Από το gsee.gr
Την έντονη αντίδρασή της για τη λήξη της τεχνικής βοήθειας και το κλείσιμο του γραφείου του ΙLO στην Ελλάδα εκφράζει η ΓΣΕΕ στην Υπουργό Εργασίας με επιστολή που απέστειλε, μετά την επίσημη ενημέρωση που είχε η Συνομοσπονδία από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Με την επιστολή της η Συνομοσπονδία ζητά από το Υπουργείο Εργασίας, να επανεξετάσει την άρνηση της Ελλάδας για συνέχιση ..
της τεχνικής βοήθειας από το ILO, με δεδομένο ότι είναι ο μόνος διεθνής οργανισμός με εμπειρογνωμοσύνη στα θέματα της εργασίας που διασφαλίζει με την παρουσία του το θεσμικό τριμερή κοινωνικό διάλογο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου ο ρόλος, η εμπειρία και η παρουσία του ILO θα ήταν πολύτιμες είναι το εύρος της αδήλωτης εργασίας και οι συνθήκες αναγκαστικής εργασίας (δουλείας) στον αγροτικό τομέα, γεγονότα για τα οποία η Ελλάδα καταδικάσθηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Για τα θέματα αυτά, η ΓΣΕΕ έχει ζητήσει επανειλημμένα τη σύγκληση των (συν)αρμοδίων Τμημάτων του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (Αδήλωτης Εργασίας, ΣΚΕΕΕ, ΣΥΑΕ) αλλά το αίτημά της δεν έχει γίνει δεκτό. Σημειώνεται ότι η ΓΣΕΕ, πέραν του Υπουργείου Εργασίας, έχει ήδη αποστείλει στο ILO την από 5-9-2018 Αναφορά των 164 πυρόπληκτων εργατών γης στη Ν. Μανωλάδα Ηλείας, υπόθεση για την οποία έγινε γνωστό ότι δόθηκε παραγγελία από την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και για τη διερεύνηση ρατσιστικού κινήτρου.
Θεωρούμε εσφαλμένη την επιλογή της ελληνικής Κυβέρνησης να συνεργήσει με διεθνείς οργανισμούς ή άλλους φορείς, που δεν έχουν ούτε τα εχέγγυα γνώσης του πεδίου των εργασιακών δικαιωμάτων, ούτε τη θεσμική ευθύνη διασφάλισης της τριμερούς δομής του απαιτούμενου κοινωνικού διαλόγου.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
H επιστολή προς την Υπουργό εργασίας
Προς
Την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
κα Ε. Αχτσιόγλου
Κοινοποίηση:
ΣΕΒ, Πρόεδρο κ. Θ. Φέσσα
ΓΣΕΒΕΕ, Πρόεδρο, κ. Γ. Καββαθά
ΕΣΕΕ, Πρόεδρο, κ. Β. Κορκίδη
ΣΕΤΕ Πρόεδρο, κ. Γ. Ρέτσο
Θέμα: Διακοπή λειτουργίας Γραφείου Διασύνδεσης ILO στην Αθήνα
Κυρία Υπουργέ,
Με την από 5-10-2018 επιστολή του, ο Γενικός Διευθυντής του ILO, Guy Ryder ενημέρωσε τη ΓΣΕΕ για το κλείσιμο του Γραφείου του ILO στην Αθήνα. Η εξέλιξη αυτή όχι μόνο δεν μας ικανοποιεί, αλλά επιπλέον μας προβληματίζει ιδιαίτερα ως προς την επίσημη στάση της Ελλάδας απέναντι στον διεθνή αυτό Οργανισμό.
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, από την ένταξη της Ελλάδας, στο διεθνή μηχανισμό δανεισμού της το 2010 και την παγίδευσή του κόσμου της εργασίας σε επώδυνα και διαδοχικά μέτρα λιτότητας που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο και των τριών Μνημονίων και από την πρώτη ήδη προσφυγή της ΓΣΕΕ στον ελεγκτικό του μηχανισμό τον Ιούλιο του 2010, το ενδιαφέρον του ILO υπήρξε διαρκές και έμπρακτο. Κι αυτό όταν σε διεθνές επίπεδο, οι ασφυκτικοί όροι δανεισμού και ο ρόλος των διεθνών και ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών ήταν απροκάλυπτα και χωρίς αρμοδιότητα παρεμβατικός και περιοριστικός στο πεδίο των διεθνώς αναγνωρισμένων και προστατευμένων εργασιακών δικαιωμάτων, γεγονός που με θεσμικό θάρρος αποτυπώθηκε στην Έκθεση της Υψηλού Επιπέδου Αποστολής του 2011.
Παράλληλα με τις καταστατικές τριμερείς διαδικασίες και τον ελεγκτικό του ρόλο, το έμπρακτο θεσμικό ενδιαφέρον του ILO προς την Ελλάδα για την αποκατάσταση του αποδεδειγμένου ελλείμματος τριμερούς κοινωνικού διαλόγου καθόλη τη διάρκεια της κρίσης αποδείχθηκε και με την ίδρυση του Γραφείου Διασύνδεσης του ILO στην Αθήνα το 2013, γεγονός που ζητήσαμε και στηρίξαμε με επίσημες επιστολές όλοι οι εθνικοί κοινωνικοί εταίροι, με τη διεξαγωγή της Τριμερούς Συνάντησης Κορυφής στη Γενεύη τον Σεπτέμβριο του 2014, που οδήγησε στην κρίσιμη “Συμφωνία της Γενεύης”, με την παρουσία του στη διαμόρφωση της Κοινής Δήλωσης των εθνικών κοινωνικών εταίρων ύστερα από την ολοκλήρωση των διμερών Κοινών Δράσεων για την αποκατάσταση του κοινωνικού διαλόγου στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2015, καθώς και με την ανάληψη από το ILO το 2015 της ευθύνης τεχνικής βοήθειας σε νευραλγικά ζητήματα, όπως η αδήλωτη εργασία.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στην τεχνική βοήθεια για την αδήλωτη εργασία, όπως επισημαίνει η ΓΣΕΕ στην πρόσφατη επιστολή της για την πρόταση βράβευσης της αρμόδιας ομάδας του ILO, η παρουσία του ILO είναι αυτή που έχει οδηγήσει υποδειγματικά στην ενεργοποίηση διαδικασιών τριμερούς κοινωνικού διαλόγου, οι οποίες είναι σε εξέλιξη στο πλαίσιο υλοποίησης του Οδικού Χάρτη για την Αδήλωτη Εργασία έως τις 31-12-2019. Επισημαίνουμε μάλιστα, όπως προκύπτει και από τη δεύτερη φάση τεχνικής βοήθειας του ILO, ότι διανύεται η πιο απαιτητική φάση υλοποίησης του Οδικού Χάρτη καθώς οι δράσεις που είναι εκκρεμείς αφορούν στις ουσιαστικές ρυθμίσεις του εθνικού θεσμικού πλαισίου, όπου και τα τρία μέρη έχουμε ουσιώδεις διαφορές, ικανές να προσεγγισθούν μόνο μέσω ενός οργανωμένου και συνεπούς τριμερούς κοινωνικού διαλόγου. Από όσο δε έχουμε πληροφορηθεί, όχι επίσημα παρά τα ερωτήματά μας, έχετε ήδη προγραμματίσει τη διάθεση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ σε δράσεις του Οδικού Χάρτη για την αδήλωτη εργασία, στις οποίες οι εθνικοί κοινωνικοί εταίροι δεν έχουμε εμπλακεί, λόγω και της μη τεχνικής βοήθειας του ILO, η οποία επιβάλλει την τριμερή συμμετοχή.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου ο ρόλος, η εμπειρία και η παρουσία του ILO θα ήταν πολύτιμες είναι το εύρος της αδήλωτης εργασίας και οι συνθήκες αναγκαστικής εργασίας (δουλείας) στον αγροτικό τομέα και συνακόλουθα η διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού Επιθεώρησης της Εργασίας στον αγροτικό τομέα, γεγονότα για τα οποία η Ελλάδα καταδικάσθηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Για τα θέματα αυτά, η ΓΣΕΕ έχει ζητήσει επανειλημμένα τη σύγκληση των (συν)αρμοδίων Τμημάτων του ΑΣΕ (Αδήλωτης Εργασίας, ΣΚΕΕΕ, ΣΥΑΕ) αλλά το αίτημά της δεν έχει γίνει δεκτό.
Αδιαμφισβήτητα, εάν η ελληνική Κυβέρνηση επιθυμούσε την έμπρακτη αποκατάσταση του θεσμικού τριμερούς κοινωνικού διαλόγου για τις ανοιχτές προκλήσεις ενόψει της περιόδου αυξημένης επιτήρησης της χώρας, θα είχε επανέλθει στο αίτημά της για συνέχιση της τεχνικής βοήθειας του ILO δεδομένου ότι υπάρχει πληθώρα πεδίων στο θεσμικό πλαίσιο της εργασίας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που χρήζουν αντιμετώπισης κατά προτεραιότητα. Αντ’αυτού η ελληνική Κυβέρνηση επιλέγει να συνεργήσει προς τούτο με διεθνείς οργανισμούς ή άλλους φορείς, που δεν έχουν ούτε τα εχέγγυα γνώσης του πεδίου των εργασιακών δικαιωμάτων, ούτε και κυρίως τη θεσμική ευθύνη διασφάλισης της τριμερούς δομής του απαιτούμενου κοινωνικού διαλόγου.
Στη βάση όλων των παραπάνω και με την επιφύλαξη των θέσεων και των Προσφυγών της Συνομοσπονδίας στον ελεγκτικό μηχανισμό του ILO, η ΓΣΕΕ ζητά να επανεξετάσετε την άρνησή σας για συνέχιση της τεχνικής βοήθειας από το ILO, δεδομένου ότι είναι ο μόνος διεθνής οργανισμός με εμπειρογνωμοσύνη στα θέματα της εργασίας και διασφαλίζει με την παρουσία του τον θεσμικό τριμερή κοινωνικό διάλογο
Την έντονη αντίδρασή της για τη λήξη της τεχνικής βοήθειας και το κλείσιμο του γραφείου του ΙLO στην Ελλάδα εκφράζει η ΓΣΕΕ στην Υπουργό Εργασίας με επιστολή που απέστειλε, μετά την επίσημη ενημέρωση που είχε η Συνομοσπονδία από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Με την επιστολή της η Συνομοσπονδία ζητά από το Υπουργείο Εργασίας, να επανεξετάσει την άρνηση της Ελλάδας για συνέχιση ..
της τεχνικής βοήθειας από το ILO, με δεδομένο ότι είναι ο μόνος διεθνής οργανισμός με εμπειρογνωμοσύνη στα θέματα της εργασίας που διασφαλίζει με την παρουσία του το θεσμικό τριμερή κοινωνικό διάλογο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου ο ρόλος, η εμπειρία και η παρουσία του ILO θα ήταν πολύτιμες είναι το εύρος της αδήλωτης εργασίας και οι συνθήκες αναγκαστικής εργασίας (δουλείας) στον αγροτικό τομέα, γεγονότα για τα οποία η Ελλάδα καταδικάσθηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Για τα θέματα αυτά, η ΓΣΕΕ έχει ζητήσει επανειλημμένα τη σύγκληση των (συν)αρμοδίων Τμημάτων του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (Αδήλωτης Εργασίας, ΣΚΕΕΕ, ΣΥΑΕ) αλλά το αίτημά της δεν έχει γίνει δεκτό. Σημειώνεται ότι η ΓΣΕΕ, πέραν του Υπουργείου Εργασίας, έχει ήδη αποστείλει στο ILO την από 5-9-2018 Αναφορά των 164 πυρόπληκτων εργατών γης στη Ν. Μανωλάδα Ηλείας, υπόθεση για την οποία έγινε γνωστό ότι δόθηκε παραγγελία από την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και για τη διερεύνηση ρατσιστικού κινήτρου.
Θεωρούμε εσφαλμένη την επιλογή της ελληνικής Κυβέρνησης να συνεργήσει με διεθνείς οργανισμούς ή άλλους φορείς, που δεν έχουν ούτε τα εχέγγυα γνώσης του πεδίου των εργασιακών δικαιωμάτων, ούτε τη θεσμική ευθύνη διασφάλισης της τριμερούς δομής του απαιτούμενου κοινωνικού διαλόγου.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
H επιστολή προς την Υπουργό εργασίας
Προς
Την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
κα Ε. Αχτσιόγλου
Κοινοποίηση:
ΣΕΒ, Πρόεδρο κ. Θ. Φέσσα
ΓΣΕΒΕΕ, Πρόεδρο, κ. Γ. Καββαθά
ΕΣΕΕ, Πρόεδρο, κ. Β. Κορκίδη
ΣΕΤΕ Πρόεδρο, κ. Γ. Ρέτσο
Θέμα: Διακοπή λειτουργίας Γραφείου Διασύνδεσης ILO στην Αθήνα
Κυρία Υπουργέ,
Με την από 5-10-2018 επιστολή του, ο Γενικός Διευθυντής του ILO, Guy Ryder ενημέρωσε τη ΓΣΕΕ για το κλείσιμο του Γραφείου του ILO στην Αθήνα. Η εξέλιξη αυτή όχι μόνο δεν μας ικανοποιεί, αλλά επιπλέον μας προβληματίζει ιδιαίτερα ως προς την επίσημη στάση της Ελλάδας απέναντι στον διεθνή αυτό Οργανισμό.
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, από την ένταξη της Ελλάδας, στο διεθνή μηχανισμό δανεισμού της το 2010 και την παγίδευσή του κόσμου της εργασίας σε επώδυνα και διαδοχικά μέτρα λιτότητας που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο και των τριών Μνημονίων και από την πρώτη ήδη προσφυγή της ΓΣΕΕ στον ελεγκτικό του μηχανισμό τον Ιούλιο του 2010, το ενδιαφέρον του ILO υπήρξε διαρκές και έμπρακτο. Κι αυτό όταν σε διεθνές επίπεδο, οι ασφυκτικοί όροι δανεισμού και ο ρόλος των διεθνών και ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών ήταν απροκάλυπτα και χωρίς αρμοδιότητα παρεμβατικός και περιοριστικός στο πεδίο των διεθνώς αναγνωρισμένων και προστατευμένων εργασιακών δικαιωμάτων, γεγονός που με θεσμικό θάρρος αποτυπώθηκε στην Έκθεση της Υψηλού Επιπέδου Αποστολής του 2011.
Παράλληλα με τις καταστατικές τριμερείς διαδικασίες και τον ελεγκτικό του ρόλο, το έμπρακτο θεσμικό ενδιαφέρον του ILO προς την Ελλάδα για την αποκατάσταση του αποδεδειγμένου ελλείμματος τριμερούς κοινωνικού διαλόγου καθόλη τη διάρκεια της κρίσης αποδείχθηκε και με την ίδρυση του Γραφείου Διασύνδεσης του ILO στην Αθήνα το 2013, γεγονός που ζητήσαμε και στηρίξαμε με επίσημες επιστολές όλοι οι εθνικοί κοινωνικοί εταίροι, με τη διεξαγωγή της Τριμερούς Συνάντησης Κορυφής στη Γενεύη τον Σεπτέμβριο του 2014, που οδήγησε στην κρίσιμη “Συμφωνία της Γενεύης”, με την παρουσία του στη διαμόρφωση της Κοινής Δήλωσης των εθνικών κοινωνικών εταίρων ύστερα από την ολοκλήρωση των διμερών Κοινών Δράσεων για την αποκατάσταση του κοινωνικού διαλόγου στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2015, καθώς και με την ανάληψη από το ILO το 2015 της ευθύνης τεχνικής βοήθειας σε νευραλγικά ζητήματα, όπως η αδήλωτη εργασία.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στην τεχνική βοήθεια για την αδήλωτη εργασία, όπως επισημαίνει η ΓΣΕΕ στην πρόσφατη επιστολή της για την πρόταση βράβευσης της αρμόδιας ομάδας του ILO, η παρουσία του ILO είναι αυτή που έχει οδηγήσει υποδειγματικά στην ενεργοποίηση διαδικασιών τριμερούς κοινωνικού διαλόγου, οι οποίες είναι σε εξέλιξη στο πλαίσιο υλοποίησης του Οδικού Χάρτη για την Αδήλωτη Εργασία έως τις 31-12-2019. Επισημαίνουμε μάλιστα, όπως προκύπτει και από τη δεύτερη φάση τεχνικής βοήθειας του ILO, ότι διανύεται η πιο απαιτητική φάση υλοποίησης του Οδικού Χάρτη καθώς οι δράσεις που είναι εκκρεμείς αφορούν στις ουσιαστικές ρυθμίσεις του εθνικού θεσμικού πλαισίου, όπου και τα τρία μέρη έχουμε ουσιώδεις διαφορές, ικανές να προσεγγισθούν μόνο μέσω ενός οργανωμένου και συνεπούς τριμερούς κοινωνικού διαλόγου. Από όσο δε έχουμε πληροφορηθεί, όχι επίσημα παρά τα ερωτήματά μας, έχετε ήδη προγραμματίσει τη διάθεση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ σε δράσεις του Οδικού Χάρτη για την αδήλωτη εργασία, στις οποίες οι εθνικοί κοινωνικοί εταίροι δεν έχουμε εμπλακεί, λόγω και της μη τεχνικής βοήθειας του ILO, η οποία επιβάλλει την τριμερή συμμετοχή.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου ο ρόλος, η εμπειρία και η παρουσία του ILO θα ήταν πολύτιμες είναι το εύρος της αδήλωτης εργασίας και οι συνθήκες αναγκαστικής εργασίας (δουλείας) στον αγροτικό τομέα και συνακόλουθα η διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού Επιθεώρησης της Εργασίας στον αγροτικό τομέα, γεγονότα για τα οποία η Ελλάδα καταδικάσθηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Για τα θέματα αυτά, η ΓΣΕΕ έχει ζητήσει επανειλημμένα τη σύγκληση των (συν)αρμοδίων Τμημάτων του ΑΣΕ (Αδήλωτης Εργασίας, ΣΚΕΕΕ, ΣΥΑΕ) αλλά το αίτημά της δεν έχει γίνει δεκτό.
Αδιαμφισβήτητα, εάν η ελληνική Κυβέρνηση επιθυμούσε την έμπρακτη αποκατάσταση του θεσμικού τριμερούς κοινωνικού διαλόγου για τις ανοιχτές προκλήσεις ενόψει της περιόδου αυξημένης επιτήρησης της χώρας, θα είχε επανέλθει στο αίτημά της για συνέχιση της τεχνικής βοήθειας του ILO δεδομένου ότι υπάρχει πληθώρα πεδίων στο θεσμικό πλαίσιο της εργασίας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που χρήζουν αντιμετώπισης κατά προτεραιότητα. Αντ’αυτού η ελληνική Κυβέρνηση επιλέγει να συνεργήσει προς τούτο με διεθνείς οργανισμούς ή άλλους φορείς, που δεν έχουν ούτε τα εχέγγυα γνώσης του πεδίου των εργασιακών δικαιωμάτων, ούτε και κυρίως τη θεσμική ευθύνη διασφάλισης της τριμερούς δομής του απαιτούμενου κοινωνικού διαλόγου.
Στη βάση όλων των παραπάνω και με την επιφύλαξη των θέσεων και των Προσφυγών της Συνομοσπονδίας στον ελεγκτικό μηχανισμό του ILO, η ΓΣΕΕ ζητά να επανεξετάσετε την άρνησή σας για συνέχιση της τεχνικής βοήθειας από το ILO, δεδομένου ότι είναι ο μόνος διεθνής οργανισμός με εμπειρογνωμοσύνη στα θέματα της εργασίας και διασφαλίζει με την παρουσία του τον θεσμικό τριμερή κοινωνικό διάλογο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου