Από το worldenergynews.gr
Για το τέλος Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου αναβάλλεται, για ακόμα μια φορά, η πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας με το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής). Αιτία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι η καθυστέρηση σε τεχνικές μετατροπές στο γεωτρύπανο, ώστε να είναι κατάλληλο για γεωτρήσεις με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζονται στην περιοχή , όπως οι πολύ ψηλές πιέσεις ..
σε στρώματα της γεώτρησης, που απαιτούν πρόσθετα συστήματα στα γεωτρύπανα. Να σημειωθεί ότι ανάλογες προσθήκες έγιναν και στα γεωτρύπανα που χρησιμοποίησαν οι TOTAL και Eni στις γεωτρήσεις τους σε στόχους στην κυπριακή ΑΟΖ.
Ωστόσο, εύλογο είναι το συμπέρασμα ότι η κίνηση αυτή συνδέεται απόλυτα και με τις αναμενόμενες εξελίξεις στο Κυπριακό.
Ανεξάρτητα όμως από τους λόγους της νέας αναβολής, είναι φανερό ότι η τουρκική γεώτρηση συμπίπτει χρονικά με την έναρξη των γεωτρήσεων των ExxonMobil – Qatar Petroleum στο τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ, γεγονός που έχει τις δικές του πολιτικές, και όχι μόνο, προεκτάσεις, σύμφωνα με τον Φιλελεύθερο
Το γεγονός ότι το Fatih, το οποίο αποκτήθηκε από την Τουρκία τον περασμένο Φεβρουάριο και μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Αττάλειας στις αρχές Ιουνίου, ενώ θα είναι έτοιμο για γεώτρηση στις αρχές Νοεμβρίου –παρά τις δηλώσεις ανώτατων αξιωματούχων της Τουρκίας ότι θα ξεκινούσε αρχικά τον Ιούλιο, μετά τον Αύγουστο και μετά τον Σεπτέμβριο–, δείχνει ότι πολλές κινήσεις είχαν πολιτικά – επικοινωνιακά κίνητρα. Επίσης, το γεγονός ότι, με βάση τον προγραμματισμό για γεώτρηση τον Αύγουστο, έγιναν και όλες οι ρυθμίσεις για υπεργολαβίες. Γι’ αυτό και τα βοηθητικά σκάφη (τρία νορβηγικά και ένα ολλανδικό) έφτασαν από τα τέλη Ιουλίου, αρχές Αυγούστου στο λιμάνι της Αττάλειας, ενώ έγιναν και οι δοκιμές πτήσεων με ελικόπτερα κ.τ.λ. Το κόστος όλων των υπεργολαβιών, λόγω της καθυστέρησης στην έναρξη της γεώτρησης, ανεβάζει σημαντικά το κόστος της γεώτρησης, σε περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη οικονομικά για την Τουρκία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο «Φ», η τουρκική ΤΡΑΟ έχει συμφωνήσει με την «Azeri Drilling Company», με έδρα το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, η οποία θα αναλάβει τον τεχνικό έλεγχο της γεώτρησης και τεχνικά στελέχη τής εν λόγω εταιρείας βρίσκονται το τελευταίο δίμηνο στο γεωτρύπανο.
Η υπεράκτια υποστήριξη του «Fatih θα γίνει με τα υπό νορβηγική σημαία πλοία «Siem Sophia», «Siem Sasha» και «Siem Louisa». Πρόκειται για τρία πλοία της νορβηγικής εταιρείας «Siem Offshore», που έχει αναλάβει με συμβόλαιο υπεργολαβίας τις δύο πρώτες γεωτρήσεις. Πρόκειται για πλοιοκτήτρια εταιρεία που έχει εμπλοκή και σημαντικά συμφέροντα στην Κύπρο, αφού τρία και μάλιστα νεότευκτα από τα 41 πλοία που διαθέτει είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο και φέρουν σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Επίσης, στην Αττάλεια βρίσκονται ήδη και ολοκλήρωσαν τις δοκιμαστικές πτήσεις και τα δύο ελικόπτερα τύπου AW139, που εξασφάλισε η ΤΡΑΟ σε συμφωνία με την τουρκική εταιρεία ελικοπτέρων «KAA Air».
Οι σωλήνες-περιβλήματα της γεώτρησης που έφτασαν στο λιμάνι της Αττάλειας για να μεταφέρονται σταδιακά στο γεωτρύπανο μετά την έναρξη της γεώτρησης εξασφαλίστηκαν με συμφωνία της Τουρκικής Ανώνυμης Εταιρείας Πετρελαίου (ΤΡΑΟ) με την Tenaris (πολυεθνική, η μεγαλύτερη στον κόσμο στον τομέα με έδρα το Λουξεμβούργο). Η Tenaris είχε απευθυνθεί τo 2014 στην Κυβέρνηση ενδιαφερόμενη να δημιουργήσει στην Κύπρο μεγάλη βάση της για την Αν. Μεσόγειο, ωστόσο δεν επανήλθε, αν και ειδικοί της για εξυπηρέτηση γεωτρήσεων στην περιοχή έχουν ως βάση τους την Κύπρο.
Σημαντικές εξειδικευμένες τεχνικές υπεργολαβίες για τις γεωτρήσεις, όπως την προμήθεια των ρευστών γεώτρησης, την τεχνολογία κατεύθυνσης των γεωτρήσεων, τη θωράκιση της γεώτρησης κ.τ.λ., έχει αναλάβει ο αμερικανικός κολοσσός Schlumberger. H Schlumberger διαθέτει δική της βάση στην Κύπρο, για την οποία διεξήχθη το 2016 και αστυνομική ποινική έρευνα για μίζες μετά από καταγγελία στην Αστυνομία του δημάρχου Πάφου Φαίδωνα Φαίδωνος.
Οι κυριότερες μετατροπές στο γεωτρύπανο αφορούν ακριβώς στη συμβατότητά του με τα συστήματα γεώτρησης με πίεση 15.000 PSI της Schlumberger.
«Αλάνια-1» στα 4.600 μέτρα ο πρώτος στόχος
Όλα τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας θα γίνει στα ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας, στον στόχο «Αλάνια -1», όπως από μήνες είχε αποκαλύψει ο «Φ».
Όλα τα στοιχεία δείχνουν στόχο στα ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας και σε απόσταση 61 χιλιομέτρων από τις τουρκικές ακτές. Το βάθος νερού στο σημείο που θα γίνει η γεώτρηση είναι 2.500 μέτρα και το βάθος του στόχου κάτω από την επιφάνεια του νερού είναι 4.600 μέτρα (δηλαδή το συνολικό οριζόντιο βάθος του στόχου είναι στις 7.100 μέτρα).
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η γεώτρηση γίνεται με σκοπό την αναζήτηση όχι μόνο φυσικού αερίου, αλλά και με πιθανότητα για εύρεση πετρελαίου, αν και οι πιθανότητες είναι σχετικά πολύ περιορισμένες.
Για το τέλος Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου αναβάλλεται, για ακόμα μια φορά, η πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας με το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής). Αιτία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι η καθυστέρηση σε τεχνικές μετατροπές στο γεωτρύπανο, ώστε να είναι κατάλληλο για γεωτρήσεις με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζονται στην περιοχή , όπως οι πολύ ψηλές πιέσεις ..
σε στρώματα της γεώτρησης, που απαιτούν πρόσθετα συστήματα στα γεωτρύπανα. Να σημειωθεί ότι ανάλογες προσθήκες έγιναν και στα γεωτρύπανα που χρησιμοποίησαν οι TOTAL και Eni στις γεωτρήσεις τους σε στόχους στην κυπριακή ΑΟΖ.
Ωστόσο, εύλογο είναι το συμπέρασμα ότι η κίνηση αυτή συνδέεται απόλυτα και με τις αναμενόμενες εξελίξεις στο Κυπριακό.
Ανεξάρτητα όμως από τους λόγους της νέας αναβολής, είναι φανερό ότι η τουρκική γεώτρηση συμπίπτει χρονικά με την έναρξη των γεωτρήσεων των ExxonMobil – Qatar Petroleum στο τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ, γεγονός που έχει τις δικές του πολιτικές, και όχι μόνο, προεκτάσεις, σύμφωνα με τον Φιλελεύθερο
Το γεγονός ότι το Fatih, το οποίο αποκτήθηκε από την Τουρκία τον περασμένο Φεβρουάριο και μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Αττάλειας στις αρχές Ιουνίου, ενώ θα είναι έτοιμο για γεώτρηση στις αρχές Νοεμβρίου –παρά τις δηλώσεις ανώτατων αξιωματούχων της Τουρκίας ότι θα ξεκινούσε αρχικά τον Ιούλιο, μετά τον Αύγουστο και μετά τον Σεπτέμβριο–, δείχνει ότι πολλές κινήσεις είχαν πολιτικά – επικοινωνιακά κίνητρα. Επίσης, το γεγονός ότι, με βάση τον προγραμματισμό για γεώτρηση τον Αύγουστο, έγιναν και όλες οι ρυθμίσεις για υπεργολαβίες. Γι’ αυτό και τα βοηθητικά σκάφη (τρία νορβηγικά και ένα ολλανδικό) έφτασαν από τα τέλη Ιουλίου, αρχές Αυγούστου στο λιμάνι της Αττάλειας, ενώ έγιναν και οι δοκιμές πτήσεων με ελικόπτερα κ.τ.λ. Το κόστος όλων των υπεργολαβιών, λόγω της καθυστέρησης στην έναρξη της γεώτρησης, ανεβάζει σημαντικά το κόστος της γεώτρησης, σε περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη οικονομικά για την Τουρκία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο «Φ», η τουρκική ΤΡΑΟ έχει συμφωνήσει με την «Azeri Drilling Company», με έδρα το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, η οποία θα αναλάβει τον τεχνικό έλεγχο της γεώτρησης και τεχνικά στελέχη τής εν λόγω εταιρείας βρίσκονται το τελευταίο δίμηνο στο γεωτρύπανο.
Η υπεράκτια υποστήριξη του «Fatih θα γίνει με τα υπό νορβηγική σημαία πλοία «Siem Sophia», «Siem Sasha» και «Siem Louisa». Πρόκειται για τρία πλοία της νορβηγικής εταιρείας «Siem Offshore», που έχει αναλάβει με συμβόλαιο υπεργολαβίας τις δύο πρώτες γεωτρήσεις. Πρόκειται για πλοιοκτήτρια εταιρεία που έχει εμπλοκή και σημαντικά συμφέροντα στην Κύπρο, αφού τρία και μάλιστα νεότευκτα από τα 41 πλοία που διαθέτει είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο και φέρουν σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Επίσης, στην Αττάλεια βρίσκονται ήδη και ολοκλήρωσαν τις δοκιμαστικές πτήσεις και τα δύο ελικόπτερα τύπου AW139, που εξασφάλισε η ΤΡΑΟ σε συμφωνία με την τουρκική εταιρεία ελικοπτέρων «KAA Air».
Οι σωλήνες-περιβλήματα της γεώτρησης που έφτασαν στο λιμάνι της Αττάλειας για να μεταφέρονται σταδιακά στο γεωτρύπανο μετά την έναρξη της γεώτρησης εξασφαλίστηκαν με συμφωνία της Τουρκικής Ανώνυμης Εταιρείας Πετρελαίου (ΤΡΑΟ) με την Tenaris (πολυεθνική, η μεγαλύτερη στον κόσμο στον τομέα με έδρα το Λουξεμβούργο). Η Tenaris είχε απευθυνθεί τo 2014 στην Κυβέρνηση ενδιαφερόμενη να δημιουργήσει στην Κύπρο μεγάλη βάση της για την Αν. Μεσόγειο, ωστόσο δεν επανήλθε, αν και ειδικοί της για εξυπηρέτηση γεωτρήσεων στην περιοχή έχουν ως βάση τους την Κύπρο.
Σημαντικές εξειδικευμένες τεχνικές υπεργολαβίες για τις γεωτρήσεις, όπως την προμήθεια των ρευστών γεώτρησης, την τεχνολογία κατεύθυνσης των γεωτρήσεων, τη θωράκιση της γεώτρησης κ.τ.λ., έχει αναλάβει ο αμερικανικός κολοσσός Schlumberger. H Schlumberger διαθέτει δική της βάση στην Κύπρο, για την οποία διεξήχθη το 2016 και αστυνομική ποινική έρευνα για μίζες μετά από καταγγελία στην Αστυνομία του δημάρχου Πάφου Φαίδωνα Φαίδωνος.
Οι κυριότερες μετατροπές στο γεωτρύπανο αφορούν ακριβώς στη συμβατότητά του με τα συστήματα γεώτρησης με πίεση 15.000 PSI της Schlumberger.
«Αλάνια-1» στα 4.600 μέτρα ο πρώτος στόχος
Όλα τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας θα γίνει στα ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας, στον στόχο «Αλάνια -1», όπως από μήνες είχε αποκαλύψει ο «Φ».
Όλα τα στοιχεία δείχνουν στόχο στα ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας και σε απόσταση 61 χιλιομέτρων από τις τουρκικές ακτές. Το βάθος νερού στο σημείο που θα γίνει η γεώτρηση είναι 2.500 μέτρα και το βάθος του στόχου κάτω από την επιφάνεια του νερού είναι 4.600 μέτρα (δηλαδή το συνολικό οριζόντιο βάθος του στόχου είναι στις 7.100 μέτρα).
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η γεώτρηση γίνεται με σκοπό την αναζήτηση όχι μόνο φυσικού αερίου, αλλά και με πιθανότητα για εύρεση πετρελαίου, αν και οι πιθανότητες είναι σχετικά πολύ περιορισμένες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου