Από το worldenergynews.gr
«Φωτιά» έχουν πάρει στη χώρα μας τα υγρά καύσιμα, καθώς τη σταθερά ανοδική τάση των διεθνών τιμών του πετρελαίου που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, διαδέχθηκε από τις αρχές του μήνα η ακόμη πιο απότομη αύξηση, η οποία πυροδοτήθηκε σε πρώτη φάση από την ανακοίνωση των ΗΠΑ περί αποχώρησης από τη συμφωνία του 2015 για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, ενώ τα τελευταία 24ωρα ενισχύθηκε..
και από τις αμερικανικές αντιδράσεις για τις προεδρικές εκλογές στη Βενεζουέλα.
Ενδεικτικό είναι πως, την Παρασκευή 18 Μαΐου, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης (95 οκτ.) άγγιζε τα 1,624 ευρώ ανά λίτρο, ενώ του ντίζελ κίνησης τα 1,397 ευρώ ανά λίτρο.
Έτσι, μέσα σε δύο μόλις μήνες (και πιο συγκεκριμένα από τις 16 Μαρτίου) από τα 1,524 ευρώ ανά λίτρο, η βενζίνη έχει αυξηθεί κατά 6,5%, ενώ το ντίζελ κατά 7%, από τα 1,306 ευρώ ανά λίτρο.
Όσον αφορά τις επιμέρους τιμές ανά νομό, όπως είναι φυσικό τις πρώτες θέσεις σε υψηλότερη τιμή των καυσίμων καταλαμβάνουν τα νησιά, αφού π.χ. στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,84 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 1,77 ευρώ το λίτρο και στη Σάμο στα 1,74 ευρώ.
«Τσιμπημένες» είναι όμως οι τιμές και σε αρκετές ηπειρωτικές περιοχές, όπως για παράδειγμα στην Ευρυτανία, όπου η αμόλυβδη πωλείται στα 1,72 ευρώ ανά λίτρο.
Απίθανη μία υποχώρηση των τιμών
Οι διεθνείς εντάσεις κάθε άλλο παρά αναμένεται να αμβλυνθούν το επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς για παράδειγμα ήδη τα μηνύματα που φτάνουν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού υποδεικνύουν πως οι ΗΠΑ εξετάζουν ενεργά την επιβολή πετρελαϊκών κυρώσεων στη Βενεζουέλα.
Επομένως, είναι μάλλον απίθανο να επέλθει άμεσα μία αποκλιμάκωση των τιμών του «μαύρου χρυσού» και επομένως μία μείωση των τιμών των υγρών καυσίμων στην αντλία.
Πάντως, ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, οι ανοδικές τάσεις της παγκόσμιας αγοράς λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στη λιανική, λόγω της υπερφορολόγησης των καυσίμων.
Απόδειξη το γεγονός ότι, από τα 1,624 ευρώ ανά λίτρο που κόστιζε η αμόλυβδη την περασμένη Παρασκευή, το 63,21% (δηλαδή περίπου το 1 ευρώ) οφειλόταν σε φόρους και επιβαρύνσεις και μόλις το 36,79% στο κόστους του διυλιστηρίου και το κέρδος των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων.
Το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις χώρες με τις υψηλότερες τιμές υγρών καυσίμων στην Ευρώπη.
Έτσι, για παράδειγμα, ο Έλληνας οδηγός πληρώνει την 4η ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη, τη στιγμή που αν συγκριθούν οι τιμές χωρίς τους φόρους, το εγχώριο κόστος του καυσίμου κατατάσσει την Ελλάδα στην 11η θέση της Ε.Ε.
«Φωτιά» έχουν πάρει στη χώρα μας τα υγρά καύσιμα, καθώς τη σταθερά ανοδική τάση των διεθνών τιμών του πετρελαίου που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, διαδέχθηκε από τις αρχές του μήνα η ακόμη πιο απότομη αύξηση, η οποία πυροδοτήθηκε σε πρώτη φάση από την ανακοίνωση των ΗΠΑ περί αποχώρησης από τη συμφωνία του 2015 για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, ενώ τα τελευταία 24ωρα ενισχύθηκε..
και από τις αμερικανικές αντιδράσεις για τις προεδρικές εκλογές στη Βενεζουέλα.
Ενδεικτικό είναι πως, την Παρασκευή 18 Μαΐου, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης (95 οκτ.) άγγιζε τα 1,624 ευρώ ανά λίτρο, ενώ του ντίζελ κίνησης τα 1,397 ευρώ ανά λίτρο.
Έτσι, μέσα σε δύο μόλις μήνες (και πιο συγκεκριμένα από τις 16 Μαρτίου) από τα 1,524 ευρώ ανά λίτρο, η βενζίνη έχει αυξηθεί κατά 6,5%, ενώ το ντίζελ κατά 7%, από τα 1,306 ευρώ ανά λίτρο.
Όσον αφορά τις επιμέρους τιμές ανά νομό, όπως είναι φυσικό τις πρώτες θέσεις σε υψηλότερη τιμή των καυσίμων καταλαμβάνουν τα νησιά, αφού π.χ. στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,84 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 1,77 ευρώ το λίτρο και στη Σάμο στα 1,74 ευρώ.
«Τσιμπημένες» είναι όμως οι τιμές και σε αρκετές ηπειρωτικές περιοχές, όπως για παράδειγμα στην Ευρυτανία, όπου η αμόλυβδη πωλείται στα 1,72 ευρώ ανά λίτρο.
Απίθανη μία υποχώρηση των τιμών
Οι διεθνείς εντάσεις κάθε άλλο παρά αναμένεται να αμβλυνθούν το επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς για παράδειγμα ήδη τα μηνύματα που φτάνουν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού υποδεικνύουν πως οι ΗΠΑ εξετάζουν ενεργά την επιβολή πετρελαϊκών κυρώσεων στη Βενεζουέλα.
Επομένως, είναι μάλλον απίθανο να επέλθει άμεσα μία αποκλιμάκωση των τιμών του «μαύρου χρυσού» και επομένως μία μείωση των τιμών των υγρών καυσίμων στην αντλία.
Πάντως, ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, οι ανοδικές τάσεις της παγκόσμιας αγοράς λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στη λιανική, λόγω της υπερφορολόγησης των καυσίμων.
Απόδειξη το γεγονός ότι, από τα 1,624 ευρώ ανά λίτρο που κόστιζε η αμόλυβδη την περασμένη Παρασκευή, το 63,21% (δηλαδή περίπου το 1 ευρώ) οφειλόταν σε φόρους και επιβαρύνσεις και μόλις το 36,79% στο κόστους του διυλιστηρίου και το κέρδος των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων.
Το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις χώρες με τις υψηλότερες τιμές υγρών καυσίμων στην Ευρώπη.
Έτσι, για παράδειγμα, ο Έλληνας οδηγός πληρώνει την 4η ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη, τη στιγμή που αν συγκριθούν οι τιμές χωρίς τους φόρους, το εγχώριο κόστος του καυσίμου κατατάσσει την Ελλάδα στην 11η θέση της Ε.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου