνατόν πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο.
Δίχως να αναμένονται άμεσα αποφάσεις, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η αναζήτηση ενός διαφορετικού "οχήματος" ιδιωτικοποίησης έναντι του μοντέλου που τελικά προέκρινε η προηγούμενη κυβέρνηση για τη δημιουργία των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, με εν συνεχεία πώληση μεριδίων τους.
Προς το παρόν, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει καταλήξει στο τελικό μοντέλο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι μελετώνται τα "συν" και τα "μείον" όλων των πιθανών σεναρίων, τα οποία συνοψίζονται στα παρακάτω :
Μοντέλο Holding, με τρεις θυγατρικές, και μερική ιδιωτικοποίηση των δύο πρώτων.
Πώληση του 65% της ΔΕΠΑ ως ενιαία επιχείρηση, και όχι σε κομμάτια, δηλαδή ξεχωριστή διάθεση ποσοστού της εμπορίας, και ξεχωριστή των υποδομών. Η οπτική αυτή στηρίζεται στην λογική ότι πρέπει να υπάρξουν καθαρές λύσεις, όχι όπως στον ΑΔΜΗΕ, αλλά όπως συνέβη με τον ΔΕΣΦΑ.
Πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφικού της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Εκκρεμεί η συνάντηση με την πλευρά Λάτση
Στο μεταξύ, καμία απολύτως απόφαση δεν έχει ληφθεί ούτε για τα ΕΛΠΕ, όπου προϋπόθεση είναι να προηγηθεί συνάντηση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με την Paneuropean, δηλαδή την πλευρά Λάτση, η οποία και αποτελεί το βασικό τους μέτοχο, με ποσοστό 45,5%.
Στην ομιλία του το Σάββατο ο Κ.Μητσοτάκης έκανε λόγο για προκήρυξη νέου διαγωνισμού στα ΕΛΠΕ, και το ερώτημα είναι κατά πόσο αυτός, θα έχει ή όχι τα ίδια χαρακτηριστικά που είχε ο προηγούμενος - ο οποίος και κατέληξε άγονος- δηλαδή την ταυτόχρονη πώληση ποσοστών από το Δημόσιο και τον όμιλο Λάτση.
Είναι άγνωστο κατά πόσο η Paneuropean, θα συμμετάσχει σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια πώλησης.
Εάν βέβαια αυτό δεν συμβεί, τότε γεννάται με την σειρά του το ερώτημα ποιος θα βρεθεί να αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου (35,5%), όταν την πλειοψηφία των μετοχών (45,5%), και άρα τον έλεγχο της εταιρείας, θα συνεχίσει να κατέχει η Paneuropean. Σε αυτή πάντα την περίπτωση, θα πρέπει είτε το ποσοστό του Δημοσίου να πουληθεί σε επενδυτές που θα τα βρουν με τον όμιλο Λάτση, είτε να γίνει μετοχοποίηση.
Tα πιθανά σενάρια για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αρχίζει να εξετάζει το υπουργείο Ενέργειας, ένα από τα οποία αφορά και την παλαιά πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για μοντέλο Holding, κάτω από την οποία θα βρίσκονται τρεις θυγατρικές, μια στην εμπορία, μια στα δίκτυα, και μια στα διεθνή έργα.
Στη συνέχεια, ποσοστά των δύο πρώτων θα..
εκχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ η τρίτη θα παραμένει στο χαρτοφυλάκιο της holding, σε ένα μοντέλο μερικού και όχι πλήρους διαχωρισμού των παραπάνω δραστηριοτήτων, καθώς θα παραμένουν κάτω από μια εταιρεία συμμετοχών. Στα τέλη 2017, αρχές 2018 όταν είχε διατυπωθεί μια αντίστοιχη πρόταση από το ΤΑΙΠΕΔ, το σχέδιο προέβλεπε την διάθεση σε επενδυτή πλειοψηφικού ποσοστού στην εμπορική εταιρεία, και μειοψηφικού ποσοστού στην εταιρεία των δικτύων, με την τρίτη να ελέγχει τα διεθνή ενεργειακά έργα.
Σαν σκεπτικό, το παραπάνω σενάριο, έχει ουσιώδεις διαφορές από το νόμο που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση για split και δημιουργία της ΔΕΠΑ Εμπορίας, και της ΔΕΠΑ Υποδομών, από τις οποίες θα διατίθετο πλειοψηφικό πακέτο στην πρώτη και μειοψηφικό στη δεύτερη.
Το σενάριο της Holding προβλέπει την μερική, και όχι την πλήρη διάσπαση των παραπάνω δραστηριοτήτων από την ΔΕΠΑ, εν αντιθέσει με το νόμο που ψηφίστηκε στη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο, ο οποίος και υιοθέτησε τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εμπορίας από τα δίκτυα, δίχως αυτός να αποτελεί υποχρέωση από το μνημόνιο, και δίχως κάτι παρόμοιο να ισχύει σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών.
Το στίγμα πάντως των κυβερνητικών προθέσεων έδωσε με την χθεσινή του ομιλία στη Βουλή ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, το πλαίσιο αποκρατικοποίησης αλλάζει, προκειμένου αυτή να αποδώσει, και να είναι όσο το δυνατόν πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο.
Δίχως να αναμένονται άμεσα αποφάσεις, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η αναζήτηση ενός διαφορετικού "οχήματος" ιδιωτικοποίησης έναντι του μοντέλου που τελικά προέκρινε η προηγούμενη κυβέρνηση για τη δημιουργία των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, με εν συνεχεία πώληση μεριδίων τους.
Προς το παρόν, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει καταλήξει στο τελικό μοντέλο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι μελετώνται τα "συν" και τα "μείον" όλων των πιθανών σεναρίων, τα οποία συνοψίζονται στα παρακάτω :
Μοντέλο Holding, με τρεις θυγατρικές, και μερική ιδιωτικοποίηση των δύο πρώτων.
Πώληση του 65% της ΔΕΠΑ ως ενιαία επιχείρηση, και όχι σε κομμάτια, δηλαδή ξεχωριστή διάθεση ποσοστού της εμπορίας, και ξεχωριστή των υποδομών. Η οπτική αυτή στηρίζεται στην λογική ότι πρέπει να υπάρξουν καθαρές λύσεις, όχι όπως στον ΑΔΜΗΕ, αλλά όπως συνέβη με τον ΔΕΣΦΑ.
Πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφικού της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Εκκρεμεί η συνάντηση με την πλευρά Λάτση
Στο μεταξύ, καμία απολύτως απόφαση δεν έχει ληφθεί ούτε για τα ΕΛΠΕ, όπου προϋπόθεση είναι να προηγηθεί συνάντηση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με την Paneuropean, δηλαδή την πλευρά Λάτση, η οποία και αποτελεί το βασικό τους μέτοχο, με ποσοστό 45,5%.
Στην ομιλία του το Σάββατο ο Κ.Μητσοτάκης έκανε λόγο για προκήρυξη νέου διαγωνισμού στα ΕΛΠΕ, και το ερώτημα είναι κατά πόσο αυτός, θα έχει ή όχι τα ίδια χαρακτηριστικά που είχε ο προηγούμενος - ο οποίος και κατέληξε άγονος- δηλαδή την ταυτόχρονη πώληση ποσοστών από το Δημόσιο και τον όμιλο Λάτση.
Είναι άγνωστο κατά πόσο η Paneuropean, θα συμμετάσχει σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια πώλησης.
Εάν βέβαια αυτό δεν συμβεί, τότε γεννάται με την σειρά του το ερώτημα ποιος θα βρεθεί να αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου (35,5%), όταν την πλειοψηφία των μετοχών (45,5%), και άρα τον έλεγχο της εταιρείας, θα συνεχίσει να κατέχει η Paneuropean. Σε αυτή πάντα την περίπτωση, θα πρέπει είτε το ποσοστό του Δημοσίου να πουληθεί σε επενδυτές που θα τα βρουν με τον όμιλο Λάτση, είτε να γίνει μετοχοποίηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου