Από το worldenergynews.gr
Την έκταση του λαθρεμπορίου καυσίμων και επομένως το μέγεθος της απώλειας εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο αποτυπώνουν οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κ. Ρομπέρτο Καραχάννα της ΕΚΟ ΑΒΕΕ.
Ο κ. Καραχάννας επισήμανε κατά τη διάρκεια χθεσινής (8/10) εκδήλωσης πως, κάνοντας την αναγωγή στο σύνολο της αγοράς των στοιχείων που εξέδωσε η Αρχή στα τέλη Σεπτεμβρίου, σχετικά με τους ελέγχους που διενεργήθηκαν..
πανελλαδικά από τις αρχές του έτους μέχρι τον Αύγουστο του 2018, προκύπτει πως το ετήσιο κόστος του λαθρεμπορίου στα κρατικά ταμεία αγγίζει έως και τα 255 εκατ. ευρώ.
«Τα στοιχεία αυτά δίνουν μία επίσημη μαρτυρία για το τι συμβαίνει στην αγορά», πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Σύμφωνα με αυτά, από τους ποιοτικούς ελέγχους προέκυψε ένα ποσοστό 10% μη κανονικών δειγμάτων (στην πλειονότητά τους πετρελαίου κίνησης), από το οποίο το 89,5% αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις, δηλαδή κρούσματα λαθρεμπορίου.
Επομένως, αν αυτό το ποσοστό αναχθεί στο συνολικό όγκο πωλήσεων στην εγχώρια αγορά και ληφθεί υπόψη πως οι επιτήδειοι κατά κανόνα πωλούν για πετρέλαιο κίνησης πετρέλαιο ναυτιλίας, αφού το δεύτερο είναι αφορολόγητο, σημαίνει πως το Δημόσιο χάνει ετησίως 255 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση που το λαθρεμπόριο περιορίζεται μόνο στο ντίζελ κίνησης (θεωρώντας πως το φαινόμενο δεν «αγγίζει» τις βενζίνες), η απώλεια εσόδων κατ’ έτος αγγίζει τα 175 εκατ.
Ακόμη όμως και στο ενδεχόμενο που η νοθεία δεν γίνεται με πετρέλαιο ναυτιλίας αλλά πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο έχει μικρότερο ΕΦΚ, τότε το κράτος χάνει κάθε χρόνο 123 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Καραχάννα, η εγχώρια αγορά καυσίμων έχει συρρικνωθεί στο διάστημα 2010 - 2018 κατά 40% σε πωλήσεις, εν μέρει εξαιτίας της υψηλής φορολογίας που μαζί με το ΦΠΑ στις βενζίνες αγγίζει το 75% και στο πετρέλαιο θέρμανσης το 50 - 55%.
Μάλιστα, στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης, με δεδομένη την άνοδο των διεθνών τιμών του «μαύρου χρυσού» από τον περασμένο Μάιο, εκτίμησε πως η φετινή περίοδος διάθεσης θα ξεκινήσει με τιμές 7 - 8% υψηλότερες από το κλείσιμο της περσινής περιόδου, περίπου στα 1,14 ευρώ ανά λίτρο αν ξεκινούσε σήμερα η πώληση του καυσίμου.
Δυσοίωνες προοπτικές
Όσον αφορά την περαιτέρω πορεία του κλάδου, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ ανέφερε πως αυτή κάθε άλλο παρά ευοίωνη προοιωνίζεται, με δεδομένη τη συνέχιση της κρατικής πολιτικής των υψηλών φόρων και της απουσίας συστηματικών ελέγχων για την πάταξη της παραβατικότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως συμπλήρωσε, πλέον ήρθε να προστεθεί επίσης η εφαρμογή των κοινοτικών Οδηγιών για την εξοικονόμηση καυσίμων και την αύξηση ενεργειακής απόδοσης, την οποία η ελληνική πολιτεία επέλεξε να «μετακυλίσει» στις εταιρείες εμπορίας.
Κι αυτό τη στιγμή που ο κανόνας στην Ευρώπη είναι να μην αναλαμβάνουν τις σχετικές υποχρεώσεις οι εταιρείες.
Ακόμη χειρότερα, με την πολιτική μάλιστα της επιβολής προστίμων, στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι προβλεπόμενοι στόχοι.
«Αν ο ενεργειακός μετασχηματισμός συνεχίσει να υλοποιείται με την πολιτική των προστίμων, τότε είναι βέβαιο πως η επόμενη ημέρα του κλάδου δεν θα περιλαμβάνει τα μισά από τα υφιστάμενα μέλη του ΣΕΕΠΕ», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η εξαίρεση των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών προβλέπεται από την κοινοτική Οδηγία ως δυνατότητα των κρατών-μελών, αφού αυτές δεν έχουν άμεση και απευθείας σχέση με μεγάλο μέρος των τελικών καταναλωτών, καθώς παρεμβάλλονται άλλοι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως τα πρατήρια ή οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης.
Κατά συνέπεια, μέτρα και διαδικασίες καθεστώτων επιβολής δεν είναι εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά στον τομέα της εμπορίας καυσίμων.
Αντίθετα, στη χώρα μας το κράτος προχώρησε ακόμη παραπέρα αφού, αν τα ληφθέντα μέτρα εξοικονόμησης δεν καταφέρουν να επηρεάσουν τους καταναλωτές και δεν επιτευχθεί η σχεδιαζόμενη εξοικονόμηση, θα επιβάλλει σοβαρά πρόστιμα με τη μορφή του ονομαζόμενου «Κόστους
Συμμόρφωσης» στις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών: Σύμφωνα με τη σχετική Υ.Α., το κόστος συμμόρφωσης για τους Υπόχρεους των Καθεστώτων Επιβολής ανέρχεται στα 500.000€ ανά ktoe, ανεβάζοντας τις συνολικές υποχρεώσεις του Κλάδου στα 102.000.000€ για την τετραετία 2017-2020.
Επομένως, η αναμενόμενη αδυναμία επίτευξης των στόχων εξοικονόμησης ενέργειας από τις Εταιρίες του Κλάδου, θα δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα που, πιθανά, να καταστήσουν ορισμένες από αυτές μη βιώσιμες, με άμεση συνέπεια την απώλεια θέσεων εργασίας.
Απαραίτητοι οι συστηματικοί έλεγχοι της αγοράς
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, τα αιτήματα του Συνδέσμου προς την πολιτεία μπορούν να συνοψισθούν κατ’ αρχάς στην εφαρμογή συστηματικού και αποτελεσματικού ελέγχου της αγοράς, ώστε να περιορισθούν τα φαινόμενα παραβατικότητας.
«Επίσης, αντί για την επιλογή των προστίμων, καλούμε την πολιτεία να σκεφτεί τη θέσπιση κινήτρων για την ενεργειακή αποδοτικότητα», πρόσθεσε.
Όσον αφορά την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, της νοθείας και των «πειραγμένων» αντλιών, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν ψηφισθεί ή έχουν εξαγγελθεί -αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα - και παράλληλα να ενισχυθούν κατάλληλα οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες.
Έτσι, για το σύστημα εισροών - εκροών, θα πρέπει μεταξύ άλλων να ολοκληρωθεί η απογραφή των δεξαμενών, προκειμένου να χορηγηθούν οι αριθμοί μητρώου των δεξαμενών και των μετρητών εκροής, αλλά και να εκδοθεί η υπουργικής απόφασης που αφορά στο σύστημα εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες, για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών που θα αποστέλλονται στην Γ.Γ.Π.Σ.
Παράλληλα, εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των λεπτομερειών για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και η διαδικασία αποστολής δεδομένων στην Γ.Γ.Π.Σ.
Επίσης, θα πρέπει να καταπολεμηθεί η παράνομη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ (60€/ΜΤ), το οποίο διοχετεύεται παράνομα στα πρατήρια, αντί για autogas (με υψηλό ΕΦΚ 430€/ΜΤ).
Την έκταση του λαθρεμπορίου καυσίμων και επομένως το μέγεθος της απώλειας εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο αποτυπώνουν οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κ. Ρομπέρτο Καραχάννα της ΕΚΟ ΑΒΕΕ.
Ο κ. Καραχάννας επισήμανε κατά τη διάρκεια χθεσινής (8/10) εκδήλωσης πως, κάνοντας την αναγωγή στο σύνολο της αγοράς των στοιχείων που εξέδωσε η Αρχή στα τέλη Σεπτεμβρίου, σχετικά με τους ελέγχους που διενεργήθηκαν..
πανελλαδικά από τις αρχές του έτους μέχρι τον Αύγουστο του 2018, προκύπτει πως το ετήσιο κόστος του λαθρεμπορίου στα κρατικά ταμεία αγγίζει έως και τα 255 εκατ. ευρώ.
«Τα στοιχεία αυτά δίνουν μία επίσημη μαρτυρία για το τι συμβαίνει στην αγορά», πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Σύμφωνα με αυτά, από τους ποιοτικούς ελέγχους προέκυψε ένα ποσοστό 10% μη κανονικών δειγμάτων (στην πλειονότητά τους πετρελαίου κίνησης), από το οποίο το 89,5% αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις, δηλαδή κρούσματα λαθρεμπορίου.
Επομένως, αν αυτό το ποσοστό αναχθεί στο συνολικό όγκο πωλήσεων στην εγχώρια αγορά και ληφθεί υπόψη πως οι επιτήδειοι κατά κανόνα πωλούν για πετρέλαιο κίνησης πετρέλαιο ναυτιλίας, αφού το δεύτερο είναι αφορολόγητο, σημαίνει πως το Δημόσιο χάνει ετησίως 255 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση που το λαθρεμπόριο περιορίζεται μόνο στο ντίζελ κίνησης (θεωρώντας πως το φαινόμενο δεν «αγγίζει» τις βενζίνες), η απώλεια εσόδων κατ’ έτος αγγίζει τα 175 εκατ.
Ακόμη όμως και στο ενδεχόμενο που η νοθεία δεν γίνεται με πετρέλαιο ναυτιλίας αλλά πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο έχει μικρότερο ΕΦΚ, τότε το κράτος χάνει κάθε χρόνο 123 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Καραχάννα, η εγχώρια αγορά καυσίμων έχει συρρικνωθεί στο διάστημα 2010 - 2018 κατά 40% σε πωλήσεις, εν μέρει εξαιτίας της υψηλής φορολογίας που μαζί με το ΦΠΑ στις βενζίνες αγγίζει το 75% και στο πετρέλαιο θέρμανσης το 50 - 55%.
Μάλιστα, στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης, με δεδομένη την άνοδο των διεθνών τιμών του «μαύρου χρυσού» από τον περασμένο Μάιο, εκτίμησε πως η φετινή περίοδος διάθεσης θα ξεκινήσει με τιμές 7 - 8% υψηλότερες από το κλείσιμο της περσινής περιόδου, περίπου στα 1,14 ευρώ ανά λίτρο αν ξεκινούσε σήμερα η πώληση του καυσίμου.
Δυσοίωνες προοπτικές
Όσον αφορά την περαιτέρω πορεία του κλάδου, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ ανέφερε πως αυτή κάθε άλλο παρά ευοίωνη προοιωνίζεται, με δεδομένη τη συνέχιση της κρατικής πολιτικής των υψηλών φόρων και της απουσίας συστηματικών ελέγχων για την πάταξη της παραβατικότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως συμπλήρωσε, πλέον ήρθε να προστεθεί επίσης η εφαρμογή των κοινοτικών Οδηγιών για την εξοικονόμηση καυσίμων και την αύξηση ενεργειακής απόδοσης, την οποία η ελληνική πολιτεία επέλεξε να «μετακυλίσει» στις εταιρείες εμπορίας.
Κι αυτό τη στιγμή που ο κανόνας στην Ευρώπη είναι να μην αναλαμβάνουν τις σχετικές υποχρεώσεις οι εταιρείες.
Ακόμη χειρότερα, με την πολιτική μάλιστα της επιβολής προστίμων, στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι προβλεπόμενοι στόχοι.
«Αν ο ενεργειακός μετασχηματισμός συνεχίσει να υλοποιείται με την πολιτική των προστίμων, τότε είναι βέβαιο πως η επόμενη ημέρα του κλάδου δεν θα περιλαμβάνει τα μισά από τα υφιστάμενα μέλη του ΣΕΕΠΕ», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η εξαίρεση των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών προβλέπεται από την κοινοτική Οδηγία ως δυνατότητα των κρατών-μελών, αφού αυτές δεν έχουν άμεση και απευθείας σχέση με μεγάλο μέρος των τελικών καταναλωτών, καθώς παρεμβάλλονται άλλοι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως τα πρατήρια ή οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης.
Κατά συνέπεια, μέτρα και διαδικασίες καθεστώτων επιβολής δεν είναι εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά στον τομέα της εμπορίας καυσίμων.
Αντίθετα, στη χώρα μας το κράτος προχώρησε ακόμη παραπέρα αφού, αν τα ληφθέντα μέτρα εξοικονόμησης δεν καταφέρουν να επηρεάσουν τους καταναλωτές και δεν επιτευχθεί η σχεδιαζόμενη εξοικονόμηση, θα επιβάλλει σοβαρά πρόστιμα με τη μορφή του ονομαζόμενου «Κόστους
Συμμόρφωσης» στις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών: Σύμφωνα με τη σχετική Υ.Α., το κόστος συμμόρφωσης για τους Υπόχρεους των Καθεστώτων Επιβολής ανέρχεται στα 500.000€ ανά ktoe, ανεβάζοντας τις συνολικές υποχρεώσεις του Κλάδου στα 102.000.000€ για την τετραετία 2017-2020.
Επομένως, η αναμενόμενη αδυναμία επίτευξης των στόχων εξοικονόμησης ενέργειας από τις Εταιρίες του Κλάδου, θα δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα που, πιθανά, να καταστήσουν ορισμένες από αυτές μη βιώσιμες, με άμεση συνέπεια την απώλεια θέσεων εργασίας.
Απαραίτητοι οι συστηματικοί έλεγχοι της αγοράς
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, τα αιτήματα του Συνδέσμου προς την πολιτεία μπορούν να συνοψισθούν κατ’ αρχάς στην εφαρμογή συστηματικού και αποτελεσματικού ελέγχου της αγοράς, ώστε να περιορισθούν τα φαινόμενα παραβατικότητας.
«Επίσης, αντί για την επιλογή των προστίμων, καλούμε την πολιτεία να σκεφτεί τη θέσπιση κινήτρων για την ενεργειακή αποδοτικότητα», πρόσθεσε.
Όσον αφορά την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, της νοθείας και των «πειραγμένων» αντλιών, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν ψηφισθεί ή έχουν εξαγγελθεί -αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα - και παράλληλα να ενισχυθούν κατάλληλα οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες.
Έτσι, για το σύστημα εισροών - εκροών, θα πρέπει μεταξύ άλλων να ολοκληρωθεί η απογραφή των δεξαμενών, προκειμένου να χορηγηθούν οι αριθμοί μητρώου των δεξαμενών και των μετρητών εκροής, αλλά και να εκδοθεί η υπουργικής απόφασης που αφορά στο σύστημα εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες, για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών που θα αποστέλλονται στην Γ.Γ.Π.Σ.
Παράλληλα, εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των λεπτομερειών για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και η διαδικασία αποστολής δεδομένων στην Γ.Γ.Π.Σ.
Επίσης, θα πρέπει να καταπολεμηθεί η παράνομη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ (60€/ΜΤ), το οποίο διοχετεύεται παράνομα στα πρατήρια, αντί για autogas (με υψηλό ΕΦΚ 430€/ΜΤ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου